Tansanian Safarit

(Luettu 48294 kertaa)

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tansanian Safarit
« Vastaus #20 : 24.02.2009, 18:07:55 »
Ei se minusta ollut tylsää, erittelin vain mitä näimme milloin. Syksyn reissulla ajoimme pitkiä matkoja, olimme yötä pikkuteltoissa, vain meidän ryhmä ei muita. Illat ja aamut olivat tosi hienoja ja yöt jännittäviä. Iltaisin istuimme nuotiolla ja hyeenat kiersivät ympärillä, silmät vain kiiluivat pimeydessä, leijonat karjuivat ja muitakin ääniä pimeydestä kuului. Kiersimme Serengetiä mm. Kirawira ja Empaakai ovat aivan uskomattomia paikkoja. Eläimiä oli silloin vain vähemmän mutta ne olivat yksissä paikoissa. Safarin pituus 15 pv perillä eikä yhtään liikaa. Tämä kevään safari, sillioin näimme vaelluslaumat ja paljon oli pieniä knuita sekä seeproja. Emme kiertäneet niin syrjäisiä paikkoja joten turistejakin oli enemmän. Lopuksi oli kolme päivää Sansibarilla joka minulle oli aivan tarpeeksi. Snorklaaminen siellä oli upeaa.  Kummallakin kerralla näimme lajeina kaikki suurimmat elämet sekä kissaeläimet. Itse pidän antoisampana syksyn reissua koska siinä näkyi enemmän juuri tätä villiä afrikkaa ja vähemmän turisteja. Ngorongoro on ainut paikka joka oli pettymys, vaikka siellä onkin eläimiä niin afrikan villeys puuttuu sieltä.
Olen myös käynyt syksyllä eteläosien puistoissa ja Selous, Ruaha ja Udzwanga ovat niistä upeimmat. Siellä ei vielä ole turismia paljoakaan - suosittelen todella.
Eläimet tulevat aivan lodgealueille, kerran kun illalla menimme teltalle kirahvi lähti aivan viereltän - oli muuten suuri.
Safarille tulen vieläkin menemään ehkä Keniaan seuraavaksi tai sitten kiipeämään Kilimanjarolle..

XMurmeli

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - xmurmeli@mbnet.fi
    • Profiili
« Vastaus #21 : 25.02.2009, 11:26:13 »
Jos jollakulla on epäilystä Tansanialaisten safarifirmojen (epä)luotettavuudesta, niin kandee kääntyä tämän firman puoleen: Tanzania Volunteers. Itse olin heidän kauttaan viime keväänä työharjoittelussa, sekä tein heidän kauttaan monia retkiä sekä viikonloppusafarin, oli ihan älyttömän hauskaa. Toinen omistajista on suomalainen, joten kommunikointiongelmia tuskin tulee, toinen paikallinen järjettömän hauska tyyppi  ;D. Firma toimii Moshissa, eli siis Kilimanjaron juurella.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #22 : 25.02.2009, 22:52:08 »
XMurmeli: Olen tutkaillut noita sivuja myös :) Pitää ehkä hiukan lisää.. Minkälaisia retkiä teit tuota kautta? Vähän off topic, mutta millaista työtä teit harjoittelussasi? Olitko lastenkodilla vai?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 26.02.2009, 11:46:26 »

Safareihin liittyy oleellisesti mielestäni myös valokuvaus. Itse ostin ensimmäisen järkkärini vastakin, ja olen aika amatööri kuvauksen alalla.

Kysyisinkin safareilla käyneiltä tai valokuvaamisen osaajillta apuja. Minkälainen objektiivi kannattaa valita autoon mukaan??
 Sitä ei varmaankaan kuitenkaan ajon aikana vaihdella, mm. pölyn vuoksi.

Kuinka lähelle eläimiä päästään, tulevatko ihan auton viereen?
Ymmärtääkseni autot eivät saa poiketa tieltä.

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 26.02.2009, 20:08:56 »
Eläimiä pääsee aika lähelle, mm leijonat saattavat olla aivan auton vieressä, leopardi ja gebardi ovat harvinaisempia mutta tuurista on kiinni miten lähelle sattuvat kulkemaan. Norsut ja kirahvit ovat usein kohtuullisen lähellä ja nämä vaelluslaumat - sinne pääsee aivan keskelle. Lintujen kuvaamiseen tarttee sitten suuremman putken. Tiellä on kyllä pysyttävä mutta teitä on kuitenkin kohtuullisesti. Itse en mikään kuvaaja ole mutta pienellä pokkarilla ja 3x suurennoksella olen saanut koko ruudun peittäviä kuvia leijonista, gebardista ja suurimmista eläimistä tietenkin. Pölyähän siellä on varsinkin jos olet liikenteessä syksyllä joten suojausta välineille tarvitaan. Käyttökelpoisia autossa ovat suuret minigrip-pussit, ne saa nopeasti kiinni ja auki, suojaavat hyvin ja sisällön näkee. Kuvattavat tilanteet saattavat olla nopeita joten siihen kannattaa varautua. Kamera aina valmiina.
Muita tarvittavia - tai elämyksiä lisäävää on hyvä kiikari ja ota mukaan otsalamppu ja pieni taskulamppu, lodgeissa ei öisin useinkaan ole valoja.

XMurmeli

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - xmurmeli@mbnet.fi
    • Profiili
« Vastaus #25 : 26.02.2009, 22:46:23 »
XMurmeli: Olen tutkaillut noita sivuja myös :) Pitää ehkä hiukan lisää.. Minkälaisia retkiä teit tuota kautta? Vähän off topic, mutta millaista työtä teit harjoittelussasi? Olitko lastenkodilla vai?

Olin työharjoittelussa ravintolassa, reissun ideahan oli et pääsen luistaa vähä harkkaamisesta ja sit reissun päälle ja kivasti onnistuiki. :) Tein reissuja mm. läheiselle Marangun vesiputoukselle, samalla reissulla käytiin Kilin-Marangu porteilla pällistelemässä, samalla retkellä pääs kans tutustuu vielä "alkuperäisesti" asuvaan Chagga-heimon perheeseen, ihan loistoretki.

Toinen reissu oli Arushan lähellä olevaan kuumaan lähteeseen, ihan älytön mesta, keskellä karuu, kuivaa maata löytyy pieni metsikkö jonka keskeltä löytyy kuuma lähde jossa on kirkkainta vettä mitä ikin oon nähny, puista voi hyppii pellehyppyjä veteen. Suosittelen tätäkin!

Tein myös jotain retkii Arushaan, koska sieltä sai paremmin kaikkea safkaa ja muuta shoppailtavaa. Sekä myös tuon Tarangire-Lake Manyara -safarin.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #26 : 27.02.2009, 00:46:28 »
^Kiitos vastauksestasi, kuulostaa mainioilta kokemuksilta. Laitoin sulle eilen myös yksäriä joten käypäs lukaisemassa  :)

Tridusida

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 21.04.2009, 20:04:19 »
Itse olin reissussa loppuvuodesta ja safarilla joulunaikaan ja voin sanoa, että joulu-uusi vuosi on pahin turistiaika Tansaniassa, niin mantereella kuin eritoten Sansibarilla. Hotellit ja hostellit on täynnä ja safaritkin on hyvä varata ajoissa. Joten joku muu ajankohta voi olla parempi.

Suosittelen kuitenkin varaamaan Tansanian safarit paikanpäältä ja ehdottomasti Arushasta. Huomattavasti edullisempaa kuin Suomesta käsin. Kaikki rekisteröityneet safarifirmat löytyy arushan 'turisti-infon' ylläpitämästä kirjasta, muille firmoille ei kannata rahojaan antaa, koska silloin voi rahat lähteä ja reissu jäädä väliin kokonaan. Meillä firmana oli Nanuri Safari, joka hoiti homman hyvin ja auttoi myös etukäteen varaamaan hotelleja ja muita Sansibarilta.

Kilimanjaron reissulle kannattaa varata kymmenen päivää, ja jos reissu jää väliin, niin esim. Moshi-Arusha välisellä moottoritiellä voi bongata Kilin huipun, tosin se jää useimmiten pilvien peittoon. Aikainen aamu on paras mahdollisuus pilvettömään taivaaseen.

Safareista vielä sen verran, että meillä reittinä oli Lake Manyara, Tarangire, Serengeti ja Ngongoronkraateri, kaikki erilaisia ja kaikki eläimet tuli hyvin nähtyä. Ja safarifirmoille voi esittää toiveita eväistä yms. kunhan asiat sovitaan ennen reissua.
Suosittelen :)
Tridus
 .-"-._.-"-._.-   Aquarius-  The Water Bearer
 .-"-._.-"-._.-

lissu_

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : 03.09.2014, 18:30:39 »
Mulla oli niin kiva safarimatka ja Sansibar saaren rantaloma, että pakko vähän mainostaa! Meidän safari kulki läpi tarangiren, Lake-manyaran, Ngorongoron ja Serengetin. Eli käytiin varmaan kaikki parhaimmat safarikohteet läpi Pohjois-Tansaniassa. Hotellit ja safarilodget oli myös aivan huippuja. Nautin mm. siitä kun pääsi iltaisin nauttimaan viiniä oman mökin terassille ja kuunnteli pimeästä kantautuvia villieläinten ääniä. Se oli pelottavaa, mutta samalla niiin mahtavaa. Nähtiin paljon norsuja, kirahveja, leijonia, gepardeja, buffaloita jne jne.. Myös sarvikuono nähtiin kaukaa.
Sansibarilla tuli kierrettyä maustefarmeilla ja uin delffiinien kanssa Intian valtameressä. Oli erittäin rattoisa matkapaketti meillä :) :) Miehenikin tykkäsi, vaikka oli Tansaniaan matkustamisesta vähän epäileväinen. Varasin yhdistelmämatkan http://finngap.fi sivuilta, siellä oli hyvä palvelu, suosittelen! Mitään muuta meidän ei tarvinnut järjestää itse kuin lennot Tansaniaan, eikä kokonaishinta tuntunut liian kalliilta. Vertailin aika paljon eri järjestäjiä. Meidän matkapakettiin kuului myös sisäinen lento Kilimanjarolta Sansibarille. Käykää tsekkaamassa:
http://www.finngap.fi/safarimatkat

Becca

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 03.04.2016, 02:07:13 »
Oltiin pari viikkoa sitten yhdistetyllä Kenia, Tansania safarilla.Kesto 10 päivää. 1200$. Löydettiin netistä operoi.  Big Time Safaris Ltd. Halvin mitä löydettiin. Yks auto 4/5 osallistujaa. (low season?)  Telttamajoitus ym.. Loistava valinta. Itse en paljoa vaadi, mut ei mitään negatiivista. Suosittelen lämpimästi.

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
« Vastaus #30 : 04.04.2016, 13:46:29 »

Safareihin liittyy oleellisesti mielestäni myös valokuvaus. Itse ostin ensimmäisen järkkärini vastakin, ja olen aika amatööri kuvauksen alalla.

Kysyisinkin safareilla käyneiltä tai valokuvaamisen osaajillta apuja. Minkälainen objektiivi kannattaa valita autoon mukaan??
 Sitä ei varmaankaan kuitenkaan ajon aikana vaihdella, mm. pölyn vuoksi.

Kuinka lähelle eläimiä päästään, tulevatko ihan auton viereen?
Ymmärtääkseni autot eivät saa poiketa tieltä.

En ole Tansaniassa (vielä) käynyt mutta Keniassa kylläkin. Oma objektiivini on ollut Canon 100-400 4L sekä 70-200 2.8.
Itse vaihdoin kyllä autossa objektiiviakin mutta se kannattaa opetella etukäteen ettei mene autossa rävellykseksi eikä tietenkään
tehdä pahimman hiekkapuhalluksen aikana =)
Joitakin elukoita pääsee aivan viereen ja joitakin näkee sitten kauempaa joten yhtä oikeaa objektiivia ei mielestäni voi oikein sanoa.
Sitten tietysti maisemien ikuistamiseen tulee käytettyä muuta, kuin noita putkia... Nämä ohjeet sitten ihan näin wannabe harrastelijan päästä joten joku varmasti neuvonee paremmin =)

Täällä ottamiani räpsyjä: https://www.flickr.com/photos/whig/albums