Hyvä aihe. Tätä samaa olen ajatellut itsekin kysellä teiltä muilta tallaajilta. Olen aivan samaa mieltä tuosta Kyllikki Villan kirjasta. Miksi matkustaa, jos se on yhtä ahdistusta. Ahdistavaa ja rasittavaa luettavaa. Onko niin, että kun ikää tulee, kaikenlainen valittaminen lisääntyy (olen itse keski-ikäinen).
Samantapainen kokemus oli juuri lukemani Marketta Hornin kirja Neljän dollarin päivä, johon tartuin suurin odotuksin. Alkoi lupaavasti, mutta loppua kohden alkoi todella rasittaa. Hänen suurin ajatuksensa kai oli matkustaa mahdollisimman halvalla (ekologisesti).
Tosiasiassa hän vaikuttaa sairaanloisen pihiltä. Elää toisten kustannuksella ja maksattaa muilla kustannuksiaan surutta ja hankkii tuttavuuksia, joiden siivellä ja vieraanvaraisuudella elää. Mm. kirjoittaa lähteneensä Tiibetissä kyllälle ostamaan mukia, eräs tiibetiläinen mies maksoi loppujen lopuksi peltimukin ja ostipa neljä omenaakin, koska näki hänen laskevan joka jenin. Eli siis matkalla vähällä rahalla, kun köyhien maiden ihmiset maksoivat hänen puolestaan. Moraalitonta sanon minä. Merkillisiä mielleyhtymiä herätti myös kohta, jossa hän kirjoittaessaan Tiibetin kerjäläisistä toteaa, tuntui pahalta potkia lasta, jonka nenä valui räkää ja vaatteet lemusivat virtsalta, ei häntä oikein voinut kädelläkään työntää pois. Potkiko hän siis todellakin tiibetiläistä lapsikerjäläistä, sen kuvan tuosta kohdasta saa. Toki hänen rohkeutensa ja tapansa liikkua on ihailtavaa. Mutta hänestä tulee selkeästi esiin matkan myötä ennakkoluuloja ja keski-ikäisen ihmisen valitus lisääntyy, kun maailma ei olekaan sellainen kuin hän haluaa eivätkä kaikki matkan varrella puhu englantia. Myös kaikkien uskonnollisten tukikohtien, ashramien ja luostarien päiväohjelmien seikkaperäinen selittäminen alkoi väsyttää. Kirjaa olisi pitänyt selkeästi lyhentää ja jäntevöittää, nyt se oli kasattu kokoon nopealla tahdilla, mikä näkyi kirjoitusvirheissäkin.
Olisi mukava kuulla muidenkin kommentteja ko. kirjasta ja ehdotuksia mielenkiintoisista muista matkakertomuskirjoista. Niitä luen mielelläni omien matkojeni välillä.