Äänestys

Syksyllä aikaa 3 viikkoa, minne menisit; reilaamaan Espanjaan vai Italiaan, vai saarihyppelemään Kreikkaan? Miksi?

Reilaamaan Espanjaan
5 (12.8%)
Reilaamaan Italiaan ja Sisiliaan
10 (25.6%)
Saarihyppelemään Kreikkaan
22 (56.4%)
Jonnekkin muualle, minne?
2 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 38

Syksyllä aikaa 3 viikkoa; Espanja, Italia vai Kreikka?

(Luettu 6968 kertaa)

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
Jos syyskuun puolesta välistä eteenpäin on aikaa 3 viikkoa, ja Välimeren maihin suuntaa reppumatka, minne tähän vodenaikaan menisit; reilaamaan Espanjaan vai Italiaan, vai saarihyppelemään Kreikkaan? Miksi?

Budjetti olisi n. 1000e + lennot, vähän on liikkumavaraa. Matkatavarat on isosssa repussa ja tarkoitus olisi vaihdella paikkaa muutaman päivän välein riippuen siitä miten mukavaa on. Menen yksin.

Millaiset majoitusmahdollisuudet alkaa olemaan tuohon aikaan vuodesta? Varmaan edullisimmat pikkupaikat alkaa olemaan kiinni. Kreikka voisi eniten kiinnostaa, mutta tarkoitus olisi hypellä Kykladeilla pienimmillä saarilla - vaikka luulempa että lokakuulla alkaa lauttoja kulkemaan vähemmän ja majoitusyrittäjät ovat palanneet jo mantereelle.

Mikä noista kohteista olisi sellainen, että myöhäisestä ajankohdasta huolimatta on mahdollista saada matkasta kaikki irti?
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Vs: Syksyllä aikaa 3 viikkoa; Espanja, Italia vai Kreikka?
« Vastaus #1 : 09.01.2009, 11:12:45 »
Italiaan ajankohta ei ole myöhäinen ja lämmintä on ihan varmasti. Lennä vaikka Palermoon, kierrä Sisiliaa, tule junalla ylöspäin Salernoon ja Napoliin (Vesuvio, Ercolano,Pompeiji jne.), kotiin voit lentää Roomasta.

Kulttuuria, historiaa, maisemia ja hyvää ruokaa ei tule sinulta puuttumaan. Ajankohta on mainio, miltei paras mahdollinen. Itse lähtisin jopa hiukan myöhemmin (en tykkää kuumuudesta), mutten toisaalta juurikaan ole turistipalvelujen tarpeessa.

Ja mielipide on tietenkin täysin puolueellinen  ;D.

Lulu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.01.2009, 12:26:38 »
olen hyvin samaa mieltä edellisen kanssa :D italiaan vaan! lisäyksenä se, että napolin lisäksi kävisin myös muualla amalfin rannikolla (positano, ravello, capri...). mielettömän kaunista ja turistejakin ainakin lokakuussa varmaan vähemmän kuin kesällä.

kreikan saarihyppely kuulostaa myös kivalta vaihtoehdolta, mutta ehkä ajankohta tosiaan on vähän myöhäinen. tai en mä tiedä ??? sanoisin kuitenkin, että italiassa on enemmän nähtävää.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #3 : 09.01.2009, 16:24:19 »
Samaa mieltà, Italiassa lienee paljon enemmàn nàhtàvàà helpompien matkojen takana, ruoka on maailmankuulua ja làmmintà on takuuvarmasti. :)  Itse lentàisin vaikkapa Milanoon, josta junamatkaillen kohti etelàà ja Sisiliaa mm. Genovan, Pisan, Firenzen, Rooman, Napolin ja Reggio Calabrian kautta. Junailu on tààllà suhteellisen halpaa hupia, onneksi.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #4 : 10.01.2009, 17:48:38 »
Olen tehnyt kaikki omatoimiset saarihyppelyni Kreikan saaristossa nimenomaan syyskuussa, koska silloin on halvemmat hinnat, majoitus löytyy aina paikan päältä, ei ole ruuhkia eikä liian kuuma. Yhden kolmen viikon ("honeymoon") saarihyppelyn suuntasimme Kosin kautta Amorgokselle ja sieltä Kykladeille. Aika riitti mainiosti kuuden saaren koluamiseen ja budjetti piti hyvin.

Reissupäiväkirja löytyy täältä
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=14244.0

ja kuvia albumistani
http://my.opera.com/illusia.finland/albums/show.dml?id=207082

http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Kettumaaria

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kukka@myspede
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 10.01.2009, 19:11:46 »
Kreikan saaret ja välimeri.
 Sitä ei mikään voita. melkein.
Charaiveti, charaiveti!
Much Metta!

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #6 : 10.01.2009, 19:23:41 »
Jos syyskuun puolesta välistä eteenpäin on aikaa 3 viikkoa--

Syyskuun lopussa Espanjassa ei ole enää kovin lämmin, mutta näkemistä vaikka kuinka paljon mm. Andaluciassa ja Madridissa lähikaupunkeineen! Italia olisi toki aivan ihana myös, kuten alan_mies vakuuttaa!
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.01.2009, 15:29:48 »
Italia, ehdottomasti.

Miksikö? Espanjassa ja Kreikassakin toki saa hyvää ruokaa, mutta Italiassa ruoka on liki poikkeuksetta erinomaista.  ::)
Tosin tonni ei riitä kolmea viikkoa.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #8 : 12.01.2009, 10:04:34 »
Italia, ehdottomasti.

Miksikö? Espanjassa ja Kreikassakin toki saa hyvää ruokaa, mutta Italiassa ruoka on liki poikkeuksetta erinomaista.  ::)
Tosin tonni ei riitä kolmea viikkoa.

Ruoka on itseasiassa yksi tärkeimmistä asioista reissussa  ;D

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #9 : 12.01.2009, 11:54:14 »
Italiaan ajankohta ei ole myöhäinen ja lämmintä on ihan varmasti. Lennä vaikka Palermoon, kierrä Sisiliaa, tule junalla ylöspäin Salernoon ja Napoliin (Vesuvio, Ercolano,Pompeiji jne.), kotiin voit lentää Roomasta.

Juuri näin mä vähän suunnittelin paitsi että lennän Ryanairilla joten kotiin lennän Bergamosta.

Italiassa on vaan yksi iso mutta: majoitus on niin hemmetin kallista. Mulle passais oikein hyvin yöpyä dormeissa, mutta kun en hostellihakukoneilla semmoisia Italiasta löydä ja yhden hengen privaattihuone maksaa mielestäni liikaa. Halvimman jonka löysin tulopäivälle 16.9. Bergamosta oli Central Hostel BG, 37e/yö jossa on puolet liikaa budjettiini nähden.

Kreikassa taas voi pienimmillä saarilla saada tuohon vuodenaikaan keittokomerollisen huoneiston 20e/yö.

Budjetti painaa vaakakupissa valitettavasti paljon. Vaikka liikkumavaraa on, se ylittyy Italiassa tuplasti. Jos vaan Italiasta löytyisi max. parinkympin yöpymispaikkoja, saattaisi valinta olla sillä selvä  :)

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.01.2009, 12:01:32 »
KREIKKA.
Ihan absolutely. Ei ole muissa sen voittanutta, budjetti riittää helposti kolmeksi viikokosi kun ei luksusta vaadi. Ruoka ja majoitus on edullista, ruoka lisäksi maailman parasta. Ateenaan saa lentoja halvalla, esim. Blue 1 lentää edukkaasti. Siitä sitten Pireukseen ja satamasta ensimmäiseen laivaan ja reissuun :)
Ah, tahtoo kanssa.
Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!

Lulu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.01.2009, 13:42:39 »

Italiassa on vaan yksi iso mutta: majoitus on niin hemmetin kallista. Mulle passais oikein hyvin yöpyä dormeissa, mutta kun en hostellihakukoneilla semmoisia Italiasta löydä ja yhden hengen privaattihuone maksaa mielestäni liikaa.

en tiedä mistä oikein olet noita hostelleja etsinyt, mutta kyllähän italiassa dormeja on aivan kuten muuallakin :) on ne silti tietysti kalliimpia kuin kreikassa.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #12 : 12.01.2009, 15:53:59 »
Reissupäiväkirja löytyy täältä
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=14244.0

ja kuvia albumistani
http://my.opera.com/illusia.finland/albums/show.dml?id=207082

Ihan huippuja nuo kirjoittamasi matkapäiväkirjat. Pitkiä ja sisältävät sekä informaatiota että tunnelmia. Ja kuviakin ylistän!

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.01.2009, 22:04:16 »
Italiassa on vaan yksi iso mutta: majoitus on niin hemmetin kallista. Mulle passais oikein hyvin yöpyä dormeissa, mutta kun en hostellihakukoneilla semmoisia Italiasta löydä ja yhden hengen privaattihuone maksaa mielestäni liikaa.

Ihan_varmaan löytyy! Olen yöpynyt Sisiliassa B&B:ssä 1 hh:ssa tuohon hntaan, ja hotellin 1hh:kin olisi ollut tarjolla 23 eurolla. Salernossa on ihan huippuhostelli alle 20 euroa, ja Napolistakin varmasti löytyy. Kannattaa hankkia parempi hakukone.

Suosittelisin Etelä-Italiaa, voit lentää Palermoon Ryanilla Stanstedin kautta ja takaisin Roomasta tai Napolista vaikkapa Easyjetillä Berliiniin ja sieltä Air Berlinillä Suomeen, Berliinissä voi vaikka viivähtää hetken. Vaihtoehtoja riittää, ks. www.whichbudget.com. Bergamosta on aikamoinen matka esimerkiksi Roomaan, ja pohjoinen on etelää kalliimpi.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #14 : 13.01.2009, 09:34:45 »

Ihan_varmaan löytyy! Olen yöpynyt Sisiliassa B&B:ssä 1 hh:ssa tuohon hntaan, ja hotellin 1hh:kin olisi ollut tarjolla 23 eurolla. Salernossa on ihan huippuhostelli alle 20 euroa, ja Napolistakin varmasti löytyy. Kannattaa hankkia parempi hakukone.

Suosittelisin Etelä-Italiaa, voit lentää Palermoon Ryanilla Stanstedin kautta ja takaisin Roomasta tai Napolista vaikkapa Easyjetillä Berliiniin ja sieltä Air Berlinillä Suomeen, Berliinissä voi vaikka viivähtää hetken. Vaihtoehtoja riittää, ks. www.whichbudget.com. Bergamosta on aikamoinen matka esimerkiksi Roomaan, ja pohjoinen on etelää kalliimpi.

Joo kyllä mäkin löysin sitten edukkaampia vaihtoehtoja (ja niitä dormejakin, vaikkei se varsinainen vaatimus olekaan) kun hain isommista kaupungeista kuten Milanosta ja Roomasta yms. Mä nyt olen varmaan tosi hankala, mutta kun en niissä isoissa kaupungeissa olisi halunnut yöpyä vaan pienissä, autenttisissa kylissä. Kaupunkeihin ajattelin tehdä sitten päiväretkiä, jos siltä tuntuu. Mä en oikein noista nähtävyyksistä niin perusta, niitä näkee postikorteistakin, sen sijaan aitoa, autenttista tunnelmaa ei, joten sitä haluan matkoillani kokea. Nää on melkein henkimaailman juttuja mitä kukakin matkaltaan hakee ja millaiseksi kukakin minkäkin kokee  ;D

Itseasiassa Bergamo on oikein sopiva kenttä, haluan nähdä myös pohjois-Italian. Alkuperäinen suunnitelma olikin, että Bergamosta lähtisin ensin jopa ylöspäin, jonnekkin Meranoon mennessä voisi olla ihan huikeat maisemat mitä junasta katsella - mä kun en ole koskaan nähnyt Alppeja maan tasalta ja ne haluaisin nähdä. Vaikka nähtävyyksiksi niitä voisi sanoakkin   :D

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.01.2009, 09:42:27 »
^

Pienemmät kylät ovat liikkumisen ja majoituksen löytämisen kannalta haastavampia... vaan ei kun hyvää matkaa, jos et ole Italiassa kovin paljoa aikaisemmin liikkunut voi olla jossain määrin helpompaa aloittaa pohjoisesta. Toki kaikki toimii siellä paremmin kuin mezzogiornossa.

Mutta jos tunnelmaa etsii ovat esimerkiksi Napoli ja Palermo ihan omaa luokkaansa, varsinkin jälkimmäisessä ei ole tarpeenkaan bongailla nähtävyyksiä. Ne pohjoisen upeimmat pikkukylät, vaikkapa Toscanassa tai Liguriassa, kun tuppaavat olemaan usein turistikohteita.

Toki pohjoinen on paljon helpompi, kun Bergamoon pääsee suoraan, varmaan kaiken helpoin noista alkuperäisistä vaihtoehdoistasi. Mutta Milano ja Torino kannattaa sinun spekseillä ohittaa ihan suosiolla.

jasmi73

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 13.01.2009, 10:49:00 »
Äänestin Kreikkaa, koska itse lähtisin ehdottomasti sinne noista kolmesta vaihtoedosta.
Budjettisi ei ole järjettömän suuri kolmeksi viikoksi, mutta jos tekee tiukan päiväbudjetin, niin eiköhän tuolla selviä.

Itse olen Italia-fanina kierrellyt eripuolilla Italiaa ja majoitus ei siellä ole halvimmasta päästä. Viime kesänä upposi tuo summa viikossa kun Roomaa ja Amalfin rannikkoa kiertelin. Hienoa siellä toki on. Pikkukylät varsinkin Amalfissa. Positano ja Amalfi. Eikä ole Caprin voittanutta.

Espanjassa on ihanaa seutua pohjoisessa Baskimaassa. Olen ollut nuorisovaihdossa siellä ja etenkin San Sebastia, Bilbao ja pohjoisen kylät ovat huippuja. Erilaista Espanjaa. Sielläkin on vuoristomaisemaa ja Ranskan puolellakin voi piipahtaa.

Mukavaa matkaa minne päädytkin! Täällä kuumotus nousee joten täytyy kai lähteä hakemaan helpotusta matkamessuilta :D
« Viimeksi muokattu: 13.01.2009, 10:53:08 kirjoittanut jasmi73 »
It's attitude that counts!!!

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #17 : 13.01.2009, 16:31:18 »
Lentoliput Ateenaan on nyt varattu ja maksettu. Kohteen ratkaisi lopulta budjetti. Ateenasta en sitten mitään varaakkaan, hyppään lauttaan jolla on sopivin lähtöaika ja määränpää. Katsellaan. Ai kun tuleekin kivaa  :D

Vasenkoukku

• Aloittelija
  • Elämä on, joten relaa vain.
    • MSN Messenger  - roope--93@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.01.2009, 16:46:06 »
Hui, vaikea oli valinta mutta äänestin saarihyppelyä,
jos saisin valita enemmän niin menisin kaikkialle, paitsi sisiliaan.
Kaveri menee loikoilemaan Espanjaan joten olisi siellä mukava käydä.
Lääkäri soitti potilaalle: "Määräsin vahingossa masennuslääkettä ripuliinne."
"Joo ihmettelinkin, kun oon istunut 2 tuntia paskat housussa, eikä vi**ta yhtään."

Huvikumpu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 13.01.2009, 17:27:47 »
Lentoliput Ateenaan on nyt varattu ja maksettu. Kohteen ratkaisi lopulta budjetti. Ateenasta en sitten mitään varaakkaan, hyppään lauttaan jolla on sopivin lähtöaika ja määränpää. Katsellaan. Ai kun tuleekin kivaa  :D

Kreikan saarihyppelyä äänestin minäkin  :)
Itselläkin samantyyppinen reissu haaveissa, eikä vähiten Illusian matkapäiväkirjojen lukemisen takia..
Saako kysyä mitä kautta lennät, vaiko suoraan Blue1:lla?
Hauskaa matkanodotusta.