pientä varovaisuutta- Kiina, Hainan, Sanya, Sunny Sanya Family Inn

(Luettu 7021 kertaa)

8017

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
No niin. Ajattelin että varoitan muita omatoimimatkaajia muutamasta asiasta:

Oltiin neljän hengen porukalla Hainanin saarella Kiinassa, tarkempi paikka Sanya. Siis ihan saaren eteläkärjessä. Aivan ihana, lämmin, siisti, ystävällinen paikka! Mehän tarvittiin lähinnä irtiottoa tästä arkisesta aherruksesta, ei menty paistattelemaan päivää rannoille (johon olisi ollut ihanteelliset mahdollisuudet siitä pitävälle.. +30 ja +32 astetta joka ikinen päivä!), ei menty baari/dokausreissulle. Vaan lähinnä tutkailemaan paikkaa omin nenin. Suht hienosti onnistuikin, mutta kieliongelmat tuottivat välillä tuskaisia hetkiä kun ei jymmarra... ei millään. Venättäkin oli unohtunut melkein kokonaan kouluajoilta, joten se oli hyvin vähäistä mitä siellä pystyi kommuikoimaan tavan kansalaisten kanssa. Mutta paikkaa nähtiin ja elekielellä selvittiin jos ei muuten. Mutta asiaan:
Varoituksen sana siitä miten turisti pääsee ainaki osasta rahoistaan eroon:

laskeuduttiin sanyalle illalla, ja taksi vei meidät hotellille. Se on näitä vähän halvempia hotelleita, mutta ajateltiin tilattaessa että pieni perhehotelli, voi kivaa! Lähellä rantaa, ok. Oli lähellä, ei siinä mitään. Mutta: kun oltiin tultu pitkä matka niin halusin jo päästä eroon kaulassa riippuneesta rahamassakasta:  illalla levittäydyttiin huoneeseen, käytiin suihkussa ja haluttiin vähän oikoa jäseniämme ja käydä pikalenkillä lähiseudulla. Niinsanotusti iltalenkillä. Enkä jo turvallisuuden takia halunnut rahapussia mukaan, joten ajattelin jättää sen ns. tallelokeroon huoneeseen. Sen piti olla auki, mutta ei ollut - jostain syystä-- nyt tosin ymmärrän että miksi. Menin respaan pyytämään että se avattaisi. Tyttö antoi jollekin pojalle lokeron avaimen- olisiko ollut joku ns. "vartija" tai jotain, ja lähettiin kiputtamaan huoneeseen. Se oli heti pohjakerrosta seuraavassa kerroksessa. Poika ei puhunut enkkua joten se vaan viittilöi että nyt voi laittaa uuden koodin... laitoin (oletettavasti ei nähnyt sitä mitä laitoin, ainakin selälläni yritin peittää) koodin ja kokeilin toimintaa. Ok. Toimi. Poika lähti pois. Minä laskin rahat vielä kertaalleen (lähtiessä oli ++++++ euroa, matkalla en käyttänyt yhtään, joten ++++++ euroa piti olla pussissa edelleenkin, sekä mieheni ja minun passit, ja rahasumma oli kirjoitettuna minun massakassa pienessä sivulokerossa), rahasumma piti paikkansa (jonka kirjasin uudelleen paperiin), laitoin oman rahamassakan lokeroon, mieheni laittoi omansa (meillä on AINA omat rahat, vaikka yhteisesti niitä käytämmekin) sinne myös, kaappi lukkoon(joka vielä varmistettiin ettei aukea), hakemaan yläkerrasta toinen pariskunta ja kävelylle!  Viivyttiin reissulla reilu puoli tuntia, palattiin hotelliin ja nukkumaan. Ei tullut mieleen tarkastaa säilöä.
Aamulla aamupalalle  kasilta ja siellä viivyttiin reilu puoli tuntia. Sitten pitäs lähtee vaihtaa valuuttaa jotta saa syödäkseen. Otin kaapin auki... ja heti huomasin että pussi oli HUOMATTAVASTI litteämpi kuin sen pitäs olla. Mulla oli  nimittäin kakskymppisiä siellä reilu nippu, tonni 200 oli viiskymppisinä ja loput kakskymppisiä. Joten ohentunut oli reilusti. Joten helevetin kyytiä laskemaan rahoja!  kolmesataa puuttui kakskymppisinä ja kaksi 50 eukkosia joten yhteensä 400 euroo! (sehän on varmaan kiinalaiselle puolen vuoden palkka!) Ei siis ihan vähän!  Minä lasken ne vielä kerran ja kiroon syvästi. Eikun alakertaan respaan. Sieltä omistaja tulee huoneeseen ja syyttää että olen laskenut väärin. Sitten yrittää tarjota josko mies olisi tarvinnut ???(  eihän se edes tiennyt koodia lokeroon!)... No, poliisi tutkii, sanottiin. Laskettiin yhessä rahat, laitettiin lokeroon ja muutin koodin. Ei kuulemma saanu tulla ennen iltapäivää takas. Poliisi kävisi tutkimassa. Niin luulin. Tultiin takas iltapäivällä, muut vaihto rahaa, minä en. Mistäs olisin vaihtanut, ku "poliisi" tutkisi. Tulos: Mukamas minä olen sotkenut rahoja mieheni kanssa ja laskenut väärin. Ikinä en ole saanut raporttia että poliisi olisi oikeasti käynyt paikanpäällä. Omistaja vaan sanoi että hän on KESKUSTELLUT POLIISIN KANSSA. PUHELIMESSA! Kun tultiin, omistaja kysyi että onko nyt hävinnyt rahaa. Johon minä rahat laskettua totesin että ei, ;kun eilen se poika avasi luukun niin sälli varmaan jäi kytikselle että kun lähdettiin kävelylle niin se meni avaimella huoneeseen ja siihen tallelokeroon ja siitähän ei jää todisteita. Mutta sinne hävis rahat s-tana! Se oli loma heti alkumetreillä  pilalla! Meilläki oli sitä rahaa just sen takia että mä aina pelkään että jos joku sairastuu niin pitää olla käteisellä maksaa isompikin lasku. Ei tosin mahdottomia. Mutta silti. Ja tuliaisia tottakai lapsille pitää viedä. Ja meneehän sitä syömiseen sun muuta, matkaamiseen ja muihin maksuihin ihan paikan päälläkin.
No. Sitten toinen juttu:  Siivooja kävi joka päivä huoneessa, otti lähinnä roskikset tyhjiksi ja lakaisi lattian. Niin, ja otti pois päältä ilmastointilaitteen, kun sehän tietty vie virtaa... no. Mun mies on tosi tarkka siitä missä ja miten sen tavarat on. Myös kotona. No. Se tapas jättää luurinsa sammutettuna huoneen pöydälle, sen luuri ei ole kovin kallis, mutta toimiva kuitenkin. Mä kannoin omani mukana, tosin sammutettuna. Eli kännystä oli virrat pois kun se jäi pöydälle. Ja mun mies tarkkailun vuoksi aina vähän järjestelee tavaroita vieraassa paikassa (minäkin silloin tällöin) , ja etenkin nyt sen takia kun sattui heti alkuun tämä rahahommeli, joka vei ilon koko reissusta.  Arvatkaapa mitä? Kun tultiin aina päivän päätteeksi hotellille takas ja huoneeseen, puhelimeen oli laitettu virrat päälle, ja isketty koodia kerran tai kaksi, mutta ei niin että olisi mennyt lukkoon. Meillä kun on pin- kysely päällä aina (ONNEKSI, tässä tapauksessa), ja kumpikaan ei tiedä toistemme koodeja, mitäpä me niillä teemme, kun normisti puhelimet on kotioloissa auki eikä kummallakaan ole mitää salattavaa. No. Tätä sattui useemman kerran koko parin viikon aikana. Puhelinhan on hyödytön jos se menee lukkoon, jopa varkaalle. Se olis oletettavasti varastettu jos olis auki saatu. Ja se ei ollut siivooja, koska huonetta ei ollut siivottu. Vaan siivooja kävi myöhemmin siellä. Joku siis piti silmällä meitä koko ajan, milloin oltiin pois huoneesta ym.  >:(EI TODELLAKAAN KIVAA!  ::)Kun tästä sanoin sitten omistajalle, hän piti minua lähinnä vainoharhaisena >:(  Eli aivan väärä valinta hotelliksi. Olisi pitänyt maksaa hotellista vähän enemmän ja todennäköisesti välttää kaikki nämä episodit.  Sanoin että haluan jonkin raportin poliisilta että ne yleensä ovat saaneet tiedon ja tutkineet, vaan en ole tähän päivään mennessä mitään saanut. Kaikkein eniten minua otti pattiin kun laitoin kotiuduttuamme kyselyä omistajalle että miten tutkintaa jatketaan, niin tuli automaattinen viesti että olen ÄITINI kanssa lomalla ulkomailla  >:(. Laitoinkin suutuspäissäni viestin että niin, varmaan mun rahoilla osittain... Mieti: jos haluat huomiota herättämättä viedä rahaa, niin tottakai viet vain vähän, et koko rahapussia tai kaikkia rahoja. Vain osa rahoista. Ei sitä kaikki edes huomaa. Mutta sattui väärä henkilö - minä todellakin tiedän mitä minulla on rahaa - jopa tällä hetkellä mitä mulla on rahapussissa, vaikka olenkin pari päivää ollut käymättä missään enkä rahapussiini kurkkinut. ja työssäni käsittelen käteistä joka hiivatin päivä.
JA VIELÄ YKSI ASIA:Postikortit jotka lähetettiin, 21 kappaletta, eivät ole yli kahteen kuukauteen vielä tulleet perille - tuskin koskaan tulevatkaan!  Huijausta siis postissakin!
Valitkaa joku muu hotelli jos sinne menette. Jotenkin tuli tunne että se sälli teki rosvousta omistajille. Ehkä se sai vähän lisäliksaa siitä? Eihän muuten kukaan pääse huoneeseen ku henkilökunta. Ja vielä siihen lokeroon. Epärehellistä porukkaa, sanon minä!  Respan tytöt oli valloittavia nuoria tyttöjä, mutta mistäs minä niistäkään varmaks sanomaan. Niillähän on mahis myös käydä siinä huoneessa, koska avaimet on käytössä. Ja näkevät koska lähtee pois huoneesta. Jos joku olisi vienyt koko rahapussin niin ollisi tietysti ollut pakko niiden ottaa poliisiin yhteys. Mutta kun vie vain vähän rahaa, ei kaikkea, niin monikaan ei huomaa mitään, varsinkaan ensimmäisinä päivinä... Minäkin olen reissunnut melkoisesti vuosien varrella mutta ikinä ei ole tarvinnut kohdata tälläistä kuin tässä hotellissa! Monikohan on menettänyt rahaa tässä hotellissa tällä tavalla???? Toivottavasti ei ainakaan jatkossa. Olenpahan varoittanut ja oman osani tehnyt... vastailen mielelläni jos joku haluaa tietää jotain...
« Viimeksi muokattu: 24.05.2009, 22:49:05 kirjoittanut 8017 »