Englantia opettamaan (TESOL/TEFL/CELTA/jne)?

(Luettu 16602 kertaa)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englantia opettamaan (TESOL/TEFL/CELTA/jne)?
« : 08.12.2008, 02:53:50 »
Kuten otsikosta voi päätellä, täällä väsätään urasuunnitelmia  ;). Eli mulla on paria tenttiä vailla oleva suomalainen kandintutkinto (pääaine englantilainen filologia, sivuaine kasvatustiede), jonka saan valmiiksi ensi keväänä. Maisterinopinnot eivät kiinnosta pätkääkään, joten yritän löytää sen matalan kohdan aidasta, tai jotain sinne päin...

Englannin kieli on siis hallussa erittäin hyvin ja sitä haluaisinkin opettaa, varmaankin Euroopassa, miksei joskus Aasiassakin. Netti on väärällään erilaisia kursseja sun muita, jotka on tarkoitettu meille joilla ei opetuskokemusta ole.

En tiedä kuinka paljon suomalaisia eksyy maailmalle näissä merkeissä, mutta ajattelinpa kuitenkin kysyä, onko joku täällä pyörivistä mahdollisesti suorittanut jonkinlaisen TESOL-kurssin, esimerkiksi Cambridge CELTA:n tai Oxford TEFL:n (jotka netin mukaan ovat ainoat maailmanlaajuisesti hyväksytyt sertifikaatit)? Tai onko kukaan ylipäätään päätynyt opettamaan englantia (tai jotain muuta kieltä tai ainetta) jossainpäin maailmaa, ihan mitä kautta tahansa?

Hintaa kursseilla näyttää olevan 1300-1700 euroa, esim. Prahassa halvempi kuin Roomassa. Plus tietty majoitus päälle, n. 300-500 euroa.

Miten työsaanti sujuisi esimerkiksi Italiassa tai Espanjassa? Olisiko suomalaisella siellä mahkuja? Entä keskemmällä Eurooppaa, Saksa-Sveitsi-Itävalta-Tshekki-akselilla? Missä maassa mahtaisi saada eniten rahaa  ;D? Rahan perässä en ole, mutta olisi kiva elää sopivan mukavasti.

Kaikenlaiset opetukseen ja kieliin liittyvät kokemukset siis tervetulleita!

camper

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Englantia opettamaan (TESOL/TEFL/CELTA/jne)?
« Vastaus #1 : 08.12.2008, 17:09:33 »
Euroopasta en tiedä,mutta ainakin Koreasta ja taiwaninsta löytyy englannin opetus työtä aika helposti.Ei vaadita että ois äidinkieli englanti(niinkuin Japanissa yleensä)eika vältättämättä edes yliopiston käynyttä.Koreassa myös on aika hyvät palkat ja elämä halvempaa kuin esim.Japanissa.Näihin maihin mennessä et varmaankan tarvitsis mtään kallista extra koulutusta,kyllä ne työpaikalla sit eteenpäin neuvoo.Jos et paikan päälle halua mennä ilman että työt on jo valmiiksi tiedossa,niin googlaa vaikka daveseslcafe.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.12.2008, 21:07:42 »
Kuten otsikosta voi päätellä, täällä väsätään urasuunnitelmia  ;). Eli mulla on paria tenttiä vailla oleva suomalainen kandintutkinto (pääaine englantilainen filologia, sivuaine kasvatustiede), jonka saan valmiiksi ensi keväänä. Maisterinopinnot eivät kiinnosta pätkääkään, joten yritän löytää sen matalan kohdan aidasta, tai jotain sinne päin...

Englannin kieli on siis hallussa erittäin hyvin ja sitä haluaisinkin opettaa, varmaankin Euroopassa, miksei joskus Aasiassakin. Netti on väärällään erilaisia kursseja sun muita, jotka on tarkoitettu meille joilla ei opetuskokemusta ole.

En tiedä kuinka paljon suomalaisia eksyy maailmalle näissä merkeissä, mutta ajattelinpa kuitenkin kysyä, onko joku täällä pyörivistä mahdollisesti suorittanut jonkinlaisen TESOL-kurssin, esimerkiksi Cambridge CELTA:n tai Oxford TEFL:n (jotka netin mukaan ovat ainoat maailmanlaajuisesti hyväksytyt sertifikaatit)? Tai onko kukaan ylipäätään päätynyt opettamaan englantia (tai jotain muuta kieltä tai ainetta) jossainpäin maailmaa, ihan mitä kautta tahansa?

Hintaa kursseilla näyttää olevan 1300-1700 euroa, esim. Prahassa halvempi kuin Roomassa. Plus tietty majoitus päälle, n. 300-500 euroa.

Miten työsaanti sujuisi esimerkiksi Italiassa tai Espanjassa? Olisiko suomalaisella siellä mahkuja? Entä keskemmällä Eurooppaa, Saksa-Sveitsi-Itävalta-Tshekki-akselilla? Missä maassa mahtaisi saada eniten rahaa  ;D? Rahan perässä en ole, mutta olisi kiva elää sopivan mukavasti.

Kaikenlaiset opetukseen ja kieliin liittyvät kokemukset siis tervetulleita!

Tuo Prahan tutkinto, onko se virallinen eli onko sillä mitään painoarvoa? Opetuskokemuksesta, onko väliä mitä on opettanut? Nuorten parissa työskentely ilmeisesti luetaan plussaksi?

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.12.2008, 23:00:57 »
Jokuhan täällä sanoi opettavansa englantia Italiassa. Vaikka en varmasti tiedä, niin vahvasti olettaisin että jos englannin osaaminen on erittäin hyvää ja siitä on vielä esittää joitain todistuksia, niin ainakin esim. juuri Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa voisi olla jopa etulyöntiasemassa paikallisiin opettajiin nähden, koska noissa maissa ei tunnetusti vieraita kieliä pahemmin osata. Tiedä sitten millainen olisi kilpailutilanne natiiviopettajien kanssa.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.12.2008, 23:28:29 »
Itselläni oli vuosia sitten tuon Prahassa tapahtuvan koulutuksen sivustot auki ja haku mielessä. En vain koskaan oikein saanut selville että olisiko tuolla paperilla mitään konkreettista merkitystä. Eli jos joku on jonkun tuollaisen kurssin/koulutuksen käynyt ja osaa kertoa kokemuksistaan niin kiinnostaisi kovasti.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2008, 00:00:12 kirjoittanut Ruuhkis »

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #5 : 09.12.2008, 00:14:26 »
Hei,
minà olen se foorumilainen, joka opettaa englantia Italiassa. Mulla ei mitààn open tutkintoja ole suoritettuna, mut pedagogiset perusopinnot onkin tehty Suomessa (sisàltyi omaan kandiini, jossa italia pààaneena), oon kàynyt kouluja englanniksi, ja Suomessa ehdin tehdà pari vuotta kieltenopettajan sijaisuuksia. Làhtòkohdat oli siis ihan jees.
Mun mielestà oli tààllà ainakin suht helppo pààstà tàhàn tyòhòn, myòs siksi ettà italialaisilta ei tuu juuri minkàànlaista kilpailua (se niiden englannin taitotaso on niin alhainen, ettei ole tosikaan) ja ulkomaalaisia opettajia on aika vàhàn. Itse tyòskentelen erààssà British Institutesin alaisessa yksityisessà koulussa. Tààllà ei opettajan hommilla pààse rikastumaan (palkkataso on aika alhainen), mutta jos samaan aikaan tyòskentelet esim. kààntàjànà, niin ulkomailta tulevat tulot kompensoivat mukavasti, ja elintaso muodostuu hyvàksi.
En tiedà, olisko jostain TELFista hyòtyà myòhemmàssà vaiheessa (itse en opettajan uraa aio ikuisuuksiin jatkaa, kààntàminen ja tulkkaus on ennemminkin mun alaa.. :) ), mut jos aiot ulkomaille pysyvàsti opettamaan johonkin todella hyvààn kouluun, niin ilman tuollaista kansainvàlistà tutkintoa se voi olla aika vaikeaa. Harkitsin itsekin jossain vaiheessa sen suorittamista, mut sit se jài. En tosin usko, ettà mulle siità vàlttàmàttòmyyttà olisi muodostunutkaan.

Nàin meidàn kesken: muakaan ei maisterijauhaminen Suomessa kiinnostanut yhtààn. Kaksi vuotta lisàà ja vielà se hemmetin pro gradu, ei ei ei... Italiassa on kielitaitoisille muunkinlaisia maisteritason tutkintoja, joilla ainakin tààllà saa kyllà tòità. Itsellàni on meneillààn Executive Master in Business Interpreting & Translation (italia-englanti-italia, toki), ja lisàksi on valittavissa useita muita erikoistumisopintoja, joten mahdollisuuksia kyllà on. Eri asia on sitten, onko rahaa, tààllà kun nàà koulut maksaa suhteellisen paljon.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2008, 00:29:00 kirjoittanut unkkatkumiankka »

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.12.2008, 06:21:56 »
Oolrait, mielenkiintoista!

Tuo Prahan koulu johon viittasin on siis Cambridgen yliopiston valvoma CELTA joka on "ihan oikea" kielenopetusdiplomijutska  ;D. Nettisivut on tämän näköiset: http://www.akcent.cz/cz/p/175/celta.html ja hintaa koko hommalle majoituksineen ja lentoineen tulisi n. 1500 e. Madridissa esmes pelkkä kurssi on jo tuon verran.

http://www.tefl.com/ on myös osoittautunut erittäin mielenkiintoiseksi sivustoksi, työpaikkailmoitukset tuntuvat vahvistavan sen mitä nuo kurssisivut sanovat, eli suurin osa työnantajista vaatii kandintutkinnon ja CELTA:n tai Oxfordin TEFL:n. Palkka näyttää vaihtelevan Etelä-Italian 8.50 eurosta Tanskan 33.50 euron tuntipalkkaan...

Suomessahan opettajan sijaiset saavat ihan hyvää palkkaa, eikös vain? Päästäisivätköhän ne siellä kandin+CELTAn suorittaneen kakaroita valvomaan?

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 09.12.2008, 14:11:19 »
Oolrait, mielenkiintoista!

Tuo Prahan koulu johon viittasin on siis Cambridgen yliopiston valvoma CELTA joka on "ihan oikea" kielenopetusdiplomijutska  ;D. Nettisivut on tämän näköiset: http://www.akcent.cz/cz/p/175/celta.html ja hintaa koko hommalle majoituksineen ja lentoineen tulisi n. 1500 e. Madridissa esmes pelkkä kurssi on jo tuon verran.

http://www.tefl.com/ on myös osoittautunut erittäin mielenkiintoiseksi sivustoksi, työpaikkailmoitukset tuntuvat vahvistavan sen mitä nuo kurssisivut sanovat, eli suurin osa työnantajista vaatii kandintutkinnon ja CELTA:n tai Oxfordin TEFL:n. Palkka näyttää vaihtelevan Etelä-Italian 8.50 eurosta Tanskan 33.50 euron tuntipalkkaan...

Suomessahan opettajan sijaiset saavat ihan hyvää palkkaa, eikös vain? Päästäisivätköhän ne siellä kandin+CELTAn suorittaneen kakaroita valvomaan?

Itse tein opettajan tuntihommia hamassa menneisyydesä. Kyllä, palkka oli vähintäänkin kohtuullinen. ;D Vakkariliksat eivät sitten olleetkaan niin hyvät, mutta eipä mitkään vakkaripaikat ole koskaan kiinnostaneetkaan. ::)

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.12.2008, 15:40:25 »

Opettajan sijaisen palkka riippuu koulutuksesta: mitä pätevämpi, sen parempi palkka. Alemmalla korkeakoulututkinnolla saa tietenkin enemmän rahaa kuin ilman mitään koulutusta, ylemmällä tutkinnolla taas enemmän kuin alemmalla. Saadakseen "täyden" palkan pitää tietenkin olla ylempi korkeakoulututkinto ja open pedagogiset opinnot.

Ansaitsemismielessä kannattaa tehdä lyhyitä, alle viikon mittaisia sijaisuuksia jos niitä saa. En nyt muista missä menee raja siihen, että sijainenkin siirtyy tuntipalkasta kuukausipalkalle, mutta ei se kauan ole. Paras hinta-laatusuhde lienee yläkoulun päivän, parin sijaisuuksissa: varsinainen opettaja tekee yleensä suunnitelmat valmiiksi ja sijaisen tehtävänä on pitää pennut luokassa ja hengissä  ;D Lukioon haluavien pitää ihan oikeasti osata asiakin, tahti on niin tiukka ettei löysäilyyn ole varaa. Alakoulusta en osaa sanoa mitään. Toki joku voi tietää nämä jutut vähän paremmin, sillä mä olen jo aikaa sitten siirtynyt sijaisesta niihin huonosti palkattuihin vakkarihommiin...

Opettajien sijaisuuksia halajavien kannattaa ottaa suoraan yhteyttä kouluihin tai sitten kaupungin/kunnan opetusvirastoon, jossa usein pidetään yllä sijaisrekisteriä. Monilla kouluilla on toki vakisijaiset tai sitten varsinkin lyhyet sijaisuudet hoidetaan oman väen voimin, mutta aina kannattaa kysyä. Hyvä sijainen kun on kallisarvoinen meille opettajille  :D
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.12.2008, 15:59:01 »
Ai niin, se varsinainen asia unohtui!

Suomen lähetysseura hakee aika usein opettajia Aasiaan ja Afrikkaan, nytkin haussa on näköjään mm. englannin opettajia opettajanvalmistuslaitokselle Kiinaan. Mietin pari vuotta sitten ihan tosissani tuonne hakemista, mutta se sitten kuitenkin jäi. Sen verran kyselin, että ei-natiivejakin kelpuutetaan (nytkin hakuehdoissa on pätevyysvaatimuksena englannin aineenope) eikä kyse ainakaan silloin kuulemma ollut "uskonnollisesta" työstä. Tätä jälkimmästä asiaa kysyin selkeästi parikin kertaa  :)

Jokainen voi miettiä sopiiko kyseinen "firma" omaan arvomaailmaan, mutta tässä yksi vinkki jos joku on kiinnostunut. Aloittajalle tästä tuskin on apua... 
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #10 : 10.12.2008, 00:03:45 »
Laitetaanpa tàhàn vielà linkki pk-seudulla sijaisuuksia haluaville. Laittakaa ilmoitus tànne: http://www.helsinginkieltenopettajat.fi --> Sijaispalvelu
, niin eikòhàn hommia irtoa. Itse sain tuota kautta monen monta sijaisuutta, ja tuntipalkallahan tunnetusti tienaa!

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.12.2008, 15:14:09 »
Mulla ei ole suomesa yhtaan minkaanlaisia yliopisto-opintoja plakkarissa, mutta TESOL todistus loytyy. Silla aukesi ovet opettamaan Vietnamissa ja nyt Thaimaassa. Vietnamissa yksityiskoulut jopa maksavat tosi hyvin. Kambodza ja Laos tarvitsevat myos opettajia jatkuvalla syotolla, mutta palkka on huonompi.

Taiwan ja Etela-Korea maksavat parhaiten, mutta laillisesti noissa maissa saa palkata vain henkiloita, joilla on passi englantia ykkoskielenaan pitavasta maasta. Kuitenkin koko ajan kuulee juttuja mm. ranskalaisista ja saksalaisista opettajista. Mahdollisuuksia esim. taiwanissa opettamiseen on, mutta pitaa vain loytaa koulu joka palkkaa sinut turistiviisumilla ja kolmen kuukauden valein sitten hyppaat johonkin toiseen maahan hetkeksi.
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #12 : 26.12.2008, 13:00:10 »
Eikös oleskeluluvankin saisi, jos kerran sitten duunipaikka on ja säännölliset tulot?

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.12.2008, 14:26:51 »
Mulla ei ole suomesa yhtaan minkaanlaisia yliopisto-opintoja plakkarissa, mutta TESOL todistus loytyy. Silla aukesi ovet opettamaan Vietnamissa ja nyt Thaimaassa. Vietnamissa yksityiskoulut jopa maksavat tosi hyvin. Kambodza ja Laos tarvitsevat myos opettajia jatkuvalla syotolla, mutta palkka on huonompi.

Taiwan ja Etela-Korea maksavat parhaiten, mutta laillisesti noissa maissa saa palkata vain henkiloita, joilla on passi englantia ykkoskielenaan pitavasta maasta. Kuitenkin koko ajan kuulee juttuja mm. ranskalaisista ja saksalaisista opettajista. Mahdollisuuksia esim. taiwanissa opettamiseen on, mutta pitaa vain loytaa koulu joka palkkaa sinut turistiviisumilla ja kolmen kuukauden valein sitten hyppaat johonkin toiseen maahan hetkeksi.

Nyt alkoi oikeasti kiinnostaa. Voisikos joku vielä neuvoa onko esim. Suomessa jotain  turpoahdettua opinahjoa missä pystyisi elvyttämään lähes kuolleita kielitaidon perusteita tyyliin saksa ja ranska?

P.s. Lapset! Kun opettelette jotain niin älkää antako taitojen unohtua!

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #14 : 28.12.2008, 07:37:22 »

Mitä kautta hankit TESOLIN ja löytyykö muuta pätevyyttä? Oletko esim. asunut ulkomailla tms., mikä on koulutus jossei yliopisto-opintoja? Ja kaiken kaikkiaan miten helppo oli saada hommia Vietnamista tai Thaimaasta? Itse asustelen Kiinassa ja täällä pääsee aika naurettavan helpolla välillä tutoriksi tai lastentarhan tms. englannin opettajaksi, vaikka ei ole natiivi, ei ole tutkintoa, TEFL/TESOL todistuksia, tai muuta. Kysyntää on sekä isommissa kaupungeissa että syrjemmässä. Olen kuitenkin kiinnostunut mahdollisuuksista työskennellä Itä- ja Kaakkois-Aasiassa, ja englannin opetuksella ainakin pärjäisi.  :)

isa03k

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.12.2008, 13:13:21 »
Italiaan paasee tosiaan heittamalla opettamaan enkkua kun siella ei oikeesti kukaan osaa kielia.. (no kukaan ja kukaan, mutta itse asuin puol vuotta kansainvalisessa(?) Milanossa jossa oli valilla tyo ja tuska loytaa kielitaitosia paikallisia, no oma kielitaito tietysti parani kohisten). Roomassa tarjottiin toita, eika mulla ole mitaan todistuksia/papereita toistaseksi, rautanen kielitaito tosin. Itsea kans kiinnostais toi TESOL mutta taidan tehda kandin nyt eka tasta alta.. Vietnamista kiinnostais ehdottomasti kuulla lisaa!

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.01.2009, 16:38:36 »

Mitä kautta hankit TESOLIN ja löytyykö muuta pätevyyttä? Oletko esim. asunut ulkomailla tms., mikä on koulutus jossei yliopisto-opintoja? Ja kaiken kaikkiaan miten helppo oli saada hommia Vietnamista tai Thaimaasta? Itse asustelen Kiinassa ja täällä pääsee aika naurettavan helpolla välillä tutoriksi tai lastentarhan tms. englannin opettajaksi, vaikka ei ole natiivi, ei ole tutkintoa, TEFL/TESOL todistuksia, tai muuta. Kysyntää on sekä isommissa kaupungeissa että syrjemmässä. Olen kuitenkin kiinnostunut mahdollisuuksista työskennellä Itä- ja Kaakkois-Aasiassa, ja englannin opetuksella ainakin pärjäisi.  :)

Rapelsin aikanani ammattikorkeakoulusta tutkinnon. Olen asunut ulkomailla useaan otteeseen joko opiskelemassa tai vapaaehtoistoissa, joten varmaan niista oli apua. Katsoin netista halvimman TEFL-kurssin mita loytyi, maksoin maksun, pamahdin paikalla HCMCeen Vietnamiin ja kun kurssi loppui oli tyopaikkoja tajolla vaikka kuinka. Kokemukseni mukaan Vietnam on niin kurja maa, etta opettajia menee ja tulee kuin pyoroovista. Elaminen on halpaa ja palkka kohtuullisen hyva, joten kylla siella voi rahaa saastaa jos haluaa vaikka reissata.

TEFLin otin siis www.teflinternational.com kautta, toissa olin Ho Chi Minh Cityssa Vietnamissa yhdessa ykstyiskoulussa ja yhdessa ns.kielikoulussa. ILA maksaa Vietnamissa parhaiten. Talla hetkella opetan Thaimaassa burmalaisia etnisia pakolaisia joten taalla ei rahassa kierita. Tyo on silti sata kertaa mukavampaa kuin hemmoteltujem uusrikkaiden jalkikasvun paimentaminen.

Minua kiinnostaa seuraavaksi Kiina, millaista siella on olla toissa.
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 03.01.2009, 17:25:53 »
Ihan vaan vinkkina mainitsen, vaikka ei vapaaehtoistyolla tosiaankaan paase rikastumaan, etta opetin muutaman viikon Intian Dharamshalassa englantia buddhalaismunkeille. Erittain antoisaa hommaa ja aarettoman innostuneita oppilaita :=) Intiassa elaa sen verran halvalla, etta siella tuollainen vapaaehtoistyo on enemmankin kuin palkitsevaa. Dharamshalassa on myos joitain jarjestoja, jotka tarjoavat ainakin huoneen vastineeksi tyosta.

Paadyin opettamaan aika vahingossa, koska jarjestot etsivat aina "native speakereita", mutta kun kyselin eraasta toimistosta vapaaehtoistoista, niin he pyysivat minua opettamaan koska opettajista on pulaa. Itsellani on maisterin paperit kielista, jotka ovat kylla romaanisia, muuten en ollut aiemmin englantia opettanut. Kokemuksena aivan mahtava ja sinne olisin voinut jaada pidemmaksikin aikaa. Munkit ovat erittain kiitollisia aivan jokaisesta keskustelukumppanistakin.

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #18 : 07.01.2009, 14:16:55 »
Ylivoimaisesti eniten Kiinassa halutaan Pohjois-Amerikkalainen tai jenkki opettajaksi. Paras ilmoitus mikä muistuu mieleen tarjosi tällaiselle ammattiopettajalle 30 000 yuania kuussa eli rapiat 12 000 €/kk. Kuten muuallakin, vaatimuksina on yleensä TEFL tms., bachelor's degree tai ylempi, kokemusta ja native speaker. Mutta ainakin lastentarhan opettajaksi tai tutoriksi pääsee joskus vaikka ei ole mitään näistä. Tiedän ainakin ruotsalaisen, italialaisen, tanskalaisen ja finskin opettaneen, että se siitä native speaker vaatimuksesta. Lastentarhan opettajia tarvitaan ainakin Pekingissä myös korealaisissa kouluissa, joissa oppilaat ovat ainakin helpompia verrattuina kiinalaisiin johtuen kulttuurista. Työtunnit voivat olla 4-9 h päivässä ja palkka 80-250 yuania/h tai 6000-16000 yunia/kk. Tottakai tuntipalkkalaisena pääsee paremmin ansioille jos on paljon tunteja. Usein oppilaille tai vanhemmille mainitaan olevan jenkeistä tai briteistä, jos ollaan jotain muuta. Haastatteluissa pyydetään antamaan myös pieni demotunti, jota nyt ei voi pieleen vetää. Sen verran tuli nyt mieleen opettamisesta Kiinassa. Täällä on myös kysyntää ei ainoastaan Shanghai-Peking akselilla vaan myös erinäissä pienemmissä/tuntemattomimmissa kaupungeissa, joskin palkka on usein tällöin pienempi.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.01.2009, 02:57:01 »
Eiks 30 000 yuania olis paremminkin reilut 3000 euroa?