Israel ja leimat passissa

(Luettu 14278 kertaa)

elsampsa

• Aloittelija
    • Profiili
Israel ja leimat passissa
« : 19.11.2008, 12:17:37 »
Hei,

Kysymys kokeneille Israelin matkaajille:

Tuottaako Israeliin pääsy ongelmia jos passissa on muslimimaiden leimoja?
Katselin tällä foorumilla joitain kirjoituksia, ja vaikuttaa siltä, että pahimmassa
tapauksessa Israelista lähdettäessä tulevat pukumiehet kyselemään tyhmiä.

Nyt on kuitenkin niin, että vaimo on matkustellut lähi-idässä ja
sen passissa on komea kokoelma maiden leimoja joista Israel ei erityisemmin pidä:
Marokko, Tunisia, Syyria, Libanon, (Turkki), Albania.

Mitähän mahtaa tapahtua kun saavumme Tel-Aviviin?  Täytynee laittaa vähän
vaatetta päälle että saa ne housut sitten helposti pois.  :-\

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Israel ja leimat passissa
« Vastaus #1 : 20.11.2008, 09:44:54 »
Ei noiden leimojen mitään erityisempiä ongelmia pitäisi aiheuttaa. Aika tiukat ne rajamuodollisuudet voivat silti olla, itsellä tosin kokemusta vain Jordanian-Israelin väliseltä rajalta. Siellä kyselivät kyselivät esim. isoisiäni nimiä ja muuta kummallista, pari tuntia siinä rajalla tais vierähtää.

Ongelmiahan tulee vasta sitten, kun yrität noihin muslimimaihin Israelin leima passissasi.

[email protected]

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #2 : 24.03.2010, 17:33:43 »
Olen kuullut villejä huhuja että mikäli passissa on Sudanin leima niin Israeliin ei ole mitään asiaa. Sudanissa ei hirveästi turisteja käy mutta jos jollain on kokemuksia aiheesta niin jaa toki tietosi. Itselläni täman maan viisumi passissani komeilee.

Kiitoksia:) :) :) :) ;) ??? ::) :-* :P ;D

Browneyedmunster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.03.2010, 20:53:27 »
Suoraan ulkoministeriön sivuilta:
"Israelissa suoritetaan turvatarkastuksia paljon ja kaikkialla. Liikuttaessa passin on aina syytä olla mukana. Maahan saavuttaessa ja maasta lähdettäessä erityiset turvatarkastajat esittävät matkustajille kysymyksiä. Pidempien kuulustelujen välttämiseksi sekä tarkastuksiin että tarkastajiin on syytä suhtautua asiallisesti ja vastata esitettyihin kysymyksiin. Matkatavarat saatetaan tutkia."

"Passiin leimataan rajalla saapumisleima, jonka päiväyksestä lukien matkustajalla on lupa oleskella maassa enintään kolme kuukautta, ellei oleskelua ole maahan tulon yhteydessä siitä rajoitettu.Mikäli samalla passilla on aikomus vastaisuudessa matkustaa johonkin arabimaahan Egyptiä ja Jordaniaa lukuun ottamatta, niin maahantulovirkailijalta on syytä pyytää, ettei hän laita leimoja tai muita merkintöjä passiin."
Eli jos siis meinaat vielä jossain Lähi-Idässä liikkua nykyisellä passilla, kannattaa vaan pyytää se leima sellaiselle erilliselle paperille.

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=66192&nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 24.03.2010, 22:45:09 »
Israeliin pääsee, oli passissa mitä tahansa leimoja. Sen sijaan Israelin leima estää pääsyn tiettyihin arabimaihin. Ei tosin niin moneen kuin Ulkoministeriön tiedote väittää.

opelis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.04.2010, 20:46:51 »
Suoraan ulkoministeriön sivuilta:
"Israelissa suoritetaan turvatarkastuksia paljon ja kaikkialla. Liikuttaessa passin on aina syytä olla mukana. Maahan saavuttaessa ja maasta lähdettäessä erityiset turvatarkastajat esittävät matkustajille kysymyksiä. Pidempien kuulustelujen välttämiseksi sekä tarkastuksiin että tarkastajiin on syytä suhtautua asiallisesti ja vastata esitettyihin kysymyksiin. Matkatavarat saatetaan tutkia."

"Passiin leimataan rajalla saapumisleima, jonka päiväyksestä lukien matkustajalla on lupa oleskella maassa enintään kolme kuukautta, ellei oleskelua ole maahan tulon yhteydessä siitä rajoitettu.Mikäli samalla passilla on aikomus vastaisuudessa matkustaa johonkin arabimaahan Egyptiä ja Jordaniaa lukuun ottamatta, niin maahantulovirkailijalta on syytä pyytää, ettei hän laita leimoja tai muita merkintöjä passiin."
Eli jos siis meinaat vielä jossain Lähi-Idässä liikkua nykyisellä passilla, kannattaa vaan pyytää se leima sellaiselle erilliselle paperille.

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=66192&nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI

Reilu vuosi sitten kun olin saapumassa Israeliin, pyysin virkailijaa laittamaan leiman erilliselle paperille. Hän tiedusteli syytä, ja sanoin, että matkustelun vuoksi. Oli plärännyt passiani ja huomannut Arabiemiraattien ja Egyptin leimat, ja länttäsi sitten leiman passiini sen näköisenä, että siinä on, mitäs matkustelet moisiin maihin...

..Sitten maasta poistuttaessa tulikin kinkkinen tilanne, kun tutkivat taas passiani. Kyselivät, mitä olen tehnyt kyseisissä Arabimaissa. Lomalla, vastasin. Siiten kysyivät ammattiani. Olin silloin eräässä firmassa, missä tein eri aikakausilehdille ilmoituksia ja muita lehtien ilmoitteluun liittyviä juttuja. Yritin vastata rehellisesti ja selitin tämän niin hyvin kuin osasin. Halusivat nähdä käyntikorttini ja innokkaana aloin sitä penkomaan, mutta tietty ei ollu yhtään messis.. Kysyjä alkoi heti epäillä, että olin lehtimies, salainen agentti, vakoilija, tai muuta vastaavaa. Tutkivat kamerastani kaikki kuvat, huh ja onneks olin juuri poistanut kaikki paikallisista ottamani kuvat ja eivät älynneet katsoa puhelimestani kuvia  ;)
Sitten he kysyivät olinko ollut missään maissa tekemisissä paikallisten kanssa, siihen oli kyllä pakko valehdella että en... Ja toivoin vain, että ystävänikin osaisi siinä kohtaa valehdella, sillä häntä kuulusteltiin samaan aikaan toisessa paikkaa, olivat huomanneet, että olimme yhdessä reissussa. Joo oli aika tukala tilanne, kun tenttasivat kaikkea.. Sitten kysyivät, mitä olin ostanut, ja sanoin kaikki ne jutut, mutta unohdin tietty kertoa siitä berberihuivista, jonka olin myös ostanut ja joka pilkisti laukustani. Siis sellanen mitä monet arabit käyttää... No mikäs tämä on? Yksi tyyppi tarttui heti huiviini. Ainiin, sen mä ostin kans! Onko sinulla kuitit ostoksistasi? Yleensä säilön kuitteja ja raahaan mukanani, nyt olin tietty just saanu siivouspuuskan ja heittänyt kaikki meneen..

..Sitten kun eivät keksineet enempää kysymyksiä, menivät toiseen huoneeseen minun ja kaverini kuulustelijat vertailemaan meidän vastauksia. En oo varmaan koskaan pelänny niin kamalasti!! Ajattelin, että ne tulee sieltä poliisien ja käsirautojen kanssa ja passittaa meidät suoraan johonkin kamalaan tyrmään. Menin heti supattamaan kaverilleni, että kai säkin vähän juksasit siinä yhdessä kohdassa. Onneks oli älynny!
Ikuisuudelta tuntuvan ajan jälkeen ne tenttaajat tuli takasi, hymyilivät ja sanoivat että kiitos ja näkemiin.. Huh ku olin helpottunu!

Kaverini selitti, että häneltä oli puolet ajasta tentattu minun ammattiini liittyviä juttuja. ja hän oli vieraillut kanssani samoissa arabimaissa, kai se oli sitten niistä jotenki epäilyttävää.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #6 : 16.04.2010, 22:10:58 »
^ On ne vaan ihania nuo rajamuodollisuudet.. ::)
Mulla kävi samantyyppinen juttu, kun olin lähdössä pois Israelista. Olin turvatarkastusjonossa, kun joku nainen tuli kyseleen reissustani ja tutki passiani, josta löytyi tuoreet Egyptin ja Jordanian leimat. Sitten mentiinkin sivummalle lisää jutteleen...  Suurin "ongelma" näytti olevan mun pitkä reissu (10vko) ja se, että mulla oli läppäri mukana. Yleensä en siis läppäriä pidä mukana, mutta nyt olin ollut vapaaehtoistöissä eräässä hostellissa (en todellakaan maininnut tätä faktaa! Väitin matkustaneeni koko ajan.) niin läppäri oli mukana ja paljon muutakin tavaraa, koska olin kannoin koko elämää rinkassani. Läppäriä tutkittiin pitkään ja hartaasti, eri ihmiset kyseli multa, mitä oon tehnyt ja kenen kanssa, miksi menin Jordaniaan jne. Kai ne halus tietää, sanonko kaikille samat jutut.. Rinkka ja käsimatkatavarat piti purkaa kokonaan, näyttää kaikki mitä mukana oli (ostoksia eivät kyllä multa kyselleet!), lompakon pemistivät ja kaiken huipuksi halusivat tutkia läppärin ja ulkoisen kovalevyn sisällön, ja varmistivat, että molemmat vehkeet ovat toimivia. Ja takahuoneessa kävin myös, vaatteita ei tarvinnut ottaa pois, mutta naistarkastaja tutki metallinpaljastimella. Pelotti kyllä vähän, kun sermin taakse veivät  ;D

Koko hulinassa meni 2.5 tuntia, ja koneen lähtö oli uhkaavan lähellä, lopulta pääsin 20min ennen boardingin sulkemista (vai olikohan alkamista..?) lähtemään. Onni onnettomuudessa, että tarkastajilla loppui aika kesken mun kovalevyä tarkastaessa, sillä siellä komeili kuvat Palestiinalaisalueilta..!  :o Ne jos oisivat nähneet, ni varmaan oisin vieläkin siellä  ;D Läppäriäni kun laitoin päälle, just ehdin poistaa tuon samaisen kuvatiedoston leikepöydältä, mutta huh, lähellä oli!! Lopulta jostain ihmeen syystä tarkastajat päättivät, etten saa viedä konettani tai kovalevyä koneeseen, vaan ne pakattiin kahteen eri laatikkoon, jotka meni ruumaan. En tiedä mikähän logiikka siinäkin sit oli... Ja sanovat tosiaan, et jos heillä ois enemmän aikaa niin ne kävis huolellisesti läpi koko koneen ja kovalevyn, mutta luojan kiitos ei ollut aikaa. Sieltä ois saattanut selvitä palestiinan visiitin lisäksi se että olin vapaaehtoishommissa turistiviisumilla.

Ja minä kun just sanoin kaverilleni edellispäivänä, et kuka nyt ketään yksinään matkustavaa vaaleeta skandinaavia mistään epäilis... ::) Niinpä niin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 17.04.2010, 00:51:07 »
Ilmeisesti ne kaikkein tavallisemmat ovat kaikista epäillympiä.

Kun itse olin viimeksi Israelissa, passissani oli sellaisia kivoja leimoja kuin Iran, Afganistan, Jemen. Maahan tullessa Jordanian rajalla minut napattiin luonnollisesti uteluun, mutta pääsin läpi nopeasti.

Maasta lähtiessä oli vähän kuumemmat paikat. Taksikuski oli kostoksi soittanut lentokenttäviranomaisille (sen kanssa oli ollut todellinen sota matkan hinnasta), ne tulivat noukkimaan minut jonosta. Kihisin raivosta. Miksi tärisette, poliisi kysyi uteliaana.  ;D

No siitäkin selvittiin loppujen lopuksi. Eikä kummallakaan kerralla kukaan tonkinut rinkkaani.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #8 : 17.04.2010, 01:39:43 »
^ Taksikuski soitti lentokenttäviranomaisille ??? Voi luoja  ;D Jo on mahtanut olla melkoinen taxi ride from hell  :o

jaarli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.04.2010, 20:18:56 »
Hei,
hieman otsikkoa sivuten.
Onko kenelläkään kokemusta auton vuokraamisesta Isarealissa ja sen kanssa ajamisesta länsirannalle? LP:n mukaan vuokra-autolla ei saisi ajaa palestiinalaisalueilla ja jos on Israelin rekkarit niin saattaa kylkeen sataa kiviä!?

Jos menee mahdottomaksi niin onko kyseisillä alueilla millainen julkinen bussiverkosto?
Vai onko helpointa ottaa turistitouri tms?

Mikä on helpoin tapa käväistä Petrassa?
Ottaa Jerusalemista turistitouri vai ajella Eilatiin ja sieltä järjestää homma?

Kiittäen, Jaarli

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #10 : 20.04.2010, 23:25:33 »
Vuokra-autolla voi tulla ongelmia Länsirannalla, mutta lähinnä sen takia varmaan,et päästetäänkö sua niiden tarkastuspisteiden läpi. Vaikka yleisesti ottaen ne tarkastuspisteet on tehty palestiinalaisten jäynäksi, eikä turisteille/israelilaisille. Mutta omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, sorry!

Jerusalemista pääsee kyllä bussilla helposti ainakin Betlehemiin, Ramallahiin ja Hebroniin. Mut tietty nää bussit on palestiinalaisten busseja, eli minibusseja, jotka lähtee itä-Jerusalemista.
Me tutustuttiin Betlehemiin oppaan kanssa, mutta meidän opas tapas meidät vasta paikanpäällä, koska se ei palestiinalaisena päässyt tarkastuspisteiden läpi. Tosin, nyt kun muistelen, ni saatoipa olla, että meille järkättiin kuitenkin jonkinmoinen kyyti Jerusaelmista, ja sit opas tuli mukaan vasta Betlehemissä.

Petraan pääsee montaakin kautta, itse menin rajan yli pohjoisesta, Nasaretista on suora bussi Ammaniin, ja sieltä menee busseja Petraan monta päivässä. Päivä siinä meni, 08:00-17:00 mutta perille päästiin Petraan kuitenkin :) Mutta varmasti Eilatista pääsee kätevästi kanssa. Tässä linkki erään hyväksi havaitun firman reissulle, mm. Petraan http://www.newjerusalemtours.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=57
Sama firma tarjoaa myös ilmaisia kävelykierroksia Jerusalemissa, suosittelen, oli kyllä hyvä!! Ja ihan useamman tunnin mittainen kierros, ei mikään pilipalihomma.

Jos tarkoituksena on nähdä vaan Petra Jordaniassa, ni melkein ottaisin jonkun järkätyn reissun. Ite en jaksais alkaa taisteleen kuljetuksista Jordaniassa..se oli älytöntä kädenvääntöä hintojen kanssa joka ikinen kerta! Ne kyllä yrittää vetää välistä ja reilusti...!

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.04.2010, 14:13:35 »
Hei,
hieman otsikkoa sivuten.
Onko kenelläkään kokemusta auton vuokraamisesta Isarealissa ja sen kanssa ajamisesta länsirannalle? LP:n mukaan vuokra-autolla ei saisi ajaa palestiinalaisalueilla ja jos on Israelin rekkarit niin saattaa kylkeen sataa kiviä!?

Jos menee mahdottomaksi niin onko kyseisillä alueilla millainen julkinen bussiverkosto?

Kiittäen, Jaarli

Pystyt vuokraamaan auton, mutta autoa vuokratessa kannattaa varmistaa, että sen vakuutus kattaa myös Länsirannan. Kaikki autovuokraamot eivät välttämättä suostu, mutta ainakin (Itä-)Jerusalemissa pitäisi onnistua, kokeile esim. Middle Eastern Rentals tms, sijaitsee Salah al-Din Roadilla aika lähellä American Colony -hotellia.

Tiina58

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.08.2010, 14:02:46 »
Ainakin aikaisemmin nätisti pyydettäessä ja joskus automaattisesti lyövät lentokentällä leiman paperiin. Riitti, kun sanoi matkustavansa ympärillä olevissa maissa.
Beirut rocks

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #13 : 06.03.2011, 13:16:31 »
No niin kertokaapas kokeneemmat; joudunko ongelmiin ku mulla on Israelin leimat passissa ja olen lentämässä Australiaan Malaysian Airlinesilla Kuala Lumpurin kautta?  :-\

KL:ssa on siis ihan vaan parin tunnin odotus ja koneen vaihto, en oo maahan varsinaisesti menossa. Mutta, muslimimaa kun se on, niin päästääkö ne mua edes lentokentälle..?
Näyttäs olevan halvimmat lennot just Kuala Lumpurin kautta, tietysti mun tuuria.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 07.03.2011, 01:53:31 »
Malesia ei välitä Israelin leimoista. Itse asiassa vähemmistö muslimimaista välittää.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 07.03.2011, 09:11:38 »
Mutta on hyvä ottaa huomioon, että Israel välittää Malesian leimoista. Ei nyt mitään kuudennen asteen kuulustelua tule, mutta muutamaan ylimääräiseen kysymykseen on hyvä varautua.
Kotiin on moni kuollut.

ollisl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 07.03.2011, 13:38:04 »
Mutta on hyvä ottaa huomioon, että Israel välittää Malesian leimoista.
Onko jotain faktaa antaa väitteen pohjaksi?

kristina79

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 22.04.2011, 15:12:48 »
Hei,
hieman otsikkoa sivuten.

Kiittäen, Jaarli

Meillä satoi kiviä auton kylkeen Jerusalemissakin kun erehdyttiin arabien asuttamille alueille. Joten Länsirannan kiertäisin kaukaa tai vaihtaisin toisiin rekkareihin.

Petraan mentiin omalla autolla Eilatiin asti, taksilla rajalle, Jordanian puolella taksi Aqabaan. Sieltä taksilla Petraan ja takaisin saatiin paikalliselta beduiiniperheeltä halpa kyyti. Tarjosivat myös kotonaan illallisen :) 4 vuotta sitten taksien hinnat oli todella kohtuullisia ja varsinkin kun rajalla kerättiin parin reissaajan kanssa yhteiskyyti.