Hyviä matkakertomuskirjoja?

(Luettu 83700 kertaa)

helri

• Reissaaja
    • Profiili
Hyviä matkakertomuskirjoja?
« : 01.02.2009, 20:09:24 »
Mitä matkakertomuskirjoja suosittelette?

Madventures-opas on luettu (vaikkei varsinaisesti mikään matkakertomus olekaan) ja pitkästytty Kyllikki Villan parissa (voi sitä ahdistuksen määrää, minkä matkustaminen aiheuttaa). Nyt haussa olisi huikeita kertomuksia matkoista, ja teokset saavat olla vanhempiakin. Onko näitä oikeasti vain tosi vähän, vai enkö vain ole onnistunut löytämään?

Generig

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Hyviä matkakertomuskirjoja?
« Vastaus #1 : 01.02.2009, 20:16:33 »
Intiaaneja ja autiokaupunkeja - autolla läpi amerikan on tällä hetkellä työn alla.

http://www.tienpaalla.net/

Muistaakseni tuota "mainostettiin" täällä  foorumillakin.

Itse kirja on ehkä hieman siloitellusti kirjoitettu - uskon matkalle mahtuneen enemmän yksityiskohtia kuin kirja esiin tuo  :)

pnda

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.02.2009, 20:40:45 »
Hei,

Näistä olen itse tykännyt tosi paljon (tosin tykkäsin niistä Kyllikki Villan kirjoistakin sen rauhallisen tunnelman vuoksi, ja toisaalta myös siitä Madventures-kirjasta :D):

Koivisto, Aura: Irtolaisina Euroopassa (reilikertomus)
With, Niina: Rastaa ja munkkeja & Rahtilaivalla Brasiliaan
Lompolo, Juhani: Junalla Japaniin
Pietilä, Sirpa: Kambodzhan päiväkirja
Delisle, Guy: Merkintöjä Burmasta (sarjakuvaromaani)
Soininvaara, Osmo: Fillarilla Nizzaan
Tukiainen, Katja: Postia Intiasta (sarjakuvaromaani)

Kirjastossa asiasanana toimii "matkakertomukset", ja jos vähän rajaa esim. vuosiluvuilla, tai laittaa jonkun toisen asiasanan, vaikkapa "Afrikka", niin eiköhän sopivia löydy. :)

helri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.02.2009, 22:00:54 »
Kiitos kirjavinkeistä ja pnda, totta että noinhan niitä varmasti löytyy kirjastostakin :).

Mua ei häiritse Kyllikki Villan kirjoissa se verkkaisuus, vaan jotenkin negatiivinen fiilis. Tuntuu että matkustaminen ahdistaa päähenkilöä, samoin muiden ihmisten seura, oma pärjääminen ja jotenkin fiilis on koko ajan miinuksen puolella. Toki on tosi hienoa että tuon ikäinen ihminen reissaa, mutta ainakin Vanhan rouvan lokikirjaa lukiessa tulee sellainen fiilis, että onko reissu kuitenkin jo voimille vähän liikaa.

Ainotar

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.02.2009, 22:25:09 »
Hyvä aihe.  Tätä samaa olen ajatellut itsekin kysellä teiltä muilta tallaajilta.  Olen aivan samaa mieltä tuosta Kyllikki Villan kirjasta. Miksi matkustaa, jos se on yhtä ahdistusta.  Ahdistavaa ja rasittavaa luettavaa.  Onko niin, että kun ikää tulee, kaikenlainen valittaminen lisääntyy (olen itse keski-ikäinen). 
Samantapainen kokemus oli juuri lukemani Marketta Hornin kirja Neljän dollarin päivä, johon tartuin suurin odotuksin.  Alkoi lupaavasti, mutta loppua kohden alkoi todella rasittaa.  Hänen suurin ajatuksensa kai oli matkustaa mahdollisimman halvalla (ekologisesti). 
Tosiasiassa hän vaikuttaa sairaanloisen pihiltä.  Elää toisten kustannuksella ja maksattaa muilla kustannuksiaan surutta ja hankkii tuttavuuksia, joiden siivellä ja vieraanvaraisuudella elää.  Mm. kirjoittaa lähteneensä Tiibetissä kyllälle ostamaan mukia, eräs tiibetiläinen mies maksoi loppujen lopuksi peltimukin ja ostipa neljä omenaakin, koska näki hänen laskevan joka jenin.  Eli siis matkalla vähällä rahalla, kun köyhien maiden ihmiset maksoivat hänen puolestaan.  Moraalitonta sanon minä.  Merkillisiä mielleyhtymiä herätti myös kohta, jossa hän kirjoittaessaan Tiibetin kerjäläisistä toteaa, tuntui pahalta potkia lasta, jonka nenä valui räkää ja vaatteet lemusivat virtsalta, ei häntä oikein voinut kädelläkään työntää pois.  Potkiko hän siis todellakin tiibetiläistä lapsikerjäläistä, sen kuvan tuosta kohdasta saa.  Toki hänen rohkeutensa ja tapansa liikkua on ihailtavaa.  Mutta hänestä tulee selkeästi esiin matkan myötä ennakkoluuloja ja keski-ikäisen ihmisen valitus lisääntyy, kun maailma ei olekaan sellainen kuin hän haluaa eivätkä kaikki matkan varrella puhu englantia.  Myös kaikkien uskonnollisten tukikohtien, ashramien ja luostarien päiväohjelmien seikkaperäinen selittäminen alkoi väsyttää.  Kirjaa olisi pitänyt selkeästi lyhentää ja jäntevöittää,  nyt se oli kasattu kokoon nopealla tahdilla, mikä näkyi kirjoitusvirheissäkin. 
Olisi mukava kuulla muidenkin kommentteja ko. kirjasta ja ehdotuksia mielenkiintoisista muista matkakertomuskirjoista.  Niitä luen mielelläni omien matkojeni välillä.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.02.2009, 23:47:00 »
Vähän eri mieltä Kyllikki Villasta, olen pitänyt molemmista häneltä lukemistani matkakirjoista (Vanhan rouvan lokikirja ja Pakomatkalla), tulee jotenkin realistisempi tunnelma kun ei kaikki ole kokonaan auvoa ja ihanaa. Mukavan verkkaista kerrontaa ja mielenkiintoisia pieniä faktajuttuja. (toisaalta mitä olen omia matkapäiväkirjojani myöhemmin lukenut, niin eivätpä nekään ole mitään hurjaa hehkutusta vaan ehkä just sitä valitusta löytyy aika paljon)

Muita matkakirjasuosikkejani ovat mm. puolalaisen journalistin Ryszard Kapuscinskin matkareportaasit toinen toistaan jännemmistä paikoista. Luettuna on Eebenpuu (käsittelee Afrikkaa), Imperiumi (Neuvostoliiton alueita) ja Soccer War (mm. Afrikkaa ja Latinalaista Amerikkaa). Travels with Herodotus odottaa lukemistaan ja Emperorin ostan jahka siihen törmään jossain. Hyvä kirjoittaja ja havainnoija. Nimenomaan huikeita ovat sedän kertomukset, lämpimästi suosittelen.

Nuorempana tykkäsin kovasti Vivi-Ann Sjögrenin kirjoista (hyllyssä on Mexikansk dagbok, muita suosikkeja mm. Afrikkaan sijoittuva Saharan aamut ja illat), ne voisi ottaa uusintalukuun taas joskus.

Seuraavat (matka-)kirjat ovat itsellä myös lukulistalla (en ole ehtinyt vielä lukea kun opiskelu on vienyt aikaa, kuulisin mielelläni kommentteja jos joku on näitä lukenut): Isabelle Eberhardt: Islamin siimeksessä, Bill Bryson: Notes from a Small Island, Redmond O'Hanlon: Congo Journey, Mary Kingsley: The Congo and the Cameroons, Javier Reverte: El Sueño de Africa. (Näyttääpäs olevan aika Afrikka-painotteista, pitänee etsiskellä jotain Lattari-aiheista mukaan myös). Ja löytyyhän hyllystä tuo Merkintöjä Burmastakin, eiköhän sekin tule kohtapuoliin luettua.

Neljän dollarin päivästä ja tuosta autolla Jenkeissä -kirjasta olen kuullut lähes pelkästään huonoa, joten jäänevät lukematta. Muutenkin minua ehkä kiehtovat enemmän vähän vanhemmat opukset.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #6 : 02.02.2009, 07:44:19 »
Toteuttamaton haaveeni on vielä joskus kävellä Camino Santiago de Compostela, siksi olen lukenut useita siitä kertovia matkakirjoja. Yksi parhaita on mielestäni Susanna Linnan "Simpukankuorelta kotiin".

Usein luen jotain muutakin kirjallisuutta kuin matkakirjoja seuraavasta matkakohteesta. Esim. Irlannista löytyy paljon upeita teoksia, suosikkejani ovat Frank McCourtin kirjat.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

pauliantero

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.02.2009, 11:14:53 »
Samantapainen kokemus oli juuri lukemani Marketta Hornin kirja Neljän dollarin päivä, johon tartuin suurin odotuksin.  Alkoi lupaavasti, mutta loppua kohden alkoi todella rasittaa.
Olisi mukava kuulla muidenkin kommentteja ko. kirjasta ja ehdotuksia mielenkiintoisista muista matkakertomuskirjoista.  Niitä luen mielelläni omien matkojeni välillä.

Olen täysin samaa mieltä tuosta Markettan kirjasta. Tunsin häpeää siitä että se on Suomalainen ja vie tuommoista kuvaa meistä maailmalle. Aluksi kirja oli ihan ok luettavaa, mutta loppua kohden tulin siitä lähinnä pahelle tuulelle (en kuitenkaan malttanut lopettaa). Mietin vaan että oliko hän todella yksinkertainen, joka tuli monissa kommenteissa ilmi vaan ainoastaa niin pihi ja kapeakatseinen jolla loi itsestään yksinkertaisen kuvan.

Kyllikki Villalta olen lukenut vasta Pakomatkan ja lokikirja on odottamassa, mutta en aloita sitä ennen kuin olen toipunut kunnolla Marketta Hornista. Vaatii ainakin puoli vuotta... Kyllä muakin häiritsi se Kyllikin elämän vaikeus ja negatiivisuus. Mietin vain että lokikirja on kirjoitettu 10 vuotta myöhemmin ja sen on pakkko olla vielä raskaampaa luettavaa.

Hyvä että pääsee täällä vähän purkamaan patoutumia noista kirjoista ja huomaa ettei olekkaan outo, kun ei kyseisistä kirjoista niin pitänyt.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.2009, 00:33:32 »
Tänään kävi taas vanhanaikaisesti ja eksyin Akateemiseen muka aikaa tappamaan. Mukaan tarttui alesta taas muutamia uusia matkailuun liittyviä kirjoja (mm. Penguinsin Great Journeys -sarjaa, jossa on lähinnä siis katkelmia vanhoista matkakirjoista Herodotuksesta Humboldtiin). Jahka saan noita uusia ja aiemmin mainitsemiani luettua, voisin niistä jotain tänne naputella.

Mielestäni muuten Pakomatkalla oli ehkä noista Villan kirjoista raskaampi: kirjoittaja tuntui siinä oikeasti masentuneelta kerratessaan kotimaahan jääneitä ongelmia, ystävättömyyttään yms. Vanhan rouvan lokikirjassa taas on enemmän menneiden muistelua ja jonkun verran toki vanhuuden vaivoista yms. asiaa, josta monet eivät kai halua lukea. Mutta se oli ehkä mielestäni parempi noista kahdesta.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

katjab

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.flickr.com/photos/katjafin/
« Vastaus #9 : 03.02.2009, 08:35:24 »
Tuli viimeksi luettua Anthony Bourdain:Kobraa lautasella ja minä tykkäsin.
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789511181408

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #10 : 03.02.2009, 09:03:24 »
Chris Sterwart: Andalusialaiset sitruunat. Ei kerro matkanteosta, vaan maahan muuttamisesta. Suomalaisen vastineen antavat Eija Wagerin kirjat, jotka kertovat italialaisen pikkukylän elämästä ja ihmisistä, siitä millaista on sopeutua (tai sitten ei) kyläläisten keskuuteen.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.02.2009, 18:22:28 »
Suosittelen myös Jet Lag -matkaoppaita Molvania, Phaic Tan ja San Sombrero. Mahtavaa viihdettä, ainakin kaksi ensimmäistä myös suomeksi.

:D
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Ainotar

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.02.2009, 19:12:59 »
Edellisessä viestissä kerroin huonoista lukukokemuksista. Nyt kerron hyvistä.  Selasin kirjahyllyjäni, sieltä löytyi mm. Pirkko Lindbergin Maailmanmatka, sitä voin suositella.  Luin sen vuonna 2005, oikeastaan se täytyisi lukea uudelleen.  Lindberg matkusti hitaasti maailman ympäri, maapallon ekologinen tasapaino ja sen häiriintymisen ilmiöt eri puolilla maapalloa ovat kirjan keskeistä sisältöä. Aiheesta voisi päätellä, että kirja on raskas lukea.  Sitä se ei ole.  Lindberg on hieno havainnoija ja kirjailija.  Oli sykähdyttävää lukijana matkustaa hänen kanssaan.  Kirjan herättämä tunnelma oli aivan erilainen kuin Neljän dollarin päivällä.  Toinen lukukokemus samalta vuodelta oli jo aiemmin mainittu Susanna Linnan Simpukankuorelta kotiin, sympaattinen nuoren kirjoittajan vaelluskirja.  Minullakin on haave Santiago de Compostelan reitin vaeltamisesta.  Nyt kuitenkin edessä Pohjois-Thaimaan vuoriseutu reilun kuukauden päästä. Jotain matkalukemista täytyy ottaa mukaan matkaoppaan lisäksi, on vielä haun alla.

Kettumaaria

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kukka@myspede
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 03.02.2009, 20:42:23 »
Itsellä oli ristiriitainen olo Marketta Hornin kirjasta, toisaalta se inspiroi suuresti ja sai haaveilemaan ennen mahdottoman tuntuisista hankkeista. Lukeminen muuttui kyllä raskaaksi puolivälistä ja alkoi olla jo pientä inhoa kirjailijaa kohtaan. Toisaalta tuntien kirjoittajan taustan, ymmärrän häntä myös hyvin.
 Kannattaa mielestäni kuitenkin lukea jos tuon kaltainen matkustaminen kiinnostaa.

Intiasta olen lukenut kirjan Missä sade leikkii - matkalla eteläisessä intiassa, kirjoittanut Eero Hämeenniemi.
 Kirja on kovin kaunis, mutta ei mikään reppureissaajan opas, vaan sukellus kulttuuriin ja maahan itseensä. Viihdyttävä.

Pirkko Lindbergin Maailmanmatka on seuraavaksi tiedossa, se kiinnostaa minua kovasti.
Charaiveti, charaiveti!
Much Metta!

lajinsaviimeinen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.02.2009, 07:06:10 »
Hämeenniemi on kirjoittanut myös kirjan Norsuilla etuajo-oikeus, jossa käsitellään Intian lisäksi hieman muitakin Aasian maita. Hyvin samantyylinen teos kuin tuo Missä sade leikkii, eli suosittelen :) Toisaalta tykkäsin myös kovasti Kyllikki Villan kirjoista, kaikesta valittamisesta huolimatta. Viimeisin lukemani kirja jostakin tietystä maasta oli Rautaa ja Silkkiä, joka kertoi amerikkalaisen opettajan kahdesta Kiinan vuodesta. Pidin siitäkin melko paljon. Hmm.. Kyllähän noita on tullut luettua vuosien saatossa enemmänkin, mutta nyt ei tietenkään muistu mieleen muita.

Cosmicgirl

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 04.02.2009, 19:43:42 »

Intiasta olen lukenut kirjan Missä sade leikkii - matkalla eteläisessä intiassa, kirjoittanut Eero Hämeenniemi.
 Kirja on kovin kaunis, mutta ei mikään reppureissaajan opas, vaan sukellus kulttuuriin ja maahan itseensä. Viihdyttävä.

Olen myös lukenut tämän ja pidin sitä ihan hyvänä. Intian matkakirjoista ehkä Sarah McDonaldin "Holy Cow" on ollut parhaimpia. En tiedä, onko sitä suomennettu. Kotimaisten kirjoittajien matkakertomuksista ilahduttava oli Osmo Soininvaaran "Fillarilla Nizzaan". Kannattaa lukea, jos pyörällä matkustaminen kiinnostaa :)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #16 : 05.02.2009, 04:19:29 »
Minä pidän kovasti vanhoista 40- ja 50-luvun matkakirjoista. Niitä on rivi kirjahyllyssä. Esim. Mörnen "Kullattu kurjuus" on aivan klassikko.

Niissä matkustaminen tuntuu matkustamiselta, ja vertailuja kotimaan ja muiden maiden välillä tehdään ihanan suoraan. Ja kielenkäytössä ei välitetä poliittisesta korrektisuudesta.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 05.02.2009, 13:50:24 »
Hämeenniemi on kirjoittanut myös kirjan Norsuilla etuajo-oikeus, jossa käsitellään Intian lisäksi hieman muitakin Aasian maita. Hyvin samantyylinen teos kuin tuo Missä sade leikkii, eli suosittelen :) Toisaalta tykkäsin myös kovasti Kyllikki Villan kirjoista, kaikesta valittamisesta huolimatta. Viimeisin lukemani kirja jostakin tietystä maasta oli Rautaa ja Silkkiä, joka kertoi amerikkalaisen opettajan kahdesta Kiinan vuodesta. Pidin siitäkin melko paljon. Hmm.. Kyllähän noita on tullut luettua vuosien saatossa enemmänkin, mutta nyt ei tietenkään muistu mieleen muita.

Pitipä sanomani tuosta Norsuilla on etuajo-oikeus, vaan siitä olikin jo ehditty mainita. Se on hieno kirja, täytyy sanoa. Kunnon kulttuuripaketti.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.02.2009, 22:30:39 »
Kas vain tällaista kirjakeskustelua on ollut aiemmin:
Pallontallaajat.net > Muuta mukavaa > Asian vierestä ja vieläkin kauempaa > Kirjallisuutta
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=1249.0

Come to Finland : julisteita & matkoja 1851-1965. Jyhkeä ja komea kuvakirja Suomen matkailujulisteista.

Chatwin, Bruce: Patagonia, patagonia. Lienee klassikko mutta ei vastannut ihan odotuksiani.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2009, 22:38:11 kirjoittanut kekkuli »
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Tsili

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 06.02.2009, 09:58:59 »
Oi vitsi, täällä ei ole vielä mainittu Jamie Zeppan kirjaa Ylitse taivaan ja maan. Aivan ihana kertomus nuoresta kanadalaisesta opettajasta, joka lähtee melkeinpä hetken mielijohteesta Bhutaniin opettajaksi. Luettuani tämän kirjan yritin epätoivoisesti ottaa selvää, josko minäkin pääsisin Bhutaniin. Toisella lukukerralla (ja enemmän omia reissukokemuksia takana) alkoi Jamien ajoittainen heikkous ärsyttää. Se ei kolmeen kuukauteen syö muuta ku keksejä ja hilloa, kun se ei uskalla koskea paikalliseen ruokaan. Se myös nopeasti ryhtyy muka-henkistyneeksi ja pöyristelee, miten länkkärit luulevat tarvitsevansa niin paljon tavaraa. Seuraavalla sivulla Jamie kuitenkin jo hehkuu innosta, kun pääsee Intian puolelle kunnon ostarille ostelemaan kaikenlaista turhaa.

No, Jamieta lukuunottamatta itse kirja ja kuvaus Bhutanista on mieletöntä luettavaa. Ihana, ihana kirja.
Brisbane on kiva. Reppumatkailu yksin kusee.