Suomi ei pärjännyt kohteliaisuustestissä

(Luettu 34258 kertaa)

elmis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #60 : 12.06.2007, 16:44:19 »
Asiaanhan vaikuttaa hyvin pitkälti se, mikä missäkin maassa on kohteliasta, kuten useissa vastauksissa on jo mainittu. "Tutkimus" on amerikkalainen ja pohjautuu amerikkalaisiin arvoihin. Jos kyseessä olisivat esim. japanilaiset, tulos olisi hyvin hyvin erilainen. Syy vertailuun voisi taas olla esim. amerikkalaisen kulttuurin kilpailuhenkisyys. Kuitenkin näinkin kulttuurisidonnaisen vertailun tuloksien esittäminen suomessa "totuuksina" on hölmöä....
Teki vaan mieli pohdiskella tässä "ääneen".
ust do it.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : 14.06.2007, 13:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "elmis"
Asiaanhan vaikuttaa hyvin pitkälti se, mikä missäkin maassa on kohteliasta, kuten useissa vastauksissa on jo mainittu. "Tutkimus" on amerikkalainen ja pohjautuu amerikkalaisiin arvoihin. Jos kyseessä olisivat esim. japanilaiset, tulos olisi hyvin hyvin erilainen. Syy vertailuun voisi taas olla esim. amerikkalaisen kulttuurin kilpailuhenkisyys. Kuitenkin näinkin kulttuurisidonnaisen vertailun tuloksien esittäminen suomessa "totuuksina" on hölmöä....

Eikö tämän perusteella Suomen olisi kuulunut pärjätä kohtuullisen hyvin?  :roll:

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #62 : 02.07.2007, 15:26:20 »
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"
Lainaus käyttäjältä: "elmis"

Eikö tämän perusteella Suomen olisi kuulunut pärjätä kohtuullisen hyvin?  :roll:

heheh :lol: vaikka suomessa kuinka syötäisiin ranskalaisia ja hampurilaisia, niin amerikkalainen small-talk ja "tyhjät kohteliaisuudet" eivät kuitenkaan ole keskeinen osa suomalaista käytöskulttuuria. Tän sanon ihan siltä pohjalta, että jos ajattelen niitä amerikkalaisia, joihin olen törmännyt esim. vaihdossa (oli mulla nyt yksi sellainen kämppiksenäkin), niin kyllä jenkkien keskustelu- ja  käytöskulttuuri on hyvin erilaista kuin suomalaisten. Eipä suomalainen koulukaan korosta kilpailussa voittamista samalla tavalla kuin amerikkalainen.

Ei sen puoleen, että kaikki jenkitkään olisi aina kohteliaita, edes omien standardiensa mukaan. Tästä on mukava muisto varsovalaisen hostellin aamaiaispöydästä, jossa olin kaikessa rauhassa juomassa teetäni, kun paikalle änkeää neljä pönäkkää jenkkiteinityttöä ja viides kaverinsa.  Kaksi istuu minua vastapäätä oleville paikoille ja tuijotta kiukkuisesti. Eivät esimerkiksi kysy, että mahtavatko nuo kaksi paikkaa olla vapaita vaiko varattuja. Kaverinsa seisoskelevat hermostuneen oloisina vieressä ja huokailevat mamsellimaisen dramaattisesti. Sanon sitten ystävällisesti, että jos haluat istua, niin tuolla on kokonainen vapaa pöytä vieressä. Tyttö mumisee takaisin jotain "no"- alkuista ja jatkaa huokailua. Nousen sitten ylös dramaattisesta huokailusta ahdistuneena ja menen muualle juomaan teeni. Hällä väliä paahtoleivällä, kerta jenkkien pitää päästä istumaan juuri minun paikalleni. Joskus vain en ymmärrä miksi hostelleihin tulee ihmisiä, jotka eivät osaa edes tervehtiä.

Alanpa kuulostaa valittavalta tädiltä. :roll:

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #63 : 02.07.2007, 21:34:02 »
andr, olisit vain näyttänyt ko. jenkeille, kuinka meillä päin ollaan epäkohteliaita. Epäilemättä olisit voittanut...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Miimi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 03.07.2007, 01:03:35 »
Suomea sätitään kyllä vähän suotta - ainakin asiakaspalvelussa olemme mielestäni kohteliaisuusasteikon puolivälissä. Ainakaan itseltäni eivät tervehdykset ja kiitokset yms. jää pois palvelutilanteissa. Toisaalta asiakaspalvelussa, niin kuin muussakin kanssakäymisessä pätee "sitä saa mitä tilaa"-sääntö. En suostu nielemään ylpeyttäni ja ryhdy mielistelemään töykeitä asiakkaita, vaikka yrityksen protokolla sanoisi mitä!

Kävin hiljattain Englannissa. Palattuani olin huojentunut, sillä alituinen kohteliaisuuksien suoltaminen oli aikamoinen pain in the ass. Ärsyttää kun ei voi ilmaista tunteitaan vapaasti. Englanninkielisissä maissa tekee joskus mieli vastata kysymykseen "how are you?" että "I feel like shit" ja odottaa reaktiota. No, täytyy muistaa, että näissä maissa korrektius on yhtä vitaalia kuin kasvojen säilyttäminen Japanissa.

Huonon palvelun edelläkävijämaihin kuuluvat itä-Euroopan maiden lisäksi Italia ja Espanja. Molemmissa kaupantädit vaan lueskelevat paikallista Seiskaa ja mulkoilevat murhaavasti. Lieneekö työmotivaatio alhaalla, vai mistä korkokenkä puristaa...? Samoin Unkarissa olen saanut kaamean törkeää palvelua. Eivätkö mokomat tajua, että heidän elantonsa on riippuvainen kaltaisieni turistien tuhlailusta? Kansantalouden alkeiskurssille kaikki asiakaspalvelijat  :idea:
n mentävä kauas nähdäkseen lähelle.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #65 : 03.07.2007, 01:46:34 »
eiei. EI kohteliaisuus saa olla vain asiakaspalvelusta riippuva seikka. Kohteliasta on esimerkiksi tarjota vieraille, avata ovi toiselle, auttaa toinen nostamaan matkatavaransa, kysyä onko tämä paikka vapaa.... jne.

Ja jos ei "itä"-euroopassa olekaan asiakaspalvelua länsimaisella asteikolla, niin on silti avuliaisuutta, huomaavaisuutta ja vieraanvaraisuutta. Mielestäni sekin on melko kohteliasta. Tai ainakin kivaa. Eipä tarvinnut Kroatiassa tai Puolassa mitään etsiskellä liian pitkään, lähes aina tuli nurkan takaa joku auttamaan. Kun asiaa mietin, niin myös asiakaspalvelussa ollaan viimeisen kahden ja puolen viikon kokemukseni pohjalta kohtuulähellä länsistandardeja, ainakin mitä tulee Puolaan, Unkariin ja Kroatiaan.

Tallinnassa, jossa vietettiin laivaa odotellessa pari tuntia rumina ja haisevina bussimatkaajina, pätivät niinikään kohtuullisen kohteliaisuuden lait. Puhuin tosin venäjää, en tiedä haittasiko vai ei. Hauskaa se kuitenkin oli. Mietin tosin, että vaikuttaakohan kielitaidon puute matkaajan kohteliaisuuden kokemiseen. Bussissa ainakin pari tyttöä oli tosi närkästynyt, kun vaihtuneen bussin uusi kuski puhuikin vain venäjää ja vähän puolaa. Kuskikaan ei tainnut tajuta, etteivät tyttöpolot oikeasti tajua venäjää... tuskastumista molemmin puolin..  :?

-ansku-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #66 : 03.07.2007, 02:35:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Miimi"

Huonon palvelun edelläkävijämaihin kuuluvat itä-Euroopan maiden lisäksi Italia ja Espanja. Molemmissa kaupantädit vaan lueskelevat paikallista Seiskaa ja mulkoilevat murhaavasti. Lieneekö työmotivaatio alhaalla, vai mistä korkokenkä puristaa...? Samoin Unkarissa olen saanut kaamean törkeää palvelua. Eivätkö mokomat tajua, että heidän elantonsa on riippuvainen kaltaisieni turistien tuhlailusta? Kansantalouden alkeiskurssille kaikki asiakaspalvelijat  :idea:

Huonosta palvelusta on kyllä ehdottomasti jäänyt mieleen Unkari. Mä en ymmärrä miksi siellä pitää olla ainaki viis myyjää (lähinnä vaate-) kaupan koosta riippuen, jotka ei kuitenkaan mitään "näkyvää" siellä tee, pyörii kassan takana ja katsoo vaan happamasti.. Monesti oli siellä kyllä sellanen "anteeksi, et tuhlaan rahoja teidän liikkeeseen, lähden heti pois häiritsemästä"-olo. Mutta tuo nyt on vaan mun ( ja muutaman muun) kokemus siitä paikasta. Monet paikalliset oli kyllä aivan mahtavia ja ystävällisiä! Varsinkin kun kuulivat että olemme Suomesta.  :D
You can travel the world, but you can´t run away from the person you are in your heart-

Chiribiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 03.07.2007, 09:55:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Jepulis"
Ja toisaalta, mun mielestä yhtäkkiä puhutellessa pitää ensin tervehtiä tai pyytää anteeksi keskeyttämistä ja lopuksi kiittää, jos on vaikka kysynyt suuntaa. Eilen apteekissa otti pattiin kun joku nainen meni apteekkarin luo ja kysyi: "Missä on Panadolit?". Eli ei mitään "Hei, osaisitko neuvoa...", "Anteeksi..." Eikä tietenkään kiitosta. Tuollainen ihmetyttää. Tietty toisaalta voisi pitää epäsuomalaisena, että ylejään uskaltaa mennä kysymään.

Tästäkin nyt voi olla niin montaa mieltä... Tai "missä on panadolit?" voi sanoa iloisesti hymyillen, eikä se silloin musta oo epäkohteliasta... Sen sijaan äkäsesti tiuskastu kohteliankin sanakääntein muotoiltu anteeksi, missä on panadolit ei varmaan tunnu myyjästä kovin mukavalle. Toisaalta, jos on hirvittävä tarve saada panadoleja, ei sitä ehkä jaksa olla kovin kohtelias  :roll:

Englantiin mennessä ensikosketukseni asiaksapalveluun oli lentokentän myyjät, jotka kyllä muistivat sanoa kaikki mahdolliset kohteliaisuudet, mutta ne tiuskaistiin niin, että olo oli enemmän sellainen, kuin olisi juuri haistateltu päin naamaa!

Myöhemmin kuitenkin sain Englannissa lähes aina positiivista asiakaspalvelua, musta on ihanaa, kun kaupan kassalla voi heittää small talkia ja vaihtaa kuulumisia. Eräskin ihana kaupan täti muisti vaatia multa allekirjotuksen visakortin taakse kun olin sen unohtanut ja muisti vielä kysellä et tuleeko teille päänsärkylääkettä kanssa, kun oltiin viskipulloa ostamassa  :lol:

Oon sitten yrittänyt tuoda tätä small talk kulttuuria suomeenkin asiakaspalvelussa, useat miesasiakkaat vaan ottaa sen hirveenä flirttinä, ja jotkut (humalaiset) sitten päätyy pyytämään puhelinnumeroa  :?

Espanjan asiakaspalvelusta sen verran, että siellä on tosiaan aivan uskomattoman hapanta asiakaspalvelua välillä, erityisesti kaupan kassoilla, mutta käsittääkseni palkka on paska ja nää tyypit on oikeesti AINA töissä. En yhtään ihmettele, jos ei totakaan luksusduunia paskapalkalla tekee, ni ei sitten aina jaksa hymyillä...
quot;Mitä enemmän tavoittelemme, sitä enemmän ponnistelumme luo illuusion siitä että meiltä puuttuu jotain."

Storm

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 03.07.2007, 11:23:55 »
Lainaus käyttäjältä: "-ansku-"

Huonosta palvelusta on kyllä ehdottomasti jäänyt mieleen Unkari. Mä en ymmärrä miksi siellä pitää olla ainaki viis myyjää (lähinnä vaate-) kaupan koosta riippuen, jotka ei kuitenkaan mitään "näkyvää" siellä tee, pyörii kassan takana ja katsoo vaan happamasti.. Monesti oli siellä kyllä sellanen "anteeksi, et tuhlaan rahoja teidän liikkeeseen, lähden heti pois häiritsemästä"-olo.
No minusta esim. Helsingissä tuntuu samalta etenkin eräissä vaateliikkeissä. Myyjät juoruilee toimettomina ja yleensä ei tervehditä asiakkaita. Ei silti että tarvitsisinkaan yleensä apua (kysyn jos tarvitsen). Jos joku kuitenkin uskaltautuu kysyä jotain, myyjät yleensä tokaisee töykeästi "joo ne on tuolla".

jaffariini

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jaffariin@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #69 : 05.07.2007, 10:41:54 »
Suosittelen kaikille, että lukekaa jotain tapakulttuurikirjaa ennen kuin ulkomaille matkaatte. Saa jo etukäteen käsitystä mitkä on tyyppillisä tapoja missäkin maassa ja kuinka itse olisi hyvä paikan päällä toimia. Näin voi ehkä paremmin ymmärtää ulkomaalaisten tapoja. Omat tavat ei aina "oikeita" tai "parhaita". Siinä mielessä nuo tutkimukset aika turhia, kun asioita luultavsti vain tietystä kulmasta katsotaan.

Ainakin itse haluan kunnioittaa paikallisten tapoja, esim välttämällä arabimaissa liian huomiota herättävää paljaspintaista pukeutumista, toisin kuin esim britit, jotka pikkutopeissa ja minihameissa siellä pyörivät ( tosin ei sovi tuotakaan yleistää, varmasti osa briteistäkin osaa maan tapoja kunnioittaa). Myöskään kaikkialla ei ole kovin suotavaa osoittaa miehen ja naisen välisiä lämpimiä tunteita, ne on syytä jättää hotellihuoneen seinien sisälle tai valita kohde missä avoimesti voi tunteitaan näyttää ja mikä muutenkin vastaa omia mieltymyksiä. jne jne

Maassa maan tavalla ja ollaan ainakin me suomalaiset tästä hyvänä esimerkkinä ulkomailla matkatessamme.

Betti'

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 28.07.2007, 01:38:12 »
Taidan kuulostaa saksalaisten mielestä hieman epäkohteliaalta, kun en aina muista sanoa "Bitte". Käytän sitä kuitenkin mielestäni paljon enemmän kuin englannin "Please" -sanaa.
Tällainen pliisittely ei vaan jotenkin sovi suomalaiseen suuhun.. Sama juttu kun englanninkielisten kanssa keskusteltaessa pitäisi koko ajan todeta toisen puheeseen "Really?". Jos juttelisin suomalaisen ihmisen kanssa ja keskeyttäisin hänet toteamalla "Ihanko totta!", kuulostaisin ennemminkin todella epäkohteliaalta ja sarkastiselta  :P

Tutkimuksen tulokseen täytyy vielä todeta, että oon tavannut omasta mielestäni maailman ystävällisimmät ihmiset juuri Mumbaissa.  :wink:
quot;Tuhannen virstan matka alkoi yhdestä askeleesta" - Tao Te King

Isetnofret

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #71 : 30.07.2007, 08:46:52 »
Mulla on hirveän ristiriitaisia kokemuksia englantilaisten kohteliaisuudesta. Ruokakauppojen myyjät ovat lähes poikkeuksetta olleet yrmeän näköisiä, eivät ole tervehtineet (vaikka olisin itse tervehtinyt), eivät ole aina edes sanoneet hintaa vaan ojentaneet kätensä ja tuijottaneet odottavan näköisenä. Toisaalta sitten taas puolitutut esimerkiksi työpaikalla jaksavat aina kysellä kuulumisia - vaikka eiväthän he tosiaan oikeasti halua kuulla, miten mulla menee.

Itse en ole näiden ulospäinsuuntautuvien kohteliaisuustapojen ystävä. Kiitokset ja ole hyvät kuuluu peruskäytöstapoihin mielestäni, mutta kaikenlainen small talk ja muu ylitsevuotava kohteliaisuus on mun näkökulmastani enemmän tungettelevaa kuin kohteliasta. Juuri tuo "miten menee - ihan hyvin, entäs sinä - hyvää kuuluu tännekin" -keskustelu, riippumatta siitä miten toisella oikeasti menee, on aika tyhjänpäiväistä ja mun on vaikea ymmärtää, miksi se muka on kohteliasta. Yritän kuitenkin parhaani mukaan elää maassa maan tavalla ja vastata noihin odotetulla tavalla - mutta ujona sekä hiljaisena ihmisenä musta ei kyllä ole lähtemään mukaan mihinkään laajamittaisempaan small talkiin. Toivoisin tietysti vastavuoroisesti sitä, että toisenlaiseen tapakulttuuriin tottuneet yrittäisivät ymmärtää, että Suomessa koetaan kohteliaaksi aivan erilaiset asiat.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 30.07.2007, 09:59:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Miimi"

Espanjan asiakaspalvelu on oman kokemuksen mukaan vähän kaksi jakoista. Periaatteessa palvelua kyllä saa, mutta se on useimmiten tympeätä eikä kiitoksia yms paljon jaella. Eli homma kyllä toimii, mutta on aika kylmänkiskoista.

Eniten Espanjassa ärsyttää se kuinka pitkään ravintolassa saa odottaa laskua. Safkat tulee nopeasti pöytään, mutta kun haluaisi poistua ravintolasta ja maksaa, joutuu odottamaan pitkään. Onhan se suomalaiseen menoon verrattuna muutenkin hitaampaa, mutta kovin äkkiä sieltä ravintolasta ei pois pääse.

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 30.07.2007, 10:25:25 »
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"

Espanjan asiakaspalvelu on oman kokemuksen mukaan vähän kaksi jakoista. Periaatteessa palvelua kyllä saa, mutta se on useimmiten tympeätä eikä kiitoksia yms paljon jaella. Eli homma kyllä toimii, mutta on aika kylmänkiskoista.

Eniten Espanjassa ärsyttää se kuinka pitkään ravintolassa saa odottaa laskua. Safkat tulee nopeasti pöytään, mutta kun haluaisi poistua ravintolasta ja maksaa, joutuu odottamaan pitkään. Onhan se suomalaiseen menoon verrattuna muutenkin hitaampaa, mutta kovin äkkiä sieltä ravintolasta ei pois pääse.

Samaa mieltä olen minäkin. Ihmetytti monessa paikassa, että eivätkö ne tosiaankaan halua myydä minulle mitään. Ja ainakin loppuaikoina Espanjassa tosiaan jo puhuin kieltä ihan sujuvasti, eli ei siitäkään pitäisi olla kiinni.

Ja ravintoloissa myös ihmeteltiin muiden ulkolaisten kanssa, että kuuluuko espanjalaiseen kulttuuriin jokin kumma merkki, jota meille ei oltu kerrottu ja jolla saisi tarjoilijan ymmärtämään että tosiaan haluamme jo maksaa ja lähteä. Vaikka ravintolaan olisi ollut jonoakin niin monta kertaa istuimme pienen ikuisuuden odottamassa laskua.

Mutta eroja tosiaan on merkittävästi siinä mikä missäkin on kohteliasta. Pohjois-Amerikan ylitsevuotava tekopyhä ystävyys, jossa ei lopulta ole mitään henkilökohtaista kiintymystä on tosiaan äärettömän rasittavaa, mutta arvostan heidän tapaansa esim. puhutella ihmisiä aina omalla etunimellä ("Mitäs sinulle, MARIA, oikein kuuluu", saa tuntemaan itsensä tärkeäksi) ja ei se pleasen hokeminenkaan mikään paha tapa ole.

Sitä missä lopulta on kohteliaimmat ihmiset on varmaan ihan mahdotonta määritellä jonkun muutaman yleisen tekijän pohjalta. Kulttuurit ja tavat ovat tosiaan niin erilaisia.

Isetnofret

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #74 : 30.07.2007, 10:31:56 »
Lainaus käyttäjältä: "anuleena"
arvostan heidän tapaansa esim. puhutella ihmisiä aina omalla etunimellä ("Mitäs sinulle, MARIA, oikein kuuluu", saa tuntemaan itsensä tärkeäksi) ja ei se pleasen hokeminenkaan mikään paha tapa ole.

Mulle taas puolestaan tuo aiheuttaa tosi kiusallisen olon. Tuntuu tungettelevalta, kun joku toistelee koko ajan nimeä. Muutenkin ensimmäinen mielleyhtymä on ne myyntikirjeet joita joskus kolahtelee postilaatikkoon, joissa "nyt sinut X on valittu blablablaa..."  :shock:

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #75 : 30.07.2007, 16:15:17 »
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"

Itse toimin tämän suhteen aina niin, että välittömästä sen jälkeen, kun ruoka on tullut pöytään, pyydän laskun. Näin pääsen häipymään heti, kun olen syönyt.

Poppa

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Suomi ei pärjännyt kohteliaisuustestissä
« Vastaus #76 : 29.09.2009, 02:01:25 »
Voiko olla niin että siellä missä maksetaan tippejä koska asiakaspalvelijat pikeasti nillä elävät, ovat myös niitä paikkoja jossa palvelu pelaa?

Itse ainakin käydessäni Torontossa jäi mieleen vain hyvä palvelu. Siellä jopa jotkut tarjoilijat rupesivat ihan kunnolla jubailemaan niitä näitä kanssamme kun ei juuri ollut muita asiakkaita, en tiedä siiten johtuiko siitä että olimme paikallisella mittapuulla kauniita.

Huomaa kyllä eroja täkäläisessä ja sikäläisessä kulttuurissa, jotenkin tuntuu että siellä pidetään tärkeänä että on siistit kledjut ja asialliset jutut, just että kysellään "How are you ma'am" tai "Nice to meet you, Etunimi" jotenkin tuli sellainen fillis että "hyvin kasvatettua" jengiä.

Ja itselle ne "ylimääräiset kohteliaisuudet" on ihan kivoja kunhan niihin tottuu, alussa nimittäin kun sanottiin että "Nice to meet you", niin vastasin ihan onskuna että "Thank you! ;D:-[.

Tioman

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #77 : 29.09.2009, 09:13:30 »

Rahalla saa kaikkea, myös kohteliaisuutta, kyllä jämpti on näin!

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #78 : 29.09.2009, 09:43:32 »
No mutta onneksi Sauli Niinistö on vuoden käyttäytyjä.
 http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1735177
puhummme sinun kieltäsi

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 29.09.2009, 10:51:43 »
Toinen seikka mikä työpaikkakohteliaisuudessa on aivan naurettavaa on se, että kahvipöydän lautaselle jää aina yksi pulla jota kukaan ei ota. Joku saattaa vieläpä käydä nappaamassa pienen palan siitä pullasta, mutta kokonaan viimeistä palaa pullaa/kakkua tms. ei syö kukaan. Se heitetään roskiin kuivaneena  :lol:

Heh, tästä oli vastikään puhetta Ruotsissa asuvan ranskalaisen kanssa. Hän hämmästeli, miksi kahvihuoneen pöydälle jäi aina kierimään viimeinen kakku- tai pullapala, jota juuri parhaassa tapauksessa vielä leikeltiin yhä pienempiin palasiin, mutta kukaan ei vahingossakaan koskaan syönyt sitä vihoviimeistä palaa. Paitsi hän. :D Valotin ranskikselle, että luultavasti paikalliset työtoverit nyt pitävät häntä erittäin röyhkeänä, ahneena ja itsekkäänä. :D

Ranskikselle sitä vastoin oli kuulemma alkuun ahdistavaa, miten ihmiset reagoivat hänen ranskalaisiin kohteliaisuussääntöihin perustuvaan käyttätymiseensä. Esimerkiksi kun naisille piti ovea auki, vastauksena oli ärähdys: "Kyllä mä itsekin osaan oveni avata!"

Eli maassa maan tavalla, niin kuin tässä ketjussa on jo useasti todettu...
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon