Yksin matkustaminen

(Luettu 261992 kertaa)

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #80 : 26.09.2007, 20:05:25 »
Lainaus käyttäjältä: "viljami"
Lainaus käyttäjältä: "michelin"

Suurin pulma mielestani yksinmatkustalevalla on saapumiset ja lahdot taikka kun siirtyy pisteesta A pisteeseen B.

Pakko tulla nyt pätemään, kun on muutenkin niin turhautunut olo näin maanantai-iltana. Sori  :).

Niin tosiaan. Eikö  paikasta a paikkaan b siirtyminen juuri ole sitä matkustelua? Jos tämä on yksinmatkustavalla ongelmallista, niin eikö yksinmatkustaminen ole käytännössä sitten yhtä helvettiä  :shock:  :lol: ?

Niin no, miten sen haluaa.
Tarkoitin ehka lahinna sita etta jos kuitenkaan et ole matkusteltaessa 24h rinkka selassa. Jossain varmaan nukut ja jossain sailytat tavaroita jos viihdyt samassa paikassa paivia tai viikkoja?

Mina en ainakaan kiikuta 24/7 koko omaisuuttani mukana, mutta tosin silloin ku vaihtaa maisemia niin silloin KYLLA.

marjoti

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - marjo.ti@suomi24.fi
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #81 : 29.09.2007, 23:02:45 »
Yksin matkustamisessa on kyllä puolensa, muihin matkustajiin ja paikallisiinkin tutustuu ihan eri tavalla, kun ei ole kaveria pallona jalassa. Muutenkin se fiilis on jotenkin ihan erilainen, kun ei tarvitse puhua suomea eikä muutenkaan ajatella kotimaata, irtautuu ihan eri tavalla.

Huomasin kyllä sellaisenkin puolen, että yksin matkustaessa heittäytyy helposti laiskaksi! Tuntuu jotenkin mukavalta jäädä hengaamaan hostellille tai istumaan kahvilaan, eikä tule välttämättä lähdettyä katsomaan ja kokemaan kaikkea, kun ei tarvitse noudattaa mitään suunnitelmiakaan, koska päättä itse kaikesta. Ainakin minussa itsekseen oleskelu aiheuttaa laiskuutta, lieneekö sitten vaan henkilökohtainen ominaisuus.
o-one likes a smartarse but we all like stars

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #82 : 30.09.2007, 08:47:25 »
Lainaus käyttäjältä: "marjoti"
Huomasin kyllä sellaisenkin puolen, että yksin matkustaessa heittäytyy helposti laiskaksi! Tuntuu jotenkin mukavalta jäädä hengaamaan hostellille tai istumaan kahvilaan, eikä tule välttämättä lähdettyä katsomaan ja kokemaan kaikkea, kun ei tarvitse noudattaa mitään suunnitelmiakaan, koska päättä itse kaikesta.

Minusta taas tuo on yksin matkustamisen parhaita puolia :) Hostellilla hengausta en ole harrastanut nimeksikään (paitsi ehkä illalla hostellin baarissa, jos porukka on mukavaa), mutta minusta matka ei ole matka ilman päiviä, joina voi ihan rauhassa vaikka istuskella tuntikausia kahvilassa tai ulkona, lueskella tai kirjoitella päiväkirjaa... Hektinen paikasta toiseen juokseminen ei vain sovi minulle, koettu ja nähty pitää saada myös jossain vaiheessa rauhassa sulatella.

Kyllähän tuo toisenkin kanssa matkustaessa onnistuu, mutta se toinen pitää sitten vain järjestää pois tieltä ;)

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #83 : 01.10.2007, 21:12:12 »
Huomasin kyllä sellaisenkin puolen, että yksin matkustaessa heittäytyy helposti laiskaksi! Tuntuu jotenkin mukavalta jäädä hengaamaan hostellille tai istumaan kahvilaan, eikä tule välttämättä lähdettyä katsomaan ja kokemaan kaikkea, kun ei tarvitse noudattaa mitään suunnitelmiakaan, koska päättä itse kaikesta. Ainakin minussa itsekseen oleskelu aiheuttaa laiskuutta, lieneekö sitten vaan henkilökohtainen ominaisuus.

Jaa. Mulla taas tuo menee päinvastoin. Kun on kaverin kanssa matkassa, jää helpommin hotlalle pötköttelemään - varsinkin jos on matkaseurana kaveri, jota ei ole lähiaikoina ehtinyt näkemään. Sitten taas kun on itsekseen reissussa, pyrkii enemmän ohjelmoimaan ja tähtää siihen että tosiaan tulee nähtyä ja koettua se mitä lähti hakemaankin.
walk on

Arcci

• Aloittelija
    • Profiili
Alone in Asia
« Vastaus #84 : 08.10.2007, 15:53:25 »
Oon matkustanut jonkun verran euroopan sisäpuolella, mutta "yksin" matkustamisesta kokemukset rajoittuu pariin kurssi / seminaarimatkaan. Nyt olen kuitenkin lähdössä yksin aasiaan 2,5 kuukaudeksi rinkka selässä. Noh, ensimmäiset 3 vko Intiassa on seuraa, mutta siitä sitten yksin Thaimaa, Kamboza, Vietnam, Filippiinit etc...

Hiukan hirvittää kun ei ole tullut ikinä noilla seuduilla käytyä ja ainoa mitä on tullut varattua on lento Intiaan. Sieltä on tarkoitus sitten jatkaa yksin eteenpäin. Alustava reittisuunnitelma on luonnollisesti tullut tehtyä, mutten kuitenkaan halua olla aikataulun vanki, joten reitti / aikataulu on vapaasti muutettavissa. Varmasti aiheuttaa hankaluuksiakin esimerkiksi majoitusten saannin suhteen, mutta olenpahan vapaa olemaan jossain vaikkapa viikon sijasta kolme ja jättämään taas muita paikkoja väliin.

Kaipa siellä pärjää kun pitää järjen kaukana päästä ja housut pois jalasta...  :roll: Ennen kaikkea kuulemma pitää kulkea yksin kunnon kännissä hämärillä kujilla ja tietenkin koko omaisuus mukana  :shock:

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Alone in Asia
« Vastaus #85 : 08.10.2007, 16:08:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Arcci"
Ennen kaikkea kuulemma pitää kulkea yksin kunnon kännissä hämärillä kujilla ja tietenkin koko omaisuus mukana  :shock:

Tietenkin. Ei niitä rahoja ja passia uskalla mihinkään jättää, joku saattaa vaikka viedä. Humalakin on vaan etu, se antaa kivasti itsevarmuutta mennä vähän hämärimmilekin kujille. 8)
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

Adevitan

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - adevitan@hotmail.com
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #86 : 08.10.2007, 16:19:04 »
... ja vielä jos tuntuu olo epävarmalta, niin kannattaa koittaa huudella kirosanoja vastaantuleville katutolppia potkien. Nuo kun muistaa niin hyvin pärjää.  :wink:

Graveson

• Reissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #87 : 01.11.2007, 20:38:23 »
Yksin. Ehdottomasti.

Kaverin kanssa on tietty mukavaa mennä, mutta mulla ainakin ujona kaverina helppo jumahtaa seurustelemaan pelkästään tämän matkakumppanin kanssa koko reissun ajaksi.

Yksin matkustaessa joutuu menemään muiden ihmisten luo, tutustumaan, niin paikallisiin kuin muihin reissaajiin. Koska yksin olisi kurja olla.

Ja näin on tehty niin paljon hienoja tuttavuuksia, ja joskus sitten reissusuunnitelmatkin on osunu yhteen ja menty hetki samaa matkaa.

Lisäksi tietty se vapaus, voi mennä miten haluaa ja tuntuu, ei tarvi tehdä kompromissejä ja neuvotella

my_sky

• Himoreissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #88 : 03.11.2007, 09:32:05 »
Graveson tuossa summasi minunkin mielipiteeni varsin hyvin.

Tosin mina en matkusta yksin, vaan itsekseni. Harva paiva on ollut sellainen etta olisin ollut yksin (siis ei jumittunut juttelemaan jonkun kanssa niitanaita), jos en ole halunnut olla yksin. Jos ei ole paassyt paikallisten kanssa juttuun, niin on paassyt juttuun muiden matkailijoiden kanssa.

Larppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #89 : 03.11.2007, 19:19:46 »
Lainaus käyttäjältä: "my_sky"
Tosin mina en matkusta yksin, vaan itsekseni. Harva paiva on ollut sellainen etta olisin ollut yksin (siis ei jumittunut juttelemaan jonkun kanssa niitanaita), jos en ole halunnut olla yksin. Jos ei ole paassyt paikallisten kanssa juttuun, niin on paassyt juttuun muiden matkailijoiden kanssa.

My_sky, kiteytit hyvin tuon  :) Yksin matkustaminen kuulostaa siltä että ristinsielua ei näy mailla eikä halmeilla... Itsekseen matkustaminen on oikein leppoisaa ja mukavaa, itse ainakin jäin viime kesän reissulla helpommin jutustelemaan muiden matkaajien kanssa ja paikallistenkin kanssa syntyi mahtavia kohtaamisia. Puolison kanssa on tietysti kaikkein mukavinta matkata, mutta silloin oma sosiaalisuuteni muita matkaajia kohtaan saattaa olla rajoittuneempaa, kumppanin kanssa tulee enimmäkseen puitua päivän tapahtumia ja paikkoja. Kavereiden kanssa en pystyisi matkustelemaan, liian erilaisia persoonia siihen ja todennäköisesti eivät jaksaisi mun tahtia matkalla  :roll: Varmasti tulen vielä matkustelemaan itsekseni paljon, siinä on sitä kuuluisaa "omaa aikaa" ja kotiin kumppanin kainaloon on sitten tuplasti kivempi palata  :wink:
 All work and no play makes Jack a dull boy -

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Yksin matkassa
« Vastaus #90 : 04.11.2007, 03:23:31 »
Mä olen lähdössä elämäni ensimmäistä kertaa itekseni reissuun- Portugali kutsuu noin reiluksi viikoksi tossa marraskuun lopummalla puolella. se mikä mulla helpottaa yksinreissaamisena ajatusta on hospitilityclub, jonka kautta aattelin hoitaa majoittumiset suurimmaksi osin- Tosi mielenkiintoisten ihmisten yhteydeonntoja olen saanutkin :)
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Yksin matkassa
« Vastaus #91 : 04.11.2007, 04:16:16 »

Et ole ainoa  :)  Mulla kans vähän sama juttu,, ennen matkan alkua suunnittelen ja etsin netistä kohteen tai matkan varrelta mielenkiintoisia paikkoja mutta perille päästyä tuntuukin vaan yllättäen että on ihan kiva vaan ottaa rennosti ja vaikkapa kävellä kaduilla ja katsella ihmisiä  8)

Graveson

• Reissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #92 : 04.11.2007, 12:07:28 »
Lainaus käyttäjältä: "my_sky"
Tosin mina en matkusta yksin, vaan itsekseni. Harva paiva on ollut sellainen etta olisin ollut yksin

No niin.. eli itsekseni taidan minäkin siis mieluummin matkustella.. :D

maizena

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #93 : 07.11.2007, 19:36:28 »
Aika moni on näköjään yksin matkustelun kannalla. Pärjääkös siellä reissussa sitten ihan yksinään tämmöinen parikymppinen tyttönenkin? Haluisin matkustella vaikka minne, mutta matkaseuraa ei oikein löydy, joten yksin matkustaminen voisi olla vaihtoehtona. Tuntuisi kyllä aika jänskältä lähteä jonnekin aasiaankin yksikseen...

Larppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #94 : 07.11.2007, 21:03:51 »
Lainaus käyttäjältä: "maizena"
Pärjääkös siellä reissussa sitten ihan yksinään tämmöinen parikymppinen tyttönenkin? Haluisin matkustella vaikka minne, mutta matkaseuraa ei oikein löydy, joten yksin matkustaminen voisi olla vaihtoehtona. Tuntuisi kyllä aika jänskältä lähteä jonnekin aasiaankin yksikseen...
Aika moni tämän foorumin naisihmisistä on käynyt yksinään reissaamassa Aasiassa ja hyvin ovat tuntuneet selvinneen reissusta, ihan ehjin nahoin  :wink: Kyllä se aika jänskää on, itse kävin kesällä Jaappanissa yksin (tämmöinen kohta kolmikymppinen tyttönen  :) ) mutta sielä päin ei ainakaan ollut mitään vaikeuksia. Siitä vain härkää sarvista ja lähdet reissuun  :!: Tuolta matkapäiväkirjat-osiosta löytyy varmasti yksin reissaneiden naisihmisten kertomuksia, kun jaksaa hieman selata.
 All work and no play makes Jack a dull boy -

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #95 : 08.11.2007, 10:55:04 »
Mä matkustin 19-vuotiaana elämäni ensimmäisen ulkomaanreissun Lontoo - Uusi-Seelanti - Jakarta - Hong Kong - iiiiiiso lenkki Kiinassa - Bali - Uusi-Seelanti - LA - kotio. Aikaa meni 7 kk, rahaa oli lähtiessä parisataa euroa. Ja pärjäsin suorastaan loistavasti, aina sain jostain rahaa, ruokaa ja yösijan. Osan matkasta olin ryhmässä, osan itsekseni... Ainoa vaan että matkustuskuume ei ole laskenut vieläkään!

pekkapee

• Reissaaja
    • Profiili
Yksin pitkalle reissulle, kaksin tai porukalla lyhyemmalle
« Vastaus #96 : 18.11.2007, 08:02:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pocahontas_"
Yksin matkustaessa ihmisiin tutustuminen on helpointa. Moni juttelee mielellään niitä näitä oltiin baarissa tai aamulla bussipysäkillä. Pieni kommentti säästä tai mistä tahansa yleensä johtaa sosiaaliset ihmiset juttusille. Se on sitten itsestä kiinni minkälaisia ystäviä etsii ja haluaa. Itselläni on sydänystävät suomessa joten en aseta ihmisten tapaamiselle sen kummempia odotuksia kuin mukavaa jutustelua. Samanhenkisten kanssa kohdatessa juttu luistaa ja on helppo vaihtaa esimerkiksi sähköposteja joten yhteydenottoja voi jatkaa myöhemminkin. Kertoilla seikkailuja ja kokemuksia reissuiltansa :)

Juuri nain. Ja ainahan voi varata reissussa jonkun muutaman paivan vaelluksen, laivareissun tai menna backpacker-bussiin jossa varmasti tutustuu ihmisiin. Toki kannattaa kysella ympariinsa hosteleissa ja matka-agenteilta etta minkalaista porukkaa on ko. reissuilla. Ja kannattaa heti totuttautua kevyeen jutusteluun eli small talkkiin - se on ensimmainen askel siihen etta tutustuu kehenkaan yhtaan mitenkaan joten perisuomalainen dissaus tyhjanpuhumista (esim. siita missa on ollut ja oliko saa hyva ja mihin on menossa) kohtaan kannattaa unohtaa.

Itsella 2 kk takana 8 kk reissusta ja juttuseuraa on riittanyt kaikkialla muualla paitsi Bora Boralla. Siella oli vaan kuherruskuukausipariskuntia joilta on tunnetusti kielletty kaikki kommunikointi muiden kuin oman kullan tai muiden kuherruskuukausipariskuntien kanssa :) Myos aiemmat yksinreissaus/ulkomailla-asumiset ovat olleet erinomaisia kokemuksia.

Tosin joulun jalkeen tulee 1-2 kk ajaksi vaihtuvia reissukavereita Kaakkois-Aasiaan Suomesta joten ei mulla ole reissukavereitakaan vastaan mitaan kunha ei vaan palateta suomea keskenamme. :D  Eika kaikkea tarvi tehda reissukaverin kanssa kimpassa kuten herata/syoda/haluta kavelylle samaan aikaan. Ne jutut kuuluu pariskunnille. :roll:

Aito paikallisiin tutustuminen vaatii yleensa pidempaa aikaa samalla paikkakunnalla, ko. maan kielitaitoa seka aktiivista baarihengausta tai jotain yhdistavaa harrastusta. Mieti itse, miten usein saat uusia kavereita omalla kotipaikkakunnallasi ja kuinka moni niista on ulkomaalaisia...

Backpacker ja ikaa 36 vee :)

-stroller-

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #97 : 08.12.2007, 17:25:14 »
Tervehdys!

Ongelmana vähän nyt matkailu kun tullut tuota perhettä hankittua. Vaimon kanssa käydään reissussa kerran kaksi vuodessa ja viimeiset vuodet saanut vaimon houkuteltua pois pakettimatkoista ja näin laajennettua vähän ympäristöä.
Vaimo ei kuitenkaan voi sietää ajatusta istumisesta lentokoneessa tai autossa yhtään pitempää matkaa kuin mitä muutamassa tunnissa kullakin ajoneuvolla pääsee.
Sitten itse aiheeseen eli yksin matkustamiseen.. Itellä ku ei ole matkustukseen haluavia kavereita vaimon lisäksi niin tykkäisin kyllä ihan omineni matkustaa myös. Vaimo vaan ei osaa ymmärtää yksinmatkusteluhalua. Tulevalla viikolla käyn työn merkeissä helsingissä ja samalla halusin piipahtaa päiväseltään ihan vaan tallinnan puolella;hirveä kysely ja selittäminen miksi sinne menen ja ihan yksin. Ei kuulemma mitään järkeä. En voi edes kuvitella minkälainen selitysten keksiminen olisi johonkin pitempään matkaan. Oikeasti, haluan vain matkustaa ja kokea uutta!
Eli, millä saisin vaimon ymmärtämään omaa reissaamishalua? Tietysti yksi ongelma on yhteinen talous jolloin pitää miettiä että rahat menisi edes jollainviisiin tasan. Vaimolla kuitenkin omat menot  joten onko väärin että haluan käyttää "oman puoliskoni" tällä tavoin?

Giraffe

• Reissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #98 : 15.01.2008, 21:56:44 »
Lainaus
Ja ainahan voi varata reissussa jonkun muutaman paivan vaelluksen, laivareissun tai menna backpacker-bussiin jossa varmasti tutustuu ihmisiin.

Pekkapeen vinkki toimii hyvin, jos yksin matkatessa tekee mieli ihmisseuraa ja jostain syystä tuntuu, että ihmisiin on vaikea tutustua. Vaikka itse olisikin ujommanpuoleinen tai small talkiin tottumaton, niin muut matkaajat ovat usein sitäkin sosiaalisempia. Eli seuraa löytyy väkisinkin :)

Lainaus
Aika moni on näköjään yksin matkustelun kannalla. Pärjääkös siellä reissussa sitten ihan yksinään tämmöinen parikymppinen tyttönenkin?

Oma ensimmäinen pitempi reissu yksin oli 19-vuotiaana Etelä-Amerikkaan (4 kk). Hyvin meni: välillä matkasin itsekseni ja välillä löytyi seuraa muista matkaajista. Paikoin onnistuin tutustumaan paikallisiinkin - asiaa helpotti tosin sujuva espanjan kielitaito. Reissun jälkeen olen matkustellut sekä yksin että porukassa ja mielestäni molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Yksin matkatessa tutustuu paremmin muihin reissaajiin ja paikallisiin ihmisiin kun taas kaverin kanssa on kiva jakaa kokemuksia ja muistella niitä vielä pitkälle jäkikäteenkin.

Omien kokemusten jälkeen en mistään hinnasta jättäisi lähtemättä reissuun vaikka kavereilla ei olisikaan aikaa tai rahaa lähteä mukaan.

Nimismies

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - IikkaKivi@hotmail.com
    • Profiili
    • Reissublogi
Yksin matkassa
« Vastaus #99 : 21.01.2008, 10:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: "-stroller-"

Eli, millä saisin vaimon ymmärtämään omaa reissaamishalua? Tietysti yksi ongelma on yhteinen talous jolloin pitää miettiä että rahat menisi edes jollainviisiin tasan. Vaimolla kuitenkin omat menot  joten onko väärin että haluan käyttää "oman puoliskoni" tällä tavoin?

Tervehdys!

Itse olen juuri kesällä lähdössä Kaakkois-Aasiaa kiertelemään kuuden viikon ajaksi ja asun avoliitossa tyttöystäväni kanssa. Kuukausi matkasta mennee serkkupojan ja tämän tulevan vaimon kanssa, mutta loppuaika, pari viikkoa, olisi tarkoitus rundata yksin.

Luonnollisesti tyttöystävästä tuntuu pitkältä ajalta olla tuo kotona yksinään (hän on kyllä kovastikin reissaajaverta suonissaan kantava immeinen, mutta nyt mahdollisuuksia matkailuun ei ole), mutta hänen mielestään olisi väärin estää minua menemästä omien esteidensä vuoksi kun minulla kerran on aikaa ja rahaa. Olemme puhuneet asiasta moneen otteeseen, viilanneet aikaa mahdollisimman siedettäväksi molemmille ja puhuneet epäluuloista ja peloista. Aluksi yksin matkailu tuntui täysin mahdottomalta ajatukselta, mutta pitkien keskustelujen jälkeen yhteisymmärrys on löytynyt ja varaan lennot tällä viikolla.

Suurin osa huolista liittynee mustasukkaisuuteen ja huoleen toisen uskollisuudesta, sekä ikävän tunteen kestämiseen. Nuo saa taatusti kuntoon keskustelemalla aiheesta ja sopimalla yhteydenpidosta tien päällä. Itse en jatkuvasti ole reissuilla toiseen yhteydessä, mutta kumppanille ei saa myöskään tulla oloa että hänet on hylätty yksin kotiin. Avoin keskustelu lienee kaiken a ja o.

Mielestäni parisuhteessa täytyy antaa toiselle tilaa tämän unelmien toteuttamiseen - kotona toisen tahdosta jurottaessa alkaa arkielämän yhteiselokin taatusti rapautua.
Itä enemmän, sitä enemmän. Reissusivusto osoitteessa http://nimmarireissaa.blogspot.com/