Oi Ihana Cornwall

(Luettu 15179 kertaa)

rallutallu

• Vieras
Oi Ihana Cornwall
« : 26.05.2004, 18:47:13 »
Nyyh ja Oi  :cry: nyt se on sitten takana ja  :( ohitse: Ihana 2 viikon juna-seikkailu luoteis-rannikolla. Cornwall-Dorset-Devonia sisälläni.
Mutta: Onnellista*Lämpöä, kun löytää seikkailijan omaa onnea ja rakkautta, joka oli/on enemmän kuin kaikki odotus ja toiveet.

On varsin täyteläinen ja pehmeä mieli ja matkakuumeen malja on täytetty juhlavasti täyteen.

Meno-paluu  8) mukavasti Ryanairilla ja  15 yötä. Ryanairin lentokokemus+bussimatka kentältä Hesaan toimi hienosti.
Sää oli todella täydellistä, valoisaa, sopivan tuulista ja lämpöistä minulle joka ei siedä enempää kuin max+23-24 astetta edes omassa Paratiisi-Britanniassa

Silmät on yhä tuijotuksesta pehmeänä ja valon täyttämänä.
Ihmeellisen kauniit näkymät jyrkänteiltä mereen, kapeisiin kujiin ja peltomaisemiin.

St Ives oli oikeasti mainostetun kaunis ja idyllinen pienehkö kylämäinen kaupunki. Cornwallin *oma kermajäätelö* oli todella makoisaa, pehmeää ja niin herkullista, että meinas järki mennä ja lähteä todella kummasti. Käsittääkseni sitä ei saa kai muualta maasta. Kannattaa herkutella.

St Ives on/oli sopivaa  täyteläistä yhdistelmää: surffausrantoja, pieniä ja ihania taidegalleriota, kahviloita, kivikatuja ja rentoa tunnelmaa.

Newquay on/oli paljon muuta ja enemmän kuin vaan surffaavia nuoria. Iloinen yllätys!

Ei pisaaraakaan sadetta, junat kulkivat, rannat ja paikat täydellisen tyhjiä kulkea vapaasti ja nauttia lomailusta.

Isle Of Wightilla oleva Zoo oli kiinnostava ja jos pitää tiikereistä ja leijonista niin kannattaa mennä.

Exeter oli viehättävä ja Plymouth oli aika täynnä matkalaisia.

Koko Cornwallin, Penzancen ja muun lähistön rantojen merivesi oli maineensa puhdasta ja kirkkainta: Britannian kai puhtainta merivettä. Matalana ihmeen turkoosia ja Somersetin Tauntonista löytää peltomaisemia jotka ovat sitä itseään: perinteistä kultaisen väristä viljapeltoa ja kauniita puita.

Merivesi oli vähän vilpoisaa mennä uimaan. Jotain +12 asteista. Just sai uimahousut kastettua. Monessa paikassa rannat ovat miellyttävän matalia ja hiekka on kultaisen hienoa hiekkapölyä.

Mm. Exmouthin rannalla löytää miellyttävän oloista rantapengertä: joka on väriltään tumman punaista ja rannat kivet ovat upeita kokea!

Lyhyt yhteenveto ja puristus:
Jos pidät millään tapaan  Britanniasta ja et ole tehnyt vielä aikaisemmin junamatkaa luonaiselle rannikolle, niin voin ilolla vinkata, että kannattaa laittaa ja tuhlata ILOLLA seuraava lomabudjetti alueeseen, joka vei ainakin kokonaan tämän rallutallun sydämeen mukanaan. :)

Reija

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #1 : 27.05.2004, 18:55:14 »
Kiva kuula että viihdyit!

Mitä toi koko komeus tuli maksamaan? (lennot ja matkustukset, oliko sulla jo "junakortti"? Britrail tmv)

Tackar  :D
quot; Vaikka tuhat ihmistä uskoisi hölynpölyyn, se on silti hölynpölyä "

mirjami

• Aloittelija
    • Profiili
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #2 : 27.05.2004, 23:33:12 »
Olen kysynyt Briteilta, mika on kauneinta seutua englannissa ja vastaus aina on ehdottomasti ollut cornwall!

Anonymous

• Vieras
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #3 : 01.06.2004, 07:55:17 »
Mitä toi koko komeus tuli maksamaan?

Laiskana en jaksa ihan tarkkaan laskea ja muistaa, mutta jotain tälläista se tekee:

-Lennot Ryanairilla: meno<->paluu: 49+69 euroa.

Stansted-Liverpool Street junat: 2x jotain 17 puntaa.

-16 päivän Interrail-kortti: 299 euroa.

-Hotelli ja B&B yöpymisiin: 15 X n.45puntaa/yö(*2hengen huone) tekee jotain pyöreesti n.630 puntaa. Hyvin pääsee tuolla max.45 punnalla per paikka, vaikka olikin jo Toukokuun puolta. Monissa oli perhehuone 3 vuoteella. Mukavasti väljyyttä.

Juominen ja syöminen on niin henkilökohtaista, että jääköön se. Tuosta saa nyt alkuun jotain tuntua, kun alkaa laskemaan ja miettimään.

antero.r

• Aloittelija
    • Profiili
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #4 : 01.06.2004, 08:06:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"

Stansted-Liverpool Street junat: 2x jotain 17 puntaa.

tarkoittaako tämä että ne eivät hyväksy reilikorttia niissä lentokenttäjunissa? arvostaisin todella varmistusta tähän asiaan, koska olen piakkoin lähdössä englannista käsin reilaamaan.
-------------------

rallutallu

• Vieras
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #5 : 01.06.2004, 10:31:05 »
Edellinen vieras oli minun *rallutallun* ja vastaan sen mitä tiedän eli en paljoa, mutta tuolla asemilla olevat henkilökunnan ihmisetkään ei oikein tuntuneet tietävän tuosta interrail-kortin kelpoisuudesta lentokentän omaan junaan - joten kannattaa kokeilla vaan reippaasti menoa ja tuloa sillä kortilla. Sakkoja en kyllä ota vastaan;)

Joku väläytti matkustaneensa ainakin kentän bussilla juuri tuolla kortilla joten sekin on mahdollisuus...tiedä sitten miten käytännössä? Kivaa matkaa minne seikkailetkin.

AnnaRi

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 175971137
    • Profiili
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #6 : 04.06.2004, 01:16:39 »
oih! olen niiiiin kateellinen..  :roll:  luin joskus tosi pienenä semmosen kirjasarjan ku pimeä nousee. sarjan eka kirja, yllä meren, alla kiven, on edelleenki suuri suosikkini! siitä asti olen halunnut cornwalliin tutkimaan rantaluolia ja vanhoja taloja.. kolmen viikon päästä olen lontoossa, ja toivoisin kerkeäväni pikavisiitille cornwalliinkin.. *huokaus*

Anonymous

• Vieras
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #7 : 06.06.2004, 23:04:55 »
Lainaus käyttäjältä: "AnnaRi"
oih! olen niiiiin kateellinen..  :roll:  luin joskus tosi pienenä semmosen kirjasarjan ku pimeä nousee. sarjan eka kirja, yllä meren, alla kiven, on edelleenki suuri suosikkini! siitä asti olen halunnut cornwalliin tutkimaan rantaluolia ja vanhoja taloja.. kolmen viikon päästä olen lontoossa, ja toivoisin kerkeäväni pikavisiitille cornwalliinkin.. *huokaus*

kun nyt tuli toi Cooperin kirjasarja esille....

Noin viis vuotta sitten olin autoilemassa kaverini kanssa Cornwallissa, ja mulla yhtenä syynä oli just ne kirjat. Se upeeta seutua.

Ehkä mieleenpainuvinta oli seistä Land's Endissä katselemassa merelle päin, majakka vilkutti valojaan ja lokit huuteli. Onneksi silloin oli ilta tulossa eikä mikään turistiaika, joten pystyi olemaan rauhassa ilman hälinää. Moni paikkahan, kuten Tintagelin kylä  voi olla varmaan aika helvetillisiä markkinapaikkoja pahimmillaan. Mutta se inhorealismista....

--

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #8 : 07.06.2004, 16:35:30 »
Koskakohan makin saan itseni hilattua tonne pain? Kauan on ollu suunnitelmissa...Kaikki tosissaan kehuu paikkaa, pakko paasta! Ja viela ton rallutallun viestin jalkeen...
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Momo

• Reissaaja
    • Profiili
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #9 : 18.08.2004, 18:00:16 »
olin kanssa ite newquayssa tossa kuukausi sitten ja paikka ihan loistava, tosin britti nuorten kansoittama, mikä ei tietenkään ollut paha juttu... sitä vaan halusin sanoa että majotuksen voi myös saada huomattavasti halvemmalla kun yöpyy hostelleissa. itse esim. yövyin st. christopher's nimisessä hostellissa, joka oli ihan rannan tuntumassa ja yöpyminen 6 hengen dormissa maksoi 20 puntaa per yö. 12 hengen dormi olis ollu vielä halvempi, mutta ne oli kaikki täynnä...

jos joskus on aikaa niin kannattaa todella mennä cornwalliin, se on tosi kaunista aluetta ja meininki on rentoa!!

passenger

• Aloittelija
    • Profiili
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #10 : 21.08.2004, 19:50:05 »
En voi muuta kuin yhtyä rallutallun mielipiteisiin St. Ivesista ja Cornwallista yleensä. Tuli ihan haikea olo noita kuvauksia lukiessa. Itse vietin kesän sielläpäin kymmenisen vuotta sitten ja takaisin on pakko päästä joku päivä!

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #11 : 10.01.2005, 19:38:19 »
Cornwall on todella hieno paikka. :D
olin toissa kesänä siellä muutaman päivän road tripillä. lähdettiin autolla ja yövyttiin leirintäalueilla.
Okehamptonin camping on ihan siisti. oli kiva syödä kylällä cream teatä aamiaiseksi. ;)
käytiin tintagelissa, kivat kalliot kiipeillä. ei vaikuttanut miltään turistirysältä vaikka elokuussa oltiinkin.

land's end tosin, sieltä puuttui fiilis. oltiin illalla, joten kaikki putiikit oli kiinni ja väkeäkin jo vähemmän. parasta siellä oli ehkä sinne ajo, puutonta nummea ja sään pieksemiä taloja.

lizards point taas oli ihana. vähemmän tunnettu ehkä, mutta upeat kalliot, valkoinen majakka ja alhaalla pieni veneranta. :)

falmouth oli mukava kaupunki, siellä söin ehdottomasti elämäni parasta fish&chipsiä  :D   ja uusi merimuseo on vierailun arvoinen!

falmouthin lähistöllä yövyttiin eräällä laamafarmilla, jota en kauheasti kehuisi.

paluumatkalla poikettiin katsomaan stonehenge -tietenkin, olihan se nähtävä. mutta väkeä riitti.

ihanat maisemat, nähtävää todellakin riittäisi useammallekin päivälle.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

eepulaa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Oi Ihana Cornwall
« Vastaus #12 : 05.04.2014, 14:45:42 »
Me ollaan lähössä elokuussa reilaa britteihin, ja ajateltiin ensin lentää Hkistä Lontooseen, mutta kiinnostaisi tää Cornwall. Kannattaako Lontoosta matkata bussilla tai junalla tänne vai lentää suoraan näille seuduille?

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.04.2014, 15:39:29 »
Me ollaan lähössä elokuussa reilaa britteihin, ja ajateltiin ensin lentää Hkistä Lontooseen, mutta kiinnostaisi tää Cornwall. Kannattaako Lontoosta matkata bussilla tai junalla tänne vai lentää suoraan näille seuduille?

Eiköhän se junalla kannata mennä jos kerran reilata meinasitte.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.04.2014, 01:13:02 »
Oletteko lahdossa siis reilaamaan vai matkusteleen? Kun reilataan, mennaan junalla. Eika Cornwallissa edes oikein ole kuin jotain pienia paikalliskenttia. Exeterissa kai on mutta enpa ole koskaan kuullut kenenkaan lentavan sinne. Tama on pieni maa! Pelkka terminaalin vaihto Heathrowlla kestaa kauemmin kuin junamatka St. Ivesiin.
She rides rollercoasters but never screams

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 24.06.2015, 14:30:11 »
Paasin vihdoin kaymaan viimeisessa "puuttuvassa" kreivikunnassa Englannissa, eli Cornwallissa. Olen aina tata reissua ennen hehkuttanut nummia ja ylamaita, mutta kylla voiton Brittien kaunein alue -kisassa vie Cornwall. Tama oli myos yksi ihan ekoja kertoja kun matkustin Briteissa ilman autoa, lahinna koska matkakaverini ei osaa ajaa enka itse halunnut ajaa koko matkaa. Junat, etukateen buukattuna, olivat ihan jarkevan hintaiset (£62 menopaluu Lontoosta, jarkevilla matkustuajoilla. Matka-aika reilu viisi tuntia), mutta megabus olisi kuljettanut vielakin halvemmalla- tosin lahto- ja saapumisajat olivat taysin hanurista. 

Lantisessa Cornwallissa bussit kulkevat noin kerran tunnissa/ kerran kahdessa tunnissa, joten ihan taysin suunnittelematta ei kannata lahtea niemenkarkea kiertelemaan. Telttamajoitus oli halpaa- kahdelta ihmiselta telttapaikka £14 per yo, yksityishuone hostellissa £36 ja kaunis ja tunnelmallinen B&B St Ivesissa £70. Koska tama oli aktiiviloma (siis patikointia lahinna) en oikein katsellut yoelamaa kuin parin pubin verran, mutta ihania olivat, taynna paikallistunnelmaa ja niin mukavia ihmisia, etta lontoolaista ihan epailytti moinen ylenpalttinen ystavallisyys. Monilla pienpanimoilla on mahtava ale- ja siiderivalikoima. Ruoka oli lahes poikkeuksetta tosi hyvaa, ja etenkin merenantimet mainioita. Aurinko paistoi, oli lamminta ja meri oli kirkkaan turkoosi ja rannat valkoisia. Suosittelen lampimasti kohteena kaikille patikoinnista, tunnelmallisista pikkukylista ja luonnosta kiinnostuneille.
She rides rollercoasters but never screams