Mitkä 5 kieltä mieluiten oppisit täydellisesti?

(Luettu 63541 kertaa)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Mitkä 5 kieltä mieluiten oppisit täydellisesti?
« Vastaus #160 : 21.05.2012, 12:14:57 »
Aika jannaa, etta niin monella on listalla italia. Onhan se kaunis kieli, mutta kohtalaisen hyodyton maailmalla. Samaten saksa, jolla ei oikein keski-Euroopan ulkopuolella tee mitaan; lisaksi suurin osa saksalaisista puhuu vahintaan kohtuullisen hyvaa englantia.

Miksi kielen oppimiseen pitäisi olla vain käytännön syitä? Eikö syyksi voi riittää, että kieli on kaunis tai se, että on kiinnostunut kyseisen kielialueen kulttuurista.

Niiin....kuten tuossa sanoin, mielestani on jannaa kuinka monet haluavat opetella ei-niin-laajalle-levinnytta kielta...en kai sanonut, ettei niin saisi tehda?
Henkilokohtaisesti valitsisin vaikeat kielet, juuri sellaiset, joissa kirjoitusasukin on erilainen (venaja, kiina, arabia) jos nyt kerran voisin valita. Luulen, etta esimerkiksi espanjaa puhuvana oppisin varmasti jonkun italian jos haluaisin kohtuullisen nopeasti, kun taas arabian tankkaus olisi vaativampaa. Pragmaattinen kun olen.
She rides rollercoasters but never screams

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #161 : 21.05.2012, 12:19:34 »
Kielten opiskeluun uusi softa www.memrise.com

Vielä betavaiheessa mutta vallan mainio. Laaja valikoima kieliä, ja suosituimmissa useita kursseja. Ei toimi ihan yksinään, mutta tukena kielen opiskeluun ja lähinnä sanaston laajentamiseen vallan mainio ja hauska.
Toivottavasti kehittyy vielä kovasti.
Kehitysjoukoissa mm. muistitutkijoita.

P.S. Jos viesti ei sovi tähän ketjuun, niin pahoittelut ja siirtäkäämme se toisaalle tai luokaamme uusi.  :)

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 22.05.2012, 16:23:49 »
Kielten opiskeluun uusi softa www.memrise.com

Vielä betavaiheessa mutta vallan mainio.

Olen tuota käyttänyt, eikä se ole minusta yhtä hyvä kuin Anki tai Mnemosyne. Idea on kiehtova, mutta käytäntö on osoittanut, etten jaksa Memrisellä opiskella. Mieluummin teen flashcardeja. Ankillahan ne tallentuvat myös nettiin, jolloin niitä voi kerrata miltä tahansa koneelta tai puhelimesta.

Tärkeintä sanojen opiskelussa on, että poimii ne kontekstista. Minä luen kirjoja ja lehtiä, tarkastan sanat sanakirjasta ja lisään ne Ankiin, joka sitten tarjoaa niitä kerrattavaksi osaamisen mukaan.

http://ankisrs.net/

Jiba_P

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #163 : 24.05.2012, 07:18:49 »
1. Venäjä
2. Espanja
3. Japani
4. Saksa
5. Italia

:P

Pakoputki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #164 : 28.05.2012, 17:22:54 »
1. Englanti - opiskelen enkkua yliopistossa, joten tietenkin haluaisin osata sitä täydellisesti
2. Espanja - en osaa vielä yhtään, mut tarkotus ois opiskella espanjaa kuhan alkaa Etelä-Amerikkaan reissaaminen olla ajankohtasta
3. Ranska - ens vuonna aion alottaa ranskan opinnot, hyödyllinen ja kaunis kieli
4. Saksa - nelisen vuotta opiskellu mut siitä on muutama vuos taukoo, joten muistan hyvin vähän
5. Venäjä - piti keksiä joku monessa maassa hyödyllinen kieli  :D muuten ei vaan kyseinen kieli innosta, joten tuskin alan ihan pian sitä opiskelemaan

seikkailija88

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #165 : 17.06.2012, 16:46:44 »
ESPANJAA siempre!!!!!!!!! se on paljon seksikkäämpi kieli kun ranska ;)
unelmana ois puhua yhtä nopeasti ja kiihkeästi ku espanjalaiset...

KIINA mun toinen tai eka äidinkieli,sitä pitää petrata..haluun myös oppia lukemaan sitä ja kirjoittaa sitä,shanghai muretta..jossain välissä jos onnaa niin tulkiks vois ryhtyy että sais helposti sitä filthy monia reissuun

PUOLA koska mulla on erityinen yhteys puolalaisiin,satun aina  ystävystymään puolalaisiin veikkoihin...
ARABIA kaunis pyhä kieli
joku random afrikkalainen heimokieli tai sitten englanninkieli intialaisella aksentilla...
aijuu Ja erikoinen kieli ois vislaus kieli,eli vuoristo ihmiset kommunikoi ihmisten kanssa siel vuoreil..ja viittomakieli
ja esperanto..nyt tuli 6 tai 7 kieltä  :) mut jos hallitsen ees kolmasosan niin oon huippu!! jeeee
« Viimeksi muokattu: 17.06.2012, 17:48:06 kirjoittanut seikkailija88 »

kivaa

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #166 : 02.07.2012, 13:07:11 »
Englanti, espanja (olen tätä lukenut, mutta enhän enää mitään muista), ranska (sama juttu kuin espanjan kanssa), ruotsi ja  japani.  :D

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #167 : 05.07.2012, 22:41:04 »
Miksi kielen oppimiseen pitäisi olla vain käytännön syitä? Eikö syyksi voi riittää, että kieli on kaunis tai se, että on kiinnostunut kyseisen kielialueen kulttuurista. Mikään kulttuuri kun ei aukea kunnolla ilman kieltä.

Olen ihan samaa mieltä. Olisi kyllä tosi vaikea motivoida itseä opiskelemaan jotain kieltä, jos ei olisi yhtään kiinnostunut siitä tai ko. kielialueen kulttuurista. Pelkkä hyötynäkökulma, raha tai miljoonat kielenpuhujat, eivät riittäisi minulle perusteeksi. Kielen opiskelu vielä yleensä vaatii suhteellisen paljon aikaa ja vaivaa.

Minulle tärkeimmät kielet - tässä järjestyksessä - ovat:
1. englanti
2. italia
3. ranska
4. saksa
5. ruotsi

Kaikkia näitä kieliä olen aikoinaan lukenut koulussa ja suorittanut niissä yo-kokeet, paitsi italiaa, jonka yo-kokeen aion tehdä ensi vuoden syksyllä. Olen nyt tosin päättänyt keskittyä noiden kolmen ensiksi mainitun kielen hiomiseen. Minkään uuden kielen opiskelua en halua enää aloittaa. Näillä mennään!  :D

Keijo-Annikki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #168 : 06.07.2012, 08:41:47 »
1. englanti
2. espanja
3. venäjä
4. kiina
5. hmm... arabia?

Todennäköisempi skenaario olisi kyllä:

1. suomi
2. englanti
3. ruotsi
4. saksa
5. espanja
Olkaa lyhtyjä itsellenne.
- Buddha

Johnny-Castle

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #169 : 28.07.2012, 19:32:01 »
1. suomi, harvapa meistä kaikkia sivistyssanoja vielä taitaa ;)
2. englanti - maailman lingua franca
3. kiina - tuleva kauppakieli? mandariinia puhutaan eniten maailmassa. Shanghain murteen voisin myös hallita, koska vierailen siellä usein.
4. espanja - espanjaa puhutaan niin monessa maassa, helpottaa etenkin etelä-amerikan matkailua.
5. ranska - ranska on kaunista kuunneltavaa, MERDE! Tuli joskus luettua lukiossa 7-8 kurssia.

(6. venäjällä olisi siisti yllättää maahanmuuttajia  :))

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #170 : 21.08.2012, 10:53:54 »
1.Englanti (Nolostuttavan huono kielitaito...vaikkakin suurin ongelmani lienee suomalaiselle tyypillinen uskalluksen puute)
2.Espanja (Opiskelu alkaa ensi tiistaina..\o/)
3.Japani (Ehkä joskus kun olen oppinut edes tuon englannin :D)
4.Venäjä (olishan siitä hyötyä täälä Suomessa)
5.Ruotsi (3/4 osaa sukulaisista on ruotsalaisia/suomen ruotsalaisia, joten olishan toi ihan jees osata)

(6. Portugali (osasin kys. kielen n. 3 vuotiaana asuessamme madeiralla. Suomeen tultuamme en ole puhunut sanaakaan,
joten unohtunut ja olis kiva nähdä palautuisko se miten hyvin mieleen, kun alkais opiskella...tosin taitaa olla aika samanlainen Espanjan kanssa, joten.....)

NomansLand

• Vieras
« Vastaus #171 : 29.08.2012, 11:41:12 »
Ewoke, wookie, jabba, esperanto, suomi.

Roger1994

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #172 : 10.09.2012, 23:38:18 »
No ekaks tekis mieli oppia kaikki tällä hetkellä opiskelemani neljä kieltä kunnolla, ettei vuosien työ menisi ihan hukkaan :)
Elikkäs:
1. Suomi
2. Englanti
3. Saksa
4. Ruotsi
5. Espanja (kai sitä on aikaa opetella vielä yksi kieli yliopistossa sitten!)

Kimble92

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #173 : 13.09.2012, 19:38:31 »
1. Espanja
2. Jamaikalla puhuttua patuaa (miten se nyt kirjotetaan)
3. Kiina
4. Saksa
5. Englantia nyt jonnin verran osaan mutta sitä vois osata paremminkin

« Viimeksi muokattu: 13.09.2012, 19:40:34 kirjoittanut Kimble92 »
--Kimble--

Iiida

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #174 : 27.09.2012, 22:22:38 »
Saksa
Portugali
Ranska
Espanja
Arabia

Saksa kyllä jo aika hyvin sujuukin ja ranskakin jonkun verran :) Englannista en kielenä ole koskaan välittänyt, vaikka brittiaksenttia rakastankin.

GBandits

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #175 : 16.10.2012, 18:17:22 »
1. Englanti - Toki bamlailen suht hyvin, mutta ei sitä todellakaan täydelliseksi voi kutsua. Englantia tarvitsee kuitenkin joka ikinen kerta kun lähtee Suomen rajojen ulkopuolelle.

2. Espanja - Etelä- ja Keski-Amerikka, Meksiko ja Kuuba ovat todella lähellä sydäntäni. Syynä myös laaja levinneisyys (virallinen 20 maassa?).

3. Ranska - Perusteluina se, että Ranska on laajalle levinnyt kieli (virallinen 35 maassa?). Ranska on myös SE kieli Espanjan lisäksi, jolla on saletti homma saada naisseuraa ;)

4. Arabia - Syynä myös laaja levinneisyys (virallinen 24 maassa?).

5. Venäjä - Perustelu jälleen sama, eli suht laaja levinneisyys (virallinen 16 maassa?)

Näiden viiden kielen lisäksi kovasti kiinnostaa myös:

- Mandariinikiina
- Portugali
- patois, eli patwa, eli murrettu Englanti (puhutaan Jamaikalla)

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #176 : 17.10.2012, 18:40:28 »
1. Englanti - Toki bamlailen suht hyvin, mutta ei sitä todellakaan täydelliseksi voi kutsua. Englantia tarvitsee kuitenkin joka ikinen kerta kun lähtee Suomen rajojen ulkopuolelle.

Luulen, että tuossa heti itänaapurissa on maa, jossa pärjää vallan hyvin paikallisella kielellä, eikä englannilla tee muutenkaan juuri mitään.  ;D

GBandits

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #177 : 17.10.2012, 19:12:08 »

Luulen, että tuossa heti itänaapurissa on maa, jossa pärjää vallan hyvin paikallisella kielellä, eikä englannilla tee muutenkaan juuri mitään.  ;D

Kyllä mä olen itse ainakin Englantia joka ikisellä reissulla tarvinnut. Veli Venäläisten kanssa juttu luistaa myös ihan ok Englanniksi. Varsinkaan kun russki jazyk ei oikein itseltään irtoa  :)

FVM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #178 : 11.04.2013, 01:07:07 »
1. Englanti - tämän päivän lingua franca, todellinen maailmankieli.

2. Espanja - valtava kielialue ja kaunis kieli. Myös erään tärkeän ihmisen takia haluan oppia tämän kunnolla.

3. Ranska - niinikään iso kielialue. Oma viehätysvoimansa vaikka en mikään frankofiili olekaan.

4. Saksa - paljon puhujia Keski-Euroopassa.

5. Arabia - arabimaailman yleiskieli. Varsinkin kirjoitettuna kaunista.

Muita jotka haluaisin oppia: japani ja islanti ihan niiden kauneuden takia. Kiina olisi varmasti hyödyllinen kieli mutta rumalta se kuulostaa. Venäjälle olisi käyttöä, ei pelkästään naapurimaan väkiluvun ansiosta vaan lukisin mielelläni myös Dostojevskiä ja Tolstoita alkuperäisversioina. Muutenkin maasta on tullut uskomaton määrä taiteen helmiä jotka ovat itselleni rakkaita.

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #179 : 11.04.2013, 01:11:24 »
Englanti
Ruotsi
Saksa
Maori

viidennestä en tiedä, pannaan vaikka randomilla Saame
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.