matkustaminen & masennus

(Luettu 28256 kertaa)

reissukatti

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: matkustaminen & masennus
« Vastaus #20 : 19.05.2009, 16:55:40 »
Itselläni ei "vakavaa kroonista masennusta" ole ollut, mutta olen sitä mieltä, että ihminen on itse vastuussa itsestään, joten itse on nostettava itsensä sieltä sängyn pohjalta.
Arvatenkin sen kukkaterapian avulla. Ihan vain tiedoksi: masennus on oikea sairaus ja monesti tappava sellainen eikä siis kiinni siitä, ettei jaksa potkia itseänsä persuuksiin tms., joten hivenen sensitiivisyyttä kommenteissa, jos saan pyytää!

Ok, masennus on sairaus, enkä ole tarkoittanut pahaa kommentillani. Tarkoitin lähinnä, että ihminen on itse vastuussaan sairauksistaan (ei toisin päin), ja että joillakin luontaisilla keinoilla voi näitä hoitaakin. Kukkaterapia oli vain yksi esimerkki, parempia voisivat olla esim. jooga ja meditaatio, joilla olen itse aikoinaan saanut uupumuksen latistettua.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2009, 14:57:38 kirjoittanut reissukatti »

Haaveksija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 19.05.2009, 17:44:32 »
Itse lähdin kyllä 8kk kestäneelle matkalle hieman apeistakin oloista mutta masentunut en ollut.

Muiden vastaajien kanssa vastaavia juttuja on minullakin jaettavana kysyjälle. Ystäväni, joka keskivaikeassa-vaikeassa masennuksessa matkusti pitkään yksin lähti tavallaan kotipaikkaa pakoon. Matkalla oli viettänyt paljon aikaa yksin eikä ollut hakeutunut juuri muiden seuran, joskin joitakin helmityyppejä oli tavannut ja nauttinut niiden seurasta.
Kotiin palatessa pari kk meni hyvin ja sen jälkeen masennut iski entistä voimakkaampana. Usean vuoden terapia ja lääkityksiä tietenkin.
Kyllä asia taitaa olla niin, että hyvin voi masentuneena matkustaa mutta itsensä parhaaksi olisi järjestettävä kotiin perushoito eli lääkitys ja toivottavasti myös terapia, ettei hirveä kuoppa ole odottamassa takaisin tullessa.
Kysyjä taisi kyllä sanoa, ettei noihin mahdollisuuksia ole.

Kuitenkin, jokainen on yksilöllinen. Ja masennukselle on aina jokin syy, asia, joka pitää muuttaa tai käsitellä. Nyt lopetan tämän tekstin, koska tätähän ei kysytty.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 19.05.2009, 19:30:33 »
Kukkaterapiaa ja naturopatiaa? Ei helvetti.

Masennusta hoidetaan lääkityksen ja psykoterapian yhdistelmällä, ei huuhaalla. Liikunnalla on positiivinen vaikutus masennuksen hoidossa, joten jooga saattaa hyvinkin toimia.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #23 : 23.05.2009, 04:27:13 »
Sitaatti YTHS:n sivuilta:
"Mielenterveys ja matkailu
Mielenterveysongelmien hoitoon ei matkailu ole valitettavasti hyvä hoito - ongelmilla on taipumus korostua poikkeuksellisissa oloissa. Matkustamalla ei pääse pakoon parisuhdeongelmia, päihdeongelmia, masennusta tai ahdistusta eikä ulkomailla ole helppoa saada apua näihin pulmiin. Kotiasioihin tulee paneutua ja hoitaa ne kuntoon jo ennen matkaa, sekä hakea tarvittaessa apua mielenterveysongelmiin jo kotimaassa."

Eli jos ajattelee kotimaan tomujen karistamisen olevan ratkaisu isompiin ongelmiin tällä saralla, niin iso todennäköisyys on, että ne tulevat palatessa kahta kauheampina vastaan tai iskevät jo matkalla.

LivingInExile

• Himoreissaaja
  • zzz
    • Profiili
« Vastaus #24 : 24.05.2009, 21:14:48 »
Kun on liian kauan samassa mestassa suoritamassa samoja rutiineja, voi masennus  ja kyllästyminen iskeä. Eihän siihen auta kuin päihteet. Ja kohteen vaihto antaa aina lievän piristysruiskeen.

Riippuu varmaan henkilöstä, jotkut vaatii elämälleen enemmän normi sisältöä, tarkoitusta, kuten jobi, yhteisöön kuuluminen, toiset taas vähemmän...

Joku fyysinen harrastus tietty antaa helpotusta.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2009, 21:21:24 kirjoittanut LivingInExile »

LivingInExile

• Himoreissaaja
  • zzz
    • Profiili
« Vastaus #25 : 24.05.2009, 21:25:34 »
Jos olisin vaikka Finlandiassa koko ajan niin voisin hyvin olla paljon enemmän masentunut kuin kiertämässä maailmaa, vaikka ei se totalisesti poista ongelmaa.

Kai suomessa yleensäkkin masennus on aika yleinen kansantauti. Mutta parempi kärsiä se jossain megacityssä, paradice biitsillä, kuin räntäsateessa.

Drebin

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 24.05.2009, 21:42:45 »
Jos olisin vaikka Finlandiassa koko ajan niin voisin hyvin olla paljon enemmän masentunut kuin kiertämässä maailmaa, vaikka ei se totalisesti poista ongelmaa.

Kai suomessa yleensäkkin masennus on aika yleinen kansantauti. Mutta parempi kärsiä se jossain megacityssä, paradice biitsillä, kuin räntäsateessa.

Kuten näistäkin viesteistä näkee, koko masennuksen käsite vaihtelee käsittämättömän paljon riippuen ihmisestä. Ehkäpä liian moni kutsuu itseään masentuneeksi kun kyse on loppujen lopuksi vain tylsistymisestä, turhautumisesta tms. ja siten koko sana on kokenut ns. inflaation. Eikä loppujen lopuksi muisteta, että kyseessä kuitenkin jonkinasteinen (paha) henkinen sairaus tai tila. Ainakin ne masentuneet (ja lasken masentuneiksi), joihin olen törmännyt ovat lähempänä eläviä kuolleita kuin 'makaanko-mieluummin-rannalla-kuin-lumisateessa' valintoihin kykeneviä yksilöitä.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 24.05.2009, 23:42:41 »
No, onhan sellainenkin diagnoosi olemassa kuin lievä masennus. Ja ihan vaan muistutukseksi: vaikka alkoholi on Suomessa yleisimmin nautittu masennuslääke, niin sen vaikutus on tutkitusti ja tunnetusti samaa luokkaa kuin housuun kusemisella pakkasella. Sama pätee muihin päihteisiin.

LivingInExile

• Himoreissaaja
  • zzz
    • Profiili
« Vastaus #28 : 25.05.2009, 07:34:14 »
Jos suomalaiset muuttaisivat trooppisiin olosuhteisiin, ilman elintason merkittävästi kärsimättä, niin kai tää jengin yleinen "masennus" vähentysi kuitenkin, vaikka työttömien, eläkeläisten, joilla ei ole mitään importanttia duunia, jotta saisi tarpeellisen hyödyllysyyden tunteen...

Kai Suomessakin kesällä masennusta esiintyy vähemmän kuin kaamosaikaan.

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 25.05.2009, 08:39:39 »
Suosittelen hakeutumaan ihmisten ilmoille, yksin ei kannata jäädä huoneeseensa möllöttämään vaikka miten siltä tuntuisi.. Oisko laskevia mielialoja omaavien muutenkin parasta majoittua mahdollisuuksien mukaan dormeissa, joissa saa helpommin kontakteja? Masennus, saamattomuus, vitutus, kuukautisten kylkiäisenä tahattomat vollotuskohtaukset - ihan sama mikä iskee, mutta ei se reissussa saati kotona ole kivaa. En laittaisi ilmaston tai vuodenajan piikkiin mitään, vaan uskon että "etelän maiden" yhteisöllisillä elämäntavoilla on oma osansa asiassa. Toisaalta taas keväisin on itellä Suomessa hankalimmat olotilat, kun talvikausi harrastuksineen on muisto vain ja ulkona ei voi juuri mitään tehdä katu- ja siitepölyn takia.. Mutta oonki vähän rajoittunut 8)
Älä meinaa vaan mene ja tee.

LivingInExile

• Himoreissaaja
  • zzz
    • Profiili
« Vastaus #30 : 25.05.2009, 12:16:44 »
Niin, trooppisissa oleshuteissa joutuu väkisin enemmäm sosiaalisiin kontakttein, haluaa tai ei...Muutava viikko arktissailmastossa on toki piristävää, vaarsinkin krapulassa olellessa, sellainen jäätävä pakkanen kyllä selvittää pään..No toisaalta kai auringonvalon puute on yksi syy depressiolle.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 25.05.2009, 21:51:02 »
Itsemurhia tehdään kyllä eniten keväisin. Liittyy siihen, että omat ongelmat korostuvat, kun muilla näyttää menevän hyvin (ovat iloisempia jne.). Samasta syystä korkeasuhdanteessa tehtiin Suomessa 80-luvun lopulla kiihtyvässä määrin itsemurhia ja kansaa yhdistänyt lama käänsi niiden määrän laskuun.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 26.05.2009, 19:22:29 »
Tunnustan, meikäläinen oli lähes koko viime reissun pahemman laatuisessa depiksessä. Syy oli ihan selvä, suurimman osan matkaa ihmettelin että mitä teen täällä. Olenkin kahden vaiheilla lopetanko kokonaan matkustamisen vai keksinkö jonkun uuden, sisältörikkaamman tavan matkustaa.

Lainaus
Mä lopetin matkustelun tai oikeastaan reppureissaamisen tässä pari kuukautta sitten juurikin "mitä mä täällä teen" tunteen takia.

En olekaan ainoa, joka on kokenut merkityksettömyyden tunnetta matkoilla! Nämä kaudet reissussa ovat olleet vaihtelevan pituisia enkä oikein ole löytänyt niille järkeen käypää selitystä. On vain tuntunut täysin turhalta kiertää maailmaa ilman päämäärää.

Itse en ole koskaan sairastanut kroonista masennusta, mutta joissain elämäntilanteissa olen ollut lievästi masentunut. Ilmeisesti. Mitään diagnoosia en ole koskaan hakenut, lääkäriin vaivautunut.

Masennukseen olen romahtanut selkeästi vain kerran reissussa. Olin saapunut uudelle mantereelle, joka ei vastannutkaan odotuksiani. Ihmiset olivat tympeitä ja vihamielisiä. Olin siinä kaupungissa lähes kolme viikkoa; niin paljon kuin kammosinkin kaupunkia en pystynyt eteen päin jatkamaan. Jo huoneesta poistuminenkin tuntui lopulta suurelta ponnistukselta. Mutta sitten tuli sade ja siitä sain syyn jatkaa. Kun olin päätöksen tehnyt ja bussiin noussut, masennus katosi kuin taikaiskusta eikä sen koommin palannut.

Eräälle toisellakin reissulla olen ollut lievän masentunut. Olosuhteet reissussa saattavat olla kovinkin vaihtelevat. Jos matkanteko on raskasta, hotellit meluisia eivätkä paikalliset anna rauhaa, on niin fyysisesti kuin henkisestikin melko kovillla. Sen reissun sitten keskeytin.

Lainaus
Kyllä asia taitaa olla niin, että hyvin voi masentuneena matkustaa mutta itsensä parhaaksi olisi järjestettävä kotiin perushoito eli lääkitys ja toivottavasti myös terapia, ettei hirveä kuoppa ole odottamassa takaisin tullessa.

Hyvä pointti!

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 08.06.2009, 21:07:39 »
Hieman tuosta masennuksesta terminä kun mielipidettä pukkaa siitä millä sanoin ko. asiasta pitäisi/saisi puhua: kuinkahan moni tähänkin viestiketjuun vastanneista välttää käyttämästä kuvausta masentunut itsestään vaikka oikeasti olisikin ollut tai on? Henk.koht. tiedän omat menneet ja nykyiset ongelmani ja sen miten niitä olen pyrkinyt parhaiten hoitamaan, mutta silti ei tule ensimmäisenä mieleen jakaa koko totuutta vieraiden ihmisten kanssa foorumeilla vaan on lieventävämpää jo itsensä takia puhua asioista ehkä ei niin kuvaavasti. Joku sanoi että ihminen on itse vastuussa ongelmistaan/sairauksistaan, mutta mm. masennus on valitettavasti jossain määrin vähintäänkin kasvuympäristöstä periytyvää ja toisilla on luontaisempi taipumus sairastua. Ongelman tiedostaminen, käsittely, elinolosuhteiden muuttaminen ja hoidon hakeminen sen sijaan on jokaisen omalla kontolla.
Älä meinaa vaan mene ja tee.

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 19.06.2009, 15:43:06 »
Minä oon reissannut Euroopassa useampia kuukausia mielialalääkityksen alaisena, masentuneenakin (tosin silloin on ollut suht tasainen kausi meneillään).
Muuten sujui ihan hyvin, mutta eniten mua vaivasi jatkuva väsymys. Tuntui, etten saanut matkustamisesta kauhean paljoa irti, koska olin niin valtavan väsynyt koko ajan. Reissussa uupuu muutenkin aika nopeasti, ja varsinkin tuolloin kun söin vielä väsyttävää lääkettä ja olin masentunut/ toipumassa pitkästä masennuksesta, tuntui etten oikein jaksanut "keskittyä" itse matkustamiseen. Kaikki voimat meni siihen, että sain itseni paikasta toiseen. Tein vain muutaman asian päivässä, en jaksanut olla kauhean sosiaalinen. Mulle kuitenkin reissaamisessa on lähes pääsääntöisesti ollut aina parasta ihmisiin tutustuminen, niin paikallisiin kuin muihin reissaajiinkin, mutta noilla "masennusreissuilla" en oikein jaksanut tavata uusia ihmisiä koko ajan enkä innostua asioista samalla lailla, joten matkatkin ehkä jäi jotenkin vajaiksi.

Näin jälkeenpäin ajatellen olisin ehkä voinut säästää rahani myöhemmin matkustamiseen, siihen kun olisin voinut ottaa siitä kaiken irti. Mutta toisaalta taas, en mä kummiskaan mitään kauheita summia noihin matkoihin tuhlannut ja myöskin ehkä nuo matkat auttoi mua pääsemään yli vuosia jatkuneista mielialaongelmista, koska nykyisin koen olevani erittäin tasapainoinen ja energinen. En tiedä, mitkä kaikki asiat on vaikuttaneet nykytilanteeseen pääsyyn, mutta en usko että matkustamisella on ollut ainakaan negatiivista vaikutusta.

Ei kuitenkaan ehkä myöskään kannata ajatella, että voisi jotenkin lähteä parantamaan itsensä tien päälle. Ongelmat on kuitenkin suurimmaksi osaksi oman pään sisällä, eikä niitä pysty eikä ehkä pidäkään paeta toiselle puolelle maailmaa. Toisaalta taas, jos matkustaa kauas, siellä saattaa voida "kohdata itsensä" uudella tavalla, jolloin myös päänsisäisiä sotkuja pystyy selvittelemään paremmin. Tää on tämmöistä spekulointia vaan, riippuu varmaan tosi paljon ihmisestä, matkan laadusta ja masennuksen tasosta.

alienation

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 24.07.2009, 16:56:00 »
matka meni hyvin, kaikista ennakkopeloistani huolimatta. kiitos silti kaikille vertais-/muita kokemuksia jakaneille.

Todellakin pitää paikkansa, että matkaan saattaa helposti lähteä ongelmia pakoon, eikä sitä masennusta yksi matka hoida. eli perushoidon ja jonkin turvaverkon hyvä olla kunnossa Suomessa. monet muut asiat ovatkin sitten varmasti yksilökohtaisia. itse en suunnitellut/varaillut etukäteen majoituksia, mutta tilaisuuden tullen - oman jaksamisen ja mielialan mukaan - valitsin päivittäin joko dormin tai yksityismajoituksen, sen mukaan oliko olo sosiaalinen tai rauhaa kaipaava.  tätäkin varten siis budjetti ei kannata olla ihan tiukilla.
matkustin alueilla, joilla vaaleaverikkö ei varmasti jää yksin hetkeksikään, joten seuran puute ei ollut ongelma, vaikkei sosiaalinen olisi ollutkaan. onneksi minulla ja niin monella muullakin suomalaisella on kyky vetäytyä, jos alkaa muut ihmiset ahdistamaan. tämä ei sinänsä liity masennukseen, mutta ehkä se kuvaakin matkaani, sillä se oli hyvin onnistunut loma: en ehkä ehtinyt kaikkea tekemään, mitä olisin voinu jos olisin uber-tallaaja, mutta koska olin loma-tallaaja, en ottanut stressiä siitä. =) voimia kaikille uusiin reissuihin.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 24.07.2009, 17:09:12 »
^Kyllä siellä dormissakin saa omissa oloissaan olla jos niin. Yleensä porukka vaistoaa aika hyvin että jaahas nyt ollaan sillä päällä.

Itse en kyllä kovin kauaa pysty hiljaa olemaan, pakko alkaa turinoimaan jonkun kanssa. Yksikseen kun reissailee niin mukava kun on populaa kenen kanssa jubailla.

Disturbed

• Tosireissaaja
  • Ryozanpaku
    • Profiili
« Vastaus #37 : 29.06.2011, 20:47:44 »
Itseäni on masennus vaivannut useamman vuoden, on itsetuhoisia ajatuksia päivittäin, ja ahdistus on erittäin kova paikoitellen..

Mutta minulla matkustus on yksi niistä asioista mikä auttaa erittäin paljon. Jokaisella varmasti yksi asia on, joka piristää ja saa huonot ajatukset hetkeksi lakkaamaan... Itselläni yksi niistä harvoista asioista on juurikin matkustaminen. Kun matkustan ulkomailla, unohdan kaiken huonon ja keskityn vain siihen hetkeen. Se on jotain jota en vain pysty täällä tekemään. Toki raha on aina esteenä ja tämän takia matkustus on harvaa, liian harvaa.. Mutta jokaisen pitää löytää se asia mikä piristää.
There is no peace, no release, no cure for this disease, insomnia, please release me, i cant get no sleep

Anju

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 22.07.2011, 15:27:27 »
Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta masennuksesta. Uskoisin kuitenkin, että matkustaminen voi olla masentuneelle oikein terapeuttista, kun pääsee hetkeksi pois kaikesta vanhasta ja tutusta. Saa olla hetken rauhassa, ihailla uusia kohteita ja yrittää löytää asioiden kauneus tässä maailmassa.

Ei muuta kuin rinkka selkään tai matkalaukku hihnalle ja reissuun vaan! Askel kerrallaan kohti uusia seikkailuja. Tsemppiä!  :D

Darw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 22.07.2011, 18:02:06 »
Itse koin reissun helpottaneen oloani ja auttaneen parantumisessani. Tosin olin reissuun lähtiessä jo hyvää vauhtia menossa parempaan suuntaan, usean vuoden tasainen aallonpohja oli alkanut laineilla ja niitä hyviä hetkiäkin löytyä elämästä. Tosin osittain reissu oli myös arkielämän pakoa, burnoutin ja kv masennuksen takia elämä junnasi paikoillaan; töitä ei voinut tehdä ja opiskelukaan ei vaan onnistunut. Käytännössä en voinut edes kaupassa käydä ilman julmettua ahdistusta. Lentokentälle onneksi pääsin.  ::)

Suosittelen kuuntelemaan itseään, myös reissussa ollessa. Omasta matkastanikin puolet meni riippumatossa ajatellessa mutta mitä sitten? Paljon tuli myös koettua ja kasvettua sen myötä ihmisenä.

Itse en yksin varmaankaan olisi kyennyt matkaamaan, johtuen tosin olemattomasta kielitaidostani. Kotia palatessa hinku takaisin reissuun oli tietenkin kova, mutta onneksi asiat alkoivat järjestyä, osaksi ehkä jopa reissussa opittujen elämänhallintataitojen ansiosta. En voi siis kenellekään suositella mutta...