Lonely planet/Let's go

(Luettu 29221 kertaa)

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
Vs: Lonely planet/Let's go
« Vastaus #60 : 17.07.2008, 19:25:05 »
Vannoutuneet LP:n käyttäjät: osui silmääni matkatoimisto Aventuran nettisivuilla surffaillessani (voi tätä toivotonta kaukomatkahaaveilua...), että heidän kauttaan saa ostettua tiettyjä LP-oppaita pienoisella alennuksella. Eli alennus on 20-25% per kirja, parhaiten ale hyödyttää Hesan seudulla asuvia, kun pääsee hakemaan tilauksensa suoraan Aventuran toimistolta  ;) Valikoima ei ole suuren suuri, mutta aasian ja väli/etelä-amerikan maat ovat kivasti edustettuina  :) Linkki sivulle, josta löytyy tilauslomake, voilá:
http://www.aventura.fi/matkakirjakauppa.htm#
Aventuran tilauslomakkeessa opaskirjat näyttivät vanhoilta ja hintavilta, esimerkiksi:

Uusin opas on Jamaika, 4. p. julkaistu tammikuussa 2006, hinnaksi ilmoitettu 21,00 € (33,13 €) - Amazonin hinta $14.99 + kulut, saman puljun UK-hinta £9.79 + kulut. Uusi painos on näemmä tulossa syyskuussa 2008.

Vanhin opas näytti olevan kolmen maan opas Argentina, Uruguay, Paraguay: 4. p. julkaistu huhtikuussa 2002. Uudempi painos on kolme vuotta tuoreempi joka sekin on yli kolme vuotta vanha.

Vanhoja matkaoppaita ei edes huolita suomalaisiin divareihin, kun kukaan ei niitä osta.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

JoannaK

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : 17.07.2008, 19:29:05 »
Mitä mieltä ollaan sellaisesta kuin Rough guide: Europe on budget ? Se on hieman ohuempi ja kevyempi kuin LP-europe_on_shoestring mutta mielestäni sisältö tuntuu riittoisalta.

Larppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #62 : 17.07.2008, 19:35:13 »
Vannoutuneet LP:n käyttäjät: osui silmääni matkatoimisto Aventuran nettisivuilla surffaillessani (voi tätä toivotonta kaukomatkahaaveilua...), että heidän kauttaan saa ostettua tiettyjä LP-oppaita pienoisella alennuksella. Eli alennus on 20-25% per kirja, parhaiten ale hyödyttää Hesan seudulla asuvia, kun pääsee hakemaan tilauksensa suoraan Aventuran toimistolta  ;) Valikoima ei ole suuren suuri, mutta aasian ja väli/etelä-amerikan maat ovat kivasti edustettuina  :) Linkki sivulle, josta löytyy tilauslomake, voilá:
http://www.aventura.fi/matkakirjakauppa.htm#
Aventuran tilauslomakkeessa opaskirjat näyttivät vanhoilta ja hintavilta, esimerkiksi:

Uusin opas on Jamaika, 4. p. julkaistu tammikuussa 2006, hinnaksi ilmoitettu 21,00 € (33,13 €) - Amazonin hinta $14.99 + kulut, saman puljun UK-hinta £9.79 + kulut. Uusi painos on näemmä tulossa syyskuussa 2008.

Vanhin opas näytti olevan kolmen maan opas Argentina, Uruguay, Paraguay: 4. p. julkaistu huhtikuussa 2002. Uudempi painos on kolme vuotta tuoreempi joka sekin on yli kolme vuotta vanha.

Vanhoja matkaoppaita ei edes huolita suomalaisiin divareihin, kun kukaan ei niitä osta.
Oho  :o En edes huomannut katsoa vuosilukuja  :-[ Mutta ainahan kannattaa kysyä josko heillä kuitenkin olisi uudempiakin painoksia, luulisi heidänkin tietävän että reissaajat yleensä haluavat niitä tuoreimpia opuksia  ;) ps. näytti Bhutanin opaskin olevan vuosimallia 2002 tuossa listassa...
« Viimeksi muokattu: 17.07.2008, 19:37:14 kirjoittanut Larppa »
 All work and no play makes Jack a dull boy -

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #63 : 17.07.2008, 20:35:01 »
Noviisina valitsin ensimmäiselle omatoimimatkalleni turvallisen valinnan eli Lonely Planetin. Äippä suositteli sitä (ilmeisesti käyttänyt itsekin joskus kultaisella 80-luvulla). Kyseessä oli tuo Eastern Europe ja siitä kyllä huomasi eron eri kirjoittajien tekstien välillä. Jotkut osiot olivat hyviä, jotkut taas vähemmän.

Tutustuin myös pikaisesti myös Rough Guidesiin (kaksi kanadalaista antoivat lainaksi), mutta Lonely Planetiin jo tottuneena se oli hieman sekavahko ja en oikein päässyt kunnolla opukseen kiinni. Oli kyllä huvittava (ja samaan aikaan ahdistava) näky kun kyseiset miekkoset kantoivat mukanaan noin viittä eri kirjaa samasta alueesta ja seurasivat kirjoja orjallisesti melko kovalla tempolla. Noh, kukin taaplaa tyylillään.

Kannattaa myös painaa Bradtin matkaoppaat mieleen, ainakin kyseisen lafkan opas Albaniasta oli todella virkistävä Lonely Planetin melko onnettoman tarjonnan jälkeen. Bradtin oppaat eivät ehkä suoranaisesti kilpaile LP:n kanssa, vaan keskittyvät enemmän alueisiin joissa muita matkaoppaita ei yksinkertaisesti ole, täydentäen valikoimaa. Reilireissulle oppaat eivät ehkä sovi, mutta pidemmille reissuille syrjäisemmille alueille kyllä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2008, 20:36:44 kirjoittanut haisku »
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 17.07.2008, 23:28:35 »
Itse käyttänyt sekä LP:tä, että Let's go:ta. LP on minunkin mieelstäni tehty hieman suuremmalla budjetilla matkaavalle, eli siellä on myös sitä tietoa niille, joilla ylimääräistä rahaa on. Let's go taas on musta nimenomaan budjettimatkailuun tehty, ja olen monesti sieltä valinnut halvan hostellin (mitä ei mistään hostelworldista ole löytynyt) tai halvan ravintolan.

Lonely planet oli mulla mukana ekalla reissulla, ja kyllä sitä oppi lukemaan. Siirryttyäni kuitenkin Let's gohon, en enää osaa lukea LP:tä ollenkaan. Let's go on jotenkin hirveän paljon selkeämpi ja järkevämmin aseteltu kuin LP.

Eli yhteenveto: LP ratsastaa mielestäni lähinnä maineellaan, ei niinkään kirjasarjan hyvyydellä.

Maynard

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 18.07.2008, 02:38:21 »
Latvian rundilla oli Bradtin Latvia opus matkassa. Olen aina ollut kohtuullisen huono lukemaan eri matkaopuksia matkan aikana, mutta tota Bradtin opusta selaili ihan mielellään. En kuitenkaan hirveästi perustaisi sillekään opukselle reissun suunnittelua, mutta pientä nippelitietoa siitä irtosi.

En kanssa oikein kykene ymmärtämään näitä reissaajia, jotka kulkevat nenä kiinni esim. Lonely Planetin kirjassa. Kuten parille tutulle LP tuntuu olevan ehdoton totuus. Esimerkkinä voi heittää, että niihin rafloihin voi vain mennä syömään joita kirjassa on kehuttu  ::)

Mutta kukin tallatkoon kuten parhaaksi näkee.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #66 : 18.07.2008, 08:48:53 »
Mun mielestä Lonely Planet ja Rough Guide tarjoavat asiallisempaa tietoa kuin Let's Go:n oppaat. Kaikkia olen käyttänyt ja valintaperusteena on saattanut olla ihan se, että minkä saa käteen Helsingin kaupunginkirjastosta. Saituri kun olen. Let's Go suunnattu mielestäni selvästi ensi kertaa yksin ulkomailla oleville jenkkiläisille college-janareille. RG ja LP asenteeltaan sopivampia paljon reissanneelle pohjoiseurooppalaiselle, joka on tottunut käyttämään joukkoliikennettä myös kotimaassaan.

Ei noita ravintola ja muita suosituksia tosiaan kannata orjallisesti noudattaa. Kuitenkin Let's Go:n yhteydessä olen törmäänyt siihen, että tieto on vanhaa jo painosta tullessa. Ravintola muuttanut ja hostelli suljettu. Rough Guideissa ja Lonely Planetissä mielestäni myös paremmat kartat.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 15.11.2008, 22:32:35 »
Tuli pienoinen yllätys kun vierailin tuossa Suomalaisessa kirjakaupassa ja olin vilkuilemassa matkaopaskirjoja. Lonely Planetin hinta oli mielestäni yllättävän halpa eli 23 euroa. Olin jo kantamassa sitä kassalle, kun kysyin ihan varmuuden vuoksi mitä Rough Guiden hintaa (joka ei ollut paikalla, vaan piti tilata). Se maksoi alle 16 euroa. Kyse ei ollut siis mistään Directions/Encounters kirjoista, vaan vuoden 2008 mallisista kunnon oppaista. LP:ssä oli jotain 400 sivua ja RG:ssä 600 sivua.

Olen tilannut melko usein kirjani Amazonista, mutta näillä hinnoilla haen ne paikallista kaupasta. Olin liian tottunut siihen, että ohuinkin Prague/Orlando-opas maksoi jotain 30 euroa.

Onko kirjojen verotus jotenkin laskenut Suomessa, vai ovatko kirjakaupat huomanneet ettei englanninkieliset matkaoppaat mene kaupaksi kun ne saa yksittäinkin tilattuna postimaksuineen halvemmalla kotiinkannettuna?

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 19.12.2008, 20:20:50 »
LP:n kirjat hyvässä tarjouksessa omilla sivuillaan. Kun tilaa yli 35€:n edestä, niin postitus vieläpä maksuton!!!
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #69 : 15.02.2009, 06:08:12 »
Laitetaas tänne vielä 'mainos', kun noita Lonely Planeteja myydään/ostetaan palstalla uusien hinnoilla ellei kalliimmallakin.

Itse olen tilannut lähes kaikki LP:t play.comista. Sivuilla esillä oleva hinta sisältää postikulut myös Suomeen (hinnat euroiksi oikeesta yläkulmasta EU-lipusta). Maksutapana olen käyttänyt mm. Nordean VISA Electronia ja S-Pankin VISA Debitiä. Toimitusaika yleensä viikon verran.

Esimerkkihintoja kotiovelle kannettuna:
- LP Nepal 15,49€ (2006)
- LP Northeast India 13,99€ (2007)
- LP Southeast Asia on a Shoestring 12,99€ (2008)
- LP Thailand 12,99€ (2007)
- LP Vietnam, Cambodia, Laos and the Greater Mekong 14,99€ (2007)

GlobalGirl

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 15.02.2009, 11:00:23 »
Kiitos vinkistä, itse oon omat lounarini ostanut jollain 30 eurolla tai yli kirjakaupoist. Ei niitä sit ilmaiseksi viitsi eteenpäinkään antaa, koska ei sitä tiedä jos itselläkin vielä joskus olis käyttöä...

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 05.03.2009, 21:23:15 »
Kokeilin Singaporeen ensimmäisen kerran elämässäni Lonely Planetin Encounter sarjaa ja ihastuin totaalisesti konseptiin. Nuo ovat sopivasti taskuun mahtuvia oppaita joissa ollaan keskitytty safkaamiseen, shoppaamiseen ja dokaamiseen eli täydellisiä parin päivän kaupunkilomalle mukaan.

Outoa oli, että Lonely Planetin Singapore-oppaan ja Singapore Encounterin on kirjoittanut sama jätkä, mutta Encounter on paljon elävämmin kirjoitettu.

Tosin noita kannattaa napsia mielummin ulkomailta sillä hintaero esim. kokonaiseen Rough Guideen oppaaseen on olematon (molemmat siinä 13-15e tuumilla)

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 12.03.2009, 08:54:07 »
Tuli pienoinen yllätys kun vierailin tuossa Suomalaisessa kirjakaupassa ja olin vilkuilemassa matkaopaskirjoja. Lonely Planetin hinta oli mielestäni yllättävän halpa eli 23 euroa. Olin jo kantamassa sitä kassalle, kun kysyin ihan varmuuden vuoksi mitä Rough Guiden hintaa (joka ei ollut paikalla, vaan piti tilata). Se maksoi alle 16 euroa. Kyse ei ollut siis mistään Directions/Encounters kirjoista, vaan vuoden 2008 mallisista kunnon oppaista. LP:ssä oli jotain 400 sivua ja RG:ssä 600 sivua.

Rough Guide on halvempi ja parempi kuin LP jostain syystä, mitään älyttömän isoa eroa en omassa vähäisessä käytössäni löydä. En toisaalta enää oikein jaksa roudata näitä kirjoja reissuun mukaan. Tärkeimmät aikataulut/osoitteet yms printtaa mukaan ennen matkaa ja loppu toteutuu randomilla ajelehtimisellä ja sattumalta löytämisellä. LP tosiaan tuntuu ratsastavan vanhalla maineellaan ainakin hinnan suhteen.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 15.04.2009, 14:46:31 »
Onkos jollain käyttökokemusta näistä Lonely Planetin Itineraries matkaoppaista? Kyseessä on siis riisutuista versioista, ei kuvia eikä muutakaan "turhaa". Myös vinkki hyvästä nettikirjakaupasta olisi tosi pop, siis sellaisesta mistä saisi suomenkielistäkin kirjallisuutta :) Kiitos!

Ps. Eikös tämä nyt tässä ketjussa mene...  ???

« Viimeksi muokattu: 17.04.2009, 09:27:36 kirjoittanut Ruuhkis »

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 17.04.2009, 09:38:38 »
Mitähän Amazon.comin kautta tilattavien tuotteiden toimitusajat ja kulut mahtavat olla? Pari viikkoa olisi reissuun aikaa ja haluamaani opusta ei löydy muualta. :(

Ps. Tuollaista kevyttä versiota Lp West Europe kirjasta etsin ja Suomeen olisivat tulossa.

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #75 : 17.04.2009, 10:10:49 »
Mitähän Amazon.comin kautta tilattavien tuotteiden toimitusajat ja kulut mahtavat olla? Pari viikkoa olisi reissuun aikaa ja haluamaani opusta ei löydy muualta. :(

Ps. Tuollaista kevyttä versiota Lp West Europe kirjasta etsin ja Suomeen olisivat tulossa.

Amazonista ei ole kokemusta mutta kirja löytyy tietysti myös LP:n omasta nettikaupasta. Hinta 8,99€ + toimituskulut 6,50€. Lupaavat tuotteen saapuvan 5-10 arkipäivän kuluessa.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 17.04.2009, 10:21:17 »

Amazonista ei ole kokemusta mutta kirja löytyy tietysti myös LP:n omasta nettikaupasta. Hinta 8,99€ + toimituskulut 6,50€. Lupaavat tuotteen saapuvan 5-10 arkipäivän kuluessa.

Olisin samaan pakettiin vain ottanut muitakin kirjoja mitä sitten ei taas Lonely Planetin omasta nettikaupasta löydy. On tämä taas........  :P

backinpink

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #77 : 26.07.2009, 21:06:15 »
Kuinkahan suosittuja nuo Lonely Planetin hostellit on? Kerran kyseistä opusta matkalla hyödynsin ja silloin ei yhdessäkään paikassa ollut enää tilaa, vaikka en edes yömyöhällä ollut liikkeellä. Kaupunkina Berliini.
Toki jos varaa etukäteen tilanne on varmaan eri.

Ketuttaa vähän ajatella kuin paljon kirjasta pitäs aina maksaa, joten ehkä mieluummin yrittäis suunnitella sen verran etukäteen ettei tartte matkaoppaita ostella ja mukaan raahata. Tietenkin riippuu varmaan vähän siitä paikastakin mihin on menossa.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #78 : 28.07.2009, 14:21:29 »
Edelliseen viestiin. Suosittujahan ne meinaavat olemaan. Senpä vuoksi olisikin kiva, jos tallaajat viitsisivät päivittää omat vinkkinsä majoitustietokantaan. Sieltä olen monesti bongannut hyviä majoituksia, joita ei oppaissa ole ollut.  :)

Sitten onkos porukalla kokemuksia Lonely Planet:n netistä tilattavista PDF-chaptereista?
Monista kirjoista on mahdollisuus tilata pelkkiä osioita.

Itse olisin tahtonut ostaa LP:n Northern Italy Travel Guiden.
Mutta en sitä tähän hätään mistään saa, kun perjantaina olisi jo lähtö. Muutamalla Italy-oppaan PDF-chapterilla pärjäisin, kun matkatoimiston äkkilähdöllä suunnataan Gardajärvelle. Ensimmäistä kertaa elämässä matkatoimiston kautta reissuun... :o

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 28.07.2009, 15:19:14 »
Sitten onkos porukalla kokemuksia Lonely Planet:n netistä tilattavista PDF-chaptereista?
Monista kirjoista on mahdollisuus tilata pelkkiä osioita.
On kokemusta, Etelä-Amerikassa pyörin Perussa ja Boliviassa sen verran pienillä alueilla etten olisi raaskinut koko maan kirjasta maksaa ja hankin vain Titicacan aluetta ja La Pazia koskevat kappaleet. Tuon Etelä-Amerikan jälkeen olen Espanjan ja Baltian oppaista ostanut kappaleita ja ihan hyvin on toiminut. Kannattaa heti  maksamisen jälkeen varmuuden vuoksi tallentaa johonkin siltä varalta, että sähköpostissa on ongelmia. Jos toimiva printteri on käytössäsi, niin oikeastaan aika vaivaton vaihtoehto. Viisi kertaahan tuon voi kertamaksulla ladata, jos haluaa eri laitteille saada luettavaksi.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.