Apua ja vinkkejä itä-afrikan noviisille??

(Luettu 20281 kertaa)

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
Apua ja vinkkejä itä-afrikan noviisille??
« : 15.01.2009, 01:06:07 »
Parin viikon päästä olen frankfurtissa (28.1) josta ois tarkoitus jatkaa jonnekin..
Suunnitelmissa on ottaa menolippu nairobiin (350e) tai dar es salaamiin (500e). Menolippu siksi että tahdon liikkua spontaanisti ja vapaasti. Aika ei ole ongelma vaan raha...

Käyttörahaa elämiseen ja liikkumiseen afrikassa minulla on 2000-2500e.
Kuinka kauan pystyn oleilemaan afrikassa kun minun loppuviimein pitäisi päästä Johannesburgiin josta lennän sydneyhin (noin 600e).  Eli mieltäni askarruutta pääosin tuo rahan määrä ja se tuottaako matkustelu kohde kerrallaan pelkällä menolipulla ongelmia afrikassa?

Olen etsiny tietoa sen minkä olen osannut, mutta pakko heittää viimeinen oljenkorsi vielä tänne. Toivottavasti ei mene lukkoon.

olisi vaan tylsää matkustaa taas niin tuttuun aasiaan..

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
Vs: Apua ja vinkkejä itä-afrikan noviisille??
« Vastaus #1 : 16.01.2009, 04:00:01 »
Kyllä tuolla budjetilla pitäisi pystyä kohtuudella reissaamaan Afrikassa - uskoisin. Tietysti riippuu siitä, kuinka kauan pitäisi selvitä.  ;D

Siirtymiset paikasta toiseen (juna,bussi..) eivät ole mielestäni kohtuuttoman hintaisia. Toisaalta olen itse matkustanut vain lyhyitä matkoja Kenian ja Tansanian sisällä. Kyseiset 5h bussimatkat/19h junamatkat ovat maksaneet noin 15-30e.

Majoituksista en juurikaan osaa sanoa, mutta Lonely Planetin oppaista löytyy varmasti myös edullisempia majoitusvaihtoehtoja. Riippuu vähän missä päin ja millaisissa paikoissa majailisit. Itse asuin ihan vuokralla Nairobin keskustan vieressä joten en juuri muita majoituksia käyttänyt paitsi muilla reissuilla (Mombasan suunta, noin 30-40e/yö/mökki, Nakurun hotelli noin 30e/yö/huone...).

Entä millaisia kokemuksia haluaisit Afrikasta? Haluatko muutaman päivän safarille? Kannattaa varautua maksamaan useita satoja euroja, eivät ole mitään kovin halpoja retkiä. ::) Vaikea sanoa mitään, kun et kertonut juurikaan mitä haluaisit tehdä. Menisitkö rantakohteeseen vai luonnonhelmaan esim. safareille? Minkä tyyppistä reissailua?

Mitä jos vaan lennät jompaan kumpaan kohteeseen ja siinähän sä sit näet paikanpäällä, että millaisella päiväbudjetilla siellä selvitään. Matkustat sitten aiemmin Johannesburgiin jos näyttää käyvän liian kalliiksi. Jos selviät pienellä summalla päivässä, niin jäät sit kiertelemään pidemmäksi aikaa jos aika ei ole "se ongelma".

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.01.2009, 19:45:23 »
Lonely planetin thorntree palstalla joku mainitsi etta oli reissannut Ita-Afrikassa USd20 per paiva. Itse en ole tuollaista matkustamista harrastanut, mutta elin puoli vuotta darissa USD10 per paiva budjetilla, pois lukien majoituksen. Siihen kuului paivan lehti, puhelut, liikkumiset, ruoka sillion talloin lounasravintolossa ja parit drinkitkin. Esim darissa voi saada hotellihuoneen alle USD10, jopa paljonkin sen alle (USD 3), mutta sitten pitaa olla paikallisia tuttuja jotka voivat vieda turvalliseen paikkaan. Halvoissa turistimajapaikoissa (siis sellaisia joissa on backbackereita) on mielestani ongelmana muiden matkailijoiden tekemat varkaudet. Ruokaa saa monissa paikoin USD 1-2 per ateria, jos syo rouvien tekemaa ruokaa kadulla.

Darin lahella on Kipepeon rantapaikka, siella on sellianen vahan tyyriimpi majapaikka, mutta ihan vieressa myos paikallisten majapaikka jossa voi yopya n. USD5 per yo. Kylassa voi sitten kayda syomassa ihan kohtuuhintaan.

Sambiassa ja Malawissa on myos kohtuuhintaisia government/council guest houseja joka puolella maaseutua.

Kalliita paikkoja ovat Tansanian ja Kenian elainpuistot, halvemmalla paasee seka Sambiassa etta Etela-Afrikassa. Esim Kruger on tosi kateva, olen tehnyt sinne puolen paivan reissun ja nahnyt kaikki tarpeelliset elukat! Keraa kimppa, vuokraa auto Nelspruitista paivan kahden reissuun ja avot. Kaupungeissa on yleensa kalliimpaa kuin maaseudulla. Zanzibarista on tullut arvokas (mutta sen vaartti!), lauttamatka Darista USD70 edestakaisin, ja halvimmat bungalowit (ei sahkoa, vessa tms) taitaa olla jo jotain 15-20USD. Myos mosambikista on mielestani vaikea loytaa halpaa majoitusta, maaseudullakin helposti USD20 tai enemman.

Liikkumisen suhteen on valinnan varaa on esim kohtuuhintaisia paikallisbusseja. Juna Darista Kapri Mposhiin (sambia) ei myoskaan ole mikaan alyttoman kallis, olisiko ollut USD50 ykkosluokka ennen vanhaan. Halpoja lentoja (jos tulee kiire) loytyy esim Livingstonesta Jburgiin, ja LAMilla on joitakin halpoja yolentoja mosambikissa (tyyliin USD 150 parin tunnin lento).

Viisumit taitaa nykyaan kustantaa jotain USD50 melkein joka maahan? Itseltani ei ole koskaan kysytty paluuulippuja.

Kaiken kaikkiaan halvimmalla paasee, kun tutustut paikallisin jotka osaavat neuvoa ja vieda edullisiin paikkoihin, samalla myos naet paikallista eloa ja tutustut afrikan parhaimpaan ja pahimpaan assettiin eli ihmisiin. Tosin hyva ihmisvaisto on aika tarpeellinen. Itse olen ottanut riskeja ja lahtenyt kutsusta  esim joskus joidenkin koteihin, mutta varovainen kannattaa aina olla.

Et kerro mita haluat tehda, tai mita kautta noin suurin piirtein ajattelit menna, mutta omat suosikkimaani ovat Uganda, Sambia ja Mosambik.

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.01.2009, 00:59:13 »
Kiitos kovasti vinkeistä. kohotti kovasti itseluottamusta. :) Dar es salaamiin on lento hankittu (491 e).  Sambia ja malawi kiinnostaa minua kovasti mutta siellä taitaa olla melko sateista näihin aikoihin.  Safarilla varmaan on käytävä jossain vaiheessa kun kerran afrikkaan menee mutta täytyy ilmeisesti välttää tansanian safareita. Eniiten kuitenkin kiinnostaa tuo elämän näkeminen siellä afrikassa. Koska ensimmäinen etappi on dar es salaam niin luultavammin tulee käytyä sansibarilla heti aluksi. Toisaalta voi olla että ei viitti kauhean kauaan olla siellä jos menee paljon rahaa, mutta kyllä näin nuorena ihmisenä pidän bilettämisestä :)

Sitten toi malaria askarruttaa? tällä hetkellä olen sitä mieltä että en popsi malaria lääkkeitä vaan kärsin sen mikäli sattuu kohdalle. Lääkkeet ovat kalliita eivätkä anna kuitenkaan täydellistä suojaa.. Kommentia tuohon?

Itse olen kaavaillut että voisin viettää tuolla afrikassa n.2kk. miksei kauempaankin jos siellä viihtyy. Kassaa ei voi kuitenkaan tuhlata kun maksimissaan 2500 egeä. sukeltaminen myös kiinnostaa mutta sekin täytyy järjestyä melko halvalla. Täytyy koittaa tutustua jengiin sillä aasiassa oon tottunu maksamaan n. 5 egeä/ yö niin ei viittis ainakaan yli kymmentä pulittaa yösijoista. hostelworldin kautta oon katellu niin aika vähän on tosiaan noita dormeja tarjolla..  kysyttävää ois varmaan paljon mutta ei keksi nyt. Tykki fiilis kuitenkin kun on lento afrikkaan :)

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.01.2009, 18:43:45 »
Välillä meinaa jännittää tuo tuleva reissu jo melko paljon....  Tuota matkan alkua olen funtsinut kovasti. Saavun dar es salaamiin klo 13:45. Kuinka helppoa on hommailla majoitus vasta dar es salaamista vai pitäisikö hommata kämppä jo etukäteen hostelworldista? Sellasta 15 euroa näyttää olevan nuo halvemmat hostelworldin privatti kämpät ja dormeja ei ole tarjolla. Ei se tosin haittaa jos ensimmäisen yön majoitus maksaisi enemmän mutta toisaalta hyvä varmaan päästä heti sopivaan tuntumaan kulutuksen suhteen.

Yö tai kaksi darissa ja sitten aattelin mennä sansibarilla jonka jälkeen olisi tarkoitus aloittaa mustan afrikan valloitus (sambia mosambiq etc.) Alkanut vaan kaikenlaisia kauhukuvia nousemaan kun laskeudun sinne dariin valkoisena, matkakamojen kanssa huonoa enkkua puhuen. Tällä hetkellä kaipaisin vastauksia seuraaviin mieltä painaviin kysymyksiin:

-Millanen meininki on darin lentokentällä? viisumi ilmeisesti hoituu simppelistä kun on vaan 50 usd jemmassa.Saako sieltä järkkäiltyä majoitukset tai kyydit ja mitkä ovat suurimpia kusetuksen uhkia?

-Entäpä tuo malaria. reseptit löytyis doximyciniin ja malaroneen, mutta koska on tulossa pidempi reissu niin onko pottikertoimet mun puolella noiden lääkkeiden suhteen? Lariam ois ilmeisesti paras kun sitä ei tarvi syödä kuin yksi nappi viikossa? (täytyy ehkä hommata pikaisesti resepti..)

täytyy taas skarpata ja opiskella mahdollisimman paljon alueesta. alle 2vk lähtöön..

Magdalena

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.01.2009, 19:24:39 »
Hei,

olen lähdössä Keniaan ja siitä myöhemmin Tansaniaan myös 28.1 Frankfurtin kautta :). Olen reilut 3kk reissussa ja aion syödä doximyciinia. Malaronea ei saa yli kuukautta syödä. Lariamista olen pentuna flipannut niin pahasti, etten uskalla ottaa riskiä. Doximyciinin ei pitäisi vaikuttaa tuohon mielenterveyteen. Se on tietty oma valinta, että syökö vai ei, itse haluan minimoida sairastumisen riskin.

Mua alkaa kanssa reissu jo jännäämään! Mahtavaa matkaa SR!

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #6 : 18.01.2009, 20:51:52 »
Lariamia ei tosiaan tartte syödä kuin nappi kerran viikossa. Ennen matkaa on hyvä aloittaa kuuri ja jatkaa pari viikkoa myös matkan jälkeen. (En muista tarkkoja aikoja näille aloitus/lopetusajankohdille, mutta muistaakseni noin 2-4 viikkoa) Onhan ne lääkkeet kalliita, mutta mielestäni kuitenkin sen arvoisia.

Darissa en ole käynyt, mutta voisin veikata, että siellä liikkuu aika paljon valkoisia turisteja, joten tuskin SR olet ainut :) Ja koska saavut päiväsaikaan, niin uskoisin, että ei tartte olla pelko persiissä  ;) Jos olisin sinä, niin luultavasti varaisin ainakin ensimmäiseksi yöksi majoituksen valmiiksi, niin ei tartte ekana alkaa haahuilemaan sitä. Lonely Planetin (ainakin Kenia) kirjoissa on myös tosiaan majoitusvaihtoehtoja listattuna ja vähän hintatasoa, sieltäkin voi vinkkeja katsella ja sit vaan hurauttaa taksilla kyseiseen paikkaan.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.01.2009, 22:11:50 »
Saavun dar es salaamiin klo 13:45. Kuinka helppoa on hommailla majoitus vasta dar es salaamista vai pitäisikö hommata kämppä jo etukäteen hostelworldista?

Yö tai kaksi darissa ja sitten aattelin mennä sansibarilla jonka jälkeen olisi tarkoitus aloittaa mustan afrikan valloitus (sambia mosambiq etc.)

-Millanen meininki on darin lentokentällä? viisumi ilmeisesti hoituu simppelistä kun on vaan 50 usd jemmassa.Saako sieltä järkkäiltyä majoitukset tai kyydit ja mitkä ovat suurimpia kusetuksen uhkia?

-Entäpä tuo malaria. reseptit löytyis doximyciniin ja malaroneen, mutta koska on tulossa pidempi reissu niin onko pottikertoimet mun puolella noiden lääkkeiden suhteen? Lariam ois ilmeisesti paras kun sitä ei tarvi syödä kuin yksi nappi viikossa? (täytyy ehkä hommata pikaisesti resepti..)

Darissa on siis torkeen kuuma, varaudu siihen :)

Darin kentta on ihan siisti. Ei mitaan ongelmaa. ainoastaan kuljetuksen neuvotteleminen on ongelma. Lentokentan omat taksit ottaa aika raskasta hintaa. Kaikki yrittaa huijata. Huom, jos otat taksin, takseilla on VALKOISET rekkarit, ala ota autoa jossa on keltaiset rekkarit (on yksityisia jotka huijaavat). En ole varma nykymeiningista, mutta veikkaisin etta keskustaan joudut maksamaan jotain USD 15-20.

Ainoa dorm jonka tiedan on Q-bar, se sijaitsee Msasanin niemella, hyva alue, googlaa se.

Halvat huoneet loytyy myos YMCA, se voisi olla paras vaihtoehto (on varmaan viela alle USD10). Se kylla pitaisi varata etukateen (oliskohan LPssa kontaktit).

Jos noi ei toimi, sitten suosittelisin majoituksen etsimista Libya-streetin luota. Siella on kolme guest houses, Jambo Inn, Economy lodge ja kolmas (nimi unohtui, olikohan Tropical tms.). Jambo inn on halvin, ja ihan kelpo paikka, oleskelin itse siella kuukauden verran. Hinta varmaan nykyaan jotain USD15 luokkaa. Jambo Inniiin voit myos jattaa tavaroita siksi aikaan, kun menet Zanzibarille. jos haluat, Jambo inn jarkkaa myos vahan kalliimpaan hintaan kuljetuksen lentokentalta (itse kaytin tata optiota, yksi stressi vahemman). Niille pitaa soittaa, emailit menee lapi jos menee.

Siina lahella on PopInn. Se on viela halvempi, alle USD10 kanssa, mutta siella kannattaa olla varuillaan tavaroiden suhteen, olen kuullut etta niita on kadonnut.

Ja lounas kannattaa syoda joko Chef's pride (libya streetin poikkikadulla) tai Retreat (alyttoman hyvia etela-intialaisia ruokia, meni inkkari ystavaltakin lapi taysin:)) Chef's pridessa kannattaa syoda lounasbuffeesta jotain (ei menusta, tulee kalliimmaksi), siella on paikallisia ruokia. Kookosmaitoa, hedelmia, teeta ja kahvia kadulta, ei maksa paljoa. Tee on maustettua teeta tai inkivaariteeta, eri pojat myy niita. Ja niiden seuraksi saa jotain munkin tyyppisia juttuja. Teetarjoilu on vaan paivasaikaan.:)

Jos meinaat menna junalla sambiaan, kannattaisi junalippu ostaa etukateen DARista TAZARAn asemalta (jos vaan osaat arvata paivan). siis eri juna-asema kuin tavalliset junat.

Elainten suhteen , tuli mieleen, etta minkahan hintainen Mikumin kansallispuisto Tansaniassa on, se on lahella daria ja kai ihan hyva. en tieda tarvitsisiko edes yopya, etta voisi tehda paivan reissun

Malarianehakisy on aika lailla henkilokohtainen kysymys. Jokaisessa on hyvat ja huonot puolet. Doxycyclinia voit ostaa myos halvalla esim Darista, geneerisia laakkeita (mutta osta hyvasta apteekista), sen kanssa taytyy olla auringossa varuillaan.

(aikaisempaan viestiisi) Tansaniassa ei ole sadekautta, se on myoehmmin, mutta luulen etta Zanzibarilla turisteja voi olla aika lailla. Muissa maissa sitten onkin sadekausi, ja esim Sambiassa osa lodgeista on kiinni. Paateilla voi liikkua, mutta popelikossa se onkin sitten vaativampaa.

Mita kautta meinaat menna mosambikiin?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 19.01.2009, 21:56:43 »
Laitanpa tahan ketjuun oman kysymykseni muiden jatkoksi. Millainen Sansibar on sadekaudella? Tekee kosteus paikasta todella epamiellyttavan? Enta meri, muuttuuko se uintikelvottomaksi?

Keskustelun aloittajalle. Olisin hieman huolissani tuon yhdensuuntaisen lentolipun suhteen. Milla lentoyhtiolla lennat? Luullakseni seka LTU etta mika-se-toinen-halpis olikaan vaativat meno-paluulipun Afrikkaan.

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.01.2009, 01:55:43 »
Kiitos taas vinkeistä. Taidan mennä aluksi punkkailemaan tuone jambo inniin ja sitten viettään omia synttäreitä sinne sansibarille.  :) Sambia kiinnostaa kyllä aika paljon mutta harmillista että siellä sataa vettä niin paljon näihin aikoihin. Voi olla että menen sinne siitä huolimatta.. Mosambik kiinnostaa mutta en ole miettinyt toteutusta vielä juuri millään tasolla. Kuitenkin ilmeisesti halpaa seutua.

Malarian suhteen olen päätynyt myös tuohon Doxycycliniin. Eli sitä aijon syödä. Lentoyhtiö millä lennän frankfurtista dariin on qatar airways. Frankfurtista etenen siis 29 päivä. pelkkämenolippu ei käsittääkseni ole ongelma kunhan passi on sen 6kk voimassa maahan saapumisesta. Mistä on hyvä hommata botskiliput tuonne sansibarille?  hyvää matkaa myös magdaleenalle, eihän sitä tiedä voikka jossain päin afrikka törmätäänkin.. :)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.01.2009, 19:59:22 »
Laitanpa tahan ketjuun oman kysymykseni muiden jatkoksi. Millainen Sansibar on sadekaudella? Tekee kosteus paikasta todella epamiellyttavan? Enta meri,

Olen laskujeni mukaan kaynyt Zanzibarilla viisi kertaam, joista yksi selkeasti sadekauden aikana. Mielestani joskus muulloinkin siella vahan ripotteli. Omasta mielestani siella on aina kuuma ja kostea, sataa tai ei. onko se epamiiellyttavaa, lienee makuasia. Sadekautena taivas oli pilvessa, ja valilla ripotteli, oli sellainen satteen tuntu, valilla satoi kunnollakin. Aina olen myos meressa rapikoinyt. Mutta nykyaan sadekaudet tuppaa heittelemaan, oliko se viime vai toissa vuonna siella satoi joskus heinakuussakin, joten ei niita saita oikein voi ennustaa.

AP:Lla
Mielestani Usva-auerteen (miten hemmetissa taa taipuu?=) varoitus lentoyhtiosta on kylla paikallaan. Lentoyhtioilla on eri saannnot kuin varsinaisilla rajaviranomaisilla, sinuna kylla tarkistaisin etta paastavat sinut koneeseen, ja mieluitenn kirjallisesti. Olen itse jaanyt koneesta pois, koska lentoyhtiolla ei ollut tietoa, etta suomalaisena saan rajalla viisumin.

lauttaliput saat sielta satamasta. se on raivostuttava paikka, siella on kaiken maailman vipeltajaa jotka haluavat ostaa sinulle lippuja. osta lippu edellisena paivana (ilman matkatavaroita) mene lippuluukulle suoraan, katso ensin mika yhtio liitutaululta (eri yhtioilla on omat luukut, oliko niita kaksi vai kolme yhtiota). Varo taskuvarkaita. passi tms mukaan

mosambik ei ole halpa, ainakin hotellit mielestani ovat kalliita.

suosittelen junaa cuambasta nampulaan mosambikissa.

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.01.2009, 15:32:31 »
Elektronisessa matkalipussa mainittiin vain seuraavasti.
PASSI JA VIISUMI
Tarkistathan kohdemaan ja mahdollisen kauttakulkumaan passi ja viisumivaatimukset ennen matkan alkua. Lisätietoja saat osoitteesta www.formin.fi tai kyseisen maan suurlähetystöstä tai konsulaatista.
Sen tiedon mukaan viisumin saa lentokentältä

Lentoyhtiön säännöissä en huomannut mitään kohtaa jossa olisi vaadittu paluulippu eli millä tavalla voisin tietää että en pääsekkään lentokoneeseen ilman paluulippua?? Huolestuttavia uutisia näin viime metreillä. mpala, sinulta on lento evätty joskus tuosta syystä? alkaa hirvittää. Mitä voin tehdä mikäli asia olisi näin? Tukholman kautta en enää viisumia ehdi hankkimaan..

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 23.01.2009, 18:00:52 »
Lentoyhtiön säännöissä en huomannut mitään kohtaa jossa olisi vaadittu paluulippu eli millä tavalla voisin tietää että en pääsekkään lentokoneeseen ilman paluulippua?? Huolestuttavia uutisia näin viime metreillä. mpala, sinulta on lento evätty joskus tuosta syystä? alkaa hirvittää.

minun piti saada silloin ko maan immigrationista todistus, etta saan viisumin rajalta (=lentokentalta).

Tamahan on vaan potentiaalinen ongelma, voihan olla ettei mitaan hamminkia synnykaan. Se voi myos ihan riippua virkailijastakin. Oletko jossain vaiheessa maassa jossa ko yhtiolla on konttuuri, jos menisit kysaisemaan/soittaisit onko ok.

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 25.01.2009, 01:25:42 »
Torstaina olen Saksassa ja voin soittaa lentoyhtiöön. En tosin tiedä mitä siinä vaiheessa voin tehdä kun lentolähtee kuitenkin illalla. Jatko lennon voin periaatteessa vielä hankkia. Toivotaan parasta. Ensi viikonloppuna sitä ollaankin jo etelämpänä kuin koskaan. :)

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.01.2009, 10:34:30 »
Jihuu.
Suurlähetystö kuittas mun huoliin seuraavalla viestillä.

Kyllä Suomen kansalaiset voivat saada viisumin Tansaniaan saapuessaan lentokentällä. Hinta 50 USD. En ole kuullut ongelmista.
Hyvää matkaa!

Luotetaan tuohon.

Kuinka helppo on järkkäillä sieltä sansibarin satamasta palveluita jos sinne menee päämäärättömänä vaan lautalla?

Matkavakuutus jää vielä viimeiselle päivälle hankittavaksi. Menin maksamaan liiton jäsenyyden että saan 3kk matkavakuutuksen eurooppalaiselta. No tähän nyt ei sitte voikkaan ostaa niitä lisäkuukausia vaan pitäisi ostaa pohjolan perusvakuutus ja siihen lisäkuukaudet. Eli hukkaan menee. ärsyttäviä nuo vakuutuskuviot mutta niin kai aina.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.01.2009, 17:02:49 »
Olen ainakin joskus vajaat 10v sitten vain pöllähtänyt Stone towniin lautalla ja järkännyt kaiken paikan päällä. Hienoa sukellusta oli, jos sellaisesta pitää.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 26.01.2009, 18:25:55 »
Jihuu.
Suurlähetystö kuittas mun huoliin seuraavalla viestillä.

Kyllä Suomen kansalaiset voivat saada viisumin Tansaniaan saapuessaan lentokentällä. Hinta 50 USD. En ole kuullut ongelmista.
Hyvää matkaa!

Luotetaan tuohon.

Kuinka helppo on järkkäillä sieltä sansibarin satamasta palveluita jos sinne menee päämäärättömänä vaan lautalla?

Taisin sekoittaa sinua, kyse oli siis siita mita mielta lentoyhtio on. Tansanian saannot on selvat, mutta lentoyhtiot voivat joskus olla aika anaalisia jos ei ole mustaa valkoisella (ongelmatilanteessa joutuvat palauttamaan matkustajan takaisin omalla kustannuksellaan). Jos sulla on kuitenkin menolippu jostain eteenpain eikohan sekin riita.

Jos olisin sina, menisin aamulautalla, ja sitten suoraan daladalalla Nungwiin. Nungwissa on paljon porukkaa, ja eritasoista majoitusta. Zanzbarilla (joskus myos Darissakin) jos ei ole ihan taytta, voi majoituksesta tinkia. Jos haluat, sielta on helppo kayda Kendwassa (paasee joko rantaa myoten kavellen tai veneella). sukellukset etc jarjestyy paikan paalta.

Sitten palaisin rantapaikasta stone towniin ja olisin siella jonkun aikaa. Stone townissa saattaa olla taksin paikka, voi olla vaikea loytaa majoitusta jalkaisin jos majoitus ei satu olemaan ihan vanhan keskustan laitamilla, se on nimittain todellinen labyrintti. Mun mielesta yksi paiva kannattaa varata spice touriin, sen voi varata edellisena iltana. Muutenkin siella on nakemista aika lailla.

Stone town on muuten tuervallinen, mutta pimealla ei kavelisi sellaisia kujia joita ei ole valaistu ja joissa kukaan muu ei kavele. Jos vastaan tulee jotain kivettyneita rastapaita, valttele niita, ne voi olla tosisekaisin eika tieda mita ne saa paahansa. Ei mikaan suuri ongelma kuitenkaan.

Dariin viela hajaohjeita. Sulla varmaan on LP tai vastaava opus, missa on paikalliset nahtavyydet. Puoli paivaa riittaa, kun kavelee sen ydinkeskustan ja mosque streetin ympari. Sitten itse menisin ensin Mwengen kasityomarkkinoille, siella on ihan hauska katella mita on. Sitten perinnemuseoon (Makumbusho, on myos daladalapysakin nimi). Siita sitten tien poikki oluelle, siina on isot alueet, tosi kivaa seutua ja ruokaakin voi syoda.

Keskustan daladala asemalta (Posta Mpya) lahtee valkolilat daladalat Mwengeen (paatepysakki), pysahtyen valilla Makumbushosss. Nama daladalat lopettaa kulkemisen joskus klo 20-21, joten sitten joutuu ottaa taksin, jos myohaiseksi.

Yhdessa vaiheessa Nyumba ya Sanaassa (sellainen polyttynyt kasityokeskus keskustan tuntumassa) oli perjantai iltapaivisin paikallisia tanssiesityksi tms. Kay katsomassa jos siella olisi jotain. Siellakin voi juoda olutta.

Jos Tazaran lipun meinaat ostaa, niin daladala siihen (lentokentan) suuntaan lahtee Mnazi Mojasta, ihan libya streetin kulmilta. Ja daladalapysakin nimi on TAZARA :)

Libya streetiilla pyorii hirveesti naita kundeja (tout) jotka yrittavat myyda sulle safareja tai muuta vastaavaa. Monet backpackerit valttelee niita, mutta mun mielesta ne oli ihan mukavia, kavin joidenkin kanssa kaljalla ja ne naytti/neuvoi paikallisia paikkoja.

Se keskusta on enimmakseen muslimialuetta, joten paikalliset olut yms paikat ovat aika vahissa. Protein bar on lahella, seuraavalla kadulla on toinen, mutten tieda nimea. Sitten on sellainen baari kuin Zanzibar. Loput onkin melkein hotellijuttuja.

SpontaneousRunner

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 08.02.2009, 19:21:27 »
Jees.

Ihan hyvin on lahteny tama reissu kayntiin. Viikon huilasin kenwassa ja nyt muutama paiva taalla stone townissa jonka jalkeen dariin. Mietin etta lahteakko darin jalkeen arushaan vai jatkaisko malawin kautta livingstonea kohti. LMilla lentoyhtioilla paasee lentelemaan hyvin taalla afrikassa. Kuin kataveaa on matkustaa maitse tonne livingstoneen?

Jees eipa muuta. kuumaahan taalla on mutta ei se mitaan :)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.02.2009, 17:11:33 »
Hyva kuulla.

Miksi menet Arushaan, Serengetiin vai? Joudut sitten sielta joko lentamaan tai tulemaan bussilla takaisin Dariin. Ymmartaakseni Dodoman kautta meneva reitti on tosi tuskainen.

Voit myos menna esim Selouksen kansallispuistoon, se on matkan varrella Malawiin pain.

Suosittelen edelleen sita TAZARAA. Voit menna silla myos Mbeyaan, ja sielta sitten alas Malawiin. Mbeya on ylankoaluetta, joten siella on vilpoisempaa.

Halpoja lentoja ei juuri ole. Ylipaataan lentoja on hintsusti, jopa paakaupunkien valilla. Sambialainen lentoyhtio meni juuri konkkaan, joten en tieda onko Darin ja Lusakan valilla lentoja. Tansanian sisalla on lentoja. Sitten on mosambikilaisen LAMin lento Darista Pembaan (mosambikissa), kaksi kertaa viikosas (ti ja la?), maksaa muistaakseni USD 250.  Livingstonesta Jburgiin taitaa olla halpa lento. Ja kuten kirjoitin, LAMilla on halpoja yolentoja mosambikissa.

Mutta elainten suhteen suosittelen Krugeria etela-afrikassa, siella nakee takuuvarmasti kaikki elaimet ja on paljon halvempi kuin esim tansanian puistot.

mattimeikalainen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 21.02.2009, 00:21:43 »
jatkolentolipun voi feikata johonkin 15minuuttiin, lämmittää aina sydäntä pitää varalla mukana lennon aikana. ikinä ei ole kylläkään ketään kiinnostanut rajalla.

en oo ite käyny ikinä malawilla mut kaks ruotsalaista namibiassa ja eteläafrikassa molemmat kehuivat sitä tosi paljon, se oli niiden mielestä kuin taivas tai jotain. en kylläkään ihan täysin tajunut miksi. mut käy tsekkaa...
« Viimeksi muokattu: 21.02.2009, 00:23:43 kirjoittanut mattimeikalainen »