Muutokset USAan matkustavien viisumi- ja matkustuslupakäytäntöön

(Luettu 228627 kertaa)

Ansku12

• Aloittelija
    • Profiili
Huomasin tuossa juuri että täytin esta-hakemukseen  Ä-->A enkä Ä->AE. Tuleeko tuosta ongelmia Usa:n päässä?

wysig

• Vieras
Voit tulla pidempi immigration, mutta tuskin eväävät maahan pääsyä.

ESTA FAQ:
Lainaus
How do I correct a mistake on my ESTA application?

1. Information about your passport- such as the expiration date or passport number, biometric information (your name, date of birth, sex or country of citizenship) is wrong.

The only way to correct that type of error is to reapply and pay for new ESTA.
Jatkuu ohjeilla hakemisesta...

showit

• Aloittelija
    • Profiili
Tosta ESTA:sta.. tuli tehtyä oma hakemus ja maksettuakin se heti, hämmennyin kovin kun heti maksun jälkeen luki että matkustuslupa myönnetty  :o Noinko helposti se sitten kävi? Olin varautunut odottelemaan jotain viikkoa tms, tarkistiko kukaan noita mun tietoja laisinkaan?

wysig

• Vieras
Tietokone tarkisti.

offtopic

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kauanko toi esta-lupa on voimassa kerrallaan? Hain sitä tammikuussa, kun piti silloin lähteä reissuun, mutta matka peruuntui. Sain myöntävän esta-päätöksen tuolloin. Nyt sitten toukokuun lopussa lähdössä oikeasti, joten pitääkö hakea uusi esta?

wysig

• Vieras
ESTA on voimassa 2v tai jos passisi vanhenee aikaisemmin, niin sitten siihen
CBP
Lainaus
Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*.

-Har-

• Aloittelija
    • Profiili
Hei

ESTA-hakemuksessa kun kysytään kaupunkia, mistä nousee kyytiin ja yhtiötä millä maahan lentää, niin tuleeko tähän täyttää lipun kirjoittanut yhtiö ja lennon numero vaiko operoivan yhtiön tiedot?

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Itse olen aina laittanut operoivan. Muistaakseni tieto ei ole kuitenkaan pakollinen.

-Har-

• Aloittelija
    • Profiili
Joo ei ole pakollinen. Jotenkin ei vaan haluisi jättää mitään täyttämättä/täyttää väärin, että eivät evää lennolle pääsyä saati maahan pääsyä  ;D Aiheuttanut reissu jo tarpeeksi harmaita hiuksia vaikka siihen on vielä aikaa  :D

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
Ma en oo laittanut siihen kohtaan mitaan, kun oon aina autolla tahi bussilla maahan ponkaissut. Yleensakin taytan aina vaan pakolliset tiedot.
reality was never my thing anyway

Transitmies

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Olen menossa AMK-vaihtoon jenkkeihin, Utahiin ja ds-160-kaavaketta täyttäessä eräs asia askarruttaa. Nimittäin se että, kuinka nettikaavakkeessa kun kysytään sekä passinumeroa (Passport/Travel Document Number) että Passport Book Number, niin tuleeko molempiin kohtiin sama numero? Suomalaisessa passissa ainakin tuo kahdeksannumeroinen numerosarja kuvasivun oikeassa yläreunassa sekä jokaisella sivulla toistuvana on sama, ja se on passissa merkattu olevan Passport no., netistä taas hakemalla löysin että saman numeron pitäisi merkata myös Passport book numberia?

Entä ollaanko tällaisten, periaatteessa selitettävissä olevien asioiden suhteen yleensäkin kuinka natseja? Jos esimerkiksi jätän saman numeron molempiin kohtiin kun en tiedä miten oikeasti tulee menetellä menetänkö saman tien suunnilleen mahdollisuuden päästä ikinä
koko maahan vai onko tuo sellainen asia mikä ei oikeasti kiinnosta ketään jos vain numero käy oikeasti jostakin selville?

Tiermes

• Himoreissaaja
    • Profiili
Olen katsellut ens talveksi reissua E-Amerikasta Väliamerikkaan. Parhaat löytämäni lennot ovat olleet Tukholma-Buenos Aires ja Guatemala City-Madrid (840€). Mietintää ovat aiheuttaneet välilaskut Yhdysvalloissa. Lennot ovat AA:n ja samalla lipulla, mutta vaihtoaika on vain 2 tuntia Miamissa ja New Yorkissa. Tuntuis, että tämä ei riitä, kun käsittääkseni pitää mennä immigrationin läpi? Onko lentoyhtiöllä edes vastuuta lennättää meitä seuraavalla koneella, jos myöhästymme immigrationin takia?

Lisäksi mietityttää, että hyväksyyhän AA Tukholmassa sen, että Buenos Airesin lennon jälkeen paluu Eurooppaan on vasta 8kk myöhemmin .

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
USA:ssa kyllä reititetään uudestaan jos et ehdi jatkolennolle. Erona Eurooppaan on, että mahdollisen yöpymisen joudut kustantamaan itse. Yleensä kaksi tuntia USA:n kentillä riittää maahantulomuodollisuuksiin ja seuraavaan lentoon, mutta ei siinä paljoa ylimääräistä jää. USA:han tarvitset ESTA:n, Lentoyhtiö saattaa kysellä poistumislippua Argentiinasta, koska Timatic-kannassa on sellainen maininta, että se voidaan vaatia. Osta vaikka lauttalippu Buenos Airesista Uruguayn puolelle.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Omasta puolestani Jenkkeihin matkustamisen systeemit ovat selkeitä, mutta nyt mukaani olisi tulossa Venäjän kansalainen, jolle pitäisi saada hommattua viisumi, mikä ei nykyilmapiirissä liene ihan läpihuutojuttu. Tarvittavat asiakirjat ovat periaatteessa selkeät, ja lennot pitää olla hommattuna ennen viisumihakemusta, mutta hänen mukaansa hakemusta edesauttaisi jonkinlainen saatekirje minulta (olemme menossa perheeni omistamalle asunnolle Floridassa), jossa kertoisin huolehtivani majoituksesta ja muusta. Onko kellään kokemusta tällaisen saatekirjeen laatimisesta? Pitäisikö tuohon liittää myös asunnon ostotodistukset sun muut mukaan (nämä ovat suomeksi, pitäisikö ne käännättää)?

Tomppa

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - tomppasec@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Ihan joka viestiä en ehtinyt / jaksanut lukasta, mutta hakujen kautta toki koitin kaivaa, mutta osumia ei tullut.

Eli onko jollain kokemuksia että ESTA olisi ok, mutta ei ole päässyt lennolle / maahan kuitenkaan? Entä oletteko miten etukäteen pystyneet varmistamaan että varmasti pääsee maahan? Yhden tarinan täältä löysinkin, missä vissiin puolisolla oli kriminaali täyskaima, ja se ilmeisesti ainakin väliaikaisesti torppasi lennon?

Itse kävin viimeksi 2001 syyskuussa, jolloin olin unohtanut matkustamoon ottamaani reppuun pienen perhosveitsen. Stadin ja Damin turvatarkastuksista meni läpi vaikka aika tarkkaan mukamas tarkastivat, mutta LAX:n tulli sen sitten löysi. Jostain syystä olivat "hieman" herkkänä silloin ja pari tuntia istuin kuulusteluissa. Lopulta pääsin maahan ja reissun aikana tuli viestiä että "case is closed". Jenkkien kauhutarinoita kuulleena, en kuitenkaan ole ihan satavarma etteikö ne kaksisi jonkun syyn käännyttää seuraavalla reissulla. ESTA on ihan ok, mut eihän sekään mitään takaa. Lähetystö ei voinut auttaa ja nyt olen laittanut JFK:n port on entryyn kyselyä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kiitos jo etukäteen.

wysig

• Vieras
Ei hyväksytty ESTA tai viisumi ole takuu USA:han pääsystä. Ne vain oikeuttavat menemään Immigration-virkailijan juttusille, joka suuressa yksinäisyydessään päättää pääsetkö maahan vai et.

Tomppa

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - tomppasec@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Tämän toki tiedän, mutta ei viittis turhaan kolmen lapsen kanssa käydä JFK:lla kääntymässä. Siks koitankin kaivella josko jostain vois varmistaa että varmasti pääsen maahan.

tabasco

• Aloittelija
    • Profiili
Apuva! Miten täytyy ESTA hakemukseen kirjoittaa kaksiosainen (väliviivallinen) sukunimi? Jos sukunimeni olisi vaikka Pupu-Jussi ?

Sain jo ohjeen että kirjoittaa juuri niin kuin passissa lukee, että lomake luultavasti herjaa tuota väliviivaa jos se ei hakemukseen käy. Noh, tein näin, eli kirjoitin Pupu-Jussi ja hakemus meni läpi ja hyväksyttiinkin. Nyt sitten tarkastelin ohjeita uudemman ja taas uudemman kerran ja sanotaan, että kirjoittaa niin kuin koneluettavassa osassa lukee ja siellä se on Pupu<Jussi eli siis välillä.

Veikkaan että en ole maailman enkä varmaan Suomenkaan ainut väliviivallisen sukunimen omaava matkustaja. Joten voisiko joku auttaa, miten olette nimenne kirjoittaneet ESTA hakemukseen.

Tai onkohan tuo viivalla kirjoitettu nyt auttamattoman väärin ja olisi tehtävä uusi.

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
Muutama vuosi sitten käytiin kanssa vaimon kanssa Miamissa. Vaimon sukunimessä on väliviiva ja etunimessä  ü kirjain. Estaa täyttäessä käytin sukunimessä väliviivaa ja etunimessä u kirjainta. Ei ongelmia. Eikä todellakaan olllut kirjoitettu niinkuin koneluettavassa osassa lukee

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Näköjään joillekkin kentille tullut USA:ssa automaatteja, joihin täytetään itse ne tiedot, mitä maahatulovirkailija kysyy.

Tarkoitus ilmeisesti nopeuttaa käsittelyä, mutta ainakin Fort Lauderdalessa se aiheutti pelkästään kaaoksen.

Homma toimii teoriassa siten, että skannaat passin automaatissa, vastaat samoihin kysymyksiin kuin ESTA-hakemuksessa. Lopuksi tulostat paperin, jonka kanssa sitten menet maahatulovirkailijan luo, joka tarkistaa, että olet täyttänyt sen lapun oikein.

Homma toimii kytännössä siten, että jonotat ihan helvetisti niille koneille, kun kukaan ei osaa niitä käyttää.