Muutokset USAan matkustavien viisumi- ja matkustuslupakäytäntöön

(Luettu 182338 kertaa)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Hieman hyvä tietää -asiaa Yhdysvaltoihin matkustaville.

Eli, 12. tammikuuta 2009 lähtien Yhdysvaltoihin matkustavien on ilmoitettava tulostaan viimeistään kolme vuorokautta etukäteen. Ilmoitus amerikkalaisille viranomaisille voidaan tehdä internetissä ja se korvaa I 94-paperin, jota tänään täytetään koneesa matkalla Yhdysvaltoihin.

Internetissä ilmoitettavat tiedot ovat samat jotka ilmoitetaan lennon aikana. Kun olet tehnyt ilmoituksen se on voimassa kaksi vuotta ja voit matkustaa maahan niin monta kertaa kuin haluat. Edelleen kuitenkin korkeintaan 90-päivää putkeen. Opiskeluun, työntekoon, jne... vaaditaan edelleen viisumi vanhaan malliin.

Mikäli olet siis matkustamassa USAan ensivuoden puolella, niin muista tehdä ilmoitus, ettei USAn tulli yllätä housut kintuissa  ;)

Edit. Itselle herää kysymys, että missä (www-sivu) pitää ilmoitus tehdä. En ainakaan nopeasti TSA:n sivuilta löytänyt vastausta. Jos joku tietää, niin valaiskaa...
« Viimeksi muokattu: 05.10.2008, 18:19:03 kirjoittanut Tarmo »

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Edit. Itselle herää kysymys, että missä (www-sivu) pitää ilmoitus tehdä. En ainakaan nopeasti TSA:n sivuilta löytänyt vastausta. Jos joku tietää, niin valaiskaa...

Itse etsiskelin joku tovi sitten aiheesta tietoa myös. Ainakin Yhdysvaltain Suomen-suurlähetystön nettisivuilta http://finland.usembassy.gov/ löytyy visas-sivulta löytyy oikealta linkki ESTA electronic system for travel authorization, josta sen pääsee tekemään. Itse asiassa asiaa tarkasteltuani myös ulkoministeriön Yhdysvaltain matkustustiedotteessa on linkki samaiseen palveluun.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Voiko sitä käyttää jo nyt, vai vasta tammikuussa?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
ESTA on vapaaehtoinen tammikuun 11. päivään asti, eli systeemi on jo käytössä, mutta ei vielä pakollinen. Jos siis jo haluaa sen tehdä, onnistuu.

Tässä on vielä suora linkki kyseiseen "palveluun" https://esta.cbp.dhs.gov.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

_sane

• Aloittelija
    • Profiili
Toi uudistus oikeestaa iha hyvä ainaki omal kohal ku käyn jenkeis 3-4 krt vuodes...sit taas joilekki tuottaa vaivaa

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Itse pidän kanssa uuditusta hyvänä.
Toivoisin kuitenkin, että amerikkalaisilta vaaditaan samat kaavakkeiden täytöt ja valokuvaukset, kun he tulevat eurooppaan. Nyt viisumivapaus toimii van yhteen suuntaan.

kimmop.

• Reissaaja
    • Profiili
Aihetta sivuten kysynkin, että mitä kaikkia dokumentteja/tietoja/jne tarvitsen kun sujahdan Yhdysvaltain rajalle? Aion siis lomailla New Yorkissa ja Los Angelesiisa pari kuukautta.

Käsittääkseni tarvitsen (passin lisäksi) ainakin tiliotteet ja pankkinauhat parilta kuukaudelta, paluulipun ja jonkin osoitteen, jossa asun. Onko jotain muuta mitä olen missannut tai onko jotain sellaista mikä ei ole varsinaisesti pakollinen, mutta helpottaa asiointia?

Kiitokset jo etukäten :)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tarvitset passin, osoiteen ensimmäiseksi yöksi USAan ja paluulippu. That is it. Ei mitään muuta. Lomailuun et tarvitse mitään pakkitiliotteita.

Nimimerkillä "Ainakin 20 kertaa USAn rajan ylittäneenä."

Edit. Lisäksi teet tuon tuloilmoituksen tässä osoitteessa, jos ole menossa tammikuun 12. päivän jälkeen https://esta.cbp.dhs.gov
« Viimeksi muokattu: 19.10.2008, 14:06:50 kirjoittanut Tarmo »

pappa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Onkos tuo poistumislippu ihan välttämätön? Itselläni ei ole havaintoa miten kauan maassa tarkalleen vietän, jatkolento on tarkoitus ostaa vasta sitten kun aikataulut tarkentuvat... Ja en aio edes palata Suomeen...

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Onkos tuo poistumislippu ihan välttämätön? Itselläni ei ole havaintoa miten kauan maassa tarkalleen vietän, jatkolento on tarkoitus ostaa vasta sitten kun aikataulut tarkentuvat... Ja en aio edes palata Suomeen...
En ole 100% varma, mutta uskoisin lentokoneella maahan mennessä se pitää olla. Maarajan ylityksessä sitä ei luonnollisesti kysytä.
Kannattaa myoskin miettiä se paluupäivämäärä valmiiksi, koska sitä kysytään tullissa. Joudut vain vaikeuksiin, jos et kerro heille päivämäärää. Parempi vaikka keksiä se.

Andybandy

• Aloittelija
    • Profiili

Olin Yhdysvalloissa kuukausi sitten ja eipä heitä kiinnostanut mahdollinen paluulippuni. Kait se on tapauskohtasta, kuten tiedustelu kuinka paljon rahaa on mukana. Ja jos kysyvät, niin kyllähän ne siellä ymmärtää jos lipun hankkii myöhemmin...

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili

En ole mikään konkari USAn matkailun suhteen, mutta käynyt siellä 3 kertaa nyt muutaman vuoden sisään (viimeisin kerta n. vuosi sitten). Tähän mennessä paluulipusta ovat olleet kiinnostuneita vain lentoyhtiöt ja aivan viimeisimmällä kerralla eivät nekään. Se mihin maahan aiot poistua USAsta on varmasti sivuseikka kunhan vaan aiot poistua eli jonkunlainen uskottava tarina pitää olla valmiina, koska muuten voi käydä hullusti.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tietääkseni lentoyhtiöillä ei ole oikeutta ottaa matkustajia USAan, joilla ei ole paluulippua. En kyllä muista aivan tarkkaan.

kimmop.

• Reissaaja
    • Profiili
Tarvitset passin, osoiteen ensimmäiseksi yöksi USAan ja paluulippu. That is it. Ei mitään muuta. Lomailuun et tarvitse mitään pakkitiliotteita.

Asia selvä! Ajattelinkin, että tuskinpa noita tarvitsen... mutta olen
vain kuullut kaikenlaista enemmän tai vähemmän epäilyttävää infoa
noista rajajutuista. Ja kyllä mulla (ihan varmuuden vuoksi) löytyy myös
se asuinosoite :)

kimmop.

• Reissaaja
    • Profiili
Ehkä jo vähän offtopic, mutta...

Osaako kukaan kertoa, että onko Yhdysvaltoihin mahdollista saada jonkinnäköistä "tilapäistä työlupaa" esim. puoleksi vuodeksi tai vuodeksi? Ja jos sellaisia on mahdollista ylipäätään saada, niin miten hankala prosessi on kyseessä? Siis mitään green cardia en tässä tarkoita.

Kiits :)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ehkä jo vähän offtopic, mutta...

Osaako kukaan kertoa, että onko Yhdysvaltoihin mahdollista saada jonkinnäköistä "tilapäistä työlupaa" esim. puoleksi vuodeksi tai vuodeksi? Ja jos sellaisia on mahdollista ylipäätään saada, niin miten hankala prosessi on kyseessä? Siis mitään green cardia en tässä tarkoita.

Kiits :)
Yleensä työlupaa ei voi hakea kohdemaassa, vaan omassa asuinmaassa. Työpaikka pitää olla tiedossa työlupaa hakiessa.

Itse en edes yrittäisi sitä USAn kohdalla, koska saattaa tietää vaikeuksia myöhemmin, jos olet saapunut maahan turistina, mutta sitten haetkin töitä.

Tämä kaikki mutua. Lakiteksteistä en tiedä. Tuolta löytyy http://finland.usembassy.gov/

Tähtisumu

• Reissaaja
    • Profiili
Eli, 12. tammikuuta 2009 lähtien Yhdysvaltoihin matkustavien on ilmoitettava tulostaan viimeistään kolme vuorokautta etukäteen.

Onko siis niin että kun vuoden 2008 puolella matkustaa Yhdysvaltoihin ei tarvitse etukäteen ilmoittaa mihinkään että sinne on menossa? Riittää siis tuo lentokentällä/-koneessa täytettävä lomake? Vitsi mä olen jo ihan sekaisin mitä kaikkea tarvitsee tehdä ennen ja jälkeen ja siellä ollessa! :-[

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Eli, 12. tammikuuta 2009 lähtien Yhdysvaltoihin matkustavien on ilmoitettava tulostaan viimeistään kolme vuorokautta etukäteen.

Onko siis niin että kun vuoden 2008 puolella matkustaa Yhdysvaltoihin ei tarvitse etukäteen ilmoittaa mihinkään että sinne on menossa? Riittää siis tuo lentokentällä/-koneessa täytettävä lomake? Vitsi mä olen jo ihan sekaisin mitä kaikkea tarvitsee tehdä ennen ja jälkeen ja siellä ollessa! :-[
Lista mitä sun tarvii tehdä:
-varaa hotelli (jos sinulla ei ole kaveria siellä. Jos on kaveri, niin kirjoita osoite ylös. Mikäli varaat hotellin, niin kirjoita senkin osoite ylös. Jos nukut monessa eri paikassa, niin eka yö riittää)
-täytä se lappu lentokoneessa (jos menet tämän vuoden puolella)
-anna se lappu tullivirkailijalle ja kerro osoite ekalle yölle
-kun lähdet maasta, niin anna visa waver lappu takaisin, joka on niitattu passiisi (tullivirkailija niittaa, kun saavut maahan)

Ei sinne tuon kummempaa tarvitse.

Tähtisumu

• Reissaaja
    • Profiili
KIITOS TARMO! :) Tuo helpotti ihan suunnattomasti.

kimmop.

• Reissaaja
    • Profiili

Yleensä työlupaa ei voi hakea kohdemaassa, vaan omassa asuinmaassa. Työpaikka pitää olla tiedossa työlupaa hakiessa.

Itse en edes yrittäisi sitä USAn kohdalla, koska saattaa tietää vaikeuksia myöhemmin, jos olet saapunut maahan turistina, mutta sitten haetkin töitä.

Jes, kiitti taas.. ajattelinkin, ettei se varmaan onnistu kovin helpolla. Tai siis ollenkaan :D

Työluvan hakeminen ei sinänsä olis mikään ongelma jos sen vois jollain tapaa hommata "varmuuden vuoksi" tai jonain ns. turistityölupana.. mutta ei sieltä kyllä etukäteen kovin helpolla mitään duunia varmaan saa.

Mut taidanpa siis ottaa koko reissun vaan ihan lomana :)