Passissa silmälasit, päässä ei?

(Luettu 5610 kertaa)

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Passissa silmälasit, päässä ei?
« : 10.12.2008, 21:19:08 »
Mahtaako moisesta tulla ongelmia? Minulle tehtiin juuri tänään laserleikkaus ja passissa on silmälasit ja niille ei enää ole tarvetta. Vai pitäisiköhän laittaa lasit päähän aina passintarkastuksen ajaksi?  ;D Kellään kokemuksia?

skugga

• Vieras
Vs: Passissa silmälasit, päässä ei?
« Vastaus #1 : 10.12.2008, 21:29:27 »
Nykyisin ei muuten passikuvassa saa olla silmälasit päässä. Mutta itse oon piilarit päässä matkannut, eikä ole ollut ongelmia, vaikka passikuvassa rillit päässä onkin. Eipä ne hiusten pituudesta/väristäkään mitään sano, miksi rilleistä?

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.12.2008, 21:46:28 »
Passissa on parta ja pitkät hiukset. Saas leikkasin parran pois vähäksi aikaa, ja kyllähän ne silloin sitä passia aika kauan ihmettelivät, mutta sanomista ei tullut :)

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.12.2008, 23:00:50 »
Nykyisin ei muuten passikuvassa saa olla silmälasit päässä. Mutta itse oon piilarit päässä matkannut, eikä ole ollut ongelmia, vaikka passikuvassa rillit päässä onkin. Eipä ne hiusten pituudesta/väristäkään mitään sano, miksi rilleistä?

Saa olla silmälasit päässä, mutta ne ei saa heijastaa ja silmien täytyy näkyä kunnolla.
do something crazy in your life

FightingStar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.12.2008, 23:47:19 »
Mulla on toisinpäin että passissa ei ole silmälaseja mutta päässä on, ja on ne pari kertaa pyydetty ottamaan pois päästä. Tuskinpa tuo kauheasti haittaa, kunhan muuten näyttää jotakuinkin samalta kuin passikuvassa.
Passissa on parta ja pitkät hiukset. Saas leikkasin parran pois vähäksi aikaa, ja kyllähän ne silloin sitä passia aika kauan ihmettelivät, mutta sanomista ei tullut :)
Sama juttu mutta toisinpäin. Neljä vuotta vanhasta passikuvasta seurasi tosiriemukas matkatavaroiden läpikäynti, taskujen tutkinta ja kyselytunti :D

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.12.2008, 00:06:58 »
Mulla on toisinpäin että passissa ei ole silmälaseja mutta päässä on, ja on ne pari kertaa pyydetty ottamaan pois päästä. Tuskinpa tuo kauheasti haittaa, kunhan muuten näyttää jotakuinkin samalta kuin passikuvassa.

nykyään vaikka silmälasit päässä saakin olla kuvassa neuvotaan ottamaan lasit pois, juuri siksi, että ne usein heijastaa, peittää silmät jne. Eli tuo tilanne on varmaan aika monilla Suomen passin omistavilla ainakin. nim. viimekesäinen passivirkailija :)

do something crazy in your life

skugga

• Vieras
« Vastaus #6 : 11.12.2008, 14:36:14 »

nykyään vaikka silmälasit päässä saakin olla kuvassa neuvotaan ottamaan lasit pois, juuri siksi, että ne usein heijastaa, peittää silmät jne. Eli tuo tilanne on varmaan aika monilla Suomen passin omistavilla ainakin. nim. viimekesäinen passivirkailija :)

Ok. Itse otin uuden passin 06, ja uudet passikuvasäännöt oli silloin voimassa. Ei mulle laseista mitään sanottu. Äitini ja veljeni kävivät passikuvassa nyt syksyllä/talvella, ja heidän käskettiin ottamaan lasit pois. En tiedä kävivätkö samalla valokuvaajalla.
Mulla on nykyään ihan erilaiset lasitkin kuin silloin, mutta eipä mitään hämmennyksiä ole sattunut. Tyttärellä on passikuva otettu 3kk vanhana, ja menee vanhaksi kun hän on 5v. Varmaan siinäkin välillä ehtii hänessä muutoksia tapahtua...

vongdern

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.12.2008, 15:53:24 »
mulla on vuonna 2000 myönnetyssä passissa yläasteen 9.luokan aikainen kuva.ja kuva oli jo vuonna 2000 8 vuotta vanha...nykyään on silmälasitkin mutta siltikään ei ole ihmetelty missään ikinä.

mutta nykymääräys passikuvaksi kelpaavasta kuvasta on jo vuosia vanha, joten luulisi ammattikuvaajan tietää ne kun kuvattavaksi menee. eli ei laseja.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.12.2008, 16:41:07 »
Itse olen käynyt kuukauden sisällä kahdesti passikuvassa kahdella eri kuvaajalla. Molemmat kehottivat ottamaan lasit pois. Ilmeisesti ( ja jos jollain on nyt pykäliin perustuvaa tietoa niin kiinnostaisi) asia on niin että iiris tulee näkyä selvästi. Iiris on kuulemma jokaisella erilainen ja sitä voidaan käyttää tavallaan sormenjäljestä. Mutta kun tässä katsoo omiakin kuvia niin jaa..a, enpä nyt kyllä tiedä. Eli jos jollain on nyt ihan faktaa niin voisiko selventää?

honest joe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.12.2008, 17:59:42 »
Valokuvaohje löytyy poliisin sivuilta:

http://www.poliisi.fi/passi/valokuvaohje

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.12.2008, 11:34:25 »
menee vähän OT, mutta menkööt..   ;D

Joudun duunissani käsittelemään aika paljon eri kansalaisuuksien passeja ja henkilöllisyystodistuksia, olen huomannut että Puolalaisten hekkareissa ei yleensä koskaan katsota kameraan päin vaan oikealle yläviistoon. Passeista en muista (harvemmin tulee puolalaisten passeja vastaan) onko näin mutta henkkareissa näin on lähes poikkeuksetta. En sitten tiedä onko siellä kuvaussäännökset sellaiset että on katsottava yläviistoon eikä suoraan kameraan.  ???