Paras aurinkorasva

(Luettu 55784 kertaa)

Star.Fly

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - hanna@sair.as
    • Profiili
Vs: Paras aurinkorasva
« Vastaus #40 : 02.03.2011, 14:27:24 »
Mun täytyy korjata kantaani.. Viime reissulla ostin aurinkorasvan vasta paikanpäältä, päädyin BananaBoat sprayhin, sk50, olisi ehkä 30 riittänyt, mutta mä pelkään palamista. Toi suihke oli aivan mahtavaa! Se levitty helposti, ei jättäny tahmeeks ihoo, kävi myös kasvoille, ei siis pukannu näppylöitä ja mikä parasta en palanu :D kaikenlisäks sain vielä väriäkin pintaan, jei :D Harmi vaan että toi puteli kulu mulla viikossa, mut onhan tota pinta-alaakin.. Riitti muuten laitto vaan aamulla, tosin en uinu välissä.

Noista tähtimerkinnöistä en kyllä tiedä mitään...

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 21.03.2011, 23:56:13 »
Olen työskennellyt täällä Uudessa-Seelannissa nyt koko kesän ilman paitaa ja ihoni, joka ei koskaan päivety on jo melko ruskea.
Kuinka ruskea olisitkaan jos käyttäisit toista merkkiä ;)
Jos hyvän aurinkorasvan ainoa kriteeri on palamisen estäminen niin jokaisen merkin 50 mieluiten vielä lastenmallina ajaa asiansa.
Itse katson ruskettumisen yhtenä tärkeänä rasvan ominaisuutena, tällöin Piz Buin on paras. Tähän vaikuttaa olennaisesti suojakerroin, kaikista kokeilemistani >10 yleisimmästä merkistä PB:llä pystyy käyttämään pienintä kerrointa palamatta, jopa verrattuna kehumani Ambren 4* UV-rasvaan. En käytä rasvoja joissa ei ole vähintään 3* UV-suojaa. Jos purkin kyljessä ei ole tähtimerkintää UV-suojauksesta kannattaa se jättää ostamatta. Nykyään Niveatkin ovat 3*, aikaisemmin ne olivat vain 2*.

Muut tärkeät ominaisuudet ovat imeytyminen, eli iho ei saa jäädä rasvaiseksi, vedenpitävyys johon ei pidä luottaa liikaa millään rasvalla, allergisoivuus eli ei aiheuta ihme näppyjä iholle.

Mä olen ihan pihalla noista tähtimerkinnöistä.. Eli mitä ne tarkoittaa?
Siis että mikä ero on sk25 aurinkorasvalla verrattuna sk25 neljällä tähdellä? Vai miten nuo siis menee? Eli jos olen tottunut käyttämään sk30 lasten aurinkorasvoja, niin mikä tähtiluokitus vastaa tuota?
Sori myöhäinen vastaus :-[
Kyse on UVA suojauksen tasosta. Neljän tähden taso on paras, yleisin on kolmen tähden taso (siis niistä jotka sen ilmoittavat), Piz Buinilla on molempia joista kummastakin he käytävät superior nimeä. Huomaa että Piz Buinin kolmen tähden rasvassakin on neljä tähteä joista vain kolme on  kuitenkin täytetty ja neljäs on tyhjä ( kieltämättä sekavasti sanottu, mutta kun näet purkin niin tajuat) :)
Kun vertaat rasvoja niin monessa purkissa lukee UVA:n yhteydessä se kolme merkkiä useinmiten tähtiä mutta voi olla palloja tms.
Tähtimerkinnallä ei ole mitään tekemistä suojakertoimen kanssa, eli sama tähtimäärä voi olla sk4 tai sk50 rasvan kyljessä, en kuitenkaan muista nähneeni alle sk8 rasvassa neljän tähden UVA-suojaa.
Useimmiten
UVA-protection good= kaksi tähteä
UVA-protection very good= kolme tähteä
UVA-protection superior= neljä tähteä

Kuten jo tuossa sanoin tämä on vain ohjearvo, sillä PB käyttää jo 3*-rasvassa superior nimeä.

4*:n rasvat ovat harvinaisia, eivätkä todellakaan ole niitä halvimpia.

edit. UVA-suojaus ei ole halpojen rasvojen pääominaisuuksia, koska UVA-säteet eivät aiheuta palamista. Mutta se aiheuttaa melanoomaa eli ihosyöpää :'(
www.en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen lue se viimeinen lause Contents neliön yllä
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 17:37:37 kirjoittanut cenote »

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 22.03.2011, 00:48:49 »
Itse käytän Eucerin Sun Allergy Protection -rasvaa (suojakerroin 25). Palan todella herkästi ja bonuksena kärsin vieläpä aurinkoihottumasta. Tätä rasvaa käyttäessäni nuo ongelmat ovat hävinneet täysin, pystyn olemaan tuntikausia auringossa palamatta ja ihottumakin on hävinnyt täysin. Olen käyttänyt jopa päiväntasaajan polttavassa paahteessa ja toimii!

Miinuspuolena kellertävä väri, joka sotkee vaaleat vaatteet esim. kaula-aukon ja hihansuiden kohdalta helposti. Toinen miinuspuoli on hinta, noin 20€ 150 ml purkki.

Tätä merkkiä en ole kokeillut, mutta se keltainen väri kuten on myös Piz Buinissa tuo sen paremman rusketuksen, koska osa rasvasta imeytyy ihoon ja näin iho on ruskeampi, tämä ei tietenkään ole pysyvää vaan häipyy kun iho uudistuu suomessa.
Toinen hyvän rasvan merkki on se ettei tule aurinkoihottumaa, ja tässä merkissä myös hinta on sellainen että näitä ominaisuuksia voi todella odottaa.
Tätä merkkiä täytyy kokeilla ehdottomasti :)
Mistä ostit rasvan?
Onko purkissa merkintää UVA-suojauksen tasosta?

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 22.03.2011, 18:06:19 »

UVA-suojaus ei ole halpojen rasvojen pääominaisuuksia, koska UVA-säteet eivät aiheuta palamista. Mutta se aiheuttaa melanoomaa eli ihosyöpää :'(
www.en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen lue se viimeinen lause Contents neliön yllä

Lisäsin tämän aikaisempaan kirjoitukseeni, mutta kyseessä on niin tärkeä asia että tuodaan se näin paremmin esiin.
Jos purkissa ei ole merkintää UVA-suojauksen tasosta niin se tuskin on silloin huippuluokkaa, eli altistut turhaan tietämättäsi melanoomalle.
Rasvan suojaamiseen palamiselta tällä ei ole merkitystä, joten mielestäsi aurinkorasva voi olla hyvä vaikka se ei sitä todellisuudessa olekaan.

Zeiar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 14.04.2011, 19:05:18 »
Itse käytän Eucerin Sun Allergy Protection -rasvaa (suojakerroin 25). Palan todella herkästi ja bonuksena kärsin vieläpä aurinkoihottumasta. Tätä rasvaa käyttäessäni nuo ongelmat ovat hävinneet täysin, pystyn olemaan tuntikausia auringossa palamatta ja ihottumakin on hävinnyt täysin. Olen käyttänyt jopa päiväntasaajan polttavassa paahteessa ja toimii!

Miinuspuolena kellertävä väri, joka sotkee vaaleat vaatteet esim. kaula-aukon ja hihansuiden kohdalta helposti. Toinen miinuspuoli on hinta, noin 20€ 150 ml purkki.

Tätä merkkiä en ole kokeillut, mutta se keltainen väri kuten on myös Piz Buinissa tuo sen paremman rusketuksen, koska osa rasvasta imeytyy ihoon ja näin iho on ruskeampi, tämä ei tietenkään ole pysyvää vaan häipyy kun iho uudistuu suomessa.
Toinen hyvän rasvan merkki on se ettei tule aurinkoihottumaa, ja tässä merkissä myös hinta on sellainen että näitä ominaisuuksia voi todella odottaa.
Tätä merkkiä täytyy kokeilla ehdottomasti :)
Mistä ostit rasvan?
Onko purkissa merkintää UVA-suojauksen tasosta?

Rasvaa taitaa saada ainoastaan apteekeista. UVA-suojauksesta: purkissa lukee näin 25 medium UVA/UVB, että kaipa tuo myös UVA:lta suojaa?

WasntMe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 26.04.2011, 12:58:22 »
Moi,

onks kukaan kokeillut luonnonkosmetiikkasarjojen aurinkorasvoja? Ite oon katellut, josko ostais Santen rasvaa, mutta hieman epäilyttää, että kun korkein kerroin näyttäis olevan 20, joka varmasti Suomen oloissa antaakin enemmän kuin riittävän suojan, mutta olen reissuilla rannalla joskus käyttänyt jopa suojakerrointa 50! Että ovatko tuommoset reissaamista ajatellen turha ostos, kun kuitenkin on paikan päältä ostettava jotain 50 kertoimista, joka estää palamisen, vaikka muuten sisältäisikin ties mitä.

Joo, varjossa pysyminen olis se paras ja turvallisin suoja, mut tuskin koko reissua sitä onnistun tekemään...

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 09.05.2011, 22:50:12 »
Tänään paikallisessa Prismassa (KPO) katselin ajankuluksi aurinkorasvoja, löysin sellaisen ihmeen kuin 5* UVA suojaus.
Luulin ettei tälläista ole olemassakaan, mutta kyseessä oli Hawain Tropic 10 rasva. Vieressä oli täysin samanlainen purkki 15 rasvaa jonka taso oli 3*.  Ota näistä sitten selvää :)

Kukajoku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 11.05.2011, 11:06:55 »
Ostin just apteekissa käydessä sebamedin aurinkorasvaa, UVB 30 ja UVA 98%. Levittyy ainakin hyvin ja ei jää tahmaiseksi.

EsTo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 18.05.2011, 16:44:23 »
Riemann P20 on ykkönen!
Olen käyttänyt tuotetta vuosia eri pallonpuoliskoilla. Ei tarvitse levittää kuin kerran aamulla ja antaa suojan koko päiväksi. Ei estä myöskään uimista tai hikoilua ym. Se toimii erilailla kuin normaali aurinkosuoja aktivoimalla ihon sisäisiä suoja-aineita eikä jää ihon pinnalle "suojakerrokseksi". Sivuvaikutuksen iho saattaa haista hiukan kummalliselle.

Pari vuotta sitten tuote uudistui niin, että voiteen kiinnittymisaikaa lyhennettiin. Sen seurauksena sen teho mielestäni heikkeni hiukan. Jos olen esim. klo 12 auringossa niin olen laittanut vielä 50+ päälle varmuuden vuoksi.

Viime vuonna Tampereen Sokos oli ottanut voiteen valikoimiinsa, ennen ostin sen aina lentokentältä. Käsittääkseni jotkin apteekkiketjut myös myyvät tuotetta. Suosittelen, hintansa väärti!

Tässä vielä linkki: http://www.p20.com/

mjokin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 29.05.2011, 20:39:18 »
Itse suosin apteekista Louis Widmerin All Day rasvaa. Ei tarvitse useasti levitellä, on vedenkestävää, saa myös hajustamattomana. Suojakertoimet 15-50. Korkeilla kertoimilla suojaa hyvin vaikka kaljun pään palamiselta. Löytyy myös kasvoille ja huulille omat tuotteet.
The Journey is more important than the destination.

heiniemilia

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 05.06.2011, 19:01:50 »
Oma suosikkini on Coppertone. Imeytyy nopeasti, ei tahmaa ja suojaa hyvin. Valitettavasti en ole suomessa törmännyt. Jos joku tietää, mistä löytää, niin vinkkiä tännepäin!

Copperia ei saa suomesta ja se on tosi harmi!  :(
Oon ite todennu sen kyllä parhaaksi rasvaksi mun iholle. Olen kuoleman valkoinen ja palan helposti mutta rusketun kyllä pitkän ajan jälkeen ihan hyvin. Alkupäivinä käytän 50+ ja lopuksi 30. Elokuussa Floridan lomalla ajattelin kokeilla copperin water babiesin Foaming Lotion SPF 75+ Sunscreen:iä koska luulen että kärähdän heti. Jos ei ole Copperia niin olen käyttänyt Hawaii Tropicia.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 05.06.2011, 19:25:21 »
Vinkki: Riemann P20:sta saa tilaamalla nettikaupasta (ainakin feelunique.com) puolta halvemmalla kuin apteekista. Tykkään tuotteesta myös!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : 05.06.2011, 22:52:59 »
Olin äskettäin Intiassa, ja taas sai muistutuksen siitä, että miksi siitä hyvästä rasvasta kannattaa maksaa... Suomesta roudaamani rasvat loppu ihan liian nopeesti, ja jouduin turvautumaan paikalliseen. Nimee en muista, mutta hinkattuaan rasvaa 10min, iho oli edelleen valkoinen rasvasta. Huoh. Silti oli tietty pakko käyttää, ku pihinää en raaskinu uuttakaan ostaa...

Yazaku

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #53 : 05.06.2011, 23:47:42 »
Itse olen käyttänyt Aloegator rasvaa.
Ensiksi tota
Kun siihen aurinkoon alkaa tottua niin sitten tota
As cool as a cucumber.

Mervi76

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 06.06.2011, 01:00:23 »
Minä olen pitänyt apteekista saatavasta Ladivalista lähinnä sen levitysominaisuuksien vuoksi: kirkas suihke, josta tulee reilusti suihkauttamalla niin, että ei tarvitse hieroa ihoon! Olen kyllä herkästi palavaa mallia, mutta en ole missään "vaativissa oloissa" testannut, joten laadullinen puoli on vielä todentamatta.

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 06.07.2011, 23:41:53 »
Halvin Pirkka 30 -rasva toimi varsin hyvin aasian auringon alla. Ei palanut ja maksoi jotai 6e purkki. Levittyi eikä tahmannut. Nähtävästi muutkin havainneet sen hyväksi kun purkki varastettiin.  ;D

Zoltan

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 07.07.2011, 00:58:55 »
Vannoutunut Piz Buinin käyttäjä ;)

dni

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 04.10.2011, 08:51:39 »
Hawaiian tropic coconut tanning oil `DEEP´  8) ilman suojakerrointa, sillä mentii viime kesä Suomessa.. Voi olla että nyt kun ens viikolla lähtee 5vk kaasiaan, joutuu ainakin poskipäihin levitellä vähän kertoimellakin varustettua  ;D !

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 04.10.2011, 11:19:10 »
^ Voi olla ihan hyva idea, jos ei valttamatta halua ihosyopaa, tai etta naama nayttaa nelikymppisena kuivuneelta luumulta.
She rides rollercoasters but never screams

Tepsake

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 04.10.2011, 13:00:36 »
Mulla on aina ollut ongelmana rintaan tuleva aurinkoihottuma ekoina päivinä. Sitten kaikki kauhistelee että ootpa sä palanut pahasti, ärsyttävää selitellä että ei se oo palanut... Apu löytyi Dermosilin aurinkorasvoista, todella hyvää kamaa. Joutuu kyllä aika paljon hieromaan että saa imeytymään, mutta pysyykin sitten hyvin eikä ihottumasta ole jälkeäkään!
http://www.dermoshop.fi/catalog/?f=purpose/protect

Tota ei kyllä yleensä oo ku yks pullo mukana, loput olen sitten ostanut Intiasta jotain siellä myytävää, merkistä ei kyllä ole hajuakaan mikä se on ::)