Pallontallaajat.net

Muutokset USAan matkustavien viisumi- ja matkustuslupakäytäntöön

(Luettu 80325 kertaa)

Melkor1

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Muutokset USAan matkustavien viisumikäytäntöön
« Vastaus #100 : 29.10.2009, 16:28:24 »
WillieR:
Viisumi on ainoastaan matkustamista varten tarvittava asiakirja, eikä sen voimassaoloaika määrittele maassaoloaikaa. Se päätetään AINA port of entryssä. En tiedä mikä viisumi sinulla on, mutta jos se on ns. turistiviisumi B2, niin saat olla maassa kuusi kuukautta (tai 180 päivää, en muista kumpi) siitä, kun astut maahan. Sillä ei mielestäni ole väliä miten kauan viisumi on voimassa, kunhan se on voimassa kun tulet maahan. Näin ollen vuoden B2 viisumilla EI saa olla maassa vuotta, vaan sillä saa matkustaa amerikkaan vuoden aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Nämä tiedot on kuitenkin syytä tarkistaa lähetystöstä vielä ennen kuin matkustat.

Toiseksi, jos olet maassa alle 90 päivää (EI siis kolme kuukautta), niin voit hyvin matkustaa visa waiver ohjelman turvin, vaikka sinulla onkin viisumi passisssasi. Silloin vain täytät sen I-94W kupongin (vihreä) sen valkoisen sijaan (I-94) ja selität maahantulotarkastuksessa, että haluat matkustaa VW-ohjelmassa, etkä käyttää viisumiasi.

Itse täyttäisin molemmat kupongit ja kysyisin maahantulotarkastusta suorittavalta virkailijalta, että kumpi kannattaa leimata.

-M

Huhhuh, että on matkustaminen banaanivaltioon tehty vaikeaksi. Onneksi itse olen reissussa alle 3 kuukautta.

Muistakaa hyvät kanssamatkustajat, että homma toimii suurin piirtein samalla tavalla kaikissa muissakin banaanivaltioissa, joihin tarvitsee viisumin, eikä Suomi ole mikään poikkeus.

-M

Matti123

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - mat.tuo@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #101 : 02.11.2009, 01:22:30 »
Tarviiko olla mitään todisteita esim. otetuista rokotteista? Entä mitä tarkoittaa koneellisesti luotteva passi? Minulla ei ole biopassia ja nykyinen passini on myönnetty 2003. Onko passin kanssa ongelmia?

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #102 : 02.11.2009, 08:26:00 »
http://www.formin.fi/public/default.aspx?contentid=63866&nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto.. ja rokote kortti on ihan hyvä olla aina mukana..vaikka eivät sitä tule kysymään koska lennät suomesta
« Viimeksi muokattu: 02.11.2009, 08:31:27 kirjoittanut london86 »

garygrandi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #103 : 03.11.2009, 07:01:29 »
Tervehdys, olen lentämässä Aasian suunnalta kahdeksi viikoksi Kaliforniaan ja tarkoitus olisi mahdollisesti piipahtaa myös Meksikon puolella, tarvitseeko tavallisen ESTA:n lisäksi tätä varten täyttää jotain muuta tai pitäisikö ESTA:ssa olla jokin maininta mahdollisesta Meksikokäynnistä?

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #104 : 03.11.2009, 18:06:53 »
Tervehdys, olen lentämässä Aasian suunnalta kahdeksi viikoksi Kaliforniaan ja tarkoitus olisi mahdollisesti piipahtaa myös Meksikon puolella, tarvitseeko tavallisen ESTA:n lisäksi tätä varten täyttää jotain muuta tai pitäisikö ESTA:ssa olla jokin maininta mahdollisesta Meksikokäynnistä?

Ei tarvitse.

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #105 : 08.11.2009, 14:19:22 »
WillieR:
Viisumi on ainoastaan matkustamista varten tarvittava asiakirja, eikä sen voimassaoloaika määrittele maassaoloaikaa. Se päätetään AINA port of entryssä. En tiedä mikä viisumi sinulla on, mutta jos se on ns. turistiviisumi B2, niin saat olla maassa kuusi kuukautta (tai 180 päivää, en muista kumpi) siitä, kun astut maahan. Sillä ei mielestäni ole väliä miten kauan viisumi on voimassa, kunhan se on voimassa kun tulet maahan. Näin ollen vuoden B2 viisumilla EI saa olla maassa vuotta, vaan sillä saa matkustaa amerikkaan vuoden aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Nämä tiedot on kuitenkin syytä tarkistaa lähetystöstä vielä ennen kuin matkustat.

Toiseksi, jos olet maassa alle 90 päivää (EI siis kolme kuukautta), niin voit hyvin matkustaa visa waiver ohjelman turvin, vaikka sinulla onkin viisumi passisssasi. Silloin vain täytät sen I-94W kupongin (vihreä) sen valkoisen sijaan (I-94) ja selität maahantulotarkastuksessa, että haluat matkustaa VW-ohjelmassa, etkä käyttää viisumiasi.

Itse täyttäisin molemmat kupongit ja kysyisin maahantulotarkastusta suorittavalta virkailijalta, että kumpi kannattaa leimata.

-M

Huhhuh, että on matkustaminen banaanivaltioon tehty vaikeaksi. Onneksi itse olen reissussa alle 3 kuukautta.

Muistakaa hyvät kanssamatkustajat, että homma toimii suurin piirtein samalla tavalla kaikissa muissakin banaanivaltioissa, joihin tarvitsee viisumin, eikä Suomi ole mikään poikkeus.

-M

Sulla taitaa olla hieman vääristynyt kuva, kun asut siellä rapakon huonommalla puolella. Eihän jenkitkään tarvitse viisumia, tms. kun tulevat ihailemaan sivistystä Eurooppaan. Miksi meidän siis pitää täytellä lippulappusia netissä/koneessa sen takia, että niillä on fobiota.
I'm just one happy camper!

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #106 : 11.11.2009, 18:54:51 »
USA muutti taas hieman sääntöjä.

http://www.iltasanomat.fi/matkailu/uutinen.asp?id=1746021

"Yhdysvaltoihin lentävien ja sieltä saapuvien matkustajien on lauantaista lähtien ilmoitettava tarkat matkustajatietonsa jo lentovarauksen yhteydessä.

Lennon varaaminen kutsumanimellä ei enää riitä, vaan varaukseen on kirjattava täydellinen nimi passissa esitetyn mukaisesti. Lisäksi pitää ilmoittaa myös sukupuoli ja syntymäaika.

Uusi ohje liittyy Yhdysvaltain turvallisuusviranomaisten vaatimukseen, jonka mukaan lentoyhtiöiden on lähetettävä matkustajatiedot viranomaisille kolme vuorokautta ennen lennon lähtöaikaa. Jos varaus tehdään lähempänä lähtöä, tiedot lähetetään varausvahvistuksen yhteydessä.

Turvallisuusviranomaiset vertaavat tietoja valvontalistoihin, joiden avulla pyritään tunnistamaan muun muassa epäiltyjä terroristeja ja matkustajia, joille on tehtävä tehostettu turvatarkastus. Lentoyhtiö ei saa hyväksyä lennolleen henkilöä, jonka matkustajatietoja ei ole seulottu.

Tähän saakka matkustajatietojen seulonta on ollut lentoyhtiöiden vastuulla. Valvonnan keskittämisen takia tietojen vertaaminen vie enemmän aikaa."

Mä ostin tossa pari kuukautta sitten lentoliput Expediasta. Expediassa on kentät etunimelle, toiselle nimelle ja sukunimelle. Lentolippuun (sähköiseen) nimi on kuitenkin kirjoitettu kokonaan yhteen muotoon Tarmoxxxxxxx. Tämä ei ole kuitenkaan se muoto, miten se passissa ilmenee, vaan minulla on kaksi etunimeä (Kutsumanimi ja toinen nimi).
Myöskään se etukäteen tehtävä maahantuloilmoitus ei tunne kahta etunimeä, vaan siellä on ainoastaan kentät yhdelle etunimelle ja sukunimelle.
Saa nähdä, että miten tossa käy. En meinaa ruveta lippuja muuttelemaan, kun ne kuitenkin yrittää väkisin myydä uudet lentoliput.

Olkaa kuitenkin tarkkana, kun ostelette niitä lippuja. Varsinkin skandinaaviset kirjaimet saattavat tuottaa vaikeuksia joillain lehtoyhtiöillä.

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 11.11.2009, 23:47:51 »
Kyseessä on Secure Flight
Ote:
USA muutti taas hieman sääntöjä.

Olkaa kuitenkin tarkkana, kun ostelette niitä lippuja. Varsinkin skandinaaviset kirjaimet saattavat tuottaa vaikeuksia joillain lehtoyhtiöillä.
Skandinaavisten merkkien korvaamisesta on standardi, ja henkilöt joiden nimessä sellaisia on, voivat tarkistaa omansa passin alaosasta eli koneluettavasta osasta.
Ä=ae, Ö=oe, Å=aa

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #108 : 10.12.2009, 14:29:42 »
Ensinnäkin anteeksi jos esittämääni kysymykseen on jo tullut täällä vastaus, silmät sen verran väsymyksestä ristissä että voi hyvinkin olla mennyt ohi.. Mutta tuohon matkustuslupa-asiaan liittyen kysyisin, että olen keväällä lentämässä Jamaikalle USA:n kautta, niin tarvitseeko minun tässä tapauksessa täyttää netissä tuo matkustuslupa? Ei siitä varmaan haitaakaan olisi, mutta onko tämä välttämätöntä? Kiitoksia jo etukäteen vastauksesta jos joku sen tietää.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #109 : 10.12.2009, 16:45:50 »
Täytä ESTA, ei maksa vielä mitään ja on voimassa 2v. APIS tietoihin osoitteeksi kirjoitetaan "in Transit".

mima

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #110 : 16.12.2009, 19:59:55 »
Pitäis tässä lähteä uuttavuotta viettämään Havaijille (jei ;D) ja tätä ketjua lukiessa olen kyllä mennyt ihan sekaisin näissä etukäteen täytettävissä lappusissa...

Eli siis ESTAn olen jo tehnyt ja se on hyväksytty. Lennot olen varannut Arean kautta ja kun sinne aikoinani soittelin ja kysäisin, että tarvitseeko minun täyttää ESTAn lisäksi mitään muita lomakkeita ja vastaukseksi sain, että ainoastaan ESTA pitää tehdä. Mutta mitäs tuon APIS-lomakkeen kanssa tulee tehdä, tekeekö Area sen minun puolestani vai mitä? Vai täytänkö tämän vasta lentokentällä (muistelisin, että vuosi sitten jenkkeihin mennessä kaikkien piti täyttää joku lappu Lontoossa, jonka kautta siis jenkkeihin lensin).

Secure Flight tuli voimaan vasta lokakuun lopussa ja lennot olen tilannut jo syyskuussa, joten tästä asiasta minun ei tarvise huolentia, vai...? ???

« Vastaus #111 : 16.12.2009, 21:57:26 »
Moi kaikki.

Tähän ketjuun sellainen lisää sekoittava kysymys, että kun ESTA on voimassa sen 2v. myöntämisestä, niin haittaako jos on viime huhtikuulta siis 09 hyväksytty ESTA ja nyt on kerinnyt hakemaan sitä uudelleen, eli ns, on kaksi ESTAA päällekkäin. Kumoaako tämä uudempi automaattisesti sen vanhemman vai kuinka?
Onko tästä siis haittaa maahan mennessä vaiko nou?

Kiitos jo etukäteen...

PokePT

gsus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 16.12.2009, 22:52:44 »
En aivan varma ole mihin kysymyksiin vastaan ja kuinka moneen kertaan asia on jo käsitelty mutta seuraavassa yksinkertaistettu versio siitä mitä pitää täyttää (<90 pvää):

Immigration/maahantulo; Se vihreä lappu joka jaetaan lentokoneessa menomatkalla ja josta jää kantaosa passiin. Sisältää tiedot matkustajasta, miten saa paikan päällä kiinni ja muutenkin yleisesti "tarkoitusperistä" :) Ei mitään häslinkiä.. Jos osoite tuntematon niin joku hotelli varmaan riittää ja jos matka jatkuu niin "in transit"

Customs/tulli; sinertävä lappu jonka saa myös lentokoneessa menomatkalla. Samalla periaatteella kuin maahantulokin perustietojen osalta mutta kysymykset koskevat maahantuotavaa matskua. Perustravelleri ruksittaa "ei" joka kohtaan, erikoistapauksista en osaa sanoa.

Samat tiedot voi täyttää myös netissä mutta siitä saatava hyöty käytännössä lähentelee nollaa, itse en ainakaan mitään ole huomannut, samat paperit täytetään edelleen. Eli Hoikkalan Markolle vastauksena, sillä tuskin on mitään merkitystä jos ne on siellä "päällekkäin"

Toivottavasti vastasin edes jollekin :) ...ja toivottavasti ei mennyt nyt kovin paljon päällekkäin

mima

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 21.12.2009, 11:21:58 »
Pitäis tässä lähteä uuttavuotta viettämään Havaijille (jei ;D) ja tätä ketjua lukiessa olen kyllä mennyt ihan sekaisin näissä etukäteen täytettävissä lappusissa...

Eli siis ESTAn olen jo tehnyt ja se on hyväksytty. Lennot olen varannut Arean kautta ja kun sinne aikoinani soittelin ja kysäisin, että tarvitseeko minun täyttää ESTAn lisäksi mitään muita lomakkeita ja vastaukseksi sain, että ainoastaan ESTA pitää tehdä. Mutta mitäs tuon APIS-lomakkeen kanssa tulee tehdä, tekeekö Area sen minun puolestani vai mitä? Vai täytänkö tämän vasta lentokentällä (muistelisin, että vuosi sitten jenkkeihin mennessä kaikkien piti täyttää joku lappu Lontoossa, jonka kautta siis jenkkeihin lensin).

Secure Flight tuli voimaan vasta lokakuun lopussa ja lennot olen tilannut jo syyskuussa, joten tästä asiasta minun ei tarvise huolentia, vai...? ???

Soitin Areaan ja kysyin miten homma toimii. Vastailen nyt sitten itselleni, jos tästä joku muukin saa jotain apua :) Eli jos Arean kautta varailee lentoja niin se nettivarauslomake kysyy APIS-tiedot. Jos ne kaikki tiedot sinne täyttää niin mitään erillisiä lomakkeita ei tarvitse enää tehdä. Eli ainoa asia josta tarvitsee huolehtia on ESTA:n tekeminen :)

Samat tiedot voi täyttää myös netissä mutta siitä saatava hyöty käytännössä lähentelee nollaa, itse en ainakaan mitään ole huomannut, samat paperit täytetään edelleen.

Saattaa olla, että ymmärsin kirjoituksesi ihan väärin, mutta eihän sen "netissä täytettävän lomakkeen hyöty lähentele nollaa", sillä se on pakko tehdä, tai muuten et pääse koneeseen. Vaikka kuinka turhalta tuntuisi niin kyllä kaikki nettilomakkeet ja koneessa jaettavat laput kannattaa täyttää, jos jenkkeihin haluaa mennä...

nox_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #114 : 10.01.2010, 02:27:10 »
Edit: eipä enää mitään, korjasin tiedot lentolippuun.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2010, 05:48:08 kirjoittanut nox_ »

Tramali

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #115 : 10.01.2010, 10:54:35 »
Pääseekö 90 päivän ajaksi ilman viisumia turistina vaikka omistaisikin asunnon usa:ssa?
Pitääkö kusettaa että on menossa kiertelymatkalle vaikka menisikin vain omaan asuntoon?
Entä onnistuuko tuo 90 päivän viisumiton oleskelu maassa vain yhden kerran vuodessa vai voiko esim. rjaalla kääntymässä käymisen jälkeen olla toiset 90 päivää?

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #116 : 10.01.2010, 12:05:04 »
Asunnon omistaminen voi osoittaa, että oleskelu on pysyvämpää USA:ssa, jolloin immigration-virkailija voi vaatia viisumia...
Kannattaa kysyä lähetystöstä, saavat siitä palkkaakin.

Sitten CBP:n sivuilta:
Q:   Can a VWP applicant for Admission Be Readmitted To the United States Following a Short Trip To an Adjacent Island, Canada, or Mexico?   
A:   Generally, VWP applicants admitted under the VWP may be readmitted to the United States after a departure to Canada or Mexico or adjacent islands for the balance of their original admission period provided the person:
Can identify an authorized period of admission that has not expired,
Plans to depart the United States no later than the expiration date of their period of admission,
Presents valid, unexpired passports which reflect admission to the United States under the VWP, and
Continues to meet all criteria set forth in 8 CFR 217 and section 217 of the Immigration and Nationality Act (INA) 0020 with the exception of arrival on a signatory carrier.

Eli periaatteessa lyhyt vierailu esim Kanadassa lasketaankin siihen alkuperäiseen 90 pv.
Vasta poistuminen mantereelta nollaa tuon 90pv jutun.
(lähde: state.gov)

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #117 : 03.02.2010, 18:23:23 »

Joo

Voisko joku valaista asiaa tosta että kuinka nimi kirjoitetaan tohon ESTA:aan ja lentovaraukseen ? Siis kirjoitetaanko se kummassakin tapauksessa niikuin siinnä koneluettavassa muodossa ?

Em.

Hämäläinen - Haemaelaeinen

Siis tuohan näyttää tossa jo varsin hullulta ja mahtaakos virkailijat Suomen päässä pysyä kärryillä..heh  :D

Ja missä kohtaa em finskin varauksessa kysellään noita tarkempia tietoja ku em. syntymäaikaa et cetra ? Vai tuleekos täyttää joku lisälappu
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #118 : 03.02.2010, 19:45:51 »
Voisko joku valaista asiaa tosta että kuinka nimi kirjoitetaan tohon ESTA:aan ja lentovaraukseen ? Siis kirjoitetaanko se kummassakin tapauksessa niikuin siinnä koneluettavassa muodossa ?

Em.

Hämäläinen - Haemaelaeinen
Juuri noin, koneluettavasta osiosta sen näkee.

silentsafari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #119 : 03.02.2010, 19:50:26 »
Mitenköhän tän homman kanssa nyt sit kun liput on varattu jo ennakkoon aikoja sitten ja nyt huomasin, että e-lipuissa ei ole toista nimeä. Seat24:ssa ei ollut kuin yksi kohta nimelle ja sukunimelle, niin en silloin tajunnut.

Matka on kesäkuussa (Helsinki-Lontoo-NYC), käykö tässä sitten niin etteivät ota British Airwaysin lennolle mukaan?  :'(

Edit; Tuli eteen tälläinen Seat24 sivustolla: Mikäli kaikkia tietoja ei ole syötetty varaukseen etukäteen, kerätään puuttuvat tiedot erillisin lentoyhtiökohtaisin kaavakkein ja syötetään lentoyhtiöiden järjestelmiin lähtöselvityksen yhteydessä, joten lentokenttämuodollisuuksiin on syytä tässä tapauksessa varata normaalia enemmän aikaa. Yhdysvaltain viranomaiset ovat ilmoittaneet, että mikäli tietoja ei ole saatavilla, matkustajan maahanpääsy saatetaan evätä.

Eli onko sittenkin mahdollisuus lisätä Lontoon kentällä puuttuvat tiedot, joudun kuitenkin yöpymään kentällä vaihdon takia.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2010, 20:12:04 kirjoittanut silentsafari »