Reilaaminen USA:ssa

 (Luettu 13679 kertaa)

RookieTraveller

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Reilaaminen USA:ssa
« : 04.11.2008, 00:15:08 »
Onko kukaan matkustellut enempää USA:ssa junalla?

Onko siellä olemassa reililippua ja jos on mikä on hinta ja aika?
Voiko junissa yöpyä?
Ensi vuonna kun Ryanair aloittaa USA reitin tuli mieleen että kuukauden kiertely USA:ssa junalla olisi mahtavaa.

SunshineJeff

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • MSN Messenger  - jalo_ny@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #1 : 04.11.2008, 19:03:17 »
Kyllähän siellä ulkomaalaisen on mahdollista reilata, nimittäin Amtrakin USA Rail Passilla, joita saa 15, 30 ja 45:si päiväksi.
Yhdysvalloissa Amtrakin rataverkosto ei ole aivan yhtä laaja ja kehittynyt kuitenkaan, kuin junaverkosto Euroopassa.

http://www.amtrak.com
When you're high you never, ever wanna come down.
___________________

Turkissa, Sidessä 4.7. - 11.7.2009 = )

wozzie

  • Reissaaja
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #2 : 17.11.2008, 23:03:23 »
Lainaus
Onko kukaan matkustellut enempää USA:ssa junalla?

Onko siellä olemassa reililippua ja jos on mikä on hinta ja aika?
Voiko junissa yöpyä?
No sepäs sattu, sillä itse tulin juuri kaksi viikkoa sitten lähes kuukauden mittaiselta reissulta Jenkkilästä. Lennettiin kaverin kanssa New Yorkiin, josta lähdettiin junailemaan kohti San Franciscoa Washington D.C:n, New Orleansin, Denverin ja Salt Lake Cityn kautta. 100 tuntia ja lähes 6000 kilometriä tuli vietettyä junassa.

Tosiaan, otimme tuon yllä mainitun USA Rail Passin 15:ksi päiväksi, joka kustansi 389 dollaria + muutaman ekstra maksun, sillä varailimme passin vasta päivää ennen lähtöä, joten koko hoidolle tuli hintaa 475 dollaria. Eli siis, kannattaa miettiä reitti etukäteen, harkiten, sillä ostaaksesi tuon Rail Passin sinun täytyy varata jok'ikinen välimatka etukäteen. Eli, et voi noin vain hypätä junaan mieleiseltäsi asemalta.

USA:ssa junat ovat ihan toista luokkaa kuin VR:n junat täällä koto-Suomessa, monessakin mielessä. Jalkatilaa on enemmän kuin tarpeeksi, ja penkin saat käännettyä lähes makuuasentoon. Välimatkat ovat pitkiä, joten yöpyminen on lähes välttämätöntä. Esim. D.C - New Orleans (28 tuntia, juna tunnin myöhässä). Myöhästymisiin kannattaa myös varautua, sillä ne olivat, ainakin meille, arkipäivää.

Yhdysvalloissa junat eivät myöskään ole kaikkein nopeimpia. Suomalaisen näkökulmasta on hassua, kun konduktööri hehkuttaa 120 km/h nopeutta reitin huippunopeudeksi, kun itse on tottunut matkustamaan pendolinolla Suomessa 200 km/h. Junasta kuitenkin näkee paljon. Itse ylitimme Denveristä Salt Lake Cityyn matkustaessamme Kalliovuoret, mikä oli ehkä yksi matkan kohokohdista. Junassa oli myös nk. "observation car", joka mahdollisti kuvien oton ja maisemista ihailun aivan eri tavalla kuin missään muussa junassa, jossa olen aikaisemmin matkustanut.

Kyselehän ihmeessä lisää, jos en kertonut kaikkea haluamaasi!


judie87

  • Reissaaja
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #3 : 06.01.2009, 12:04:19 »
vau, tämähän on mahtavaa!
itse olen reilaillut euroopassa ja kokenut erittäin miellyttäväksi tavaksi matkustaa. varsinkin kun ajokorttia en edes omista! :D
Jos haluat kertoa ihan mitä vain matkastasi, niin kerro! kuinka monta päivää olit per kaupunkin, yövyittekö hostelleissa(onko hostelleja samaan malliin kuin euroopassa?) ja onko mitään erikoista mitä pitäisi tietää?

Reissumiäs

  • Reissaaja
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #4 : 07.01.2009, 21:27:30 »
Ensi vuonna kun Ryanair aloittaa USA reitin tuli mieleen että kuukauden kiertely USA:ssa junalla olisi mahtavaa.
Tuli vaan tosta mieleen että onko missään vaiheessa noitten lentojen alotusajankohdasta sovittu?

vanity

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #5 : 08.02.2009, 19:36:52 »
Kauanko ehditte suunnilleen viipyä per kaupunki tuolla kuukauden lipulla? Ja miten turvallista junailu USAssa on? En nimittäin ihan usko huhuja sen suuresta vaarallisuudesta :>
Entä majoitus, minkä hintaista ja miten hyvin löytyy jotain hostelleja tms.?

Ja aiheen ohi, mutta: onko jonkinnäköstä reilipassia olemassa Kanadan puolella, tietääkö kukaan? Tai millainen rataverkosto maassa on?

laissez-faire, laissez-passer, le monde va de lui-même

Davex

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #6 : 08.02.2009, 21:04:38 »

Ja aiheen ohi, mutta: onko jonkinnäköstä reilipassia olemassa Kanadan puolella, tietääkö kukaan? Tai millainen rataverkosto maassa on?



Täältä voi etsiä lisätietoja http://www.viarail.ca/
Näkyy olevan Canrailpass tarjolla; 12 päivää matkustusta 30 päivän aikana.

Jebatiitti

  • Reissaaja
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #7 : 24.11.2011, 22:36:15 »
Vanha aihe mutta nostan tätä vähän kun on pakko (näin jenkkireilitä juuri palanneena) vähän hehkuttaa:

Jos olisin tiennyt kuinka helppoa ja mahtavaa on kulkea junalla Jenkeissä, olisin tehnyt sen jo ties kuinka kauan sitten!
Mainio tapa matkustaa. Vietimme Jenkeissä kuusi viikkoa, eikä junapassin hankkiminen kaduttanut kertaakaan.
Yhdyn siis wozzie:n kirjotukseen täysin - PAITSI että meillä ei ollut kertaakaan edes junat myöhässä...!

Grayhoundit taas (mentiin pari kertaa) olivat maineensa veroisia...
"I came to the conclusion that the world is a big place
and there is more to life than watching the daily commuter traffic, and allowing passing cats to urinate on you."
- Murphy the Garden elf

Satua

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #8 : 25.11.2011, 11:06:06 »
Jos olisin tiennyt kuinka helppoa ja mahtavaa on kulkea junalla Jenkeissä, olisin tehnyt sen jo ties kuinka kauan sitten!
Mainio tapa matkustaa. Vietimme Jenkeissä kuusi viikkoa, eikä junapassin hankkiminen kaduttanut kertaakaan.
Yhdyn siis wozzie:n kirjotukseen täysin - PAITSI että meillä ei ollut kertaakaan edes junat myöhässä...!

Hei, itsellä olisi tarkoitus lähteä ensi kesänä/alkusyksystä reissaamaan vähän Jenkkilään ja tuo junavaihtoehto houkuttelisi kovin (olen kerran matkustanut San Diegosta Losiin ja ihastuin paikallisiin juniin tilan takia), mutta olisi kiva kuulla tarkempia kokemuksia junamatkailusta tuolla päin maailmaa? Miten tuo käytännössä hoituu, paikkavaraukset sun muut ja paljonkos lippujen hinnat on tällä hetkellä? Matkustusajat, mukavuudet jne? Maisemat? Mistä minne junailitte jne? Kaikenlaista olisi kiva kuulla, jos sulla on aikaa kertoilla.

jukkapoika

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #9 : 03.12.2011, 11:10:34 »
Suunnitelmat elävät koko ajan (ei tässä osaa päättää)...

Voiko Amtrak:n Rail Passilla (15 Days (8 segments)) junailla Los Angelesista New Yorkiin? En saanut ihan kiinni noista segmenteistä.

Ja toinen kysymys, tässä ketjussa oli aikaisemmin puhetta että Passia varatessa pitäisi tietää jo etukäteen välietapit, en kyllä löytänyt tällaista mainintaa Amtrakin sivuilta. Onko tilanne muuttunut vai miten toi menee?

Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 026
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #10 : 03.12.2011, 12:39:33 »
Lainaus
Voiko Amtrak:n Rail Passilla (15 Days (8 segments)) junailla Los Angelesista New Yorkiin? En saanut ihan kiinni noista segmenteistä.


Kyllä onnistuu.Noissa 1 segmentti on 1 junamatka.Tuolle välille menee vähintään 2 segmenttiä.
LosAngeles--->Chicago= 1segmentti
Chicago--->New York 1 segmentti.

Eli 8 segmentin 15vrk:n Railpassilla voi tuon välin ajaa neljään kertaan,tai kiertää melkoisen kierroksen muualla.
Railpass on kannattavaisinta nimenomaan pitkillä reiteillä.
Railpassilla kelpaa myös tietyille Greyhoundin bussireiteille.

Mentiin 2010 tuollaisella 15vrk:n 8 segmentin Railpassilla seuraava kierros.
Boston-Chicago (1seg)
Chicago-SaltLakeCity(1seg)
SaltLakeCity-LasVegas (1seg),tämä väli Greyhoundin bussilla.
LasVegas-LosAngeles(1seg),tämä väli Greyhoundin bussilla.
LosAngeles-Chicago (1seg)
Chicago-Buffalo (1seg)Niagara Falls 20min bussimatka Buffalosta.
Buffalo-Boston (1seg)

Eli tuolle kierrokselle meni 7 segmenttiä ja jäi 1 käyttämättä.
Junassa oltiin kaikkiaan 6 yötä joten säästyi majoituskuluissa melkeinpä Railpassin hinta.

Ei Railpassia varatessa tartte muuta tietää kuin miltä asemalta sen noutaa.Se on ilmoitettava jos ostat Railapssin netin kautta.Toki Railpassin voi käydä ostamassa myös Amtrakin asemalta ilman ennakkovarauksia.

Sen jälkeen reitinvalinta ja matkapäivät on itse päätettävä,voi ja kannattaakin hieman ennakkoon hahmotella missä haluaa käydä.
Tuolla Railpassilla voi sitten "maksaa" varsinaisen matkalipun,se tarvii varata joka välille.
Matkalippuja pystyy varaamaan kaikille Amtrakin reiteille miltä asemalta tahansa.
Amtrakilla on sellainen rajoitus Railpassilla matkustaville että se kelpaa vain jos junassa on tilaa.
Vaikea tosin ostaa normaalilippuakaan jos juna on "full booked".
Kun päätät lähteä johonkin niin käy Amtrakin asemalla ihan ensin hakemassa matkaliput  Railpassilla,varaa vasta sen jälkeen seuraavan paikan majoitus tms.
Jos haluamasi junavuoro on loppuunmyyty niin kannattaa katsoa vaihtoehtoinen reitti.
Meille sattui tämänvuoden huhtikuussa ensimmäisen kerran että yritettiin Chicago-Portland välille lippuja,oli loppuunmyty.
Yritettiin sitten Chicago-SanFransisco reitille,siellä oli SaltLakeCityn lähellä rata poikki ja liikenne seis paripäivää.
Saatiin sitten liput Chicago-LosAngeles ja siitä rantarataa SanFransiscoon mihin oltiin menossa
Amtrakin eräänlainen hubi on Chicago
Tuossa on Amtrakin Route Atlas millä on helppo hahmotella reittivaihtoehtoja,siinä voi valita lähtö- ja saapumisaseman ja aikataulu tulee "Find fare" painikkeesta

http://tickets.amtrak.com/secure/content/routeatlas/index.html

jukkapoika

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #11 : 03.12.2011, 16:50:33 »
Mahtavaa, kiitos erittäin hyvästä postauksesta :)

Tässähän heräsi nyt ajatus että ottais lennon New Yorkiin, ja sieltä junalla "eteläistä" reittiä Los Angelesiin, ja sitten takas "pohjoista" reittiä. Siinä ei kerkee paljon noin 2 viikon reissulla olemaan paikallaan, mutta sepä ei haittaa kun tuntus että haluttaisi nähdä mahdollisimman paljon (matkanteko on melkeen tärkeämpää kuin perille pääsy). Ja kun junassa on mukava matkustaa niin mikäs siinä.

Saakos noissa junissa virtaa kännykkään, onko niissä verkkovirtapistokkeita?

Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 026
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #12 : 03.12.2011, 20:21:35 »
Lainaus
Saakos noissa junissa virtaa kännykkään, onko niissä verkkovirtapistokkeita?
On pistorasiat joka penkkirivillä.Sähkö on 110V(AC).

jukkapoika

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #13 : 23.01.2013, 20:53:43 »
Nostan taas tämän ketjun ylös :)

Onko kukaan junaillut viime aikoina railpassilla jenkeissä? Jos kyllä niin millainen reitti ja aikataulu?

Jebatiitti

  • Reissaaja
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #14 : 01.03.2013, 20:00:39 »
Me oltiin tosiaan syksyllä 2011, niin kuin tuossa ylempänä hehkuttelinkin, mutta on sitten tosiaan jäänyt tarkemmin vastaamatta, hups...  :-\

Muisti on huono ja tällä hetkellä olo kovin kuumeinen, mutta jos tästä houreilusta saa jotain tolkkua niin täältä pesee:
meidän reitti lähti Nykistä, jossa oleskeltiin ystävien luona jonkin aikaa, ja tehtiin bussilla (Megabus, erittäin jees) yks eestaas-reissu Washingtoniin. Sen jälkeen ostettiin ja otettiin käyttöön reililippu ja matka Nykin jälkeen eteni näin:
 
-> Buffalo
-> Chicago
-> Denver
-> Albuquerqueen bussilla (jossa vain pikapysähdys) ja siitä jatko junalla
-> Flagstaff 
-> LA
-> Bussilla Las Vegasiin ja takas (Greyhound)
-> San Francisco
-> Seattle
-> bussilla Kanadan puolelle Vancouveriin ja takaisin
-> Seattlesta lento pois.

Unohdinkohan jotain?  ::)

Yksi segmentti eli matka sai tosiaan olla minkä pituinen vaan, kunhan vaan on yhtäjaksoinen ja takalisto kestää. Meidän pisin oli muistaakseni 23 tuntia tms, eli tuo reissu Chicagosta Denveriin.
Bussilla ajeltiin noi em kerrat ja auto vuokrattiin pari kertaa mm. luonnonpuistoon menoja varten.

Netti ei toiminut vielä kun me siellä oltiin (ainakaan kaikissa junissa), mutta kovasti sitä yrittivät saada kuosiin. Muuten junat superhyvin varustettuja ja meininkikin oli mukavaa.
Pakko mainita: suorastaan elokuvamaisia muistoja tuosta pisimmästäkin matkasta, kun istutaan "lounge-vaunussa", siemaillaan juomia auringon laskiessa ja junan lipuessa jossain keskellä ei mitään ja vieressä vanha setä soittelee hiljalleen huuliharppua...
"I came to the conclusion that the world is a big place
and there is more to life than watching the daily commuter traffic, and allowing passing cats to urinate on you."
- Murphy the Garden elf

pakkomakko

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #15 : 11.03.2013, 20:36:51 »
Olisin ostamassa nyt 15 days/8 segments passia ja haluaisin vain varmistaa, että onko kaikki matkustaminen pakko tehdä 15 päivän sisällä aloittamisesta? Kuukauden matka kyseessä ja 8 segmenttiä tulisi käytettyä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2013, 20:39:13 kirjoittanut pakkomakko »

eh3571

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #16 : 11.03.2013, 22:33:14 »
Ollaan suunnittelemassa kesäksi kuukauden reissua jenkkeihin. Alun perin ajatuksena oli vuokrata auto, ja ajella maan halki, mutta pikaisella silmäyksellä on muodostunut sellainen mielikuva, että vaikka puolisoni onkin yli 25-vuotias, joutuisimme maksamaan minusta alle 25-vuotiaana perusvuokran päälle noin 20-30 dollaria / päivä. Lisäksi, koska auto tultaisiin palauttamaan eri kohteeseen, kuin mistä se alunperin vuokrattiin, muodostuisi tästäkin noin 500 dollarin lisäkulu.
Vaikka nukkuisimmekin pääosan matkasta autossa (kokemusta tästä on jopa Pakistanin bensa-asemilta, joten se ei tuottaisi ongelmia), ja säästäisimme näin, julkinen liikenne tulisi ilmeisesti kuitenkin olemaan edullisempi tapa matkustaa.

Tiedustelisinkin nyt vinkkejä siihen, mikä olisi edullisin ja helpoin tapa matkata maan halki (lukuun ottamatta liftaamista)? Ilmeisesti Greyhound luopui Discovery passista? Onko edullisinta siis ostaa Rail Passit, ja maksaa yksittäisistä busseista erikseen? Onko kellään suuntaa antavaa käsitystä siitä, millaisia kokonaismatkakuluja tällaisissa reissuissa muodostuu julkisilla matkusteltaessa? Perus railpassin päälle kun taitaa tulla pino lyhyen matkan busseja yms.

Reitin varrella kiinnostaa erityisesti bongata suurimmat turistirysät akselilla New York, Washington DC, Florida, Roswell, Grand Canyon, Las Vegas, California. Eli länsirantaa alas, pikaisesti maan läpi, ja maan läntisiä osia tutkimaan.
Tiukan aikataulun ja budjetin takia fiksuinta lienee viettää yöt tien päällä (tai raiteilla).
« Viimeksi muokattu: 11.03.2013, 22:40:17 kirjoittanut eh3571 »

Satua

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #17 : 11.04.2013, 11:47:05 »
Täällä toinen kyselijä. Itsellä olisi tarkoitus matkustaa Seattlestä New Yorkiin. Jotakin reittiä. Ja keskellä talvea. Olisiko jollakulla reittisuosituksia ja/tai suosituksia siitä, millä kannattaa matkustaa? Ainakaan koko matkaa en halua lentää. Chicago olisi ihan hieno kokea.

kinkajou

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #18 : 11.04.2013, 16:18:33 »
Amtrak Trainsilla on samantyyppinen matkatavarakiintiö (carry on baggage ja checked baggage) ja laukkujen maksimimitat kuin lentoyhtiöillä. Et siis välttämättä voi ottaa isoa matkalaukkua tai rinkkaa mukaasi päivävaunuun istumapaikalle. Joudut kirjaamaan laukun etukäteen asemalla ja se pistetään erilliseen matkatavaravaunuun.

Laukkujen kuljetus erillisessä vaunussa on reilaajan kannalta hankalaa, koska junasta ei voi vain yksinkertaisesti hypätä pois periaatteella "kaikki laukut kainaloon ja menoksi". Joudut lunastamaan kirjatun laukun erikseen ulos. Joskus käy niin, että laukkuasi ei löydy junasta ollenkaan, koska lähtöaseman henkilökunta unohti lastata sen kyytiin.

Turvallisuushysteria (pommien pelko) on yksi tärkein syy siihen, miksi erillisiä matkatavaravaunuja käytetään. Jenkit kyllä yrittävät esittää asian mainospuheena, jossa kehutaan "matkustusmukavuutta". Itse en tosin näe mitään mukavaa siinä, että matkustajan on pakko kirjata se yksi (ainoa) matkalaukkunsa eri vaunuun, koska laukku sattui olemaan pari senttiä korkeampi kuin junayhtiön sallimat mitat. Painoraja tulee harvoin vastaan mutta ulkomitoista niuhotetaan kyllä.

Typerää matkatavarasäännöstöä lukuunottamatta junat on ihan kelpo menopelejä. Turvallisuushysteria asemilla on toki lisääntynyt 9/11-päivän jälkeen mutta meininki ei ole lähelläkään sitä rumbaa mitä lentokenttien TSA-urpot harrastavat. 
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 026
    • Profiili
Vs: Reilaaminen USA:ssa
« Vastaus #19 : 11.04.2013, 16:31:49 »
Tuolla löytyy Amtrakin reitit

http://tickets.amtrak.com/secure/content/routeatlas/index.html


Kyllä vaunun matkatavarahyllylle mahtuu  rinkka tai matkalaukku.
Jos on oikein suuri matkalaukku niin alakerrassa ulko-ovien vieressä on niille hyllyt.


Lainaus
Laukkujen kuljetus erillisessä vaunussa on reilaajan kannalta hankalaa, koska junasta ei voi vain yksinkertaisesti hypätä pois periaatteella "kaikki laukut kainaloon ja menoksi". Joudut lunastamaan kirjatun laukun erikseen ulos.
Kyllä matkan keskeyttäminen onnistuu vaikka matkalaukut jättänyt Amtrakin hoidettavaksi.Tarttee vaan pyytää konduktööriltä matkalaukut.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2013, 16:40:23 kirjoittanut Matt »