Työskentely Japanissa?

(Luettu 4963 kertaa)

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Työskentely Japanissa?
« : 01.04.2009, 12:50:05 »
Hei, onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia n. kuuden kuukauden työskentelystä Japanissa? Mitä mahdollisuuksia olisi? Olen katsellut joitain englanninopettajan töitä, mutta niissä kaikissa minimi soppari tuntuu olevan vuoden mittainen. Onko Japanista ulkomaalaisen helppo hakea muita töitä? Onko esim. call center-töitä tai suomalaisille asiakkaille suunnattuja tukipalveluita jne.? Työpaikan olisi hyvä olla Tokiossa. Onko kukaan ollut kielikurssilla Japanissa? (Kurssin pitäisi olla siis Tokiossa ja syys->)
Kiitän kauniisti kaikkia vastaajia jo valmiiksi :) Ja saa ohjata johonkin jo valmiiseen keskusteluun, jos sellaista en itse ollut huomannut.
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Työskentely Japanissa?
« Vastaus #1 : 01.04.2009, 20:12:51 »
Anteeksi, en usko että hirveästi tulen auttamaan tämän asian tiimoilta. Sen verta vain mitä olen ymmärtänyt, kun mainitsit tuon englannin opettajan työtä, niin löytyykö sinulta koulutusta juuri tähän työhön? Jos olet englannin kielen opettaja ammatiltasi, sitten ei ole mitään ongelmaa. Mutta vaikka englantisi olisi äidinkielesi, niin ilman koulutusta niin eivät töihin ota.

b0ke

• Vieras
« Vastaus #2 : 02.04.2009, 11:39:55 »
1) HARVAT paikat ottavat nykyään vastaan ei-natiiveja enkun opeja, aika heikoilla siis ollaan.
2) Viisumi on sen 3kk.
3) Helpolla et tule mitään töitä Japanista löytämään.

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.04.2009, 09:42:49 »
Helppoa en sen ajatellutkaan olevan :) Mahdollisuuksien kartoittaminen kuitenkin helpottaa jo kummasti.
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

B-mies

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 11.04.2009, 01:35:27 »
Olen ymmärtänyt että töitä on todella vaikea saada ja usein kontakteilla saa helpommin töitä kuin papereilla. Näin on toki muuallakin maailmassa mutta ymmärtääkseni vielä enemmän Japanissa. Periatteessa kai tämän 3kk visan aikana ei saisi tehdä töitä. Mutta monet kai tekevät, tai useammin viettävät sen ajan soittamalla joka paikkaan ja ottamalla yhteyttä kaikkiin ja olemalla aktiivinen työnahaussa. Eli Japanin ulkopuolelta on vaikeaa saada töitä, homma pitää hoitaa paikan päällä. Monet myös käyvät Koreassa visan mennessä umpeen ja ottavat uudet kolme kuukautta sen jälkeen, monilla tämä kai onnistuu ja joskus kolmannenkin kerran vuoden aikan. Tähänkin joku oli jossain heittänyt vinkkiä miten helpoiten onnistuu.

Nämä ovat siis juttuja joita olen lukenut täällä ja muilla enkkukielisillä Japani foorumeilla tai nettisivuilla. Omaa kokemusta ei ole.

Mutta kielikurssile olen itse menossa ja vieläpä Tokioon. Tähän kouluun olen menossa neljäksi viikoksi, maksoi jotain 770€ (tasan 100 000 jeniä) ja majoitus pitää itse hankkia. Joka kuukauden alussa alkaa aloittelijakurssit ja joka viikko voi myös hypätä mukaan jos osaa jo hieman kieltä.

Mutta pitemälle kurssille kannattaa tietysti mennä ja halvemmaksikin tulee kulut per viikko kaikkialla. Tuo oma koulunikin tarjoaa 1-2 vuoden kursseja ja majoitus mahdollisuuskin löytyy noihin. Koulut alkaa kai Japanissa useimmiten joko lokakuussa tai huhtikuussa.

Japanese Language School Database sivulta löytyy yli 400 kielikoulua. Aikoinaan selasin kaikki läpi etsiessäni kesäkursseja =D Tässä vielä aloittamani aihe kielikursseista Japanissa.

Tossa vielä suora linkki kaikkiin kielikouluihin Tokiossa. Ei jumankauta, tossahan täytyy olla listattuna jotain sata koulua, ei kun kahlaamaan :D
« Viimeksi muokattu: 11.04.2009, 01:42:09 kirjoittanut B-mies »

Yatsu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.04.2009, 19:38:18 »
Tällä hetkellä tuntuu olevan vaikeaa saada töitä, vaikka olisi jo työnteon salliva viisumi taskussa, sekä koulutusta ja työkokemustakin jonkin verran. Kielitaitokaan ei ole olematon, vaikka siinä parannettavaa vielä onkin.

Yksi muistettavan arvoinen asia on, että työluvan saanti Japaniin edellyttää vähintään alempaa korkeakoulututkintoa (ellet sitten saa sellaista viisumia,  joka ei sisällä rajoituksia työskentelylle). Tuo mitä edellä kirjoitettiin siitä, että töiden hankinta ulkomailta käsin on vaikeaa, pitää paikkansa. Useimmat tekevät niin, että tulevat "turistiviisumilla" (sehän ei oikeastaan ole viisumi, sillä kyseessä on viisumivapaus), ja käyvät sitten haastatteluissa ja hakevat töitä. Varteenotettava vaihtoehto, etenkin jos pystyy järjestämään asumisen edullisesti vaikkapa jonkun tutun luona jne. Tärkeä tekijä on myös kielitaito, useimmat työpaikat vaativat ns. "Business Japanese" -tason, joka vastaa jotakuinkin JLPT-tasokokoeen kakkostasoa. Heikommallakin kielitaidolla voi töitä löytä, mutta paikkoja on huomattavasti vähemmän.

Isommat kielikoulut (joilla on mahdollisuus työluvan sponsorointiin) nykyään ainakin Tokion alueella edellyttävät, että on äidinkielenään englantia puhuva. Ainahan voi toki kokeilla onneaan, jos kielitaito on todella hyvä ja varsinkin jos on kielenopettajan pätevyys ja/tai kokemusta, niin ei se paikan saanti varmaan mahdotontakaan ole.

Yksi hyvä vaihtoehto on tulla tosiaan vain opiskelemaan kieltä (jos tulet pitemmäksi aikaa kuin 3kk, koulu yleensä järjestää viisumiin tarvittavan Certificate of Eligibilityn kunhan tarvittavat kurssimaksut on suoritettu. Kouluja tosiaan on vaikka kuinka.

Sitten on erilaiset vaihto- ja harjoitteluohjelmat, esim CIMO:n kautta on ollut 6kk:n harjoittelupaikkoja Suomen edustustoihin Japanissa. Myös Japanin Suomen suurlähetystön sivuilta löytyy tietoa erilaisista ohjelmista sekä apurahoista. Sielläkin on kaikenlaista, aina budo-lajiharjoittelusta tee-seremoniakouluun. Kannattaa tutustua myös erilaisiin vapaaehtoisjärjestöihin, esim. Amnesty Internationalin kautta on ollut suomalaisia Japanissa.

Japanin viisumikategorioista löytyy kattavasti tietoa Japanin ulkoministeriön sivuilta:
http://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/04.html#a