Guangzhou ja suomalaiset?

(Luettu 12593 kertaa)

Shala

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Living A Dream In China
Vs: Guangzhou ja suomalaiset?
« Vastaus #20 : 08.12.2009, 14:21:28 »
Minun vuoro kysya.
Mista yliopistosta tulet? Mita opiskelet suomessa? Tytto vai poika?

Opiskelen historiaa Tampereen yliopistossa ja olen 22v tyttö. Historianopintojen kohtalosta en tosin vielä tiedä, sillä haaveena olisi Guangzhoun jälkeen jatkaa opiskeluja Kiinassa.
Living A Dream In China - www.sarajaaksola.com

Kaakkuri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 09.12.2009, 15:30:11 »
Sain tiedon, että kevät lukukausi alkaa 6. maaliskuuta. Se on kylläkin lauantai, joten voiko pitää paikkansa?
Sinulle ilmoitut päivämäärät ovat hyvin suurella todennäköisyydellä virallisia päivämääriä, joilla ei välttämättä ole tekemistä kovin paljon sen kanssa milloin koulu oikeasti alkaa. Esim. edellisenä vuonna koulu päättyi 15.päivä, mutta oppilaat katosivat jo 8.päivän tienoilla. Ei kannata turhaan koulun alusta stressata koska sillä ei loppujen lopuksi ole kovin paljon väliä oletko ensimmäisenä tai toisena päivänä paikalla. Siinä taitaa pari ensimmäistä päivää olla vastaanotto-seremoniaa ja koulun ympäri kierrätystä. Jos suunnitelmiin sopii paremmin tulla paria päivää aikaisemmin tai myöhemmin niin ota ihmeessä omia vapauksia.

Shala

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 11.12.2009, 19:02:35 »
Kiitos paljon vastauksistanne. Ehkä pitäisi ottaa hieman rennommin :) Kun nyt saisi tietää lukukauden päätöspäivän, että osaa kelaan lähettää lappuja.

Jamaan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #23 : 26.08.2010, 19:01:36 »
Ois tarvetta vanhanliiton kettujen vinkeille..

Tarjoutui mahdollisuus puskee Guangzhouhun ja nimeä kantavaan yliopistoon kevääksi. Henkilökohtaisesti haluaisin opiskella vain mandariinia, muuten tuo oma tutkintoni olisi kasassa Suomen päässä eli vaihdon jälkeen jäisin Kiinaan luultavammin jatkamaan kieliopintoja ja tekemään röitä.

Elikkä tietäisikö kukaan onko kyseisessä yliopistossa miten laajalti mandariinikursseja tarjolla. Oletukseni on, että on laajalti mutta onko esim. mahdollista opiskella "business" kiinaa englannin sävestyksellä. Ei löytynyt nettisivuilta kovastikaan infoa.

Taustani:

Olen lukenut kait 8 kurssia ja viime vuoden olin HK:ssa lukemassa noista 4 kurssia, joten ihan nolla kursseja en kaipaa, mutta en pysty vielä seuraamaan täysin opetusta Kiinaksikaan.

Noh, eipä kait sillä niin paljon väliä, lähden kumminkin :D

mutta jos tietäisi vähän niin osaisi järkkäillä+varautua.

Shala

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 28.08.2010, 13:18:42 »
Ois tarvetta vanhanliiton kettujen vinkeille..

Tarjoutui mahdollisuus puskee Guangzhouhun ja nimeä kantavaan yliopistoon kevääksi. Henkilökohtaisesti haluaisin opiskella vain mandariinia, muuten tuo oma tutkintoni olisi kasassa Suomen päässä eli vaihdon jälkeen jäisin Kiinaan luultavammin jatkamaan kieliopintoja ja tekemään röitä.

Elikkä tietäisikö kukaan onko kyseisessä yliopistossa miten laajalti mandariinikursseja tarjolla. Oletukseni on, että on laajalti mutta onko esim. mahdollista opiskella "business" kiinaa englannin sävestyksellä. Ei löytynyt nettisivuilta kovastikaan infoa.

Taustani:

Olen lukenut kait 8 kurssia ja viime vuoden olin HK:ssa lukemassa noista 4 kurssia, joten ihan nolla kursseja en kaipaa, mutta en pysty vielä seuraamaan täysin opetusta Kiinaksikaan.

Noh, eipä kait sillä niin paljon väliä, lähden kumminkin :D

mutta jos tietäisi vähän niin osaisi järkkäillä+varautua.

Olet siis Guangzhoun yliopistoon tulossa. Olen itse opiskellut siellä kevään ja jatkan koko ensi lukuvuoden. Nähdään siis keväällä. Tunteja on yleensä vain aamupäivisin, ehkä pari myös iltapäivällä. Kursseja ovat intensive reading, listening, spoken Chinese, HSK, HSK listening ja ylemmällä luokalla myös kirjoittaminen. Bisness kiinaa oli keväällä, mutta kurssi surkea. Opettaja ei osannut opettaa, eikä tiennyt bisneksestä mitään.

En tiedä montako ryhmää on keväälle tulossa, mutta voi olla että päädyt samaan ryhmään kanssani. Suoritin Suomessa 4 kurssia 1,5 vuodessa ja sitten olin viime kevään tosiaan täällä Guangzhoussa.

Blogistani löytyy enemmän tietoa: www.sarajaaksola.com/blogi ja varsinkin kohdasta Vaihto-opiskeluni Guangzhoussa. Minulle voi myös lähettää sähköpostia sara(a)sarajaaksola.com.

Kirjoitin myös yliopistolleni vaihtokertomuksen, joka löytyy täältä: http://www.uta.fi/opiskelu/opiskelu_ulkomailla/matkakertomukset/kertomus.html?id=13356

Guangzhouhun mukaan reilusti pinnaa ja joustavuutta, niin vaihtoajasta tulee miellyttävä :) Opetuksen laatu ei ole samaa kuin Suomessa, mutta edistyt kyllä jos opiskelet myös itsenäisesti. Halutessaan voi myös ottaa välillä rennosti, sillä tunteja ei ole liikaa.

Lisää kysyttävää?

maakiituri

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 03.05.2018, 14:41:29 »
Herätelläänpäs nyt vähän tätä viestiketjua, kun vastahan se on ollut tauolla kohta kahdeksan vuotta. :)  Sain siis työtarjouksen Sun Yat-Senin yliopistosta Guangzhousta, ja minun täytyy todeta sen olevan nykyisessä työllisyystilanteessa jopa varsin houkutteleva. Vaikka Kiinaan muutto ei ollut aikoinaan alalle ryhtyessäni sentään mielessä, ajattelin tarttua tähän tilaisuuteen ja lähteä keräämään kokemusta kiinalaisen tieteenteon piirissä.

Ketjun edellisen aktiivikauden ajoista tilanne Guangzhoussa on muuttunut käsittääkseni ainakin siten, että Suomen edustusto on lopettanut ja sen toiminta onkin sitten siirretty Pekingiin. Sen sijaan Tampereella näyttäisi olevan edelleen vaihto-ohjelma paikallisen yliopiston kanssa ja Etelä-Kiinan suomalainen kauppayhdistys ei ole lähtenyt minnekään. En siis luultavimmin tule olemaan siellä ainoa suomea solkkaava kaveri. Mahtaakohan tällä palstalla olla seuraajia, joilla olisi kokemusta Guangzhousta?

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 04.05.2018, 06:03:20 »
Mahtaakohan tällä palstalla olla seuraajia, joilla olisi kokemusta Guangzhousta?
Ei Guangzhousta, mutta olen töissä Shenzhenin yliopistossa, se nyt ei niin kauhean kaukana ole. Kulttuurisesti Guangzhou on toki paikallisempi, Shenzhen on enemmän (kiinalaisten) siirtolaisten kaupunki. Guangzhoun suomalaisista ei ole havaintoa, mutta oletettavasti heitä on jonkin verran. Hongkongissa on toki aktiivisempi yhteisö.

Työskentelykulttuuri kiinalaisessa yliopistossa on ajoittain aika haastava. Luvatut asiat eivät aina pidä, eikä kaikista asioista löydy tietoa englanniksi. Yliopisto toki auttaa työlupabyrokratiasta läpi, mutta työtehtävien ja suhdeverkoston luomisen osalta voi joutua olemaan aika paljon omillaan. Paljon riippuu tietysti myös alasta, osastosta ja työkavereista. Kielimuuri on läsnä joka paikassa, mutta toisaalta monet nuoret ja koulutetut ihmiset haluavat oppia englantia ja luoda kontakteja ulkomaalaisten kanssa, joten se voi helpottaa suhdeverkoston luomista. Ulkomaalaisuus voi olla osaltaan siis myös etu. Työnteko kiinalaisessa yliopistossa vaatii joka tapauksessa aika lailla joustavuutta ja avointa mieltä, mutta jos olet valmis haasteeseen, niin tervetuloa vaan.

maakiituri

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 14.05.2018, 10:58:54 »
Työnteko kiinalaisessa yliopistossa vaatii joka tapauksessa aika lailla joustavuutta ja avointa mieltä, mutta jos olet valmis haasteeseen, niin tervetuloa vaan.

Kiitos vaan tervetulotoivotuksesta. Olen itsekin kuullut, että kiinassa kaikki on hieman hankalaa ja asioiden edistymisen eteen täytyy tapella vielä tavallista enemmän. Meidän alalla on onneksi melko tavallista, että suhdeverkostot täytyy rakentaa itse ja mitään ei tapahdu ilman merkittävää omaa panostusta, joten eiköhän sitä Kiinastakin selvitä. Odotan itse ainakin innoissani Guangzhoun laajaa ravintolatarjontaa ja mahdollisuutta verkostoitua kiinalaisten kanssa.