Iän huijaaminen reissussa

(Luettu 3187 kertaa)

kalabaliikki

• Reissaaja
    • Profiili
Iän huijaaminen reissussa
« : 28.04.2009, 15:43:27 »
Hakuni ko. ehkä hieman moraalitonta aihetta koskien ei tuottanut tulosta, joten uutta aihetta kehiin. Toivottavasti nenänne säästyvät herneiltä.:-)

Siispä. Itse kullekin saattaa olla tuttua alaikäisenä lähidiskoon yrittäminen tekosyiden ja naapurinpojan papereiden varjolla, mutta mites matkaillessa? Onko tullut vastaan sellaisia tilanteita vastaan, että olis ollu tarvetta käydä vanhemmasta/nuoremmasta? Mitä keinoja olette käyttäneet ja missä tilanteissa? Onko mennyt täydestä? Tarkoituksena ei ole keittää mitään lurjusten kerhoa kokoon, mutta erinäisiin valkoisiin valheisiin turvautuneena uteliaisuuteni heräsi..

Itse olen tainnut esittää itseäni nuorempaa lähinnä museoiden pääsylippujen ja matkalippujen nuorisoalennusten saamistarkoituksena. Letit päähän, kukkahame päälle ja hymyä huuleen, niin useimmiten ilmainen sisäänpääsy tai edullinen matkalippu on irronnut. (Joo, olen kyllä useimmiten valmis tukemaan kulttuuria, mutta 10e sisäänpääsy kuppasesta nykytaiteen museosta on jo budjettimatkaajalle liikaa). Joskus on papereita kysytty, mut sit on pitäny vaan pokkana väittää et ne on hostellissa säilössä tai muuta vastaavaa...

muikea

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Iän huijaaminen reissussa
« Vastaus #1 : 30.04.2009, 12:38:13 »
Lähinnä nuorempaa on pitänyt esittää, juuri noissa kulttuurikohteissa. Postojnan tippukiviluoliin oli päästävä, mutta rahaa säästäen. Reissussa näytän muutenkin suhteellisen idiootilta, käytän vanhoja ja värikkäitä vaatteita, joten menin täydestä. Ongelmia ilmaantui vasta sitten kun kaksi muuta kaveriani yritti jälkeeni samaa ja kassatäti herää kysymään, että missäs on porukan vanhemmat luuhaamassa. Tais olla sellainen sijaintikin, ettei sinne ihan sattumalta käppäiltäis ilman autoa. En muista miten kävi, kai ne joutu ostamaan opiskelijaliput.
Silloin kun alaikäisenä matkusti, niin tuli monesti muuten esitettyä vanhempaa (tai lähinnä matkaseuralaisten ikäistä (+5v)) mikä meni kyllä suht luonnollisesti ja täydestä aina. En tiedä miksi, ehkä vaan halusi kuulua joukkoon ja elää ilman niitä ennakkoluuloja mitä nuori ikä olisi heti aiheuttanut. (vaikka täytyy myöntää että nämä ennakkoluulot eivät aina ihan aiheettomia ole) Nykyisin taidan olla ihan vain ikäiseni (nuori kuitenkin) ja pulittaa kaikesta sen täyden hinnan jos ei nyt ihan kamalan helpolta pieni puijaaminen iässä vaikuta.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2009, 12:40:02 kirjoittanut muikea »

Yoska

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.04.2009, 19:41:11 »
Itse oon huijannut ikää nuoremmaksi jotta pääsisin julkisessa liikenteessä halvemmalla. 18-vuotiaana Pariisissa ollessani huijasin olevani 20 jotta pääsin baariin. En kylläkään muista miten siinä ei henkkareita kysytty... Ulkomailla Interrail-lippua ostaessani oon jotenkin onnistunut huijaamaan olevani saksalainen vaikka osaan sanoa saksaksi vain auf wiedersehen. En tosin muista mihin sekään liittyi tai mitä hyötyä sillä saavutti, mutta joku juju siinä oli. Paras kyllä oli kun reissussa oltiin ja laivalle piti päästä. Opiskelijalippu maksoi neljänneksen täyden lipun hinnasta eikä olisi millään huvittanut maksaa hirveästi matkasta. Näytettiin kaverin kanssa sitten jotain vanhoja suomenkielisiä x-kerhon kortteja ja sanottiin että ne on Kansainvälisen Opiskelijayhteisön Suomen jaoston kortteja. 8) Respan poika sitten suoristi selkänsä ja tokaisi että "Ai, niinpäs onkin! Anteeksi kauheasti, että en heti huomannut!" Siinä oli todella naurussa pitelemistä kun poika sitten tietojamme koneelleen naputteli.

Nykyään on niin vanha ja ryppyinen kurppanaama että suosiolla vaan maksaa hinnat. Vaikka välillä houkutus käykin ja on vaan turvauduttava pikkuvippeihin... ;)

jempo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.05.2009, 15:55:04 »
Olen huijannut sisäänpääsyissä muutaman kerran, esimerkiksi koulun matkalla meidän kaikkien piti esittää olevamme alaikäisiä, kun oli ilmainen sisäänpääsy.

Olen aina ajatellut, ettei ulkomailla kysytä papereita turisteilta. Sattui todella huvittava tilanne, kun ostin espanjassa sangriaa ja multa kysyttiin paperit :D nauratti, mutta näytin. missään muualla ei oltu kysytty, eikä suomessakaan aina kysytä... taisi olla vähän äkäinen myyjä, ainakin näytti siltä :D
Show me what it's like
To be the last one standing
And teach me wrong from right
And I'll show you what I can be
Say it to me
And I'll leave this life behind me
Say it if it's worth saving me.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #4 : 06.05.2009, 17:00:49 »
Ei kauheena ole tarvinnut huijata iän kanssa, naama kun näyttää vielä suhteellisen tuoreelta ja ulkomailla tuntuu vielä korostuvan. Ei nyt aina menee enää teinistä, mutta ihan tarpeeksi, että nuorisolipun saa vielä Ruotsissa pyytämättä :D Suomessa kysytään melkeinpä aina paperit. Toivottavasti sit vielä 3 vuodenkin päästä kun tulee taas pyöreitä vuosia täytettyä  :o Missä vaiheessa joku alkaa epäillä mun käyttävän "siskon" papereita..?

Johtuukohan naamasta vai käytöksestä, että yleensä tulee tutustuttua pelkästään kakskymppisiin matkaajiin hieman varttuneempien sijaan..?

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 07.05.2009, 20:37:17 »
...Postojnan tippukiviluoliin...Tais olla sellainen sijaintikin, ettei sinne ihan sattumalta käppäiltäis ilman autoa.

Kyllä tuonne kävelee hyvinkin. Puolisen tuntia varmaan menee rautatieasemalta. Bussiasemalta vielä vähemmän.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.05.2009, 21:13:34 »
Ei kauheena ole tarvinnut huijata iän kanssa, naama kun näyttää vielä suhteellisen tuoreelta ja ulkomailla tuntuu vielä korostuvan.
Eipä mene tasan nämäkään asiat. Minä jouduin silloin tällöin selittelemään jo 11-vuotiaana päästäkseni bussissa lastenlipulla ja ikäraja oli 12.

Eräs kaveri taas matkusti junissa lastenlipulla yli kolmekymppiseksi. Nyt ei varmaan enää mene läpi. :) Perinne alkoi, kun jollakin matkalla konduktööri myi kysymättä lastenlipun.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

jempo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.05.2009, 10:02:15 »
Eräs kaveri taas matkusti junissa lastenlipulla yli kolmekymppiseksi. Nyt ei varmaan enää mene läpi. :) Perinne alkoi, kun jollakin matkalla konduktööri myi kysymättä lastenlipun.

Tästä tuli mieleen, kun kaverini äidiltä otettiin lastenlipun hinta bussissa (alle 15v.) hänen ollessaan kolmekymppinen ja raskaana :D varmaankin erittäin huvittava tilanne, hehh..
Show me what it's like
To be the last one standing
And teach me wrong from right
And I'll show you what I can be
Say it to me
And I'll leave this life behind me
Say it if it's worth saving me.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.05.2009, 12:59:06 »
Valilla on kylla ihan kiva nayttaa nuoremmalta, muttei aina. Nyt 31-vuotiaanakin on papereita kyselty alkoholia ostaessa tai iltariennoissa. Siksipa kuljetankin henkkareita mukana. Viime vuosina minulta on usein kysytty, kuinka vanhempani uskalsivat paastaa minut ulkomaille nain NUORENA.  :o No, olen asunut melkein puolet elamastani poissa vanhempieni luota.

18-vuotiaana olin au pairina Saksassa ja heidan kanssa liikkuessani minua luultiin perheen lapseksi. Eraalla lomamatkalla jopa antoivat ravintolassa varityskirjan varitettavaksi kuten muillekin lapsille. Saman ikaisena paasin myos moniin paikkoihin lastenlipulla.

Olen pelastyttanyt joskus jonkun laheisempaa tuttavuutta yrittaneen 19 v pikkukanadalaisen kertomalla ikani (olin silloin 27). Han luuli meidan olevan samanikaisia. Oli aika hauska tilanne.   ;D

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.05.2009, 21:19:50 »
En ole käyttänyt nuorelta näyttämistä juurikaan hyväksi. Ei minua kyllä juuri lapseksi ole luultu sitten lapsuuden, mutta huomattavasti nuoremmaksi kuitenkin. Opiskelija-alennuksia aina tarjotaan, mutta maksan suosiolla täyden hinnan. Nuoren opiskelijatytön ulkonäkö on työelämässä välillä vähän rasite, koska se syö jonkin verran uskottavuutta. ::)