Varaaneja Indonesiassa?

(Luettu 2504 kertaa)

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Varaaneja Indonesiassa?
« : 28.10.2008, 19:50:53 »
Moikka Moi! Ihan sellaista tässä vaan lähdin kyselemään indonesiassa reissanneilta että onko varaaneja mahdollista nähdä muualla kuin Komodon saarilla? Kun olen menossa tuohon Lombokin saarelle ja kun aikaa ei ole kuin pari viikkoa ni ajattelin ettei tarvis ihan sinne Komodolle asti lähteä niitä kattomaan ja hinku on kauhia (vaikka tuo lento ei ainakaan Balilta sinne kestä ku pari tunti mutta sitten pitäis taas mennä lombokista komodolle jne.).

Farang

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Varaaneja Indonesiassa?
« Vastaus #1 : 28.10.2008, 19:56:57 »
Komodon saari Floresilla on todellakin ainoa paikka jossa noita varaaneja on. Labuanbajoon taitaa olla lentoja Balilta mutta pääset tuonne myös bussilla Mataramista Lombokilta, matka kestää n.20 h.
Olemme muuten lähdössä tuonne koko perhe loppuviikosta...

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #2 : 28.10.2008, 20:34:15 »
Varaaneja on muuallakin Indonesiassa, mutta ei niin isoja kuin jättiläisvaraanit Komodolla. Kerran minibussin kuljettaja tahallaan ajoi n. puolitoistametrisen varaanin yli kun olin Sumatralla kyydissä. Paikalliset ei niistä tykkää kun popsivat kanoja ja muita kotieläimiä.

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.10.2008, 21:46:45 »
Komodon saari Floresilla on todellakin ainoa paikka jossa noita varaaneja on. Labuanbajoon taitaa olla lentoja Balilta mutta pääset tuonne myös bussilla Mataramista Lombokilta, matka kestää n.20 h.
Olemme muuten lähdössä tuonne koko perhe loppuviikosta...

Komodon varaaneja elää Komodin lisäksi toisella saarella samalla luonnonsuojelualueella. Monet reissaajat valitsevat Lombokista lukuisissa matkatoimistoissa myytävän kolmen päivän laivapaketin Labuanbajoon Floresille. Laiva mm. pysähtyy molemmilla luonnonsuojelusaarilla, joissa varaanin on mahdollista nähdä. Kiireisimmät lentävät tämän jälkeen Labuanbajosta takaisin Balille. Lentoyhteys on kyllä hieman epämääräinen, mutta lähtöjä pitäisi olla lähes päivittäin. Joka tapauksessa se kannattaa varata etukäteen.

Komodolla ja sillä toisella saarella on merkitty polku, jolla varaaneja on teoriassa mahdollisuus nähdä. Joka tapauksessa varaaneja on kerääntyneinä molempien saarten huoltorakennusten läheisyyteen ruoanhajun houkuttamana. Niitä vartijat sitten turistien tullessa houkuttelevat hieman hyökkäilemään. Mieluummin kyllä näkisi varaaneja luonnollisemmassa ympäristössä..

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.10.2008, 22:26:07 »
mulla on sellainen kasitys etta tasta varaaniturismeilusta Komodilla on aiheutunut paikallisille asukkaille isot ongelmat: aikaisempi yhteiselo on muuttunut niin etta varaanit nyt syovat heidan kotielaimiaan ja olisko ne kaynyt lastenkin kimppuun.

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 29.10.2008, 13:05:16 »
mulla on sellainen kasitys etta tasta varaaniturismeilusta Komodilla on aiheutunut paikallisille asukkaille isot ongelmat: aikaisempi yhteiselo on muuttunut niin etta varaanit nyt syovat heidan kotielaimiaan ja olisko ne kaynyt lastenkin kimppuun.

Oli Komodosta dokkari joskus missä ne juurikin väittivät että muutamia lapsia on kuollut varaanejen leukoihin, jotka on härnäyksen johdosta ruvennut käyttäytymään epänormaalisti.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.10.2008, 13:07:44 »
Oli Komodosta dokkari joskus missä ne juurikin väittivät että muutamia lapsia on kuollut varaanejen leukoihin, jotka on härnäyksen johdosta ruvennut käyttäytymään epänormaalisti.

En nyt tiedä onko sinänsä epänormaalia, että lihansyöjä eläin tykkää syödä lihaa.

Ja juu, Komodovaraaneja on vain Komodolla, mutta kyllä Sumatrallakin melko isoja liskoja näkyi.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.10.2008, 14:20:54 »
Komodonvaraaneja on Komodon lisäksi Rincalla.
Ympäri Kaakkois-Aasiaa on muutenkin hyvät mahdollisuudet nähdä varaaneja. Esimerkiksi vesivaraaneja (Varanus salvator) on paikallisesti ihan pirusti. Lisäksi on epävirallisesti suurin varaanilaji, joten näyttävyyttä kyllä piisaa. Itse olen nähnyt näitä sekä kansallispuistojen ryteiköissä, että Bangkokin kanavissa.
Lombokilla esiintyy V. salvator bivittatus -alalajia.

Heebo

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - sairanen1985@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.10.2008, 07:32:57 »
Komodon varaaneja on Komodolla ja Floresin lansiosissa. Mutta jos oikeesti haluu naha varaaneja on parempi menna Komodolle, siella niita ainakii on ja nakee. Ite oon menossa Komodolle jossakii helmikuun tienoilla :)