Pitääkö reissussakin urheilla?

(Luettu 16367 kertaa)

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
Pitääkö reissussakin urheilla?
« : 31.03.2009, 18:21:50 »
Eli kun olet lomareissulla, pitääkö joka päivä päästä salille / lenkille tms jos sellainen on kotonakin tapana? Onko vieroitusoireet liian kovat ja hypitkö seinille jollet pääse rääkkäämään itseäsi lomallakin?

Nyt en tarkoita varsinaista urheilumatkailua, oon mäkin menossa juoksemaan maratonia Tukholmaan toukokuun lopulla, mutta silti oma mielipiteeni kysymykseen on että ei tarvitse  urheilla reissussa. Mun kunto ei siitä paikasta romahda ja tulokset huonone ja paino singahda pilviin jos viikon tai kaksi antaa kropan levätä.

Mukanani on ollut matkaseuraa joka on mennyt ihan mahdottomaksi jollei ole päässyt lenkille tai salille reissussa. Ei kuulemma pysty olemaan. Mä en ymmärrä, selittäkää mulle  ???
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Pitääkö reissussakin urheilla?
« Vastaus #1 : 31.03.2009, 19:19:45 »
Jos lähen vain muutamaksi viikoksi, niin sitten pidän rehellistä taukoa (ellei iske joku tosi yyberfiilis jotain liikuntaharrastusta kohtaan, ja samalla toki hyvä mahdollisuus). Pidemmästi jos on reissussa, niin varmasti vähintään tulee lenkkeiltyä normaaliin tapaan, ehkä tulee käytyä salillakin tjsp.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.03.2009, 19:52:32 »
Mä ravaan lomareissuilla niin paljon paikasta toiseen (tyypillisesti kävellen) että ne muistuttaa paljon enemmän urheilua kuin arkinen nysväys Suomessa  ;D Yleensä laihdunkin reissuilla noin kilon per viikko.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 31.03.2009, 20:19:23 »
Kylla, reissussakin pitaa urheilla!

Aikaisempien, kuukausien mittaisten reissujen aikana olen pitanyt taukoa juoksemisesta. Syy: en ole jaksanut raahata paljon tilaa vievia juoksukenkia mukanani. Muuten kun en niita rumiluksia kayta.

Viime syksyna Berliinissa kokeilin juoksemista tavallisilla kavelykengilla, kun  pakko oli paasta juoksemista. Ymmarsin, etta lenkkitossu on juoksemisen kannalta mukavuustekija ei valttamattomyys.

Nyt seitseman kuukauden aikana reissussa olen kaynyt saannollisesti juoksemassa Benetton-tossuillani. Hyvin kulkee! Valitettavasti juokseminen vaatii aina sen verran rytmitysta (ruokailu, sopiva vuorokauden aika, sopiva ymparisto, aikaa lepaamiseen), etta kaksi kertaa viikossa on jo huippusaavutus. Tanaan kavin lenkilla, edellisesta kerrasta oli vierahtanyt jo kymmenen paivaa.

Reissussa lenkkeily aika jannittava kokemus. Valilla on tullut kierrettya pelkkaa kaupunkikorttelia, valilla juostua takiaspusikoissa, valilla eksyttya metsaan ja usein juostua pakoon villikoiria. Monissa maissa kannykamerat ovat tallentaneet minut juoksemassa. Jossain Tajikistanissa tai Iranissa ei todella harrasteta lenkkeilya. Afganistanissa jatin lenkkeilyn suosiolla valiin. Jemenissa lapset juoksivat peraani, yhdella oli kadessa kapula, joka imitoi Olympia-soihtua. Keniassa ja etenkin Etiopiassa sain spontaanisti juoksukumppeneita seurakseni matkan varrelta. Monesti ihmiset ovat kannustaneet minua teiden varsilta ja kotien pihoilta iloisesti. Juoksukulttuurin maissa lenkkeily on yksinkertaisin tapa ihmisten suosio puolelleen! Paljon hienoja muistoja.

Juokseminen ei ole pelkastaan kunnon yllapitamista vaan rentoumista - ja siksi haluan sita tehda. Lenkin jalkeen olen onnellisimmillani. Mita tahansa murheita matkaan on liittynytkaan, ne on poispyyhityt lenkin jalkeisessa endorfiinihumalassa.

hik

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.03.2009, 21:26:39 »
En juokse jos on yli 30 astetta.
En juokse jos kävelen koko päivän.
Käyn salilla jos semmoinen osuu kohdalle sopivasti.
Uinti ei kelpaa liikunnaksi plutimisaltaassa.
Mukana reissussa ei välttämättä edes ole kuin juoksutossut, riippuu paikasta.
Reissussa tulee lipitettyä enemmän olutta kuin kotosalla, mistä tunnen pientä syyllisyyttä jos ei tule vastapainoksi liikuntaa.

On The Road Again

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.03.2009, 21:31:16 »
Mun reissut on nykyaan lyhyita, joten pitkat kavelyt riittaa. Kavelin just Nykissa viikonloppuna 4 paivaa, katsottavaakin riitti. Reppuun ei valttamatta mahdu lenkkareita, enka ehdottomasti suostu lentamaan semmoiset jalassa. Joku tolkku pitaa olla.

Toisaalta, kuulun onneksi sellaiseen maailmanlaajuiseen juoksuporukkaan, joten voin aina tarvittaessa ottaa yhteytta paikallisiin joista saa seuraa, ...muuhunkn kuin siihen juoksemiseen.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.03.2009, 22:03:02 »
Oon itse niin tuuriurheilija, ettei tuota mitään ongelmaa unohtaa sporttailut reissun ajaksi, ainakin jos kyseessä on vaan joku muutaman viikon visiitti. Kyllä sitä yleensä tulee sen verran käveltyä ympäriinsä, ettei oikein edes älyä kaivata mitään punttista tai juoksutossuja (toisaalta minulla ei kyllä se kaipuu täällä kotimaassakaan ole ilmeisesti kovin vahva, kun se on varsinkin räntäsateella tosi helppo unohtaa...) Myöskään potentiaalisiin tai tähänastisiin reissutovereihin ei kuulu himourheilijoita, vaan niitä tuntuu pikemminkin usein kiinnostavan enemmän paikallinen panimokulttuuri.

Sitä olen kyllä miettinyt, että jatkossa voisi reissuissa panostaa enemmän noihin sporttisempiin puuhiin. Haaveilen sukelluskortista tai ees snorklailusta, ja seinäkiipeilytaitoja ois mukava kehittää. Ja polkupyörä on ihan ykkösvempele, jo vuosia olen suunnitellut pyöräretkeä Eurooppaan "sitten joskus".
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.03.2009, 22:58:49 »
Minulle urheilu on melkein yhtä suuri intohimo kuin matkustelu, mutta arkipäiväni pyörivät niin paljon urheilun mukaan, että haluan ottaa urheilusta lomaa matkoillani. Matkoillani olen paljon liikkeellä, joten en erityisemmin kaipaa mitään juoksulenkkiä päivän päälle. Matkoihin yhdistän kuitenkin aktiivisempaa liikkumista, kuten pyöräilyä tai vaellusta, aina mahdollisuuksien mukaan.

Viime syksyna Berliinissa kokeilin juoksemista tavallisilla kavelykengilla, kun  pakko oli paasta juoksemista. Ymmarsin, etta lenkkitossu on juoksemisen kannalta mukavuustekija ei valttamattomyys.

Voi sitä juosta vaikka korkkareissa, mutta jaloille juoksuun sopimattomat kengät eivät pidemmän päälle tee hyvää.

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 31.03.2009, 23:14:24 »
No, yritän matkustella lämpimiin paikkoin ja koko ajan olen liikkeellä. Siinä on ihan tarpeeksi liikuntaa. Viime viikolla Egyptissä paino putosi kaksi kiloa, viime vuonna kuukauden matkalla Kreikassa ja Turkissa kuusi kiloa.

En muutenkaan pidä juoksemisesta. Tasainen pidempikestoinen vaeltelu toimii paremmin.

Joskus teen matkoilla hieman jotain meditointia tai chi kung -harjoituksia, mutta yleensä matkustus korvaa nekin.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #9 : 31.03.2009, 23:24:08 »
Sen verta vielä tarkennan, että en mä reissun päällä kuitenkaan liikkumattonaksi heittäydy. Tykkään ravata jalan paikasta toiseen (ja teen sen vauhdilla, mun temperamenttiin ei sovi laahustus), loikkia rappusia, uidessa tulee otettua muutama veto ihan tosissaan jne. Syksyllä Santorinilla spurttasin Mesa Vuonon laelle puoleen tuntiin, kun tuntui rääkki niin hyvälle  ;D Joten liikuttua tulee. Mutta sitä suuremmalla syyllä haluan jättää säännöllisen "tapa"liikunnan kotipuoleen.

Muoks: oli ikävä näppisvirhe...
« Viimeksi muokattu: 03.04.2009, 00:51:10 kirjoittanut vesaila »

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.04.2009, 13:01:14 »
Omituinen kysymys. Parhaimpia tapoja nähdä maailmaa on liikkuminen omin voimin, juoksentelu, pyöräily tms. Oma motivaatio urheiluun on reissussa yleensä paljon suurempi kuin kotona. Hienommat maisemat, paremmat kelit...

Ei siis pitääkö, vaan kannattaako. Johon vastaus on ehdottomasti kyllä.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 01.04.2009, 14:41:21 »
Kyllähän reissussa yleensä tulee aika paljon liikuttua ettei siinä erikseen lenkille tarvitse lähteä. Ihmettelen peräti jos jollain vielä riittää energiaa johonkin "oikeaan" liikuntaan. Viime reissulla tippui paino pari kiloa eikä siinä kyllä mitään "oikeaa" liikuntaa ollut harrastettu, mitä nyt Bangkokin alueella kävellen liikkumista mitä verrataan kuulemma urbaaniin vuoristokiipeilyyn!

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 01.04.2009, 15:50:27 »
Kaikki liikunta tulee matkalla sivutuotteena ja sitä on paljon, välillä rankkaakin. En harrasta löhölomia.

Pelkästä urheilemisen ilosta en matkalla liiku juuri koskaan. Lenkkarit jää kotiin, mutta jalassa ovat matalavartisen vaelluskengät.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #13 : 01.04.2009, 15:52:30 »
Ihmettelen peräti jos jollain vielä riittää energiaa johonkin "oikeaan" liikuntaan.

Itseasiassa juuri siitä oli kyse, että riittääkö. Olen useasti matkustellut sellaisen veikeän tapauksen kanssa, jonka koko päivän reippaan ravaamisen jälkeen on PÄÄSTÄVÄ kuntosalille ja tosiaan muuttuu ihan mahdottomaksi jollei sinne pääse. Niin mietin vaan miten yleistä moinen mahtaa liikunnallisilla matkailijoilla olla; itse olen erittäin liikunnallinen mutta kuntosali tai mikään muukaan harrasteliikunta ei vois reissun päällä vähempää kiinnostaa. Saa juoksutossut jäädä mun puolesta Turkuun.

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.04.2009, 16:07:09 »
Komppailen ns. "hyötyliikuntaa" joka osaltaan kuuluu jo pienen budjetin matkailuun - eli paljon kävelemistä ja pyöräilemistä ja maisemien ihailemista sitä kautta.

Huomautan myös, että matkoilla on ihan jännä kokeilla jotain "eksoottista" urheilumuotoa, jota Suomessa ei tule harrastettua. Esimerkiksi kiipeilyä, melomista tai vielä jotain eksoottisempaa jota ei Suomesta edes löydy, vaikkapa jotain japanilaista miekkailua tm. Kuntosalille en lomamatkoillani tahdo, mutta tällaisiin uusiin elämyksiin olen aina valmis!
Up Where We Belong

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 01.04.2009, 16:55:40 »
Ihmettelen peräti jos jollain vielä riittää energiaa johonkin "oikeaan" liikuntaan.

Itseasiassa juuri siitä oli kyse, että riittääkö. Olen useasti matkustellut sellaisen veikeän tapauksen kanssa, jonka koko päivän reippaan ravaamisen jälkeen on PÄÄSTÄVÄ kuntosalille ja tosiaan muuttuu ihan mahdottomaksi jollei sinne pääse. Niin mietin vaan miten yleistä moinen mahtaa liikunnallisilla matkailijoilla olla; itse olen erittäin liikunnallinen mutta kuntosali tai mikään muukaan harrasteliikunta ei vois reissun päällä vähempää kiinnostaa. Saa juoksutossut jäädä mun puolesta Turkuun.

No onhan tuossa se että jotkut yrittää pitää kiinni siitä rytmistä. Eli siitä että kroppa ei "veltostu". En nyt tarkoita ihan kirjaimellisesti mutta elimistöhän tottuu kaikkeen, niin ihan samalla tavalla se tottuu esim. kuntosaliharjoitteluun. Eli jos sitä tietynlaista treeniä ei tule niin paikat on ihmeissään että mikäs nyt on. Sitten kun sitä taas jatkuu aikansa niin kroppa pitää sitä normaalitilana ja on kauhuissaan että mitä nyt! :o kun treenit taas alkaa reissun jälkeen. Yksi on myös tuo hormoninarkkarius eli kun siitä liikunnasta saa sen hormonipiikin ( siis sen elimistön oman) niin onhan siinä päänuppi ja paikat sekaisin kun ei sitä tulekaan.

NKN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 01.04.2009, 16:59:34 »
Minulla riippuu ainakin siitä, olenko kulttuuri- vai rantalomalla. Kulttuurikohteessa kun tulee muutenkin hyötyliikuttua niin paljon, että energiaa ja aikaa ei jää muulle urheilulle. Rantalomalle pakkaan puolestaan lenkkarit mukaan - ruskettuuhan sitä liikkuessakin. Kuntosalille en ole koskaan alle kahden viikon lomillani kuitenkaan eksynyt.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 01.04.2009, 18:32:59 »
eikä siinä kyllä mitään "oikeaa" liikuntaa ollut harrastettu, mitä nyt Bangkokin alueella kävellen liikkumista mitä verrataan kuulemma urbaaniin vuoristokiipeilyyn!

Bangkok on suorastaan mukavan kävely-ystävällinen verrattuna Jakartaan, jossa kävely ja erityisesti kadunylittäminen oli kyllä jo jonkinasteista extreme-urheilua  ;D

Stüld håjt90

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 01.04.2009, 20:18:16 »
Joskus 14-15 vuotiaana pelasin jalkapalloa kreikan saaristoa perheen kanssa kierrellesäni paikallisten saman ikäisten kanssa. Otin tarkoituksella lenkkarit sitä varten mukaan. Onnistuisikohan sama nyt parikymppisenäkin... ::)

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.04.2009, 20:48:17 »
^Köhöm! Ja miksei muka onnistuisi?