Muutokset USAan matkustavien viisumi- ja matkustuslupakäytäntöön

(Luettu 238319 kertaa)

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Mielenkiinnolla odotan, josko Turkki päätyy listalle myös, siitä vasta riemu repeää.
Ihan heti en keksi, miksi Turkki moiselle listalle päätyisi. Tai no ookoo, onhan se merkittävä kauttakulkumaa Daeshin rekryyteille, mutta maa itse on kuitenkin NATO:n jäsen ja huomattavan suosittu turistikohde VWP-valtioiden kansalaisten keskuudessa. Eiköhän listalle ole aika monta muuta maata jonossa ennen Turkkia.

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ensimmäiset uhritkin jo löytyvät ovat kylläkin olleet kaksoiskansalaisia. Kun tiedotteita lueskelin ilmeisesti esta kaavaketta päivitetään helmikuun aikana ja jos silloin noihin "kiellettyjen" maiden vierailu kohtaan rastin laittaa joutuu mitä ilmeisimmin hakemaan viisumia

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ei ollu kaverilla ongelmia päästä maahan, vaikka oli ollut syyriassa 4,5v sitten!

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Kylla tuntuu etta tuo uusi kaytanto Iran/Irak/Syyria -osastolla on aika poliittinen juttu. Olin USA:ssa viime viikolla, ja kukaan ei kysynyt mitaan eika ollut kiinnostunut lahi-idan leimoistani (Iranin leimat oli vanhassa passissa, vaikka muita kylla oli). Edes miehen Syyrian viisumista ei tullut sanomista. Itseasiassa tuntuu, etta siella on kayty lepsummaksi. Ennen tuli kaikenlaisia kuulusteluja, mutta nykyaan vaan toivotetaan tervetulleeksi. Tietty asiaan vaikuttaa paljon kuka rajavartija kohdalle sattuu, mutta kumminkin.
She rides rollercoasters but never screams

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Olen parhaillaan USA:ssa ja pääsin ESTA:lla maahan, vaikka olen käynyt Iranissa neljä vuotta sitten. Eli mitään kaikenkattavaa tietokantaa jenkeillä ei ole. Passi on toki uusi, en itse olisi uskaltanut koettaa onneani Iranin tai Syyrian leimat passissa (vielä vähemmän Irakin tai Sudanin). Voi tosiaan olla vähän virkailijastakin kiinni, tuleeko niistä sanomista.

Nyt sitten odottelen rynnäkköä hotellihuoneeseeni, varmaan ne tarkkailevat verkkoliikennettäni...  :o

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ei ollut mullakaan ongelmia. Kolmen kielletyn maan viisumit on passissa. Eivät olleet noista leimoista tai viisumeista kiinnostuneita.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
Moni täällä sanoo ettei ole ollut vaikeutta päästä maahan vaikka on käynyt eri passilla esim. Iranissa. Mutta mitäpä luulette, kannattaako minun yrittää? ESTA on vielä voimassa (olin tasan vuosi sitten USA:ssa), ja passistani joka on voimassa 11/2017 löytyy Iranin viisumi joulukuulta 2014. Olen menossa USA:han syyskuussa. Onko hulluutta yrittää maihinpääsyä ESTA:n turvin Iranin viisumista huolimatta, vai anonko suosiolla viisumia?

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
Jos kerran hakee viisumia niin joutuu aina hakemaan. Ja maksaa turkasesti. Itsellä onneksi leimat edellisessä passissa, enkä aio kesän reissulle viisumia hakea. Jos hirvittää niin fiksuinta uusia passi.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kuulemani mukaan B1/B2 viisumi irtoaa aika helposti kymmeneksi vuodeksi ja yksi kuulemistani tarinoista oli juurikin Iranissa käynnin takia, eli se ei sinänsä ole este. Mutta jokaisen oma päätös se on. Netistä luetun perusteella ainakaan vielä eivät syynää hirveän tarkkaan edes passia joka kerta, mutta sekin voi olla ihan koulutuksesta ja ohjeistuksesta kiinni. Tuo sääntö tuli ymmärtääkseni viranomaisillekin aika yllättäen ja nopeast ja voi vain kestää aikansa, että sitä opitaan valvomaan.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
Saakohan 10 vuoden viisumin ihan vaan pyytämällä jos sanoo että aikoo tulevaisuudessakin vierailla USA:ssa? Vai tarviiko siihen jotain suurempia selityksiä ja syitä? Vielä aprikoin että haenko uuden passin vai anonko viisumia........

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Saakohan 10 vuoden viisumin ihan vaan pyytämällä jos sanoo että aikoo tulevaisuudessakin vierailla USA:ssa? Vai tarviiko siihen jotain suurempia selityksiä ja syitä? Vielä aprikoin että haenko uuden passin vai anonko viisumia........

Menee vähän mutuksi, mutta tuskin sitä sen ihmeemmin tarvitsee perustella. Ihan hyvä perustehan se on, että ei haluaisi joka reissun yhteydessä maksaa viisumista ja käydä haastattelussa. Epäilisin, että suomalaiset harvemmin päätyvät sellaiseen väliinputoajaluokkaan, että viisumi voidaan myöntää, mutta jostain syystä vain lyhyeksi ajaksi.

mddo

• Aloittelija
    • Profiili
Nämä uudet säännöt ovat ilmeisesti tulleet voimaan vasta nyt huhtikuun alusta. Kiinnostaisi tietää onko jollain uusia kokemuksia rajalta nyt kun nuo säännöt ovat voimassa.

Tänään aloin täyttämään ESTA ilmoitusta ja huomasin, että sinne on ilmestynyt kohta, jossa kysytään matkoista näihin mainittuihin maihin- jäi hakemuksen täyttäminen kesken...

Oma tilanteeni on, että olen reissun päällä ja reilun kuukauden päästä olisi lento jenkkien kautta takaisin kotikonnuille. ESTA vielä puuttuu ja uusien sääntöjen mukaan en olisi oikeutettu viisumivapaaseen maahantuloon. Iranin reissusta muutama vuosi ja vaikka passini olenkin uusinut sen jälkeen, niin epäilyttää vähän valehdella ESTA ilmoituksessa asiasta... Kukaanhan ei tiedä minkälaisia tietoja heillä on käytössään, vaikka epätodennäköistähän se olisi, että tietäisivät jotain Iranin rajan liikenteestä. Toisaalta, miksi luoda tuollaisia sääntöjä jos niitä ei pystyisi kuinkaan valvomaan?

Ilmeisesti viisuminkin hakeminen muualta kuin omasta kotimaasta on hieman hankalaa ja aikaa vievää- ja kallista.

Ärsyttää.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
^ Ei ole tullut huhtikuussa, tulivat jo tammikuussa, mutta silloin niista ei virallisesti kyselty ESTA:a hakiessa. Jos luet ketjua taaksepain loydat ihmisten viimeaikaisia kokemuksia. Jos viisumi on vanhassa passissa, hakisin (henk.koht.) reippaasti vain ESTAn.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
Laitanpa tähän ESTA-kysymyksen.

Ilmeisesti kannattaa printata hyväksytty ESTA-paperi. Lukeeko ne kaikki kysymykset vaan katsoo vaan etusivun, kun printtauksessa oli ongelmia. Kummeksun myös että kyseinen hakemus on kokonaan suomeksi.
puhummme sinun kieltäsi

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Laitanpa tähän ESTA-kysymyksen.

Ilmeisesti kannattaa printata hyväksytty ESTA-paperi. Lukeeko ne kaikki kysymykset vaan katsoo vaan etusivun, kun printtauksessa oli ongelmia. Kummeksun myös että kyseinen hakemus on kokonaan suomeksi.

Kannattaahan se olla printattuna, tai vaihtoehtoisesti ottaa ensimmäisestä sivusta kuva kännykkään. Nyt viimeisimmällä reissulla kävi niin, että AA:n järjestelmässä oli joku vika, minkä vuoksi minulle kerrottiin Cancunin kentällä, ettei mun matkustusluvat ole kunnossa. Tahtoivat siis nähdä printatun version, jonka jälkeen asia selvisi. Jos ei muuta, niin lappu varmaan ainakin nopeuttaa epäselvien tilanteiden hoitamista.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
Moni täällä sanoo ettei ole ollut vaikeutta päästä maahan vaikka on käynyt eri passilla esim. Iranissa. Mutta mitäpä luulette, kannattaako minun yrittää? ESTA on vielä voimassa (olin tasan vuosi sitten USA:ssa), ja passistani joka on voimassa 11/2017 löytyy Iranin viisumi joulukuulta 2014. Olen menossa USA:han syyskuussa. Onko hulluutta yrittää maihinpääsyä ESTA:n turvin Iranin viisumista huolimatta, vai anonko suosiolla viisumia?

Olen nyt tullut siihen tulokseen että anon viisumia ja toivon saavani sen kymmeneksi vuodeksi. Mutta mites kun passini on voimassa 11/2017? Miten käy jos minulle myönnetään 10 vuoden viisumi.? Saanko sen jotenkin siirrettyä uuteen passiin (Miten? Maksaako jotain?), vai täytyykö minun kuljettaa kahta passia mukana jos/kun menen USA:han 11/2017 jälkeen, vai olisiko viisainta hankkia uusi passi jo nyt ja sitten vasta USA:n viisumi?

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
Passin pitää olla voimassa puoli vuotta jenkkeihin mennessä(vai jopa poistuessa). Ei kovinkaan pitkäaikainen tuo nykyinen passisi enää ole. Vaihda uusi passi ja viisumiongelma ratkeaa samalla? Viisumi ei vanhene passin kanssa, joten matkustaa uudella passilla ja kuljettaa vanhaa passia mukana, jossa siis voimassa oleva viisumi. Näin ainakin tutulla toiminut USAn viisumin kanssa.

Ei viranomaisia kiinnostanut kesällä Syyrian reissu, toisaalta leimat olikin vanhassa passissa.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Passin pitää olla voimassa puoli vuotta jenkkeihin mennessä(vai jopa poistuessa).

Suomen passilla USA:han matkustaessa riittää kun passi on voimassa matkan ajan.

Tässä on lista maista joiden passeja kuuden kuukauden sääntö ei koske: https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/Six%20Month%20Club%20Update_0.pdf

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Hanna, jos et ole viela aloittanut viisumiprosessia suosittelisin vahvasti etta menet muutaman valkoisen valheen kautta, uusit passisi ja ostat uuden ESTA:n. Jenkit on sellainen paikka, etta se viisuminhakuprosessi ei ole mitenkaan yksinkertainen (en tieda kuinka Suomessa, mutta esim.Lontoon suurlahetystossa porukka jonottaa tunteja kerrallaan, joskus koko paivan, ja se haastatteluprosessi on epamiellyttava). Lisaksi jos kerran haet viisumin, joudut samaan rumbaan sen jalkeen joka kerta. Samoiten jos viisumihakemuksesi kerran hylataan (oli syy mika tahansa), matkustuksesta Jenkkeihin on turha haikailla sen jalkeen.
Mielestani uudesta passista maksaminen on aika pieni hinta. Tai itsella ainakin pelkastaan viisuminhakemisessa on sen verran kova homma, etta halvemmaksi tulee olla toissa ja ostaa uusi passi.

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lisaksi jos kerran haet viisumin, joudut samaan rumbaan sen jalkeen joka kerta. Samoiten jos viisumihakemuksesi kerran hylataan (oli syy mika tahansa), matkustuksesta Jenkkeihin on turha haikailla sen jalkeen.

Aiempi ennakkoon haettu ja myönnetty viisumi ei estä myöhemmin matkustamista ESTA:lla, eikä kahden ystäväni tapauksissa herättäneet rajamiehissä mitään ylimääräistä kiinnostusta.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.