Rajasthan

 (Luettu 5929 kertaa)

SailingToIndia

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Rajasthan
« : 04.10.2008, 13:24:25 »
Olen lähdössä kiertelemään Pohjois-Intiaa muutamaksi viikoksi. Sattuuko kukaan tietämään, mikä on fiksuin/nopein/miellyttävin tapa päästä Jaisalmerista Udaipuriin? Ilmeisesti pitää joka tapauksessa mennä Jodhpurin kautta. Pitääkö mahdolliset bussiliput varata etukäteen?

Onko kokemusta Indira Gandhin "retiring room" -palvelusta?

Ja saako yksin matkustava nainen olla rauhassa Rajasthanissa; kuulemma ovat kovin konservatiivisia?

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #1 : 02.03.2015, 14:52:25 »
Majataloni (Jodhpurin Amar Niwas Guesthouse) emäntä kyseli yksi päivä, mitä ihmettä näpyttelen koneellani. Sanoin, että koska matkustan yksin, jaan kokemaani toisten matkaajien kanssa netissä. Ja nyt on taas paljon kerrottavaa!  :P

Olen kiertänyt kymmenisen päivää Rajasthania ja olen hämmästynyt.

Eniten minua ihmetyttää se, että en ole ollut tietoinen siitä, kuinka paljon nähtävää Rajasthanissa on. Harvassa on maat maailmassa, joissa on yhtä vaikuttavia nähtävyyksiä. Palatseja ja linnoituksia on joka kaupungissa, temppeleitä niin ikään. Nähtävyydet ovat kerta kaikkisen upeita.

Tänään kävin Jodhpurin linnoituksessa ja aikaa upposi kuusi tuntia kulttuuriaarteiden tutkimiseen. Lisäksi yhdessä huoneessa soitettiin perinteistä musiikkia oudoilla instrumenteilla. Meditoivaa, rauhoittavaa. Moni turisti käveli tämän suljetun huoneen ohi tietämättä, mitä menettivät. Joten pitäkää silmät auki ja kierroksen loppupuolella etsikää isoa plakaattia, jossa mainostetaan musikkimeditaatiota.

On hyvin vaikea laittaa linnoituksia "paremmuusjärjestykseen", koska jokainen on omalla tavallaan viehättävä. Tai no, Kotan palatsi ei ehkä ole mieleenpainuvin, mutta ei lyhyt päiväretki Bundista ole hukkaan heitetty.

Bundin palatsi on ihana siksi, että siellä voi todella nauttia vilvoittavasta ilmavirrasta kuumana päivänä. Sinne voi mennä vaikka joka päivä istumaan torniin ja lukemaan kirjaa tai kirjoittamaan päiväkirjaa. Turisteja ei ole paljon ja pääsylippu on halpa (ilman kameraa 100 INR). Ylipäätänsä nähtävyyksien hinnat Intiassa ovat huokeat (reilusta eurosta seitsemään euroon) maailmanlaajuisessa mittakaavassa (vrs. Petra 50 euroa  :o  ).

Chittorin linnoitus on LP:n mukaan off-the-beaten track, mutta kun itse siellä vierailin iltapäivällä, niin kyllä riitti intialaista turistiryhmää. Länsimaalaisia taisin nähdä vain kahdessa kokoonpanossa. Chittorin linnoitus on ehdottoman must. Se on todellinen seikkailulinnoitus Enid Blytonin kirjojen tyyliin. Linnoituksen sisällä on useita palatseja muutaman kilometrin matkalla ja osa niistä on suloisen rappeutuneita. Tyhjissä huoneissa on jännää vaellella, etsiä reittejä sokkeloista torneihin, taiteilla kapeita portaita tasanteilla. Lisäksi, jos jää linnoitukselle ihan iltaan asti, näkee aivan upean auringonlaskun alas kaupunkiin ja pimeän tultua kaupungin tuhansien valojen syttyvän. Tätä ei ole mainittu missään opaskirjassa. Rana Kumbha Mahalissa on yksi torni, jossa on leveä erkkeri-ikkuna; siinä yksi paikka katsella auringonlasku rauhassa (jos istuskelee parvella seitsemään asti pääsee näkemään ilmaiseksi Ligh and Sound -esityksen; 200 INR). Toinen vaihtoehto on Ratan Singh Palace, jossa voi kiivetä portaita ylös raunioille (tosin joskus siellä on kylän nuoria juopottelemassa  ::)  ) Tämä palatsi on vähemmän vierailtu ja siellä on hämärässä tunnelmallinen puutarha (yksi iso puu).

Chittorissa kannattaa majoittua Fort Roadilla Hotel Gorav Palaceen. Itse olin skipata koko kaupungin, koska (vanhan) LP:n mukaan Chittorissa on vain yksi kelvollinen majapaikka, joka on myös kallis. Gorav Palacessa siisti huone maksaa 500 INR.

Udaipurin palatsi oli ehkä pienoinen pettymys, lähinnä siksi että siellä oli hirvittävä turistitungos. Palatsi aukaistaan todella myöhään aamupäivällä, joten aamun ensimmäisenä oleminenkaan ei auta. Sen sijaan Chrystal Museum (sisältää Durbar Hallin) oli elämyksellinen ja kalliin lipun arvoinen. Mutta ehdottomasti pitää käydä eri päivinä näissä, ettei tule ähky.

Yleishavaintoja palatsien vuorokausirytmistä: Peak hour on klo 10 - 11.30 suosituimmissa palatseissa/linnoituksissa. Jos palatsi aukeaa kahdeksalta, kanattaa mennä silloin; saa olla pitkään omissa oloissaan. Jos palatsi aukeaa yhdeksältä, ei voita kauheasti; palatsi täyttyy nopeasti ja ennen pitkää jää myöhemmin tulleiden mutta nopeammin etenevien jalkoihin. Puolen päivän jälkeen on hiljainen hetki, joten se on yksi mahdollisuus ajoittaa entrée. Lounaan jälkeen on seuraava turistiryntäys. Jos palatsi/linnoitus sijaitsee sellaisessa paikassa, johon turistit tekevät lähinnä vain päiväretkia (Chittor, Kumbalgarh) tämä on vuorokauden ruuhkaisin aika. Muissa palatseissa kolmen aikoihin hiljenee. Jos pari tuntia riittää vierailuun, tämä on ehkä paras ajankohta ajoittaa entrée - jollei ole kuuma vuodenaika tai päivä.

Jodhpurin linnoitus tarjoaa ehkä kaikista eniten nähtävää ja koettavaa. Huoneet ovat yhtä upeita kuin muuallakin, mutta kokoelmat erilaisia esineitä (kantotuoleja, aseita, kehtoja, pienoismaalauksia...) ovat mielenkiintoisimmat. Jos jonkun syystä tai toisesta on valittava vain yksi merkittävä kulttuurinähtävyys Rajasthanissa, se olisi tämä, mielestäni.

Muita havaintoja turismista maakunnasta.

Olen hämmästynyt siitä, millaiset ihmiset matkustavat Rajasthanissa. Kuvittelin, ett Intia noin yleisesti olisi köyhäilevien nuorten matkakohde. Väärin. Rajasthanin kulttuurinähtävyyksissä ei juurikaan näe alle kolmikymppisiä. Suurin osa matkaajista on yli viisikymppisiä ja paljon on nimenomaan ryhmiä. Ranskalaiset ja englantilaiset tuntuvat olevan suurin ryhmä, myös amerikkalaisia on hyvin paljon. Venäläisiä vain kourallinen. Kertaakaan en ole kuullut kenenkään puhuvan suomea, pohjoismaalaisia ylipäätänsä on hyvin vähän.

Tiedä sitten, ehkä ne köyhäilevät nuoret suosivat vain tiettyjä paikkoja Intiassa: Goa, Varkala, Rishikesh, Dharamsala, Pushkar (jossa en vielä ole käynyt).

Kymmenen vuotta sitten Intiassa törmäsin useisiin yksin matkustaviin naisturisteihin. Jokin on muuttunut. Nyt yksin matkustavia naisia on vähemmän. Jokunen aasialainen, jokunen vanhempi eurooppalainen, jokunen nuorempi.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2015, 15:32:17 kirjoittanut UsvaAuer »

klops

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #2 : 02.03.2015, 22:42:28 »
-- Sattuuko kukaan tietämään, mikä on fiksuin/nopein/miellyttävin tapa päästä Jaisalmerista Udaipuriin? Ilmeisesti pitää joka tapauksessa mennä Jodhpurin kautta. Pitääkö mahdolliset bussiliput varata etukäteen? --
Yöbussilla pääsee. En osaa pistää linkkiä hienosti tuohon tekstiin, joten googlaa redbus.in jaisalmer to udaipur.

Jaisalmerista Jodhpuriin vaikka junalla, ja Jodhpurista Udaipuriin bussilla toimii myös, ihan millaisesta kulkuvälineestä tykkäät. Itse en tätä reittiä mennyt koska jätin Länsi-Rajastanin lopulta väliin, mutta samaa tietoa etsiskelin vajaa vuosi sitten. Indiamiken sivuilla on yleensä valmiina kysymykset ja vastaukset reittisuunnitelmiin jos näitä tulee enemmänkin. Eli Indiamike.com -> search -> jaisalmer to jodhpur (tai mitä tahansa, yleensä aiheesta on ketju).
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 00:20:13 kirjoittanut klops »

Hypatia

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 752
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #3 : 09.03.2015, 02:41:16 »
 Nopein ja mukavin tapa on pitkänmatkan taksi. Fiksuus riippuu budjetista ja mieltymyksistä, mutta yöbussi lienee tyhmin vaihtoehto varsinkin jos naisena joutuu vaihtamaan Jodhpurissa bussia keskellä yötä. Itse valitsen bussin junan sijaan vain jos se on olennaisesti parempi matka-ajaltaan ja aikataulultaan: Jodhpurista ei ole suoraa junayhteyttä Udaipuriin.

Ohjeita naismatkailijalle löytyy täältä hakutoiminnon avulla, matkaoppaista ja Indiamikelta.



Chittorissa kannattaa majoittua Fort Roadilla Hotel Gorav Palaceen. Itse olin skipata koko kaupungin, koska (vanhan) LP:n mukaan Chittorissa on vain yksi kelvollinen majapaikka, joka on myös kallis. Gorav Palacessa siisti huone maksaa 500 INR.
Uusimmassa LP:ssa  (lokakuu 2013) suositellaan Hotel Bhagvatia. Ja kun sinulla kerran on netti käytettävissäsi, niin tervetuloa 2000-luvulle: http://www.lonelyplanet.com/hotels
http://www.tripadvisor.com/Hotels

Intian suurin linnoitus Chittorgarh on kyllä ihan käymisen arvoinen. Ranthambhoressa on vastaavan kaltainen linnoitus keskellä kansallispuistoa, jossa on todella hyvät mahdollisuudet nähdä tiikeri läheltä (tuli kyllä aika eläintarhaolo.)
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 03:23:36 kirjoittanut Hypatia »

klops

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #4 : 09.03.2015, 17:57:08 »
Yöbussien tyhmyyttä en allekirjoita.

Sleeperbussit ovat mukavampia pitkänmatkankuljettimia verrattuna takseihin ja istumabusseihin. Juna on toki parempi, mutta tuolla reissulla se ei onnistu. Itse en Rajasthanissa/sta matkustaessani vaihtanut pitkänmatkan busseja kertaakaan keskellä yötä sen enempää kuin juniakaan. Tuota linjaa en tosin ole koittanut, mutta pikagooglauksen perusteella ei  Jaisalmerista Udaipuriinkaan tarvitse.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 17:59:05 kirjoittanut klops »

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #5 : 09.03.2015, 20:03:00 »
Jaisalmerissa tuli vietettyä lähes viikkoa. Kaupunki on miellyttävä, sopivan pieni ja rauhallinen. Tunnelmaltaan kaupunki muistuttaa Lähi-Itää (niin kuin Jodhpurkin).

Linnoitus sen sijaan ei ole mielestäni "taianomainen", niin kuin LP kuvailee.  Linnoituksessa on vaikea ottaa kuvaa, jossa ei roikkuisi tupakkakartonki tai alibaba-housut tai näkyisi kyltti, joka lupaa italialaista ravintolaa. Palatsin sisäänpääsymaksu on yksi kalleimmista provinssissa, mutta mitään erityistä nähtävää palatsissa ei ole. Sen sijaan jainalaiset temppelit ovat vierailun arvoisia. Ja jos mahdollista kannattaa ottaa opas. Kuuntelin sivusta erästä nuorta opasta, joka englannin lisäksi osasi hieman ranskaa ja sanan espanjaa sieltä täältä. Hän oli kerta kaikkisen mainio!

LP:n mukaan Jaisalmer on yksi parhaimmista pakoista vietää Holi. En tiedä, onko näin todellakin joskus ollut. Nykyään Jaisalmer on mahdollisesti yksi tylsimmistä paikoista viettää Holi. Kaupungissa on paljon muslimeja (jotka eivät vietä Holia) ja toisinaan juhlinta on äitynyt hindujen ja muslimien väliseksi tappeluksi. Siksi tänä ja viime vuonna Holi oli hyvin lattea ja vähäväkinen.

Kamelisafarilla en käynyt, mutta kuulin muilta, että suosituimman safarityypin (yksi yö, yhteensä n. 20h) hinta vaihtelee 600 - 1800 INR. Hinta ei juurikaan vaikuta sisältöön.

Yksi ruokailuvinkki. Niiden, jotka aamuisin ovat hyvin nälkäisiä, kannattaa suunnata Nachana Haveliin Gandhi Chowkilla (alakaupungin keskus). Intialais-länsimaalainen buffet-aamiainen maksaa 175 INR. Sisältää mm. harvinaisempia intialaisia aamiaisruokalajeja ja pannukkakkua. Hyvää ruokaa arvokkaassa miljöössä.


Nyt olen Pushkarissa. Ensivaikutelma on positiivinen. Tämä on hieman kuin Arambol ilman rantaa, yhtä vähän tai paljon intialainen. Kaikki turistit kulkevat huiveihin kääriytyneinä alibaboissaan, tarjolla on länsimaalaiseen makuun soviteltuja herkkuja, intialaiset lieveilmiöt (kuten tuijottelu, tarkoituksellinen virtsaaminen turistin edessä, kättelemään pyrkiminen) ovat täällä harvinaisempia.

Eläminen Pushkarissa tulee hyvin halvaksi. Majoitus ja ruokailu vuorokaudessa maksavat yhteensä alkaen 300 INR. Se on alle 5 euroa.  Ymmärrän hyvin, että jotkut jäävät tänne kuukausiksikin hengaamaan. Ajankuluksi voi suorittaa yoga-, musiikki- ja tanssikursseja (jos on rahaa; kurssit eivät ole intialaisissa hinnoissa). Parhaillaankin on menossa joku kuukauden mittainen tanssikurssi (jotain traditionaalista).

Ja kun sinulla kerran on netti käytettävissäsi, niin tervetuloa 2000-luvulle: http://www.lonelyplanet.com/hotels
http://www.tripadvisor.com/Hotels

Kiitoksia ystävällisestä neuvosta. Minulla ei ollut netti käytössä (kuin satunnaisesti) Bundissa ja Arambolissa, missä vietin Chittoria edeltäneet 13 päivää. 

Yöbusseista sen verran, että matkustin tänään päivällä sleeper-bussilla. Minusta niiden makuuosastot näyttivät hyvin päteviltä. Ne sai mm. eristettyä liukuovella bussin käytävästä. Poikkeuksena 1h-alapedit. Jos siis matkustaa yksin, kannattaa ilman muuta varmistaa, että saa 1h-pedin ylärivistä. 2h-pedit ovat kaikki liukuovellisia. Jaisalmer-Pushkar -reitillä bussi kulkee suoraan ilman vaihtoja. Tie ei ole asfaltoitu koko reitillä (tai "under costruction"), joten töyssyistäkin menoa on luvassa. Päiväbussi ei ole todellakaan mikään express, vaan pysähtyy aina, jos joku tien varressa odottaa kyytiä.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 20:18:34 kirjoittanut UsvaAuer »

Hypatia

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 752
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #6 : 10.03.2015, 06:36:55 »
Yöbussien tyhmyyttä en allekirjoita.

Sleeperbussit ovat mukavampia pitkänmatkankuljettimia verrattuna takseihin ja istumabusseihin.
Ööh, pitkänmatkan taksi tarkoittaa siis sitä, että vuokraa auton kuljettajalla eli pääsee siis ovelta ovelle, voi pistäytyä matkan varrella katsomaan haluamiansa nähtävyyksiä jne. Vaikka ne ovat halpoja erityisesti Rajasthanissa (n. 10rs/km), niin po. välillä joutuu todennäköisesti maksamaan taksan molempiin suuntiin.

Yöbussi on varmasti hyvä vaihtoehto, jos
- pystyy nukkumaan niissä (aika moni ei pysty)
- ei piittaa maisemista
- voi olla sataprosenttisen varma, että kyseessä todella on suora yhteys (kusettavat matkatoimistot jne.)
- alueella ei esiinny maantierosvousta (kuten esim. Biharissa ainakin aiemmin).

klops

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #7 : 10.03.2015, 15:40:44 »
Sitä taksit tarkoittavat, juu. Jaisalmerista Udaipuriin on sen verran matkaa että näen järkevämpänä kuluttaa tunnit nukkumiseen (pystyn) kuin autossa istumiseen. Suurin osa nukkuu paremmin makuuasennossa joka takseissa on sleepereitä huomattavasti vaikeampaa.

-Reitillä Jaisalmer - Udaipur ei ole pahemmin bandiitteja.
-Nä on taas näitä "ainakaan itselleni ei" / "minulle kävi" -suureen omakohtaiseen dataan perustuvia kokemuksia, mutta pitkänmatkan bussit ovat omalla kohdallani toimineet aivan kuten junatkin, eli perillä ollaan suunnilleen sovitussa ajassa ja tauot ja vaihdot pidetään niin kuin on sovittu. Sokeaan Lonely Planetin tuijotteluun en kannusta, mutta kirjan lukijamäärällä he varmasti saisivat palautetta jos suositellut bussilinjat kusettaisivatkin ja pakottaisivat hyppäämään makuulokerosta keskellä yötä toiseen bussiin.

Hypatia

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 752
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #8 : 11.03.2015, 09:13:27 »
No, minä kyllä yöpyisin matkan varella. Mitä busseihin tulee, niin bussiasemat ovat usein siitä hauskoja, ettei niiltä löydy aikatauluja latinalaisilla aakkosilla ja jos löytyykin niin busseista ei välttämättä löydy määränpäätä paikallisia kieliä osaamattomille. Aika moni on onnistunut myös tavalla tai toisella hankkimaan eri lipun kuin piti (yleensä maksamaan liikaa matkatoimistossa). Olin itse tuolla päin 1993, joten en osaa sanoa muuta kuin että huijatuksi tulemisen riski on suht korkea turistimäärän takia. No voihan sitä vaikka hankkia "talutuspalvelun" hotellilta, jos arveluttaa.

Tyyne

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #9 : 11.03.2015, 11:13:07 »
Vaikka paikalliset kirjaimet ehkä näyttävätkin oudolta kärpäsenkakalta, niin yleensä kysyvä ei tieltä eksy (pieniä mutkia matkassa toki joskus saattaa ilmetä). Yöbussi on tuolle reitille ainakin ollut ihan hyvä tiukan budjetin vaihtoehto, omat kokemumukset noilta kulmilta toki ajoittuivat jo vuoteen 2008, mutta silloin kaikki sujui hyvin myös yksin matkaavalla naisella.

klops

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #10 : 11.03.2015, 22:14:22 »
Jos joku saa linja-autopelottelusta väärän kuvan niin selvennetään vielä omista kokemuksistani: Bussit toimivat hyvin. Tarkoitus ei ole kinata privaattikuskin ja linja-autojen paremmuudesta. Privaattikuskilla ajaelee mukavasti Rajasthanin läpi, se on varma. Muutama selvennys:

Udaipur on Jaisalmeria pahempi turistirysä. Siellä asuessani käytin paikallista julkista linja-autoasemaa kävelemällä lipunmyyntikoppiin ja kysymällä koska lähtee seuraava bussi paikkaan X. Vastaus tuli englanniksi, samoin kysymys haluanko ostaa lipun sinne. Usein ostin. Täsmälleen samalla tavalla toimin myös muissa kaupungeissaa ja toistuvasti myös maaseudun pikkukaupungin bussiasemalla, jossa olin ainoa valkonaama. Kuten Tyyne sanoi, puhumalla selviää. Suosittelen.

Pidemmillä matkoilla menin Udaipurissa ja muissa kaupungeissa linja-autoaseman läheisyydessä olevien yksityisten bussiyhtiöiden toimistoon ja ostin lipun normibussiin/sleeperiin. Käytin myös junia, mutta esimerkiksi Himachalilla se on yleensä mahdotonta. Hinnat olivat yksityisillä bussiyhtiöillä seinillä ja minulle puhuttiin englantia. Kukaan ei kusettanut. Suora yhteys ei muuttunut bussinvaihdoksi keskellä yötä. Maantierosvot eivät hyökänneet.

Voi toki olla että Jaiselmer on ihan eri juttu, ja voi olla että sen julkinen liikenne eroaa täysin niistä intialaiskaupungeista joissa itse olin. Epäilen vahvasti.

Jos yksittäisen ihmisen kokemukset eivät vakuuta, kannattaa tsekata matkaoppaat, esimerkiksi em. Lonely Planet. Harvemmin ne siellä kusetuspuljuja kauan mainostaa.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #11 : 12.03.2015, 09:48:37 »
Juttelin eilen hotellissani asuvan thaimaalais-naisen kanssa. Nainen on täällä työmatkalla. Hän olisi tarjonnut minulle ilmaisen taksikyydin Jaipuriin, koska hän pelkää matkustaa yksin taksissa pitkiä matkoja. Edellisellä kerralla Intiassa hän oli maksanut ilmastoidusta kyydistä taksilla samalla reitillä, mutta matka ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan. Kesken matkaa hänet vaihdettiin toiseen autoon. Autossa ei ollut ilmastointia ja takapenkillä istui toinen matkustaja, intialainen mies.

Itse suosin aina sellaisia kulkuneuvoja, joissa matkustetaan toisten kanssa. Taksi on kaikista kulkupeleistä vaarallisin, olisi sitten kyse kaupunkimatkoista tai kaupunkien välisistä.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #12 : 12.03.2015, 20:19:14 »
Pakko kirjoitella Pushkarista. Olen nimittäin ihastumassa tähän pikkukaupunkiin ja se on aika paljon sanottu, Intian kyseessä ollessa.

Pushkarissa kannattaa kiinnittää huomiota majapaikan valintaan. Marketin alueella on paljon majataloja, joissa hinta-laatusuhde vaihtelee suuresti. Halvimmillaan jossain majatalossa huone irtoaa 150:llä, kun taas toisessa majatalossa lähes vastaavanlaisesta huoneesta saatetaan pyytää 1000 INR. Poonam Guesthouse marketin takana on hyvin halpa, mutta myös hyvin suosittu. Priya Gueshousessa Marwar Bus Standin läheisyydessä maksoin huoneesta vain 150 INR. Kulmahuone oli iso ja viihtyisä (joskin kulahtanut), mutta ohiajavat bussit herättivät tööttäilyllään jo kuuden jälkeen. Ei kiva.

Vinkkaisin unohtamaan nämä vähemmän viehättävällä alueella sijaitsevat majatalot ja suuntaamaan suoraan järven etelärannan maalaismaisemiin. Siellä sielu lepää. Harvinainen elämys Rajasthanissa.

Hotel Pushkar Lake Palace näyttää kalliilta, mutta halvin huone maksaa vähemmän kuin monessa markettialueen tympeässä majatalossa. 400 INR:llä saa ison huoneen (yhdelle) kaikilla mukavuuksilla ja koko kaupungin hulppeimman terassinäköalan yli järven ja kukkuloiden. Mitä ylellisyyttä! Etenkin auringonlasku on maaginen illan tummuessa ja temppelien kellojen soidessa. Samaa tunnelma ei tavoita järven toisella puolen sijaitsevissa majapaikoissa.

Toisella laidalla etelärantaa on Radhika Palace, niin ikään ylellisen näköinen hotelli. Sielläkin halvin huone maksaa 400 INR (yhdelle). Hotellin erikoisuus on uima-allas.

Näiden kahden hotellin välisellä taipaleella on alkoholikioski, jos joku haluaa ostaa teetä väkevämpää.

Pushkar on tavattoman suosittu etenkin iloisten israelilaisten keskuudessa. Monessa paikassa maailmaa kuulee, että israelilaisista ei (muka) pidetä, mutta täällä he ovat suosittuja.

Pushkar kasvattaa suosiotaan tukkukauppakohteena. Moni matkaaja ostaa täältä erilaista tavaraa myytäväksi kotimaassaan. Osa ompeluttaa paikallisissa ompelimoissa omia mallistojaan. Korujen värkkääminen on kanssa suosittua.

Pushkar on Rajasthanin paras paikka hamstrata kirjoja suomen kielellä. Rantakadun varrella kirjakaupoista toisessa on kuusi kirjaa suomeksi. Paula Havasteen kirjojen ystävät etenkin tulevat ilahtumaan valikoimasta. Radhika Palacen kirjastossa on tällä hetkellä kolme kirjaa suomeksi, vaikuttivat kaikki hyviltä.

En tiedä, kuka on kirjat Pushkariin jättänyt, koska suomalaisia täällä ei ole näkynyt. Hotellissani on tänä vuonna yöpynyt neljä matkaajaa Suomesta. Saman verran matkaajia on ollut myös Liettuasta ja Valko-Venäjältä. Chilestä matkaajia on ollut kymmenkunta. Juttelin yhtenä päivänä erään toisen majatalon omistajan kanssa. Hän ei ole 20 vuoden aikana majoittanut yhtään suomalaista.

Suomalaiset ovat totisesti hylänneet Intian.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2015, 20:52:34 kirjoittanut UsvaAuer »

jyrkkä

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #13 : 13.03.2015, 21:25:26 »
Täällä on tällä hetkellä mun tuntemiani suomalaisia 4kpl. Matkustelevia ja osa tosi pitkään Intiassa oleilevia henkilöitä.

Me suomalaiset ei pidetä meteliä iltanotskilla. Ei meitä kukaan tunne :)

Hypatia

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 752
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #14 : 06.04.2015, 04:07:25 »
Juttelin eilen hotellissani asuvan thaimaalais-naisen kanssa. Nainen on täällä työmatkalla. Hän olisi tarjonnut minulle ilmaisen taksikyydin Jaipuriin, koska hän pelkää matkustaa yksin taksissa pitkiä matkoja. Edellisellä kerralla Intiassa hän oli maksanut ilmastoidusta kyydistä taksilla samalla reitillä, mutta matka ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan. Kesken matkaa hänet vaihdettiin toiseen autoon. Autossa ei ollut ilmastointia ja takapenkillä istui toinen matkustaja, intialainen mies.

Itse suosin aina sellaisia kulkuneuvoja, joissa matkustetaan toisten kanssa. Taksi on kaikista kulkupeleistä vaarallisin, olisi sitten kyse kaupunkimatkoista tai kaupunkien välisistä.
::) ::) ::)
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 04:09:12 kirjoittanut Hypatia »

Lotchen

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Rajasthan
« Vastaus #15 : 16.05.2015, 21:33:38 »
Kiitos Usva  Auer vinkeistä Pushkarin suhteen! Olen lähdössä, tosin vasta lokakuussa. Tämä on nyt kolmas reissu Rajasthanissa, olen siihen rakastunut. Olen käynyt Udaipurissa, Jaipurissa, Jodhpurissa ja Jodhpurin lähellä maaseudulla lepäilemässä. Koska matkaan on sisältänyt aina muutakin on Rajasthanin osuus jäänyt noin viikoksi kerrallaan. Olen samaa mieltä että nähtävyydet ovat kyllä uskomattomat!  Pidän Rajasthanissa myös kuivasta ilmasta, Kerala oli aivan liian kostea paikka! Aavikon kuivuus ja karuus yhdistettynä kirkasvärisiin naisten sareihin ja miesten turbaaneihin on  niin kaunista. On totta että pohjoinen on konservatiivinen ja köyhä ja naiset piiloutuvat  sariensa taakse. Tapasin kuitenkin joitakin yksinmatkustavia naisia. Olen myös itse reissannut viikkoja yksin mutta en Rajasthanissa vaan Tamil Nadussa. Olen selvinnyt hyvin kun en ole liikkunut iltaisin missään, en ole juonut (tosin ei niitä sopivia baarejakaan ole) enkä keskustellut miesten kanssa joiden olen ounastellut tekevän tuttavuutta iskemismielessä :) kun puhuu suomea he häipyvät avuttomina :) Rajasthanissa  Udaipur teki vaikutuksen mielettömällä kauneudellaan. Kannattaa yrittää yöpyä järven rannalla ja syödä aamiainen terassilla kun järvi on tyyni ja hiljainen....Siellä oli myös mielenkiintoinen turbaanimuseo. Jaipurissa Amberin linnoitus on vaikuttava. Jodhpur oli aika sekava ja ahdas mutta  taatusti mieleen jäävä.  Lokakuussa Jodhpurissa on RIFF folk festival, joten taidamme suunnata sinne ensin.....ihanaa reissua sulle jos olet vielä reissussa! Ps se Jodhpurin linnoituksessa soittava kaveri on tunnettu ragamuusikko joka parhaillaan on kiertueella Euroopassa.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Rajasthan
« Vastaus #16 : 27.07.2015, 18:32:51 »
Rajasthaniin liittyen vielä yksi vinkki. Kaikkien maakunnassa liikkuvien kannattaa käydä aina kun mahdollista kansantanssi- ja musiikkiesityksissä. Myös käsinukke-esitykset ovat taitavia. Kansantanssinäytökset etenkin ovat kerta kaikkisen upeita pukuloistossaan. Ainakin Udaipurissa, Jaisalmerissa ja Pusharissa on näytöksiä.