Tansanian Safarit

(Luettu 48508 kertaa)

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tansanian Safarit
« : 20.02.2009, 09:07:59 »
 Suunnittelen matkaa Tansanian luonnonpuistoihin, Serengetiin ja Ngorongoroon. Itse en ole ennen safarilla ollut, niin osaisiko joku antaa neuvoja näitä safareita koskien:
-kuinka pitkä retki kannattaisi vähintään varata, näkeekö parissa päivässä mitään??
-kannattaako varata etukäteen, vai tutkia tarjontaa vasta paikan päällä?
-mitä suunnilleen maksaa?
-ja Tärkein; osaisitko suositella jotain safarin järjestäjää?
-mitä erityistä pitäisi huomioida safari-retkeä suunniteltaessa?

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tansanian Safarit
« Vastaus #1 : 20.02.2009, 18:07:31 »
Varaa aikaa vähintään viikko ja puistoista mielestäni parhaat ovat Tarangire ja Serengeti, seuraavaksi Selous ja Ruaha. Ngorongoro on kulunut ja turisteja valtavasti ja kamala ruuhka jokapaikassa, siinä ei ole mitään oikeaa afrikkaa eikä minkäänlaista tunnelmaa jota muissa puistoissa on.
Jos haluat varata safarit vasta Tansaniasta niin Arusha on siihen ykköspaikka. Jos taas otat Suomesta ns. paketin niin katsoppa Aventuran, Kontikin tai Olympian matkat Kiinnitä huomio ryhmäkokoon, max kaksi autoa n. 12 henkilöä ja valmiit paketit aika vähintään kaksi viikkoa..
Muuten linkkejä hyviin matkanjärjestäjiin on mm. Auris.fi sivuilla, ja myös Niila Rautasen safarisivut kannattaa katsastaa.
Nautinnollisia hetkiä safarille, vaikka nuo valmiit maksavatkin melkoisesti niin niillä myös näkee paljon.

akdesign

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.02.2009, 19:38:19 »
Hei,

Jos kaipaat pohjois Tansaanian safareille hyvää taustatietoa, niin hanki käsiisi Olli Marttilan "Safaripassi Pohjois-Tansania" teos.  Myös hänen muista kirjoista löytyy paljon tietoa Tansaanian eri kansallispuistoista.

Itse olen käynyt lyhyillä safareilla Tansaanian paikallisten ystävien kanssa. Usein olemme ostaneet läheisistä kylästä tai kaupungista oppaan, kuljettajan ja auton palveluna. Toimii jos matkustaa paikallisen kanssa. 
« Viimeksi muokattu: 20.02.2009, 22:06:32 kirjoittanut akdesign »

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.02.2009, 23:38:46 »
Me vedettiin nyt jouluna 6pvän safari (1200$): Lake Manyara, Serengeti ja Ngorongoro. 6 Päivää oli oikein riittävä aika, ehdittiin nähdä kaikki tärkeimmät elukat eikä aika käynyt pitkäksi. Aloitus Lake Manyarasta oli hyvä, koska kys. puiston maasto on todella vaihtelevaa; sademetsästä savannille ja järvenrantamatalikolle. Kaunista! Serengetissä kävi aika välillä taas pitkäksi, koska maisemat oli melko tasaista (ja tylsää) eikä eläimiä saattanut näkyä ajon aikana tunteihin...kunnes taas jostain pamahti eteen hirmuinen lauma. Leijonia Serengetissä näkyi ehkä eniten muihin puistoihin verrattuna. Ngorongoro oli kokemuksena myös hieno maisemineen ja lukuisine elukoineen.

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.02.2009, 23:42:50 »
ainiin, kannattaa varata mukaan suomesta myslipatukoita tms. energiapötkylöitä!!! Päiväretkille saimme aamulla majapaikoilta mukaan eväsboxit, joissa oli vain vaalea sämpylä, grillattu kanankoipi ja suklaata mehun kera.
Iltapäivällä oli siis jo kova nälkä eikä levähdyspaikkojen kioskeilta voinut ostaa kuin keksejä tai pringlesejä. Alkoi toi pullamössö vähitellen tulla korvista, kun mistään(!!) ei voinut edes ostaa mitään lämmintä safkaa puistoissa; keittoa tms. Ihmeteltiinkin asiaa, koska olisin voinut tuolloin maksaa esim keittokupista vaikka 5e. Mutta ei...pelkkää keksiä tai sipsiä oli tarjolla.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #5 : 21.02.2009, 02:25:16 »
Minuakin kiinnostaisi tiedot (paikallisista) matkatoimistosta, joka on osoittautunut luotettavaksi ja asiantuntevaksi! Haluaisin kovasti safarille Tansaniaan (sekä vaellus Kilimanjarolle olisi ihan mahtavaa)! Olympian matkoja olen katsellut, mutta on niin turkasen hinnakkaita. Paikallisilta saisi kenties edullisemmin, mutta tällöin pitäisi pystyä luottamaan siihen, että järjestelyt pelaa vuorella sekä safarilla + maksamisen suhteen pitäisi olla luottoa myös - yleensä kun noissa on varausmaksuja jos netinkin kautta varaisi.

Jään odottelemaan jos jolla kulla olisi tietoa ja kokemusta :)

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.02.2009, 09:36:26 »
Me oltiin Kindoroko Toursin safarilla Arushasta alkaen...ja kaverit aiemmin myös kilimanjarolla heidän kanssaan. Kaikki sujui oikein mallikkaasti!

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.02.2009, 18:33:26 »
Minuakin kiinnostaisi tiedot (paikallisista) matkatoimistosta, joka on osoittautunut luotettavaksi ja asiantuntevaksi! Haluaisin kovasti safarille Tansaniaan (sekä vaellus Kilimanjarolle olisi ihan mahtavaa)! Olympian matkoja olen katsellut, mutta on niin turkasen hinnakkaita. Paikallisilta saisi kenties edullisemmin, mutta tällöin pitäisi pystyä luottamaan siihen, että järjestelyt pelaa vuorella sekä safarilla + maksamisen suhteen pitäisi olla luottoa myös - yleensä kun noissa on varausmaksuja jos netinkin kautta varaisi.

Jään odottelemaan jos jolla kulla olisi tietoa ja kokemusta :)

Hei, kannattaisi lukea Lonely planetin Thorntreeta, sielal on arvioita noista safarien jarjestelijoista pilvin pimein.

mistyli

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #8 : 22.02.2009, 00:12:21 »
Me oltiin Kindoroko Toursin safarilla Arushasta alkaen...ja kaverit aiemmin myös kilimanjarolla heidän kanssaan. Kaikki sujui oikein mallikkaasti!

Varasitteko safarin Suomesta käsin vai paikan päällä? Oliko varausmaksuja tms? Safari oli ilmeisesti kansainvälinen vai oliko teillä "yksityissafari"?

mpala: Kaipa noita arvosteluja yms. löytyisi netistä (ja olen kyllä lueskellut jo), mutta olisi tosiaan mukava kuulla pallontallaajien kokemuksia myös :)

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.02.2009, 13:17:07 »
Meillä kaveri hoiti paikan päällä varaus-säätöjä, mutta varausmaksut yms täytyi maksaa kyllä. Meidän safari oli "yksityinen", eli meitä oli oma kahdeksan hengen porukkamme jaettuna kahdessa jeepissä. 4 per auto oli hyvä määrä.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.02.2009, 14:51:57 »

mpala: Kaipa noita arvosteluja yms. löytyisi netistä (ja olen kyllä lueskellut jo), mutta olisi tosiaan mukava kuulla pallontallaajien kokemuksia myös :)

Kaipa? Lonelyplanetin thorntree africa branch on ehdottomasti ainoa ja paras paikka etsia tietoa afrikkaan matkustamisesta. Se ei ole mika tahansa netista loytyva sivu, vaan mielestani alansa auktoriteetti.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.02.2009, 15:02:05 »

Kaipa? Lonelyplanetin thorntree africa branch on ehdottomasti ainoa ja paras paikka etsia tietoa afrikkaan matkustamisesta. Se ei ole mika tahansa netista loytyva sivu, vaan mielestani alansa auktoriteetti.

Niin, en siis tarkoita, etteiko taalla voisi kysella, mutta kylla itse katselisin myos mita ABTTssa sanotaan..

mistyli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.02.2009, 22:21:35 »
Joo varmaan onkin, en vain ole kyseistä kyseistä palstaa(?) ikinä edes lukenut (paitsi eilen mikäli nyt olin edes oikeassa paikassa - LP:n sivuilla oleva keskustelupalsta?!).

Sitä paitsi vaikka englantia ymmärränkin ihan hyvin, suosin enemmän suomen kieltä, jotta ymmärrän varmasti mitä mihinkin juttuun sisältyy jne :D Helpompi vertailla hintoja ja matkoja, kun näkee nopeasti mitä matkanjärjestäjä lupaa ja mitä matkaan sisältyy ja mitä ei.

(Lonely Planetin kirja Keniasta minulta löytyykin ja olihan se hyödyllinen siellä reissatessa.)

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.02.2009, 08:46:33 »

Tänne onkin jo hyviä vastauksia tullut. Itsellä tällä hetkellä suunnitelmissa 5-6 päivän safariretki, jonka jälkeen vähintään viikoksi Sansibarille.
 Kilimanjaroa olen miettinyt, mutta voi olla että vaellus/kapuaminen sinne jää tällä kertaa väliin. Onkohan sitä helppo mennä lähelle/juurelle ihailemaan kuitenkin??

Lisää vinkkejä matkanjärjestäjistä otetaan edelleen vastaan, jos joltain vaan löytyy. Ja aion toki katsastaa myös LP:n thorntree sivuston, pidän sitä vaan aika sekavana. Ja siksi laitoin kysymykseni tänne, koska haluan nimenomaan kuulla pallontallaajien kommentteja. Kiitos kuitenkin hyvästä vinkistä.

Sellainen lisäkysymys tuli mieleen, että milloin tuonne Tansanian Safareille olisi parasta matkustaa??

mistyli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 23.02.2009, 17:55:36 »
Onkohan sitä helppo mennä lähelle/juurelle ihailemaan kuitenkin??

Et sä sitä vuoren huippua näe sieltä "juurelta". Ainakaan Marangu-reitin portilta oli näkymä vain metsikköön.

Kävin itse vuonna 2006 semmoisella yhden yön vaelluksella Kilillä. Ensimmäisellä Marangu-reitin yöpymispaikalla (Mandara Huts) oltiin yötä, siihen asti vaellus oli ihan pelkän sademetsäalueen läpi. Eli en itsekään nähnyt vielä juuri mitään vuoristomaista, koska vaellus oli niin lyhyt. Mandara Hutsien jälkeen maisemat alkoi muuttua hiukan karummiksi (kävimme pienellä aamukävelyllä Mandarasta ylöspäin). Linkistä näkee hyvin, että Mandara Huts oli aivan metsän ja vuoristomaisemman maiseman rajalla.
http://www.adventureswithinreach.com/images/tz/maps/routes_marangu.gif

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.02.2009, 18:45:46 »
Niin turistijutska kuin onkin, suosittelen Kilille kiipeämistä, se cocacola-reitti ei ole mitenkään sietämättömän vaativa, jos malttaa edeta tarpeeksi rauhallisesti. Hienot oli maisemat. Ei siitä tosiaan juurelta paljon mitään näy, Arushasta näkee huipun sillloin, kun se ei ole pilvien peitossa.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.02.2009, 19:07:23 »
Tammi-helmikuussa Serengetissä on gnuiden ja seeprojen vaelluslaumat, syksyllä taas ovat vain paikalliset eläimet mutta ne ovat helpommin nähtävissä koska ovat juomapaikkojen lähelle kertyneinä laumoina. Olen käynyt lokakuussa ja helmikuussa ja pidin enemmän helmikuusta pääsimme näkemään vauhdikasta menoa ja suuria laumoja. Ne olivat kyllä vähän syrjässä jo Ndutuun päin menossa. Vihreys oli osin jo katoamassa joten ehkä tammikuu olisi ollut vielä parempi. Seronera-hotelli on siinä keskellä Serengetiä, jos budjetti antaa myöten niin sinne.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 23.02.2009, 19:50:23 »
Jos nyt sitten harkitsen tätä, niin Montako päivää pitäisi vähintään varata Kilin huiputukseen??

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 23.02.2009, 20:22:40 »
6 kili-päivää oli kuulema riittävä sille pidemmälle, "ei-kokakola"-reitille nyt joulukuussa.

Safarisää oli meillä joulukuussa mitä parhain, päivisin suomen kuumaa kesäpäivää vastaavat lämpötilat (+25c) ja öisin tarvitsi pitkähihaista (+10-15c). Loppuloman vietimme Sansibarilla, jossa olikin sitten yli 30c yötä päivää.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 23.02.2009, 20:37:28 »
Tammi-helmikuussa Serengetissä on gnuiden ja seeprojen vaelluslaumat... Vihreys oli osin jo katoamassa joten ehkä tammikuu olisi ollut vielä parempi.

Mutta helmikuussa elaimet poikivat! Kuinka paljon helmikuussa itse nait poikasia ja minka elainten poikaisia?

Enta oletko kaynyt Keniassa safarilla? Miten vertaisit naita kahta?

Itse arvoin pitkaan, kumman maan valitsen ja lopulta paadyin Keniaan ja Masai Maraan - kun kerran Keniassa olin. Kenian budjettisafarit kun ovat 50% halvemmat kuin Tansanian vastaavat, palvelun taso korkeampi (esim sangyt ja suihkut "teltoissa") ja etaisyydet lyhemmat. Kolmen paivan safarin aikana on ehtii jo usealle gamedriville.

Loppujen lopuksi luulen, etta olisin ollut tyytyvaisempi Tansaniaan, mutta toisaalta budjettinikin oli rajallinen. Masai Marassa jain kaipaamaan villielaman, villiyden tunnetta. Itse olisin todennakoisesti nauttinut kuvauksesi perusteella Serengetista: pitkista ajoista keskella ei mitaan. Ja sinusta se taas oli tylsaa. :)

Se, mita jokainen etsii safarista, on yksilollista ja etsiessaan oikeaa safaria, kannattaa eritella, mita itse safarilta haluaa.

Lama on kuulema iskenyt Tansanian safribisnekseen. Kuulemani mukaan, keskihintaisia safareita saa nyt parempaan hintaan kuin aiemmin. Budjettisafareissa ei valttamatta tama alennusmyynti nay.