Paras aurinkorasva

(Luettu 55742 kertaa)

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Paras aurinkorasva
« Vastaus #60 : 06.10.2011, 00:09:48 »
Nivea 30 on toiminut. Kannattaa tarkastaa viimeinen käyttöpäivä koska vanhat voiteet eivät välttämättä suojaa UV:lta.

^alina^

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 27.11.2011, 12:37:45 »
En ole huomannut rasvoissa niinkään eroja (käytän lähinnä perus-Niveaa, sk. 25), mutta huuliin Carmex (sk. 15) on ihan ehdoton ainakin lasketellessa ja tosi lämpimissä kohteissa.
Itse matkoja sekä hyviä hetkiä Suomessa matkojen välissä:
http://pieniahyviahetkia.blogspot.com/

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 28.11.2011, 20:55:33 »
En ole huomannut kovasti eroa tuotteissa. Itse suosin suihkeita (helpompi levittää kuin voide ja tuntuvat iholla kevyeltä, ei niin rasvaiselta), joissa on iso suojakerroin. Mielummin liian korkea, kuin matala suojakerroin. Nivea, garnier ja loreal ovat ainakin toimineet.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : 23.09.2015, 13:13:27 »
Nyt kannattaa taas hamstrata aurinkorasvoja talven reissulle!  Sellon Prismassa näytti koko laaja aurinkorasvavalikoima olevan -50%. Myös offit oli -50%.

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #64 : 23.09.2015, 21:37:24 »
Minä suosin mahdollisimman korkeita kertoimia, kun ne tahtoo olla kaikista tahmaisimpia eli kestää iholla paremmin. Jos vesileikkejä harrastaa niin notkeammat tavarat huuhtoutuu pois ja sitten alkaa iho grillaantua.
Nuo sumutettavat pienen kertoimet tökötit piisaa Suomessa yleensä jos ei vedessä puljaa
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 24.09.2015, 14:46:52 »
Riemannin P10 ja P20 pysyvät iholla koko päivän, eivät myöskään tahmasta ihoa (eivätkä ainakaan minulle tee näppylöitä). Toimivat mielestäni paremmin kuin monet korkeamman suojakertoimen tuotteet, toki saattaa olla vain kyse siitä, että niiden korkeampien suojakertointen levittäminen on niin hankalaa, että tulee laitettua turhan ohuelti. Liedlin rasvaton suihke on tosin  lähes yhtä hyvää ja paljon halvempaa...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

nems

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #66 : 04.04.2016, 21:52:46 »
Olisiko jollain suositella korkean suojakertoimen päivävoidetta kasvoille? Tarkoitus kaupunkikäyttöön aurinkoisena päivänä. Suomessa on riittänyt ihan tavallinen BB-voide, mutta lähempänä päiväntasaajaa tilanne taitaa olla eri :D Aurinkorasvat tekevät ihon kiiltäväksi ja rasvaisen näköiseksi  :-\

Oma suosikkini vartalolle on Aco Sun Kids spf30. Valitsin tuoksun (sopivan mieto) perusteella aikanaan ja käytössä totesin kestäväksi ja helpoksi levittää. Olen vaalea, mutta tuo suojakerroin on riittänyt ehkäisemään sekä aurinkoihottuman että palamisen. Ensi kesänä voisin kokeilla tuota Riemannia, mikäli se läpäisee tuoksutestini :D   

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #67 : 14.02.2017, 11:45:33 »
En ymmärrä, miksi Wiltsu-boyn asiallinen ketju: http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=33385.0
suljettiin.

(En tykkää siitä, että modet päättävät, mistä aiheista saa keskustella.)

Jatkan keskustelua täällä.

Itse mietin samaa kysymystä aina uudestaan ennen tropiikin matkaa. Ensinnäkin: matkabudjetissa säästää huomattavasti, jos ostaa aurinkorasvat Prismojen alennusmyynneistä syys-lokakuussa. Tällöin huippumerkkien rasvoja myydään jopa puoleen hintaan. Toisaalta, haluaisin matkustaa kevyesti ja rasvapurtilot tuppaavat painamaan. Kolmanneksi, tropiikissa myytävät rasvat saattavat olla vanhentuneita, väärinsäilytettyjä, tai muuten huonompia kuin Suomesta hamstratut. Neljänneksi, joissain trooppisissa kohteissa aurinkorasvoja on vaikea löytää. Nairobin keskustan suurimassa tavaratalossa myytiin ei-oota, kun kysyin aurinkorasvaa.

Mielelläni matkustaisin pelkästään käsimatkatavaroilla, mutta kun niitä nesteille on määrätty rajansa, ja aurinkorasvatkin lasketaan nesteisiin.

Aurinkorasvaongelma on siis todellinen ongelma eikä mikään trolli.

Lainaus
Jostakin luin että koko kehon rasvaamiseen menee noin 30-40ml rasvaa. Jos kuvitellaan että biitsipäiviä olisi realistisesti 10-15, niin 15 x 40 ml = 600 ml. Siinä menisikin jo ne 6 purkkia.

Afrikassa aurinkorasvan käyttötarpeeni on ollut tällä matkalla n. 200ml/kuukausi. Se on vähän. Kaakkois-Aasiassa minulle menee enemmän, koska siellä saa kävellä kintut paljaina. Kintuissa on paljon ihopinta-alaa, joten Aasiaan varaisin 400ml/kuukausi. Tämä määrää aurinkorasvaa ei kata varsinaista auringonottoa - sitä en harrasta ollenkaan. Itse asiassa pyrin välttelemään kaikenlaista suorassa auringonpaisteessa oleskelua.

Sanoisin siis, että jos ottaa aurinkoa tai viettää muuten paljon aikaa auringossa, ja pukeutuu nirunaruihin ja minishortseihin, aurinkorasvan tarve saattaa nousta jopa 800ml/kuukausi. Vahvinta tököttiä tietenkin.

Itse söin runsaasti porkkanoita kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 14.02.2017, 14:58:41 »
Neljänneksi, joissain trooppisissa kohteissa aurinkorasvoja on vaikea löytää. Nairobin keskustan suurimassa tavaratalossa myytiin ei-oota, kun kysyin aurinkorasvaa.

Olen ihan saletti, etta aurinkorasvaa loytaa kaikista maista missa on valkoihoisia. Olet vain etsinyt aivan vaarasta paikasta. Kukaan nairobissa ei mene keskustaan ostoksille (paitsi "masai-torille"), lansimaalaiset, intialaiset seka hyvin toimeentulevat kenialaiset itse asuvat ja ovat myos usein kaupungin pohjois- ja lansisuunnilla, joten kayvat ostoksilla Westlands, Lavington, Ngong road seuduilla, joissa on isoja ostoskeskuksia, joista loytyy kaikkea lansimaalaista tavaraa. "Keskustat" naissa kaupungeissa kuten myos monissa lattarimaissa ovat taantuneet toimistoille, opportunisteille, katukauppiaille ja muulle kaupankaynnille, seka liikennekeskittymiksi. Seka turistien hotelleille ja illalla baareja, yokerhoja jne. Niissa ei asu juuri kukaan, ja palvelut on suunnattu paivalla alueella oleskeville.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #69 : 14.02.2017, 16:22:24 »
Minä olen myös vetänyt porkkanakuurin ennen reissua. Yleensä palan aina jostain kohtaa, mutta nyt selvisin palamatta, rusketuksesta en niin tiedä kun en oikein koskaan rusketu. Osa syy palamattomuuteen saattoi olla myös aurinkovoiteella, Vichy ideal soleil sk30 oli tehokasta tavaraa, tuoksui ihan asialliselta eikä siitä jäänyt lähmäistä fiilistä.

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 14.02.2017, 16:52:22 »
Mä olen ikävän allerginen, joten ostan myös aina etukäteen voiteet Suomesta. Varsinkin jossain Etelä-Euroopassa hajusteet yms on ihan eri tasoa kuin täällä. Eikä SK50-tuotteita välttämättä aina ole saatavilla, kun meitä kalma-almoja asuu siellä vähemmän. Ja just toisessa ketjussa joku manasi, kun ei ollut ottanut mukaan paitaa snorklailuun. So true. Meillä oli lapsella Thaimaassa rash vest ja sen elämä oli paljon helpompaa kuin muilla, ja esim. minä paloin selästä snorklatessa (ja kasvoista maskin ympäriltä sukelluspäivänä). Ensi kerralla tropiikkiin pitkähihainen paita vesileikkeihin suoraan.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2017, 16:56:41 kirjoittanut Saramaria »

maailmanmatkaaja94

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 05.03.2017, 18:07:54 »
Onko kukaan kokeillut porkkanaöljyä? Siinä on kuulema luonnostaan spf 40. Kookosöljyssä spf 8, mikä ei ole riittävä. Minkälaisia muita "luonnonkosmetiikka"-aurinkovoiteita olette käyttäneet? :)
Bon voyage !

Mikaelg

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #72 : 21.03.2017, 20:06:06 »
Onko kukaan kokeillut porkkanaöljyä? Siinä on kuulema luonnostaan spf 40. Kookosöljyssä spf 8, mikä ei ole riittävä. Minkälaisia muita "luonnonkosmetiikka"-aurinkovoiteita olette käyttäneet? :)
about kaiketi kaikki rasvat suojaavat jotenkin. Itse käyttäisin vaan hätätapauksessa, kun eipä noi pysy vedessä kovinkaan hyvin ja sottaavat :D

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #73 : 22.03.2017, 12:59:10 »
Asiasta on paljon blogikirjoituksia. Kuten tämä http://blogit.iltalehti.fi/anneli-paivansara/2015/05/24/myrkyttomat-taysin-luonnolliset-aurinkosuojat-keittiosi-kaapista/ , jonka liitin lähinnä laajan kommenttiosionsa perusteella. Ymmärtääkseen eri katsontakantoja kannattaa lukea loppupuolella olevaa Ullan mainintaa myöten, ettei esim kookkosrasvaa tule laittaa niin paljon, että se jää paksuksi kerrokseksi kiehumaan ja polttamaan ihosi.

Hippivuosina käytettiin kookkosrasvaa, koska sitä oli edullisesti ja helposti saatavilla. Tuskin kukaan käyttää sitä enään auringonsuojana.

Käytin monet vuodet erilaisia luonnontuotteita varsinkin Intiasta saatavaa hyväntuoksuista SPF 15 Ayuria. Ayur on myöhemmin lisännyt valikoimaansa http://www.ayurherbals.com/suncare.html .Samalla SPF 15:n naiset herättänyt tuoksu on hieman keventynyt. Täydensin noita laittamalla sinkkitahnaa kasvoihin. Myöhemmin olen hankkinut korkeamman UVI-suojan lupaavia kuten Biotiquen Bio Veraa 75+ SPF, joka ei näy Biotiquen omalla aurinkosuojasivulla http://www.biotique.com/skin-care/sun-protection.html/ . En tiedä miksei näy, vaan hintojaan reilusti 2 v sitten korottanut mainostaa samalla yllättävän korkealla suojakertoimella santeliöjyä http://www.biotique.com/skin-care/sun-protection/bio-sandalwood-14486.html . Bio Vera ei imeydy kunnolla enkä luota intialaisen lupaamaan suojakertoimeen.

Kun kerroin yksityiselle ihotautilääkärilleni käyttäväni intialaisia kasvisperäisiä suojavoiteita, hän sanoi älä käytä, vaan suojaa mineraaleilla. Tiedä sitten kun asiassa liikkuu myös isohko raha.