Yksin matkustaminen

(Luettu 271387 kertaa)

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Yksin matkustaminen
« Vastaus #260 : 06.04.2010, 14:37:17 »
Viihdyttekö yksin matkustelevat muutenkin paljon yksin? Mun mielestä on nimenomaan hauskaa saada kokea reissut jonkun kanssa. Ehkä olen luonteeltani myös aika sosiaalinen, en viihdy kotonakaan pitkiä aikoja yksin. Jos lähtisin itsekseni reissuun, vois olla että puhelinlaskusta tulis melkonen.

Pidän itse matkustelun sosiaalisesta puolesta, esim. siitä että asioiden kokeminen on yhteistä jonkun kanssa ja siitä että uusista kokemuksista ja heränneistä ajatuksista voi jutella reissussa. Unohtamatta joka matkalla kehkeytyvää idioottimaista inside-läppää...  ;D Enkä siis miellä samaksi asiaksi muutaman tunnin jutustelua random hostellituttavan kanssa, koska uusien ihmisten kanssa kanssakäyminen on aina vähän kankeaa ja pinnallista aluksi.

Kohta neljä vuotta matkakumppani on ollut parisuhteen takia itsestäänselvyys. On käynyt mieletön mäihä, että meillä on samat intressit matkailun suhteen.

TheSavageSam

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #261 : 06.04.2010, 14:53:18 »
Viihdyttekö yksin matkustelevat muutenkin paljon yksin? Mun mielestä on nimenomaan hauskaa saada kokea reissut jonkun kanssa.
Olen samaa mieltä ja sanoohan jo sanontakin, että "jaettu ilo on kaksinkertainen ilo". Ihan mahtavaa olisi lähteä reissuun hyvän kaverin kanssa. Toisaalta vähän yksinäisempi voi ottaa tuon reissaamisen sitenkin, että lähtee tutustumaan uusiin ihmisiin eli saamaan uusia ystäviä. Itselleni ainakin tuollainen sopii kuin nakutettu, kun olen sinkkumies eikä tällä hetkellä oikein ole sellaista "parasta ystävääkään", jonka kanssa lähtisi matkaamaan.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #262 : 06.04.2010, 16:22:47 »
Viihdyttekö yksin matkustelevat muutenkin paljon yksin?

Joo. En mä ainakaan kaipaa sitä että 24 h on joku selvittämässä jotain.

Mutta ei se pois sulje sosiaalisuutta ja reissussa en juuri koskaan ole yksin vaan aina on seuraa kun niikseen. Niin ja se on semmosta mukavaa sosiaalisuutta koska se ei perustu mihinkään ns. pakkoon vaan voi myös poistua jos niikseen.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #263 : 06.04.2010, 16:38:20 »
^ Pakkoon ei myöskään perustu kaksistaan reissussaoleminen. Minä en ainakaan lähde reissuun sellaisen ihmisen kanssa, jota karkuun pitäisi päästä yhtäkkiä.  :) Yhdessäoleminen on ihan vapaaehtoista...

Ja mitä eroa loppujen lopuksi on sillä, että lähtee jo valmiiksi seuran kanssa matkalle verrattuna yksinreissaamiseen, jos ei kuitenkaan "juuri koskaan ole yksin" ?

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #264 : 06.04.2010, 16:53:47 »
^ Pakkoon ei myöskään perustu kaksistaan reissussaoleminen. Minä en ainakaan lähde reissuun sellaisen ihmisen kanssa, jota karkuun pitäisi päästä yhtäkkiä.  :) Yhdessäoleminen on ihan vapaaehtoista...

Ja mitä eroa loppujen lopuksi on sillä, että lähtee jo valmiiksi seuran kanssa matkalle verrattuna yksinreissaamiseen, jos ei kuitenkaan "juuri koskaan ole yksin" ?

No just se että kun voi valita seuransa. Tulee se hotellihuone aika pieneksi jos parikin kuukautta kimpassa matkustaa ja jotain känää on jostain. Lisäksi se että jos jonkun kultamussukan kanssa reissaa niin se on aina kompromissi. Mutta huom. niin se kuuluu ollakin. Mutta jos haluaa mennä sinne minne itse haluaan niin silloin ainut vaihtoehto on se yksin matkustaminen. Jonkun viikon reissun nyt on vaikka kenen kanssa mutta jos pidempään meinaa niin se on asia erikseen.

adya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #265 : 06.04.2010, 17:24:32 »
Samaa mieltä yllä olevan kanssa. Itse olen tehnyt lyhyempiä reissuja kavereiden kanssa ja viime kesänä reilasin kolme viikkoa yksin. Tai siis "yksin". Mä ainakin tarvitsen sitä omaa tilaa reissatessakin ja yksin matkatessa seuraa kuitenkin löytyy (lähes) aina sitä halutessaan. Käytännössä siis reilatessa siirtymät paikasta toiseen vietin yksin - mikä oli ihanaa täyteen tungettujen hostellien jälkeen - ja hostelleissa tai sohvasurffaillessa sitten vietin aikaa muiden kanssa.

Kyllä mullekin tietysti ideaalitilanne olisi se, että voisin jonkun sydänkäpysen kanssa matkustaa ja jakaa nekin ilot ja surut. Näin sinkkuna kuitenkin mielummin matkustan yksin kuin jonkun sellaisen kanssa, jonka seurassa en ihan oikeasti viihdy 24h vuorokaudessa monen viikon ajan. Hermothan siinä vaan menee. Tietysti majoitusta etsiessä kaksin olisi usein kaunihimpi varsinkin jos haluaisi yöpyä privaattihuoneessa dormien sijasta.

Mutta ensi kesän reissua ja uusia tuttavuuksia odotellessa! Siitä tulee myös ihan oma reissufiiliksensä, kun tapaa matkan varrella mahtavia tyyppejä, juttelee kaikesta maan ja taivaan välillä ja seuraavana aamuna lähdetäänkin jo eri suuntiin eikä ehkä enää ikinä tavata uudestaan.  :-[ :D

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #266 : 06.04.2010, 17:33:23 »

Kyllä mullekin tietysti ideaalitilanne olisi se, että voisin jonkun sydänkäpysen kanssa matkustaa ja jakaa nekin ilot ja surut.

Sun pitää silloin hommata itelles sydänkäpynen jonka kanssa voit reissailla.

Kesä tulee, puskii! ;D

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #267 : 06.04.2010, 17:57:51 »
Viihdyttekö yksin matkustelevat muutenkin paljon yksin?

Kyllä. Ehdottomasti. Mulla tekee tiukkaa kolme päivää toisen ihmisen seurassa. Päivä jonkun lapsiperheen luona tuntuu viikolta ja maltan tuskin odottaa että pääsen sieltä omaan rauhaani.
Mutta eipä kukaan mun kaverini ole kiinnostunut samanlaisista matkoista kuin minä joten ei kukaan ole edes ehdottanut että voisin joskus matkaseuraakin kysellä. Jos olisin parisuhteessa niin silti todennäköisesti matkustaisin yksin, ainakin enimmäkseen.
Soarele este galben

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #268 : 06.04.2010, 18:10:00 »

Pidän itse matkustelun sosiaalisesta puolesta

Niin minakin, ja siksipa haluan tutustua UUSIIN ihmisiin. Sita paitsi jotkut kaverit ovat ihan kivaa kahvi- tai vaikka ryyppyseuraa mutta eivat sovi matkaseuraksi. Toki minakin kumppanin kanssa myos valilla matkustan. On vain aika vaikea loytaa samanhenkista matkaseuraa. Itse esim. pidan kiertelysta joillain rappioituneilla sivukaduilla ja rahjaisissa baareissa. Monet eivat pida. En tosin vieroksu mitaan nahtavyyksia mutta hotellihuonessa lohoilya vihaan.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #269 : 06.04.2010, 18:21:36 »

Kyllä. Ehdottomasti. Mulla tekee tiukkaa kolme päivää toisen ihmisen seurassa. Päivä jonkun lapsiperheen luona tuntuu viikolta ja maltan tuskin odottaa että pääsen sieltä omaan rauhaani.
Mutta eipä kukaan mun kaverini ole kiinnostunut samanlaisista matkoista kuin minä joten ei kukaan ole edes ehdottanut että voisin joskus matkaseuraakin kysellä. Jos olisin parisuhteessa niin silti todennäköisesti matkustaisin yksin, ainakin enimmäkseen.

Matkaajanainen, twins separated at birth?  ;D

Olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin. Mä olen erakkoluonne ja viihdyn hyvin yksin, vaikka sosiaalisessa työssä olenkin. Siksi en koskaan ole kaivannut "vakituista" matkaseuraa. Mulle sopii hyvin että tapaan ihmisiä reissun varrella, vietän päivän tai illan heidän seurassaan ja sitten on taas oma rauha. Ja tosiaan kavereiden "tärkeiden asioiden listalla" matkailu (ainakin mua kiinnostavalla tavalla) on aika lailla häntäpäässä.

Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #270 : 06.04.2010, 19:47:21 »

Matkaajanainen, twins separated at birth?  ;D

Hei, toi oli mun repliikki!!  :D

Viihdyn yksikseni ja matkustan tosi mielelläni yksin. Onneksi on kanssa käynyt mäihä siinä, että olen löytänyt jonkun, joka ymmärtää minun matkustamistani ja jota kestän vähän pitempään. Meillä parisuhde on ratkaistu sillä tavalla, että ei asuta yhdessä, koska kumpikin tarvitsee omaa aikaa ja tilaa, minä selvästi enemmän.

Tässä onkin muuten näppärä tapa testata mahdollista tulevaa puolisoa: vie sen suhteen alkupuolella reissuun ja katsoo, miten synkkaa! Matkalla yleensä tulee nähtyä myös toisen huonompia puolia ja jos niitä kestää, niin suhteella saattaa olla tulevaisuutta...  ;)

Yksin on jotenkin avoimempi asioille, kaksistaan taas tulee jaettua juttuja. Toisaalta ja toisaalta. On kiva muistella, miten ostin nyt maaliskuussa Pekingissä puolisolle fleece-rotsin kiinalaiselta tädiltä, joka puhui minulle kiinaa ja minä vastaavasti suomea (ja elekieltä) oikein hyvällä menestyksellä. Rotsi on tallessa, vaikka se piti jättää hyytävänkylmän Kiinan jälkeen jonnekin matkan varrelle.  :) Toisaalta on ihanaa, kun ei ole ketään häiritsemässä ja voi istua puoli tuntia ihan hiljaa ikkunan ääressä hotellin 13. kerroksessa katselemassa, miten ukkosmyrsky kehittyy Kuala Lumpurin ylle.

Matkakumppaniksi pitää löytää joku, jonka huonoimpia puolia on mahdollista sietää (yst.terv.nimim."Sosiopaatin Kanssa Reppureissannut"). Jos ei löydy, niin sitten yksin liikkeelle!
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #271 : 06.04.2010, 19:54:44 »

Iso ero! Joskus lyhytaikaiset matkatuttavuudet voivat antaa käsittämättömän paljon, ne ovat parhaimmillaan pieniä helmiä jotka muistaa parhaimmillaan lopun ikänsä. Uusien tallaajien kanssa voi jakaa asioita ihan eri tavalla kuin sen ihmisen, jonka kanssa on hengannut vuosikausia.

Lisäksi se että jos jonkun kultamussukan kanssa reissaa niin se on aina kompromissi.

Hmm... Ehkä, jos tällainen fiilis tulee, niin se mussukka ei ole Se Oikea? Kuulostaa nimittäin kamalalta! Kultamussukka? Hyi!
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #272 : 06.04.2010, 21:03:50 »
Uusien tallaajien kanssa voi jakaa asioita ihan eri tavalla kuin sen ihmisen, jonka kanssa on hengannut vuosikausia.

Mikä tämä järisyttävä ero on? Tätä en hiffaa. Onko se jotenkin vapauttavaa, kun tavallaan oma henkilöhistoria nollautuu vieraiden ihmisten seurassa? Pääseekö siinä jostain vanhoista ikävyyksistä eroon, vai mikä tää juttu on?

Lisäksi se että jos jonkun kultamussukan kanssa reissaa niin se on aina kompromissi.

Hmm... Ehkä, jos tällainen fiilis tulee, niin se mussukka ei ole Se Oikea? Kuulostaa nimittäin kamalalta! Kultamussukka? Hyi!

Ei se ole aina kompromissi. Yllättävän suuri osa mielihaluista voi helpostikin osua yksiin.

Mietin tässä vain sitäkin, kultamussukat, että kaksistaan reissaaminenhan ei sulje lainkaan pois uusiin ihmisiin tutustumista. Itse asiassa luulen, että olen erinäisten kavereiden kanssa tutustunut paljon herkemmin uusiin ihmisiin reissulla, mitä olisin yksin tehnyt.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #273 : 07.04.2010, 11:30:41 »
Olin juuri neljän hengen porukassa (kaikki hyviä ystäviä) reilun viikon reissussa Kanadassa ja Yhdysvalloissa eli länsimaissa (tai no, ainakin toinen on.) Tuommoisen kestää hyvin, yhtenä päivänä olin yksin liikenteessä, yhtenä tai kahtena meitä oli kaksi ja loput päivät sitten koko porukalla.

Kaikki meni hyvin, mitä nyt pari pientä nahinaa. Uskomattomin niistä oli heti alkupuolella, kun etsimme keskellä päivää varaamaani asuntoa. Tiesin osoitteen parin oven tarkkuudella, mutta talon numeroa ei sillä erää löytynyt mistään, vaikka olihan se tietenkin jossain. Ei mennyt kuin minuutti tai kaksi, kun kaverit alkoivat valittaa kuinka en pysty edes yhtä majoitusta hoitamaan.

Sanoin siihen aivan suoraan voimasanoja käyttäen, että vittu en rupea tuommoista napinaa kuuntelemaan. Viisi minuuttia sen jälkeen olimme jo asunnossa sisällä. Olen aika vähän reissanut isommalla porukalla pl. lukuisat jalkapallo- ja muut urheilumatkat. Niissä on hieman eri intressit, joten porukkaa pitääkin olla.

Yksin on yksinkertaisesti parempi ja tämä koskee varsinkin kehitysmaita. Jatkoin mainitulla matkalla yksin Kuubaan ja voi vain kuvitella mitä siitä olisi tullut ylensäkään millään porukalla.

Minäkin viihdyn paljon yksin ja se on loistavaa, että vaimolla on runsaasti iltavuoroja, niin se vain menee. Toisaalta vaimonkin kanssa on mukavaa matkustaa, mutta hänen alkoholinkäyttöintressinsä ovat hyvin erilaiset ja se aiheuttaa väistämättä ongelmia.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #274 : 07.04.2010, 16:18:59 »
Jos vaikka minä, maskros ja Lianna ollaankin kolmoset...  ???

Mulle kyllä ei ole mitään eroa sillä jaanko matkakokemuksen ennestään tutun vai matkalla tapaamani satunnaisen tutun kanssa. Itse asiassa mun mahtavimmat matkakokemukseni on nimenomaan ne ihmiset keihin olen matkallani tutustunut! Ja jokainen kuitenkin kokee saman asian eri tavalla, omalla tavallaan, joten matkakumppaneilla voi olla samasta reissusta täysin eri kokemukset. Eihän se silloin ole sitä matkakokemuksen jakamista imho.
Soarele este galben

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #275 : 08.04.2010, 10:52:21 »
Itsestäni ei taasen olisi matkustamaan yksin, sen verran nössö taidan olla.  ;) Kummallista kyllä, että kun erilaisissa tilanteissa reissun varrella on kumppani vierellä, oudot ja uhkaavatkaan tilanteet eivät tunnu niin pahalta (vaikka se matkakumppani olisi yhtä peloissaan tai ymmällään kuin itsekin)...

Olen myös niin seurankipeä, etten Suomessakaan viihdy montaa päivää yksin. Välillä kaipaan yksinäisiä hetkiä, mutta se on onnistunut aina reissuissa, vaikka kumppanin kanssa reissaankin.

Saan reissusta paljon enemmän irti kun matkustan kumppanini kanssa.

piupalipaupali

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #276 : 12.04.2010, 20:56:47 »
"Itse asiassa luulen, että olen erinäisten kavereiden kanssa tutustunut paljon herkemmin uusiin ihmisiin reissulla, mitä olisin yksin tehnyt."

Aika mielenkiintoinen näkökulma, sillä itse koen, että kahdestaan tai isommalla porukalla matkustaviin on hankalampaa tutustua kuin yksin reissaajiin. Kahdestaan ihmiset höpöttelevät keskenään välillä omaa kieltään ja heillä on omia juttujaan, mutta yksin matkustava ei vaihda omaan kieleensä (elleivät molemmat puhu sitä).

"Mikä tämä järisyttävä ero on? Tätä en hiffaa. Onko se jotenkin vapauttavaa, kun tavallaan oma henkilöhistoria nollautuu vieraiden ihmisten seurassa? Pääseekö siinä jostain vanhoista ikävyyksistä eroon, vai mikä tää juttu on? "

Ei, vaan tutustuu uusiin ihmisiin, kuulee uusia tarinoita. Kaikki matkalla tapaamani ihmiset eivät tietenkään ole sellaisia, joiden kanssa haluaisin jakaa elämykseni, mutta siksi onkin ihanaa, että voin jatkaa matkaani halutessani/mennä muuhun seuraan, jos uudesta tuttavuudesta ei halua sen kummempaa. Ja toisaalta voi myös halutessaan tutustua toiseen paremmin, jos haluaa. Vähintään muutaman päivän päästä on kuitenkin mukavaa jatkaa taas matkaa yksin, omassa rauhassa, sillä minussakin on sen verran erakon vikaa (: Pointti on  siis se, että saa ihan itse valita seuransa tai seurattomuutensa!
On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #277 : 28.06.2010, 01:45:07 »
itse olen jollain tavalla erakkoluonne, luulisin.
voi mennä päiväkausiakin niin, että täysin tyytyväisenä hengailen ihan vaan omassa seurassani.
toisaalta olen muiden seurassa hyvinkin sosiaalinen, eivät nämä mielestäni ole toisensa poissulkevia ominaisuuksia.

suunnittelen juuri ensimmäistä reppureissuani ja lähden ihan mielelläni yksin. matkakohteena on egypti ja vähän ehkä jänskättää lähteä yksinäisenä naisena matkaan, mutta enköhän selviä. onneksi en ole blondi  ;D

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #278 : 06.07.2010, 13:42:04 »
Itse kyllä preferoin matkata seurassa, mutta pakottavaa tarvetta jonkun kanssa matkaamiseen ei ole. Jos ei ketään löydy sitten matkataan yksin. En pysty jättämään unelmiani vain sen takia, että en saa ketään matkaani.

Olen kyllä reissuillani huomannut, että kyllä ne kokemukset on vaan niin hieno jakaa jonkun kanssa. Ja välillä vielä sellaisen, joka on samasta kulttuuri/kielipiiristä. Tulee mieleen lause "happiness is only real when shared".

Ensimmäisellä pidemmällä reissulla (4 kk) lähdin matkaan täältä pallikselta löytyneen matkaseuran kanssa, joka osoittautuikin sattumalta olevan viereisestä kaupungista ja ollut samassa lukiossa samaan aikaan ;) Mutta me taivallettiin vain 1/4 matkasta yhdessä minkä jälkeen reissasin sitten yksin loput. Tai yksin ja yksin, kaksi viikkoa meni Kambodzassa aussin ja kolme viikkoa Laosissa hollantilaisen kanssa jotka olivat molemmat niin samanhenkisiä että heistä tuli heti hyviä uusia kavereita. Harmi vaan että asuvat niin kaukana. Monia muitakin ihan mukavia reissareita tuli tavattua ja hengattua eri pituisia aikoja, mutta aluksi kyllä vähän mietitytti että miten sitä jaksaa yksin palloilla, kun on se aina mukavampaa kun on jotain illanvietto + ruokailu + olut seuraa..

Hyvinhän se sitten meni, vaikka matkan loppuun osui todella synkkä jakso Intiassa yksin sairastumisineen ja oli ikävää olla tosi huonossa kunnossa ja ei voinut oikein mitään muuta tehdä kuin maata kämpässä sängyssä. Siinä melkein kahden viikon aikana tuli kyllä podettua sellaisia tunnontuskia ja koti-ikävää että olisi vaan halunnut päästä heti Suomeen.. No siihen vaikutti paljon sairastuminen ja reissuväsymys. Se oli kyllä sellaista aikaa että halusi vaan siinä lopussa olla yksin eikä jaksanut tutustua kehenkään, synkisteli vaan yksinään juttuja.

Mutta sitähän se on, matkaan mahtuu iloja ja suruja ja olotilan vaihtumista euforisesta syvimpään synkkyyteen. Useimmin kuitenkin euforiaa, ainoastaan lopusta jäi huono maku yksin matkustamisen kannalta. Hyvien tyyppien yhteystietoja jäi talteen monia ja olen varma että en olisi näitä ihmisiä tavannut jos olisin jonkun vanhan kaverini kanssa reissannut, koska eri tavalla sitä yksin matkustaessaan on tuntosarvet valppaina.

Kuitenkin taas viimeisin kolmen viikon reissu oli tosi mukava tehdä tyttöystävän kanssa ja siitä jäi paljon hyviä yhteisiä muistoja, kun tähän mennessä vaan minä olen joskus muistellut omia reissuja ja ei niitä viitsi sitten kovin paljoa jauhaa kun ei toinen jaksa niitä loputtomiin kuunnella koska ei vaan yksinkertaisesti pääse siihen samaan fiilikseen..

Eli molemmissa matkustustavoissa on puolensa ja kummallakin tavalla pärjää, mutta kaksin vaan on paljon hauskempaa. Eli jos saisin valita ottaisin jonkun hyvän tyypin remmiin, mutta jos ei ketään löydy, en sen takia ala perumaan unelmiani
« Viimeksi muokattu: 06.07.2010, 13:44:07 kirjoittanut wilhelm- »
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

kendraJoy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #279 : 17.07.2010, 12:15:22 »
Jos pitäisi valita, yksin/kaksin/ryhmässä. Niin yksin tai ryhmässä. Yksin matkustus on antoisinta ja opettavaisinta, mutta osaa myös ahistaa pienten vastoinkäymisten sattuessa. Kaksinkin on ihan ok matkustaa, mutta vain jos oikeesti toisen naama ei ala ärsyttää. Kaveriporukalla on myös ihan hauska heittää reissuja. Silti eniten on jääny muistoja, ennenkaikkea hyviä muistoja, yksinään reissauksesta.