Akupunktio

(Luettu 11889 kertaa)

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
Akupunktio
« : 24.08.2006, 15:57:11 »
Millasia kokemuksia teillä on akupunktiosta? Uskotteko siihen ylipäätään?
Kerran Espanjassa ollessani käytiin purjeveneilemässä. No sehän ei mulle tietenkään sopinut, heti matkapahoinvointisena lähdön jälkeen rupesin oksentelemaan. Ei sattunut ees olemaan niitä matkapahoinvointipilsuja mukana. Kapteeni sitten päätti auttaa mua; merkkasi ensiksi molempiin ranteisiin kuulakärkikynällä kaksi pistettä. Sitten haki kuminauhalliset rannekkeet, missä oli joku pallura keskellä, siis semmonen kohotettu pallukka. Laitto ne mun ranteisiin niin, että pallurat osu näitten kynällä tehtyjen pisteiden keskelle, ja mä simahdin heti. Vitutti kyllä, kun veneily meni ohi mutta ei se olis kivaa ollut oksennellessakaan. Kun oltiin perillä ja rannekkeet otettiin pois, heräsin ja oksentelu jatkui koko automatkan kämpille.
En tiiä yhtään mihin toi perustuu ja miten se on mahdollista. Onko muilla kokemuksia?
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Titsu

• Reissaaja
    • Profiili
Akupunktio
« Vastaus #1 : 24.08.2006, 16:04:28 »
Mä olen kokeillut lähinnä korva-akupunktiota, jota käytetään paljon esimerkiksi huumevierotuksessa. Rentoutunut olo siitä minulle tuli ja asiakkaatkin kokivat sen hyvin rauhoittavana, jopa niin, että kaman saattoi hetkeksi unohtaa.

Migreeniin mulle on laitettu neulat peukalon ja etusormen väliin. Kipu hellitti välittömästi. Sattumastakaan ei liene kyse, kun toimi useamman kerran. Akupunktio on ihmeellistä ja olin kovin skeptinen sen suhteen ennen. Nyt suosittelen sitä kaikille.

Vielä tuli mieleen, että kokeilin myös magneettiakua korviin ja uni maistui sujuvasti magneettipallurat korvissa. Se sopii myös neulakammoisille.
ihaan mielipiteitäsi, mutta olen valmis kuolemaan sananvapautesi puolesta.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Akupunktio
« Vastaus #2 : 24.08.2006, 19:57:01 »
Uskon kyllä! Ihan mahdollista, että tuo auttoi pahoinvointiisi.

Olen käynyt vyöhyketerapiassa, jossa hierotaan jalkapohjia, etenkin sieltä löytyviä kipeitä pisteitä, jotka kaikki osoittavat tiettyjä paikkoja muualla elimistössä. (Esim. peukalovarpaan sivu = pää, jalkaterän sisäsivu = selkä, ulkosivu = vatsa jne.) Tuota vatsan aluetta paineltaessa ihan nolotti, kun masusta alkoi kuulua kauheaa kurinaa terapian aikana - täti tosin vain totesi, että on ihan luonnollista, että maha alkaa toimia. :)

Vyöhyketerapian perusajatus on sama kuin akupunktiossa. Ihmisen kehosta löytyy lukemattomia pisteitä, joita käsittelemällä voidaan parantaa monenlaisia vaivoja. Akupunktiossa käytetään useinmiten neuloja ja vyöhyketerapiassa tyydytään vain pisteiden hieromiseen sekä esim. pienten magneettien laittamiseen korvalehden akupisteisiin. (Kiinassa voidaan käyttää myös jotain siemeniä.) Vyöhyketerapiassa ideana on, että jalkapohjat, kämmenet sekä korvalehdet heijastavat koko kehoa pisteisiinsä. Tai jotakin. :roll:

Netistä ja kirjastosta löytyy paljon tietoa kiinnostuneille.

Akupunktiota ei sitäpaitsi enää pidetä ns. huuhaa-hoitona, vaan esimerkiksi kotikuntani lääkäri antaa akupunktiota. Itse olen suunnitellut meneväni hoidattamaan menetelmällä piinallisia niska- ja hartiaseudun särkyjä. Olen muuten kuullut, että monet ovat päässeet eroon pahasta migreenistä akupunktion avulla!

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Akupunktio
« Vastaus #3 : 25.08.2006, 10:37:44 »
Akupunktio on ihan normaali juttu, mitä Sveitsissä lääkärit määrää tiettyihin vaivoihin. Piikittämään saa sitten mennä yliopistolliselle sairaalalle. Sitä ei pidetä minään uskon asiana ja sellaisena minunkin on sitä vaikea nähdä.  Akupunktiota määrätään ainakin verenpaineeseen ja mikreeniin. Näistä tunnen ihmisiä, jotka käyvät akupunktiossa. Itse en ole akupunktiota saanut, eikä ole ollut tarvetta. Sen sijaan olen saanut parikin kertaa selkäkipuihin avun hermoratahieronnassa.

Matkapahoinvointiin minulle "määrättiin" hypnoosia ja auttoihan se.

Täällä muutenkin käytetään koko kirjoa ruumiillisen ja henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Onhan yrteillä sun muilla todella pitkät perinteet Keski-Euroopassa ja oikeastaan rohdoksistahan se on näiden nykyisten lääkkeiden kehittely alkanut. Yhä edelleen on monet rohdot usein parempia, kuin normaalit lääkkeet. Ehkä valkoinen pilleri auttaa itse vaivaan tahokkaimmin, mutta tilalle saattaa saada puolitusinaa muuta. Esimerkiksi virtsaputkentuhehdus, johon Suomessa annetaan heti antibiotteja, tilalle saa hiivan jne.

Hyvä ystäväni (tai oikeastaan mieheni lapsuudenystävä) on perinteisen kiinalaisen lääketieteen tohtori. Häneltä olen oppinut ihan valtavasti. Mm sen, ettei kiinalainen ja läntinen lääketiede kilpaile toistensa kanssa vaan parhaimmillaan tukevat. Näin esimerkiksi tilanteessa, jossa polvinivelet on käytetty loppuun. Ei sitä korjata millään teellä, vaan siihen tarvitaan kirurgin veistä. Kiinalainen lääketiede sen sijaan voi valmistaa kroppaa leikkaukseen niin, että sen jälkeen siitä toipuu paremmin.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Akupunktio
« Vastaus #4 : 25.08.2006, 13:58:09 »
Auttaako akupunktio oikeasti tupakoinnin lopettamisessa? Kannattaisiko sijoittaa rahaa siihen?

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
Akupunktio
« Vastaus #5 : 26.08.2006, 21:58:39 »
Tuo peukalon ja etusormen väli pitäis toimia myös hammaskipuun (lujaa hieromalla, akupunktiosta en tiedä). Mulla ei kyllä auttanut, eikä taida auttaa mikään niin kauan kun uskaltautuu hammaslääkäriin :? . Akupunktiosta migreenihoitona ois kiva kuulla lisää, ilmeisesti voidaan toteuttaa myös yläselkään, joten kertokaa kokemuksia jos löytyy.
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Amarie

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - keamesiaurora@hotmail.com
    • Profiili
    • http://mesiaurora.org
Akupunktio
« Vastaus #6 : 27.08.2006, 08:21:46 »
Lainaus käyttäjältä: "pikkumyy"
Tuo peukalon ja etusormen väli pitäis toimia myös hammaskipuun (lujaa hieromalla, akupunktiosta en tiedä). Mulla ei kyllä auttanut, eikä taida auttaa mikään niin kauan kun uskaltautuu hammaslääkäriin :? . Akupunktiosta migreenihoitona ois kiva kuulla lisää, ilmeisesti voidaan toteuttaa myös yläselkään, joten kertokaa kokemuksia jos löytyy.

Tuo peukalon ja etusormen välin hierominen auttaa kuulemma päänsärkyynkin, ja mulla ainakin tuntuu auttavan. Kauhean migreenin kourissa ollessa hieron tota väliä jo melkein edes tajuamatta tekeväni sitä ja pääsen yleensä sängystä ylös ilman särkylääkkeitä, jos teen niin.

Sakura

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Akupunktio
« Vastaus #7 : 12.06.2008, 00:29:54 »
Olen saanut akupunktiota Suomessa yksityisellä lääkäriasemalla erikoislääkäriltä, jolla oli akupunktiopätevyys. Suositus akupunktioon tuli neurologiltani, joka määräsi sitä migreenin estoon. Toimi!

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.06.2008, 02:51:54 »
Korvaako Kela migreenin vuoksi tehtävää akupunktiohoitoa? Mulla on nyt taas viimeisen kahden kuukauden aikana ollut 22 migreeniä, että alkaa pikkuhiljaa mennä hermo... Olen menossa migreeniin erikoistuneelle neurologille, joten katsotaan mitä se sanoo. Betasalpaajat kun ei auta, sumatriptaanit kyllä mutta ovat kalliita ja voimakkaita. Yllättävä apu löytyi myös kurkumavalmisteesta nimeltä Fortodol. Mutta akupunktiota haluaisin kokeilla myös, etenkin jos siitä olisi yhtään pitkäkestoista tai siis ehkäisevää apua.

Sakura

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.06.2008, 03:46:11 »
Kyllä sain Kela-korvauksen akupunktiohoidosta. Itselleni jäi aika vähän maksettavaksi kun lääkäri ei ottanut erikoislääkärin palkkiota akupunktion hoidosta vaan antoi sen yleislääkärin palkkiolla eikä ottanut maksua hoidon maksimikeston vaan minimikeston mukaan.

Lääkärin antamasta akupunktiohoidosta siis kyllä saa Kela-korvauksen, mutta en ole varma korvataanko muiden antama akupunktiohoito. Muistaakseni tuttuni kyllä käy akupunktiohoidossa fysioterapeutille ja hänkin saa siitä Kela-korvauksen.

Migreeni on viheliäs sairaus...Itse jouduin yhdessä vaiheessa olemaan melkein vuoden sairaslomalla jatkuvien migreenien takia. Jouduin jäämään yliopisto-opinnoista siis ihan sairauspäivärahalle migreenin takia. Olen kokeillut migreenin estoon betasalpaajia, epilepsialääkkeitä, trisyklisiä-,  ja ssri-lääkkeitä. Parhaiten minulla on auttanut beetasalpaajat. Minun pitää tosin vähintään vuoden välein vaihtaa valmistetta toiseen kun lääkkeistä menee estohoidossa teho. Joudun syömään beetasalpaajia myös suurilla annoksilla, sillä pienemmistä annoksista ei ole migreeneihini mitään tehoa.

Itselläni on myös triptaanit käytössä kohtauksiin. En voi käyttää sumatriptaania sulfa-allergian takia (ristiallergiavaara) mutta käytän Zomigia ja Relertiä.

Kannattaa muistaa että liiallinen kohtauslääkkeiden käyttö voi itsessään ylläpitää migreenikierrettä eli syntyy ns. lääkepäänsärky, jonka vieroitus tehdään yleensä isoannoksisen kortisonihoidon avulla ja monesti sairaalassa. Mitkään estolääkkeet eivät toimi jos taustalla on lääkepäänsärky.

Yli 15 migreenikohtausta kuussa on kroonisen migreenin merkki ja silloin viimeistään on aika hakea apua.

Kokeile ihmeessä akupunktiota, josko siitä olisi jotain apua sinulle.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.06.2008, 08:34:35 »
Mulla akupunktio auttoi niska-hartiaseudun kestojumitukseen ja Kela korvasi sen samalla tavalla kuin fysioterapian. Kävin siis fysioterapeutilla eikä siinä lue mitenkään erikseen että on annettu akupunktiota ja lähetekin oli fysioterapiaan. Alaselkään akupunktio ei enää sitten auttanutkaan (tosin selvisi että yksi luu siellä törrötti väärään suuntaan joten ei se akupunktiotakaan kaikkeen pysty...).
Soarele este galben

Mmjt

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Mmjt/about/
« Vastaus #11 : 18.01.2009, 22:50:34 »
Kävin työterveyden kautta lääkärin tekemässä akupuntiossa. Toiset sanovat, etteivät neulat tunnu yhtään, mutta minulla ainakin tuntuivat jonkin verran. Neulat laitettiin siis niska- ja hartia-alueelle. En osaa oikein selittää miltä tuntui, mutta ei se mitään sietämätöntä kipua ollut, ehkä sellaista hiukan kirvelyn tyyppistä. Onko muilla hoito ollut täysin kivutonta vai onko ollut tuntemuksia neuloista?
Ensimmäisen hoidon jälkeen pää oli jokseenkin sekaisin ja sain migreenikohtauksen samana iltana.  ::) Että hyvä hyvä! Kävin kuitenkin määrätyt kaksi kertaa vielä sen jälkeen ja muistaakseni kohtauksia niidenkin jälkeen oli muutama, josta päättelin ettei tästä tainnut olla apua minulle, kaikkiin kun kuulemma akuhoito ei tepsi. Viime vuoden lopulla tulikin sitten oikein kolmipäiväinen särky (poikkeuksellisesti ilman auraoireita), mutta särkylääkkeitä syömällä sain kohtauksen pysymään jotenkin loitolla. Tässä vaiheessa havahduinkin siihen ettei pahempia kohtauksia ollut ollutkaan noin reiluun vuoteen! Tosin vaikea sanoa onko apu tullut akupunktiosta vai onko ollut muuten vain rauhallisempi kausi, koska minulla migreeni on ollut aika kausittaista muutenkin - joskus saattaa olla 0,5-1 vuotta ettei ole kohtauksia ja sitten niitä onkin taas joka viikko. (Vaikeuttaa lääkehoidon testaamista, kun sen yhden kohtauksen jälkeen saattaa kulua niin kauan, että lääkekin jo vanhenee.) Nyt on taas akuaika varattuna, katsotaan kuinka käy.

Lulu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.01.2009, 23:24:18 »
Auttaako akupunktio oikeasti tupakoinnin lopettamisessa? Kannattaisiko sijoittaa rahaa siihen?

tähän mennessä ei ainakaan ole saatu mitään näyttöä, että akupunktiosta olisi hyötyä tupakoinnin lopettamisessa.

sen sijaan akupunktio voi auttaa juurikin migreeniin, niska- ja hartialihasten kipuihin, selkäsärkyyn, kuukautiskipuihin, pahoinvointiin.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.01.2009, 23:37:41 »
 Itelläni oli jumitusta ykäselässä/niskoissa ja kävin akupunktiossa mutten kyllä huomannut että siitä olisi ollut mitään hyötyä. tosin voihan olla että joskus pitää käydä useammankin kerran.
Never Give Up.

DeeDee

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.01.2009, 05:51:12 »
Mä kävin joskus opiskeluaikoina nuorisoasemalla korva-akupunktiossa hakemassa apua univaikeuksiin. Pari kertaa kun olin käynyt hoidossa, yksi hoitaja sanoi, että mulla on lävistys just yhessä vireystilaa nostavassa kohdassa korvan rustossa. Päätin ottaa korun pois, ja univaikeudet helpottivat. Voihan tietenkin olla, että opiskelussa ollut stressaava kausi helpotti tai muuta vastaavaa, mutta ajallisesti nukkumisvaikeudet helpottivat nimen omaan pian sen jälkeen kun otin korun pois. Eli uskon että on vaikutusta.