Hyviä matkakertomuskirjoja?

(Luettu 70228 kertaa)

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Hyviä matkakertomuskirjoja?
« Vastaus #140 : 09.09.2015, 22:21:11 »
Mä luin tuon Vakkurin Afrikan poikki kirjan myös ja tykkäsin ja en tykännyt. Vakkuri osaa kirjoittaa mielenkiintoisesti, mutta olisin enemmän kaivannut tarinoita matkalta, kuin niin perusteellista paneutumista kunkin kaupungin/maan historiaan. Toki historia osuudetkin oli mielenkiintoisia, mutta olisin kaivannut niiden lisäksi vielä enemmän muuta.  Jäi siis vähän pinnallinen kuva niistä paikoista hänen näkövinkkelistään missä hän piipahti. Mutta tykkäsin myös paljon ja luinkin kirjan ihan ennätysnopsaa tabletilta. Sai muuten Elisa kirjasta ladattua jollain 2 eurolla.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #141 : 11.09.2015, 20:35:10 »
Vakkuri osaa kirjoittaa mielenkiintoisesti, mutta olisin enemmän kaivannut tarinoita matkalta, kuin niin perusteellista paneutumista kunkin kaupungin/maan historiaan. Jäi siis vähän pinnallinen kuva niistä paikoista hänen näkövinkkelistään missä hän piipahti.

Luulen, että tämä johtuu siitä, että niistä paikoista ei ollut historiaa enempää kirjoitettavana. Itse olen reissanut tuolla reitillä ja paikat oli tuttuja. Afrikassa ei niin valtavasti ole nähtävyyksiä, eivätkä ne nähtävyydet ole kummoisia. Tai kaupungitkaan. Siksi niistä ei ole kirjoitettavaa. Toisaalta Vakkuri myös reissaa varsin rivakasti ja suoraviivaisesti. Esim Liberiassa ja Guineassa olisi Afrikan mittapuun mukaan ollut hienoja luontonähtävyyksiä, samoin Gabonissa, mutta nämä skipataan ajan puutteen tai vaivan takia. Toisessa kirjassa Vakkuri ehtii kuudessa viikossa Dakarista Gaboniin.

matkaaja100

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #142 : 12.09.2015, 23:29:53 »
Mielipiteitä on monia...

Marketta Hornin neljän dollarin päivästä pidin kovasti. Informatiivinen kirja, jossa kirjoittajan persoonallisuus läsnä, mikä jakaa mielipiteitä. Antaa uskoa matkustamisen mahdollisuuteen, jos lompakon paksuus on ongelmana.

Kanniston Elämäni Nomadina oli minulle pettymys. Mietin välillä kirjan uskottavuutta, kun niin paljon omaisuutta on myyty ja varmaan osattu sijoittaakin, niin miksi sitten nukkua kadulla ja huokailla ettei ole varaa hienoon hotelliin? Tuntui, että kirjoittaja asetti itsensä niin paljon ylemmäksi muita, että maku meni.

Sakkiin 10 huonointa kirjaa ever pääsee Soininvaaran Fillarilla Nizzaan. Siinä kirjassa on suorittamisen makua miehisellä tarkkuudella. Kirjasta minulle jäi mieleen säätiedot, Nokian härpäkkeen kehuminen (ilmeisesti sponsoroitu) ja matkan pituuden kilometrit. Siinä ei paljon aikaa nähtävyyksille jäänyt, eikä ihmisten kohtaamiselle.

Rommin kirja Kahvia ja guruja oli ihan ok.

Intia kirjoista ehdoton suosikki koskettavuudessa on Kathrine Boo:n Kätkössä kauniin ikuisen: Mumbain slummien toivo ja toivottomuus. Kirja ei ole matkakirja, mutta avaa oven intialaisen kulttuurin ymmärtämiseen paikallisten näkökulmasta.

Nanumea

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #143 : 16.10.2015, 22:34:17 »
Ostin äskettäin Heidi Nummen vastikään julkaistun reissukirjan Kerran kuljin ja kumarsin - 15 kuukautta Aasiassa ja voi upeus, millainen seikkailuinspiraatiota huokuva kirja on kyseessä! En ole vielä lukenut kirjaa loppuun, mutta tämä on niitä, jotka tekisi mieli aloittaa heti uudestaan alusta kun on päässyt viimeiselle sivulle. Kaikki on niin elävää, värikästä ja hengästyttävää, että minä Aasiasta kiinnostumatonkin olen alkanut haaveilla Kiinasta ja Siperiasta. Minusta on ihanaa, ettei kirja ole pelkkää matkakertomusta, vaan mukaan mahtuu paljon henkilökohtaista itsensäetsimispohdintaa. Suosittelen! (Käsitinköhän ihan väärin vai bloggasiko Heidi täällä pallontallaajissa tuon nimenomaisen reissun aikana?)

Pidin myös Päivi Kanniston Elämäni nomadina -kirjasta, vaikka kirjoitustyyli välillä ärsyttikin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin varsin inspiroiva teos, jota suosittelen myös.

Noiden lisäksi olen lukenut muutaman Espanjan Camino de Santiagoon keskittyvän matkakertomuskirjan. Susanna Linnan Simpukankuorelta kotiin on niistä lukemisen arvoisin.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2015, 22:36:10 kirjoittanut Nanumea »

keiku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 17.10.2015, 14:44:47 »
Varmaan nämäkin kaikki on jo mainittu, mutta mainitaan nyt sitten omalta kannaltani kuitenkin.

Marco Kososen Rock’n’roll Suicide Bar oli henkilökohtaiseen makuun mielenkiintoinen kertomus pienen kippolan pistämisestä pystyyn kehitysmaahan. Aihepiiri kiinnostelee jo ihan omien kokemuksienkin pohjalta ja kirjoittajan bändistäkin pidän, mikä ei varmasti vaikuttanut negatiivisesti kirjaa lukiessa. Paikan päällä on tullut myöhemmin käytyä, mutta eipä tuolla paljoa enää tuosta meiningistä ollut jäljellä. Kelpo tarina ja sujuvaa tekstiä, ehdottomasti lukemisen arvoinen.

Che Guevaran Moottoripyöräpäiväkirja ja Tien päällä taas ovat toimineet omaan makuuni varsin hyvin. Vaikka näiden lukemisesta on hetki jo vierähtänyt, niin uskaltaisin edelleen suositella, varsinkin jos samoilla suunnilla pyörii, mutta toki myös muutenkin. Che Guevara oli varsin tarkka havainnoimaan ympäristöään ja osasi ainakin näiden käännösten perustella ilmaista itseään ihan pätevästi myös kirjallisesti. Poliittisesti kirjat eivät ole päällekäyviä, joten ei tarvitse pelätä mitään aivopesua.

Santeri Niittyaron Aallon etsijän päiväkirja on kohtuullisen varma valinta, jos surffaus kiinnostelee edes vähää alusta. Itse en surffaa, mutta kirjasta pidin kuitenkin nimenomaan reissukirjana. Ei ole mitään tajunnanräjäyttävää proosaa kirjoituksiltaan, vaan tosiaan ihan normaali päiväkirja - kuten nimi kertoo, joten enemmänkin tapahtumien ansiosta maistuu, jos on maistuakseen. Autossa asumista Norjassa ja Portugalissa, surffaamista vapaaehtoistöissä pienellä saarella keskellä avaa ulappaa ja niin edelleen.

Rauli Virtasen Reissukirja:  Matkalla kaikissa maailman maissa on mielestäni suositeltavaa luettavaa ilman muttia tai reunaehtoja. Virtanen on journalistina legenda, alansa parhaita ja reissumiehenäkin nostaisin hänelle hattua. Vähän ehkä hajanainen kirja aihealueen suuruudesta johtuen (Virtaselle on ehtinyt sattua ja tapahtua vaikka mitä), mutta mitäs näistä, kirja etenee kuitenkin pääosin järjestelmällisesti ja ainakin omalla kohdallani meni kannesta kanteen melkein yhdellä istumalla. Sain kirjan kaverilta, joka ei tuosta kuitenkaan ihan täysin pitänyt, joten ehkä odotin vähän ja sain paljon enemmän, mutta joo. Erinomainen kirja.

Päivi Kanniston Elämäni Nomadina on mielenkiintoinen kirja ja kertomus sinänsä, mutta kuten monet ovat jo kertoilleet, välillä elitismi ottaa vähän liian vahvan otteen kirjoittajasta.  Omalla kohdallani joskus ärsytti, joskus viihdytti, mutta loppujen lopuksi jäädään kuitenkin plussalle. Varauksin suosittelut, mutta toisaalta, kyllähän tuo kannattaa kuitenkin ottaa matkaan, kun halvallahan tuota pyörii myös e-kirjana.

Arman Alizadin Armanin Maailma oli ehkä pienoinen pettymys, odotin kai liikoja, mutta kyllähän tuosta sai vähän syvällisemmän kuvan miehen omasta ajatusmaailmasta ja siitä mitä ohjelman kulisseissa tapahtuu. Ei mikään mestariteos, mutta menee kai kuitenkin reissukirja-kategoriaan ja siltä kannalta sen voi toki lukea.

Sarah Macdonaldin Holy Cow: An Indian Adventure oli kyllä Intiassa reissatessa mielenkiintoista luettavaa, joten uskoisin tuon toimivan myös Intiasta kiinnostuneille ennen reissua luettavaksi. Tarjoaa mielenkiintoisen aspektin maahan sekä lähtökohdan, eli Macdonaldin paluun maahan, josta ei ensireissun jälkeen pitänyt, mutta josta myöhemmin oppi pitämään. Melko lattea väite, mutta Intiaa tosiaan joko rakastaa tai vihaa, eikä muita vaihtoehtoja ole. Näköjään poikkeuksiakin on.

Juha Vakkurin Afrikan Poikki tuli joskus poimittua alennuskorista, mutta toistaiseksi tuo odottaa vielä vuoroaan hetken, kun Hugh Howeyn Siilo-trilogia vie mielenkiinnon vielä hetken. Kaunokirjallisuuden puolelta reissukirjoina erinomaisiksi on kostautuneet ainakin ne perinteiset Jack Kerouacin Matkalla ja Paulo Coelhon Alkemisti, mutta nämä nyt moni lukee joka tapauksessa muutenkin. Ja tätä osastoa olisi kyllä kyllästymiseen asti lueteltavaksi, joten eipä lähdetä sinne. Suomennettua reissaamiseen liittyvää kirjallisuutta on suhteellisen vähän, joten uudet bongaukset kiinnostaa aina.

PS. Ehkä haiskahtaa mainokselta, mutta menkööt nyt. Elisa Kirjalle isot suosittelut, sitä kautta on näin maailmallakin päässyt nauttimaan kotimaisesta kirjallisuudesta helposti, tarjontaa on nykyään jo ihan melkein kiitettävästi ja hinnatkin on varsin kohtuullisia. Avoimeen formaattiin perustuva Kobo Touch ja Elisa Kirjan epub-tiedostoja myyvä palvelu on aika kova kombo pitkään tien päällä viihtyville. En enää tulisi toimeen ilman, vaikka aluksi karsastinkin e-kirjan lukijoita. Fyysinen kirja on edelleenkin ykkönen käyttöliittymänä, mutta Kobossa muhivat kymmenet kirjat eivät ikinä olisi rinkan pohjalla muhimassa fyysisinä kopioina.

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #145 : 20.10.2015, 10:50:27 »
Ostin äskettäin Heidi Nummen vastikään julkaistun reissukirjan Kerran kuljin ja kumarsin - 15 kuukautta Aasiassa ja voi upeus, millainen seikkailuinspiraatiota huokuva kirja on kyseessä! En ole vielä lukenut kirjaa loppuun, mutta tämä on niitä, jotka tekisi mieli aloittaa heti uudestaan alusta kun on päässyt viimeiselle sivulle. Kaikki on niin elävää, värikästä ja hengästyttävää, että minä Aasiasta kiinnostumatonkin olen alkanut haaveilla Kiinasta ja Siperiasta. Minusta on ihanaa, ettei kirja ole pelkkää matkakertomusta, vaan mukaan mahtuu paljon henkilökohtaista itsensäetsimispohdintaa. Suosittelen! (Käsitinköhän ihan väärin vai bloggasiko Heidi täällä pallontallaajissa tuon nimenomaisen reissun aikana?)

Pidin myös Päivi Kanniston Elämäni nomadina -kirjasta, vaikka kirjoitustyyli välillä ärsyttikin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin varsin inspiroiva teos, jota suosittelen myös.

Noiden lisäksi olen lukenut muutaman Espanjan Camino de Santiagoon keskittyvän matkakertomuskirjan. Susanna Linnan Simpukankuorelta kotiin on niistä lukemisen arvoisin.
Ahaa, tämä kirja on todella ilmestynyt  ;) Mielenkiinnolla olen välillä lukenut Heidin henkilökohtaista blogia.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #146 : 10.08.2018, 10:18:29 »
Hiljaista tällä saralla... En lukenut koko ketjua, ehkä tämä onkin jo mainittu: Walter de Camp (Kari Lempinen) "Lumoavat lehmät". Hauskasti kirjoitettu, erilainen matkakirja Intiasta, kertoo vähän syvällisemmin maasta ja hindulaisuudesta.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -