Bulgaria ja Balkan

(Luettu 21349 kertaa)

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
Vs: Bulgaria ja Balkan
« Vastaus #20 : 28.05.2009, 11:14:48 »
Pärjää kohtalaisesti, mutta kyriliset kirjaimet sinun tulee hallita, eikä bulgarian alkeistakaan ole haittaa, tosin venäjän alkeillakin pärjää.

Monessa kyrillisten kirjainten maassa olen vieraillut, enkä ole jaksanut niitä opetella edes vähää alusta, mutta hyvin on aina pärjätty. Ресторан, Кафе ja Бар ovat ne ainoat elintärkeät sanat ja nekin pystyy päättelemään (tosin tämä tietysti riippuu aina kielestä, mutta sukulaiskieliähän nämä kaikki ovat).
Mun mielestä kyllä kannattaa ne opetella, pienellä vaivalla (menee noin tunti ja viinipullo) saa suuren hyödyn. Esimerkiksi itse alueella liikkuessani olisin ollut aika pulassa ilman kyrillisten osaamista joidenkin aikataulujen kanssa. Kaupunkien nimet olisivat olleet aikamoisia hieroglyfejä. Myös mm. ravintolojen menut selkenevät huomattavasti, kaikissa paikoissa kun ei ole englanninkielisiä ruokalistoja.
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.05.2009, 12:02:24 »
Pärjää kohtalaisesti, mutta kyriliset kirjaimet sinun tulee hallita, eikä bulgarian alkeistakaan ole haittaa, tosin venäjän alkeillakin pärjää.

Monessa kyrillisten kirjainten maassa olen vieraillut, enkä ole jaksanut niitä opetella edes vähää alusta, mutta hyvin on aina pärjätty. Ресторан, Кафе ja Бар ovat ne ainoat elintärkeät sanat ja nekin pystyy päättelemään (tosin tämä tietysti riippuu aina kielestä, mutta sukulaiskieliähän nämä kaikki ovat).
Mun mielestä kyllä kannattaa ne opetella, pienellä vaivalla (menee noin tunti ja viinipullo) saa suuren hyödyn. Esimerkiksi itse alueella liikkuessani olisin ollut aika pulassa ilman kyrillisten osaamista joidenkin aikataulujen kanssa. Kaupunkien nimet olisivat olleet aikamoisia hieroglyfejä. Myös mm. ravintolojen menut selkenevät huomattavasti, kaikissa paikoissa kun ei ole englanninkielisiä ruokalistoja.

Pakko myöntää että vaikka olen ennen reissua noita yrittänyt opetella, niin aika vähän on päähän jäänyt.. Jotain tiettyjä perussanoja on oppinut esim rautatieasemilla tunnistamaan, mutta kohtalaisesti yritys-erehdys periaatteella olen pärjännyt.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.05.2009, 23:07:25 »
Suurin osa noita ei kuitenkaan osaa.
Itä-Eurooppalaisista joka ainoa, pl. suomalaiset, joista valitettavan harva. Laiskuutta? Tyhmyyttä? Ryssävihaa?

No eiköhän tälle ole selkeät historialliset syyt. Minä olen ainakin tyytyväinen, ettei minun ollut PAKKO opetella kyrillisiä kirjaimia, vaan sain opetella ne täysin vapaaehtoisesti.

Lek

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #23 : 10.08.2009, 16:31:57 »
Kiitos Expat vinkeistä. Mistä näitä asuntoja voipi metsästää? Onko sulla kokemusta tästä Sofian opiskelijakaupungista? Kiitti.

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 12.08.2009, 12:14:07 »
Kiitos Expat vinkeistä. Mistä näitä asuntoja voipi metsästää? Onko sulla kokemusta tästä Sofian opiskelijakaupungista? Kiitti.
Itse löysin nyt jo entisen keskusta-asuntoni the Sofia Echosta bongaamastani kiinteistövälittäjän ilmoituksesta. Ko. sanomalehti ilmestyy kerran viikossa (muistaakseni torstaisin) ja yleensä siinä on useita kiinteistövälittäjien ilmoituksia nettisivutietoineen.
Opiskelijakaupungista ei ole minkäänlaista tietoa.

Nimismies

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - IikkaKivi@hotmail.com
    • Profiili
    • Reissublogi
« Vastaus #25 : 08.12.2010, 13:34:42 »
Hoj, Bulgariasta on piakkoin tulossa audiovisuaalinen matkaopas, esimakua saa täältä: http://www.youtube.com/watch?v=RA3LwuYrj4Y
Itä enemmän, sitä enemmän. Reissusivusto osoitteessa http://nimmarireissaa.blogspot.com/

dafusimba

• Aloittelija
  • Kulkuri vailla määränpäätä
    • MSN Messenger  - dafusimba@luukku.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 25.05.2011, 10:20:36 »
Hyödyllisiä linkkejä juna/bussi matkustamista varten:

http://www.centralnaavtogara.bg/ - Sofia Central Bus Station
http://bdz.bg/ - Bulgarian State Railways

Huomasin äsken lentolippuja ja aikatauluja tiiraillessa etten kerkeä enää lennon saavuttua Sofiaan kerkeä jatkamaan matkaa samana päivänä Burgasiin, joten ajattelin kysäistä pystyykö joku täällä suosittelemaan viihtyisää ja halpaa hostellia tai hotellia Sofiasta? Mieluusta aika läheltä lentokenttää tai juna asemaa. :)
"Make the choice adventurous stranger, strike the bell and bide the danger or wonder 'till it drives you mad what would have happened if you had."
-C.S. Lewis

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 05.12.2012, 18:18:16 »
Olen suunnittelelmassa Bulgariassa käymistä. Ajankohta olisi tammikuun toinen tai kolmas viikko, aikaa olisi viikko tai inansa reilu, olisin tulossa maahan Thessalonikista päin ja sinne pitäisi myös palata. Olen erittäin mieltynyt historiaan ja arkeologiaan, viihdyn paremmin pienissä kaupungeissa/kylissä kuin suurissa, liikun julkisilla kulkuvälineillä ja budjetti on pieni. Olisiko kenelläkään vinkata paikka tai useampaa, jonka kuvittelisi minua kiinnostavan. Kiitos!

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 06.12.2012, 13:04:01 »
^ Bulgariassa tykkasin Plovdivista. Vaikka se on Bulgarian toiseksi suurin kaupunki, se vaikuttaa silti pienelta. Kaupungilla on helppo kavella ja vanha kaupunki on kaunis- lisaksi sinne on hyvat julkiset yhteydet, koska on sijainniltaan niin keskeinen. Kaupunki on rakennettu raunioiden ymparille, ja uudet talot sijaitsee vieri vieressa vanhojen amfiteatteriraunioiden keskella.
She rides rollercoasters but never screams

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 06.12.2012, 13:11:48 »
Nessebar Mustallamerellä olisi eksoottinen talvella! Se on Unesco-kohde, kirkkoja ja kirkonraunioita on enemmänkin. Kesällä täynnä turisteja, koska vieressä sijaitsee Slantchev Brjag eli Sunny Beach. Toinen vastaava kohde, omituinen niemeke meressä, on Sosopol hieman etelämpänä. Burgas on isompi kaupunki näiden kahden välimaastossa.

Bulgarian tärkein nähtävyys lienee Rilan luostari. Olen kuullut sen kauneudesta hengästyttäviä tarinoita, mutta en ole päässyt itse käymään.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 06.12.2012, 13:24:16 »
Bulgarian tärkein nähtävyys lienee Rilan luostari. Olen kuullut sen kauneudesta hengästyttäviä tarinoita, mutta en ole päässyt itse käymään.

Haa, hyva kun muistutit! Kavin Rilassa paivaretkella Sofiasta, ja suosittelen! Luostari on kaunis, ja sen sijainti samaten; paivaretki on helppo toteuttaa, bussit ovat halpoja, mutta jos luostarista ja sen hiljaisuudesta haluaa todella nauttia, suosittelen jaamaan yoksi kun kaikki daytripperit lahtee busseillaan kotiin. 
She rides rollercoasters but never screams

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 07.12.2012, 19:13:26 »
Kiitos kovasti vinkeistä! Ajattelin itse (niin, kirjoitin ensin tänne, ja sitten vasta käytin hieman googlea :)) Plovdivia ja Kazanlakia. Tapani mukaan tutkin myös UNESCO-listaa, mutta Nessebarin ohitin nopeasti kun en ajatellut että tuskin se on paha turistirysä, ja siis paikka jota haluan välttää, tammikuussa. Pistän sen ja muutkin ehdotukset vakavaan harkintaan, ja kappas, minullahan taitaa olla Bulgarian visiitti "valmis" :)

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 14.03.2014, 21:03:21 »
Reissuni lykkääntyi parilla vuodella, mutta viimein olen Bulgariassa, terveisiä vaan Sofiasta!

Reitikseni olen suunnitellut seuraavaa: Sofia-Burgas-Nessebar-Kazanlak-Plovdiv.......

Olenko jättänyt huomiotta jonkun ihan must-paikan, arkeologia- ja luontofani kyselee.

Miten minun olisi fiksuinta jatkaa reissua Makedoniaan? Palaanko Sofiaan Plovdivista, vai olisiko mahdollista mennä jotain muuta kautta?

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 19.03.2014, 11:49:15 »
Olisiko jollakulla vinkkejä Perperikonista? Olen ymmärtänyt että Kardzhali on lähin kaupunki, mutta miten sieltä pääsee raunioille? Jos ei ole julkista liikennettä, onnistuisiko liftaus? Tai löytyisikö pyörävuokraamoa tmv? Ajokortiton ei voi vuokrata autoa......
« Viimeksi muokattu: 20.03.2014, 10:29:40 kirjoittanut hanna71 »

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 21.09.2017, 18:22:53 »
Olen menossa muutamaksi päiväksi Varnaan, onko tuoreita kokemuksia mitä siellä kannattaisi tehdä ja nähdä? Majoitus on varattu joten siihen en tarvitse vinkkejä, mutta kivat ravintolavinkit ovat aina tervetulleita!
Soarele este galben

jjylli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 23.07.2018, 04:23:49 »
Terve vaan. Olen menossa Sofiaan syyskuussa. Berliinin kautta edestakaisin lentelen. Ma-la olen perillä Sofiassa. Jos jollakulla on jotain vinkkejä liittyen johonkin, luen mielelläni. jj