JIM 'Matkalla: 5 euron reissu'

(Luettu 3002 kertaa)

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
JIM 'Matkalla: 5 euron reissu'
« : 25.01.2009, 14:13:41 »
Tuli jälleen katseltua JIMiltä 'Matkalla: 5 euron reissu'. Sarjan nimi lupaa mielestäni ihan hyvää budjettimatkailusta kiinnostuneille, mutta todellisuudessa sarja on jotain aivan muuta ja antaa budjettimatkailusta todella huonon kuvan.

Sarjassa Leon-niminen jamppa kiertää Britanniaa tuolla päiväbudjetilla, sisältäen matkat, ruuat sekä majoituksen. Kaverin perässä kulkeva muu ryhmä saa majoittua hotelleissa ja syödä mielen määrin, nämä lähinnä kettuilevat 'matkaajalle' tästä jatkuvalla syötöllä.

Jokainen jakso tuntuukin olevan vain sitä, kuinka tämä Leon kiertää majataloja, ravintoloita ym. ruinaamassa ilmaista yöpymistä, ilmaista ruokaa ja ilmaista kyytiä seuraavaan paikkaan. Majoitukset tuntuvat pääasiassa olevan ns. B&B-paikkoja tai hotelleja, varsinaisista budjettimajotuksista (hostellit) ei ole omalla kohdallani osunut vielä mitään. Lisäksi kaveri tuntuu vain valittavan kohtaloaan kuvaajalle ja tuottajalle.

Lisäksi kaikkiin paikkoihin ruinatessaan Leon aloittaa keskustelun samalla repliikillä: "Teemme dokumenttia Britannian kiertämisestä 5 punnalla päivässä, joka sisältää matkat, majoituksen ja ruuan. Voisitteko tarjota minulle ilmaisen....".

Lähinnä ihmetyttää, mikähän mahtaa olla koko sarjan pointti? :D Ei mielestäni ole kovinkaan hyvä esimerkki budjettimatkailusta, koska jotkut varmasti uskovat sen olevan juuri sitä mitä se on tässä sarjassakin :) Tuskin tuon katsojaluvut mitenkään päätä kuitenkaan huimaa... :D

Onko muut seurannut tai vahingossa katsellut kyseistä sarjaa ja mitä mietteitä se on herättänyt? Hausta en löytänyt sarjan nimellä mitään keskustelua, mutta jos tästä on jotain jo olemassa, pahoittelut ja modet varmaankin voivat tämän siihen yhdistää :)

Pitt_Bull

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: JIM 'Matkalla: 5 euron reissu'
« Vastaus #1 : 25.01.2009, 16:08:27 »
Juu, katsoin yhden episodin ko. paskaa.. Jäi todella huono maku siitä sarjasta. Ihan pelkkää ruinaamista vaan koko ajan. Mielestäni idea menee hukkaan, huonosti toteutettu sarja. Aineksia olisi ollut vaikka mihin.

pistaasi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.01.2009, 08:03:21 »
Joo, on tullu itse asiassa katottua useampikin jakso. Aineksiahan sarjassa olisi ollut tosiaan vaikka mihin, nyt tuntuu että jaksot ei paljoa toisistaan eroa. Mutta en tiedä onko sarjassa kyse sellaisesta budjettimatkailusta, minkälaisena suurin osa sen käsittää. Enemmänkin "et uskalla lähteä kiertämään Britanniaa 5 euron budjetilla/pvä"-veto. Kuitenkin, hyvää "aivot narikkaan"-viihdettä!
"The World is a book, and those who
do not travel read only a page"
-St. Augustine-

MikaT2

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.01.2009, 08:22:31 »
Juu, katsoin yhden episodin ko. paskaa.. Jäi todella huono maku siitä sarjasta. Ihan pelkkää ruinaamista vaan koko ajan. Mielestäni idea menee hukkaan, huonosti toteutettu sarja. Aineksia olisi ollut vaikka mihin.

Samaa mieltä.

Tuota budjettia olisi voitu pistää isommaksi ja idea niin että hän oikeasti sillä eläisi.
Nythän hän saa etuja kameraryhmän läsnäolosta ja tiedosta että tuo telvisioidaan jne.
Minua olisi kiinnostanut millä budjetilla minimissään onnistuisi matkanteko.

Cafemaker

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.01.2009, 11:36:59 »
Itsekki tuli katottua kyseistä sarjaa, ja suoraan sanotusti p....a, kuvittelin että tässä olisin kunnon budjetti matkailusta kyse jossa olisin vinkkejä ja niksejä matkailuun mutta kerjäämistä tossa pää sääntöisesti näytettiin ja ei se Leo kyllä miltään reppureissaajalta vaikuttanu, päinvastoin... tuntui ihmiseltä joka kannattaa vain ja ainoastaan valmismatkoja.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.01.2009, 16:26:54 »
Liftaus + HC/Couch surfing voisi säkällä tuohon 5€/päivä onnistuakin budjettisafkalla.

Tuollaisella ohjelmakonseptilla on toki yhtä paljon tekemistä halppismatkailun kanssa kuin työmatkoilla. Niissähän budjetti menee miinuksen puolelle, kun työnantaja maksaa kulut ja vielä palkkaa päälle.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

katjab

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.flickr.com/photos/katjafin/
« Vastaus #6 : 26.01.2009, 17:26:59 »
Minä olen katsonut kyllä joka osan ja ihan hauskaa viihdettä, vaikka ei ohjelmasta kyllä mitään halpismatkailuvinkkejä ilman pummaamista sinänsä saa. Kiva kuitenkin katsella erilaisia paikkoja ja matkan varrella tavattuja tavallisiakin ihmisiä. Ruikuttaminen ja kerjääminen on ärsyttävää, vaikka itse en varmaan tuolla rahalla edes ruokia saisi ;D Yks päivä näytti, että ei olis syönyt kuin aamulla kerran jotain pientä  :-* Kai tuota voisi kuitenkin edes liftata tai nukkua vaikka jollain asemalla aina välillä.

Tutustuin lisää asiaan ja on kiertänyt samalla kaavalla myös ameriikkaa ja matkannut Pariisista Moskovaan:

http://www.myspace.com/amazingnobody

Tontsa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.01.2009, 21:01:15 »
Tosiaan aineksia olisi ollut hyväänkin sarjaan. Jonkin verran tullut tuota kuitenkin katottua. Itseänikin tuo Britannian halki matkaaminen kiinnostaa ja harmittaakin, että tässä nyt ei itse kaupunkeja/kyliä pahemmin näytetä. Oikeastaan koko ajan ollaan siellä pubissa/ravintolassa/hotellissa ruinaamassa ruokaa tai majoitusta :P Pari ihan mielenkiintoistakin jaksoa oli, mutta muuten erittäin tylsää.

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.01.2009, 15:35:02 »
Mulla oli niin suuret odotukset kun näin että JIMillä tollasta ohjelmaa tulee. Katsoin yhen jakson ja mua oikeesti inhotti ja ärsytti kuinka tyhmä idiootti oikein tekee tv-sarjaa. Mä luulin että se ohjelma olis sellainen kiinnostava, et se liftailee ympäriinsä, yöpyy ulkosalla, dyykkaa ruokaa etc. elää halvasti. Mut se äijä vaan ruinaa ja ruinaa kaiken ilmaiseksi ja maksaa bussi-/junalipuista koska niitä ei todellakaan ilmaiseksi saa. Kokoajan vikisee kuinka inhottavaa on olla ilman rahaa kun ei saa sitä eikä tätä. Mitä sit on lähteny tollasta dokkaria tekemään? Jäi tosi paha maku suuhun enkä kyllä katso enää toista jaksoa kyseistä sarjaa.
Tekis mieli takoa sille päähän että maailmassa on paljon mukavia ihmisiä jotka ottais sen asumaan sohvalleen muutamaksi päivää ja tarjois ruoatkin (CS, HC, GFL, etc etc.), mutta ei tolla asenteella! Hyi mikä pässi! Älkää katsoko tyhmää sarjaa.  :)

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 27.01.2009, 19:16:04 »
Mulla oli niin suuret odotukset kun näin että JIMillä tollasta ohjelmaa tulee. Katsoin yhen jakson ja mua oikeesti inhotti ja ärsytti kuinka tyhmä idiootti oikein tekee tv-sarjaa. Mä luulin että se ohjelma olis sellainen kiinnostava, et se liftailee ympäriinsä, yöpyy ulkosalla, dyykkaa ruokaa etc. elää halvasti. Mut se äijä vaan ruinaa ja ruinaa kaiken ilmaiseksi ja maksaa bussi-/junalipuista koska niitä ei todellakaan ilmaiseksi saa. Kokoajan vikisee kuinka inhottavaa on olla ilman rahaa kun ei saa sitä eikä tätä. Mitä sit on lähteny tollasta dokkaria tekemään? Jäi tosi paha maku suuhun enkä kyllä katso enää toista jaksoa kyseistä sarjaa.
Tekis mieli takoa sille päähän että maailmassa on paljon mukavia ihmisiä jotka ottais sen asumaan sohvalleen muutamaksi päivää ja tarjois ruoatkin (CS, HC, GFL, etc etc.), mutta ei tolla asenteella! Hyi mikä pässi! Älkää katsoko tyhmää sarjaa.  :)

Jo £15 päiväbudjetti mahdollistaisi ns. kunnon matkustelun, jolloin sarjasta olisi jotain hyötyäkin ja saattaisi irrota jopa jotain ideoita. Nyt tuosta ei juuri muuta saa irti kuin kuvaa eri paikoista :)

Vaikka en ole juurikaan tutustunut CouchSurfing ym. toimintaan, voisi uskoa että Briteistä löytyy sen jäseniä ympäriinsä.  CouchSurfing-ideankin tuossa dokkarissa olisi voinut tuoda esiin, mainostamatta kuitenkin juuri kyseistä sivustoa. Eikä sen ilmaisen lounaankaan tarvitsisi aina olla jostain 'kunnon' ravintolasta. Nyt matkustellaan mahdottomalla budjetilla budjetista välittämättä, minkä seurauksena on tuo pelkkä ruinaaminen. Usein tuo päiväbudjetti kuluukin kaverilla vetoon tai matkan/majoituksen osamaksuun.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009, 19:18:18 kirjoittanut Tubee »