Kirjoittaja Aihe: matkabudjettinne?  (Luettu 33072 kertaa)

^laura^

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - belkkari_89@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
matkabudjettinne?
« : Kesäkuu 23, 2009, 16:25:10 »
millaiselle budjetilla yleensä matkustatte? itse haluaisin olla puoli vuotta tai pitempään mutta en tiedä minkä verran minun tulisi säästää rahaa matkaa varten.ajattelin myös tuona aikana tehdä töitäkin ulkomailla.lähinnä euroopassa ajattelin matkustaa.etenkin tanskassa(joka on kuulemma melko kallis maa) ja briteissä mutta muuallakin saatan käväistä.

HelsinkiFlyer

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: matkabudjettinne?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2009, 16:28:22 »
Yleensä budjettini on matkat 200 euroa Euroopan lennoista, majoitukseen vajaa huntti per kahden hengen huone ja safkaan, nähtävyyksiin, viihteeseen, liikkumiseen yhteensä joku 60 euroa per päivä.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2009, 15:52:31 »
Yleensä budjettini on matkat 200 euroa Euroopan lennoista, majoitukseen vajaa huntti per kahden hengen huone ja safkaan, nähtävyyksiin, viihteeseen, liikkumiseen yhteensä joku 60 euroa per päivä.

Suurinpiirtein samoissa Flyerin kanssa, mukavampi sitten varauksia tehdessä tai reissun jälkeen huomata paljon on päässyt alle budjetin, kuin mitä mennyt yli...   :-\ Halvemmallakin pääsisi, riippuen reissun luonteesta. Ja tietenkin kohteesta.

travelleritar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2009, 15:58:18 »
Mun matkabudjettini on 100 eur/pvä/hlö (sis. majoitus, ruoat, nähtävyydet, sis. liikkuminen jne). Lennot siis tulevat tuon arvion päälle. Kohtuullisen hyvin on pysynyt budjetti tuossa haarukassa satanen per päivä matkalla kuin matkalla.

VanNevis

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - vannevis@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2009, 21:29:37 »
Mä olen lähdössä syyskuussa Aasiaan. Mä oon laskenut sellaiset 30e päivä. Sis. Majoitukset, Ruuan ja muut huvit. Olen suunnitellut olevan reissussa noin puoli vuotta. Kiertäen lähinnä kaakkois-Aasiaa. Olin itse siellä viimeksi siellä helmikuussa, kahdessa kuukaudessa meni rahaa sellaiset 2700 €. Mutta olisin voinnut vielläkin elää säästeliäämmin.
"Mielikuvitus on tärkempää kuin tieto."

ironchef

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2009, 12:10:56 »
Mä olen lähdössä syyskuussa Aasiaan. Mä oon laskenut sellaiset 30e päivä. Sis. Majoitukset, Ruuan ja muut huvit. Olen suunnitellut olevan reissussa noin puoli vuotta. Kiertäen lähinnä kaakkois-Aasiaa. Olin itse siellä viimeksi siellä helmikuussa, kahdessa kuukaudessa meni rahaa sellaiset 2700 €. Mutta olisin voinnut vielläkin elää säästeliäämmin.

Oho, mihin sait rahat menemään? Vai onko tuossa lennot mukana? Tuolla rahalla eläisi jo kotosuomessakin mukavasti pari kuukautta. :)

Polikko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2009, 13:06:19 »
Ite lähössä tammikuun alussa akseli hongkong( vko) ja siitä thaimaahan (phangan,tao) 7vkoa... ja budjetti noin 1000€ kokoreissuun lennot siis maksettu.
Eli noin 500€kk..

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2009, 15:18:32 »
Mulle on aina riittänyt 40 euroo/pv ja kaikkina niinä päivinä jolloin menee vähemmän voi jonakin päivänä tehdä enemmän ja laskin et 10000 euroo olis vuosibudjetti maailmanympärimatkalla ja aina oon tuonnu rahaa takasin niin tuon varmaan tältäkin, eikä koskaan oo tarttenut pihistellä, mut en tietysti tuhlailekaan rahaa... muotikuteisiin tms.

Freewheeler

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2009, 15:30:18 »
Mä kiertelin Intiaa 2 kuukautta about 10 euron päiväbudjetilla, mikä sisälsi junat ja bussitkin. Siihen päälle lennot ja rokotukset ym. niin kokonaisbudjetti oli jotain 1400 euroa. Kyllä sillä pystyi kustantamaan kaikki aktiviteetit mitä mieli teki. Tehtiin kamelivaellukset, mentiin viidakkoon, juotiin drinkkejä ynnä muuta. Perusmenoissa piti vähän sniiduilla, kuten majoitus, ruoka ja kuljetusmuodot.

Euroopan kaupungeissa mulla on ollut jotain 30-50 euron päiväbudjetteja majoituksineen.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2009, 15:14:25 »
Kuuden päivän Lontoon reissuun upposi vähän päälle 1300€, sis. lennot, automatkailun kulut jaettuna kahdelle, majoituksen hostellissa, ruoat, nähtävyydet mitä käytiin, ja shoppailun.

Viisitoista puntaa jäi jäljelle, olen yllättynyt  :D Olin vähän ennakkoluuloinen noin "nihkeää" budjettia kohtaan, ajattelin että ei tuollaisesta alta kahden tonnin selviä.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Musta turisti.
    • Profiili
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2009, 15:34:35 »
Majoitus pitäisi saada yksinmatkoilla alle viiteenkymppiin, mieluiten reilusti. Elämiseen tuon viiden kympin verran per päivä, pääsymaksuihin ja illalliseen kuluu. Sniiduilen lennoissa ja käytän aikaa edullisen majoituksen etsimiseen, mutten hirveästi murehdi muita kuluja. Ylenmääräiseen ryyppäämiseen tai shoppailuun en sorru ja takseja en yleensä käytä.

Jos valuutta loppuu niin Visa auttaa. Sen saldon nollaan ennen seuraava reissua.

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2009, 17:37:37 »
Viikon Nykin reissussa olisi riittänyt tonnin verran (lentoineen), kun lasken Broadway showt ja museot messiin, mutta shoppailu (jota tein ihan itselleni järjettömän määrän) veti budjettiin sitten toisen tonnin.

^laura^

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - belkkari_89@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Heinäkuu 03, 2009, 14:06:27 »
kiitos kaikille vastauksista.taidan ottaa tuon 50-60e budjetin kun majoituksessa olen tottunut säästämään.hostellit on yleensä melko halpoja enkä yleensä hirveästi tuhlaile niin sen pitäisi riittää. oletteko muuten ottaneet matkalle telttaa mukaan? siinä varmaan jonkun verran säästää.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Heinäkuu 03, 2009, 15:06:34 »
kiitos kaikille vastauksista.taidan ottaa tuon 50-60e budjetin kun majoituksessa olen tottunut säästämään.hostellit on yleensä melko halpoja enkä yleensä hirveästi tuhlaile niin sen pitäisi riittää. oletteko muuten ottaneet matkalle telttaa mukaan? siinä varmaan jonkun verran säästää.

Puhuit edellisessä viestissäsi, että haluaisit reissata Euroopassa noin puol vuotta, joten jättäisin teltan suosiolla kotiin. Teltta vie kuitenkin uskomattomasti tilaa, eikä ole kovin mukava kanniskella mukanaan kun ei kuitenkaan ole välttämättömyys... Tuon pituisella matkalla on toivottavaa, ettei rinkan ja tavaroiden paino ole siinä rajoilla mitä jaksaa kantaa, vaan mahd kevyillä kamppeilla matkaan :)

Lisäksi, esimerkiksi leirintäalueilla telttapaikatkin maksavat, ja saattavat hinnaltaan olla jo lähes puolet hostellisängyn hinnasta. Kelivara + raahaaminen jatkuvasti mukana verrattuna säästöön = Suosittelen siis että jätät teltan kotiin :)

Kokemusta tästä siis ei ole, mutta noin itse tekisin...

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : Heinäkuu 03, 2009, 17:03:05 »
Majoitus on se mistä tulee eniten tingittyä. Jos on yksin liikenteessä, kelpaa vaatimattomampikin paikka. Vaimokkeen kanssa ei sama peli käy.. Reissua suunniteltaessa on tietty pakko miettiä kustannuksia, mutta mitenkään erityistä kitsastelua en jaksa harrastella eikä lomalla ole järin mukavaa laskeakaan jokaista penniä.

Euroopassa "normihintaisissa" maissa on yleensä riittänyt joku 50e päivässä majoituksineen. Harvemmin tulee syötyä kalliimmissa ravintoloissa ja kännäilytkin ehkä enemmän kevyitä / ulkosalla kaupan viinojen kanssa. Kulttuuririentoja tulee harrastettua aika paljonkin, mutta käytännössä ne eivät paljon rahaa niele. Mutta kaikkihan riippuu tietysti maasta... 

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2009, 17:33:10 »
Mielenkiintoinen ketju. Jännä nähdä, miten porukka budjetoi ja mistä tingitään.

Budjetti riippuu paljon maasta/ maanosasta. Läntisessä Euroopassa en paljon matkusta- Afrikassa ja itä-Euroopassa pyrin pärjään noin 25e/päivä, Lattareissa kului hiukan enemmän. Austraalia/ Uusi-Seelanti/ Amerikka taas syö paljonkin enemmän, ainakin 40 euron päiväbudjetti. Mutta yleensä enemmänkin, varsinkin, jos piti liikkua pidempi välimatka.
Yleensä mulla on kaksi budjettia, aktiviteettitili, josta maksetaan kaikki kiva aina benji-hypyistä matkamuistoihin, ja perusbudjetti, johon sisältyy syöminen, nukkuminen ja liikkuminen. Tingin aina perusbudjetista, harvemmin mistään kivasta  ;) Halvin majapaikka on yleensä ihan ok, ja aikamoisissa rotanloukuissa sitä onkin nukuttu. Bussi ja junalipuissa koetan säästää, joskus liftaan tai saan kyydin muilta reissaajilta. Lennot ostan vain ja kun ne on halpoja. Jos kohteeseeni ei ole hyviä tarjouksia, menen muualle. Klassinen esimerkki oli, kun halusin Etelä-Amerikkaan, mutta halvalla ei tuntunut irtoavan sitten mitään. Ratkaisu: lähdin Intiaan, jonne sain sain tosi hyvän tarjouksen. Syön yleensä katukojuista tai pikaruokapaikoista, mutta joka maassa pyrin käymään kerran jossain tosi paikallisessa ravintolassa/ kuppilassa testaamassa erikoisuuksia.
She rides rollercoasters but never screams

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Panthera leo persica Sasan Gir
    • Profiili
« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2009, 19:32:00 »
Riippuu todellakin maasta - etenkin yksin reissaavan kohdalla. Itsellä maksimi on 50€/pv + halvat lennot. Viidelläkympillä pitää saada kohtuullinen huone, kolme ateriaa jonkinlaisessa ravintolassa ja ö-luokkaa parempi kulkuväline, ajoittain paikallisia opas- ja matkapalveluita, parit kaljat yms. Ei ole vielä budjetti ylittynyt. Kengännauhareissut tuli tehtyä vielä paljon, paljon halvemmalla

Johtopäätös olikin helppo: matkustan lähinnä kehitysmaissa.

Kahmo

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - antti.hiltunen@gmail.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2009, 06:30:55 »
Länsi-Euroopassa pärjäsi kuukauden 20e/pv budjetilla, mutta meni ehkä vähän turhan säästämiseksi. Muuta mahdollisuutta ei tosin ollut, mutta en ehkä lähtisi uudestaan samalla budjetilla. 20e sisälsi siis majoituksen, ruoat ja nähtävyydet, interrail kortti oli maksettu erikseen. Leirintäalueita tuli käytettyä ja ruokakin tehtiin monesti itse. 30e päivässä kuulostaa jo täysin realistiselta. Teltta on hyvä ratkaisu, jos on liikkellä kaverin tai kahden kanssa. Yksin sen raahaaminen voi alkaa nyppimään jossain vaiheessa.

Tällä hetkellä Thaimaa - Laos akselilla 12e päivässä on riittänyt hyvin sisältäen majoituksen, ruoat ja matkustamisen (poislukien lennot), välillä menee lähemmäs 20e, välillä taas 5e. Aktiviteetteja varten minulla oli pieni varakassa.

audisti

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Heinäkuu 04, 2009, 13:18:31 »
Mun mielipide tähän on et kotosuomessa voi pihtailla mut matkoilla tekee mitä huvittaa. californiaa kierrellessä meni vaimon kanssa yhteensä 23 päivässä 7500€ eli 326€/pv joka kyllä näin jälkikäteen tuntuu melko kovalta :) käytiin kyllä kattoon Copperfieldin show ja universaalit sun muut segway/vesijetti ajelut jotka on kalliita. 3viikkoa sitte tultiin aasian turneelta jossa ökyiltiin 3 yötä Kuala Lumpurissa Traders hotellissa lennettiin sieltä Balille ja siitä Lompokkiin josta botskilla Gili Trawanganille jossa minä kävin sukelluskurssin ja yövyttiin Manta dive:lla 7yötä. Siitä sitten pikaveneellä Balille ja Ubudiin 4yöksi ja edelleen Kuta:lle 7yöksi jonka jälkeen takasteppäin Bankokkiin jossa oltiin Pathumwan Princess hotellissa executive plussa huoneessa 2yötä(ei ollu ku parikymppiä yöltä kalliimpi kuin normis). Ja tuon kalliin hotellin valittin ihan sen takia kun vaimo sattuu oleen himoshoppailia ja tuo on parhaalla paikalla MBK:n kans samassa rakennuksessa. Yhteensä oltiin tolla reissulla 25pv ja rahaa kaikkinensa meni 5000€ eli 200€/pv. Kuten näkee niin kohteeseen nähden aika paljon meni rahaa mut sieltä tuli mukana 40kiloa tavaraa mukaan lukien digivideokamera(350€), shakkilauta+muita puu esineitä. Jenkeistä tais tarttua enemmän mut enimmäkseen vaatteita. 1,5 viikon päästä lähtee SMT:ltä varatut halppis lennot bostoniin et saa nähä paljo nyt menee rahaa 12 päivässä mut en usko että tällä kertaa menis kovin mielettömiä(varattuna 4000€ ettei tartte köyhäillä). Kuten näkee niin mä lähden vaimoni kanssa vasta sitten reissuun ku on säästössä sen verran rahaa et ei VARMASTI tarvi säästellä eikä miettiä et raaskiskohan tota käydä siellä tai tehä tota.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : Heinäkuu 04, 2009, 14:55:29 »
Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen reippaana reissaajana mutta tätä ketjua lukiessa aloin miettimään tarkemmin  ;D Nuorempana ympäri läntistä Eurooppaa remutessa kyllä tuli tehtyä extremeratkaisuja nukkumispaikkojen ja ruoan suhteen, eli asemilla öitä että säästää ja ruokaa marketista eikä sitäkään liiaksi ;)

Nyt kun mietin, niin matkabudjetissa säästetään ensin lennoista. Aikatauluihin parhaiten sopivat halpislennot (yleisimmin Ryanair, Tampereelle on lyhyempi matka kuin Helsinkiin). Majoitus ihan missä tahansa hostellissa, kunhan saa kahden hengen huoneen. Matkakassan kokoa määrittää myös vahvasti reissun luonne. Shoppailumatkalla palaa rahaa solkenaan, mutta rentoutumistarkoituksessa lomaillessa ei puoliakaan siitä.

Hlökohtaisesti en kyllä ymmärrä sitä että reissuun pitää lähteä mahdollisimman pienellä budjetilla ja sitten vielä ollaan ylpeitä siitä että on tyyliin kaksi viikkoa oltu reissussa viidellä eurolla, jee!