Kela, työkkäri, maistraatti, verotoimisto..

(Luettu 27057 kertaa)

Reason

• Vieras
Vs: Kela, työkkäri, maistraatti, verotoimisto..
« Vastaus #60 : 09.02.2010, 21:03:34 »
Tämähän onkin ollut oikein hyödyllinen ketju. Mulla on suunnitelmissa vähintään vuoden kestävä oleskelu enemmän tai vähemmän vakituisesti ulkomailla (todennäköisesti eri puolilla Aasiaa).

Voi olla, että reissusta tulee pidempikin. Voi myös olla, että mikäli Suomesta tulee vastaan joku kiva työkeikka, käyn sen välillä täällä tekemässä. Todennäköistä myös on, että teen reissun päältä netin yli joitakin pikkuhommia Suomeen suomalaisille työnantajille. (Ei nyt kuitenkaan sotketa tähän soppaan paikallisia työlupia, viisumeita, yms., jooko.)

Varmaa on se, että luovun asunnostani Suomessa. Olen sopinut, että postini jakelu jatkuu hyvän kaverini luokse (joka sitten viestii mulle eteenpäin kaikenlaisen tärkeän tiimoilta).

En aio ilmoittaa työvoimaviranomaisille suunnitelmistani. Pidän rahaa jemmassa sen verran, että reissun jälkeen pystyn muutaman kuukauden elämään ilman isompia murheita, vaikkei töitä heti löytyisikään. En luonnollisesti nauti työttömyyskorvausta reissun aikana.

Lähinnä mietityttää osoitteenmuutos Maistraatin ja Kelan kannalta. Kuinkahan suuri rikollinen olen, jos osoitan asuinpaikakseni saman kaverin kämpän, joka vastaanottaa postinikin? Tällä erää en tiedä, tulenko takaisin parin kuukauden päästä reissuun lähtemisen jälkeen vai meneekö paluuseen jopa vuosi? En myöskään osaa arvioida, kestääkö paluuni tällöin pari viikkoa vai koko loppuelämäni. Kaverille tuntui olevan ihan ok, että "asun" hänen kämpässään.

Jos ilmoitan Kelalle poistuvani maasta ja palaan vaikkapa kuuden kuukauden jälkeen Suomeen pariksi viikoksi, niin voinko tämän jälkeen olla jälleen vuoden poissa ilman, että menetän suomalaista vakuutusturvaani?

Entä meneekö turistiviisumien hankkiminen eri maihin totaalisen hankalaksi, jos ei ole esittää vakituista asuinpaikkaa Suomessa?

Jos elämä vakiintuu johonkin toiseen maahan, niin tällöin luonnollisesti virallisetkin kuviot oikenevat samaan suuntaan omia aikojaan. Jos kuitenkin keikun enemmän tai vähemmän tilapäisellä statuksella vähän siellä sun täällä, niin pitäisin järkevänä jättää virallinen perseenjälki vielä tiukasti Suomen kamaralle. Vaikkei se tietysti ihan by the book menisikään. Kommentteja?
Hassua sinänsä, sun suunnitelmas kaikkine kommervenkkeineen on lähes 1:1 siihen mitä itse olen alustavasti juonitellut ensi vuonna alkavaksi. Tosiaan tämän ketjun myötä tuli alettua kelaamaan varsinkin tuota sosiaaliturvan muutosta.

Ymmärtääkseni, jos reissu kestää yli vuoden katsotaan sinun muuttaneen ulkomaille pysyvästi vaikka kirjat olisivatkin frendin osoitteessa ja "virallinen" asuinpaikka nimitetty sinne. Alle vuoden muutto tai oleskelu voidaan katsoa tilapäiseksi. Tässä voinee tarvittaessa myös kusettaakin jos olet jonkin suomalaisen yrityksen palkkalistoilla työsuhteessa, se sitoo sinua teoriassa ainakin jollain tavalla maahan. Mutu.

Joka tapauksessa jos sut pudotetaan sosiaaliturvasta pois, niin koska olet jo Suomen kansalainen ja asut Suomessa vakituisesti tällä hetkellä, niin takaisin palatessasi pääset laskennallisesti saman tien takaisin sossuturvarattaiden kyytiin. Se että kuinka kauan byrokratiassa menee jotta saat edut oikeasti takaisin reaalimaailmassa, on mulle avoinna. Tätä ajattelin itse vielä tarkistaa Kelasta, mutta nää on mun pari senttiä mitä itse olen tätä asiaa nyt kaivanut.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007121123HS?OpenDocument

"Myös Suomeen palaavat, aikaisemmin Suomen sosiaaliturvan piiriin kuuluneet henkilöt pääsevät yleensä Suomen sosiaaliturvan piiriin maahan muutosta lukien. Jos olet asunut Suomessa vakinaisesti aikaisemmin ja palaat myöhemmin Suomeen, sinun katsotaan muuttavan takaisin vakinaisesti, jollei tarkoituksesi nimenomaisesti ole tulla vain lyhyeksi ajaksi."

« Viimeksi muokattu: 09.02.2010, 21:09:06 kirjoittanut Reason »

johto

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 09.02.2010, 21:41:25 »
Se on vain lapun täyttö kelalla ja muutama viikko venailua olet takaisin suomen sosiaaliturvassa kiinni. Helpottaa paluuta suomeen huomattavasti jos jättää rahaa myös paluuta varten.

Karenssia tulee 2kk kelalta.Liiton rahat nollaantuu jos luuraa yli 12kk matkalla. Jos on tehnyt jotain vapaaehtoistöitä tai oikeita töitä matkalla saattaa selvitä pienemmällä karenssilla.

taksu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #62 : 13.02.2010, 00:13:02 »
Hassua sinänsä, sun suunnitelmas kaikkine kommervenkkeineen on lähes 1:1 siihen mitä itse olen alustavasti juonitellut ensi vuonna alkavaksi. Tosiaan tämän ketjun myötä tuli alettua kelaamaan varsinkin tuota sosiaaliturvan muutosta.

Hyvä juttu, että meitä on muitakin. Näistä pitkien reissujen kommervenkeista voisi periaatteessa perustaa oman threadinkin, koska kaikenlaisia yllättäviäkin asioita tuntuu aiheeseen liittyvän. Ehkä jatketaan vielä hetki kuitenkin tässä.

Lainaus
Ymmärtääkseni, jos reissu kestää yli vuoden katsotaan sinun muuttaneen ulkomaille pysyvästi vaikka kirjat olisivatkin frendin osoitteessa ja "virallinen" asuinpaikka nimitetty sinne. Alle vuoden muutto tai oleskelu voidaan katsoa tilapäiseksi. Tässä voinee tarvittaessa myös kusettaakin jos olet jonkin suomalaisen yrityksen palkkalistoilla työsuhteessa, se sitoo sinua teoriassa ainakin jollain tavalla maahan. Mutu.

Tässä mua hämää vain se, että kuinka suomalainen Järjestelmä tietää kenenkin matkan pituuden, jos sitä ei sille erikseen kerro? Eli jos asuinpaikkani väestötietojärjestelmässä pysyy koko ajan Suomessa, niin kuinka voidaan virallisesti varmistaa, että en ole oleskellut yhtäjaksoisesti Suomessa?

Otaksuttavasti rajavartiolaitoksen tietokoneisiin tulee merkintä Schengen-alueelta poistumisesta - kuten myös paluusta alueelle - mutta onko siis tämä systeemi naimisissa esimerkiksi Kelan tietojärjestelmien kanssa? Vai saako Kela tietonsa väestörekisterikeskukselta?

Myöskin tässä tapauksessa mua kiinnostaa se, että jos vuoden aikana käväisee oleskelemassa vaikkapa kolme viikkoa Suomessa, niin katsotaanko tämä riittäväksi maassaoloksi sosiaaliturvan kannalta? Eli onko Suomessa käymisen jälkeen jälleen vuosi aikaa pyöriä jossakin muualla?

Kunhan aikaa järjestyy, niin täytynee jatkaa tutkimuksia byrokratian rattaiden toimimisesta. Toistaiseksi maistraatista ei ole keretty vastaamaan lähettämääni meiliin asian tiimoilta. Pitänee ottaa puhelin käteen ja pirauttaa Kelaan, maistraattiin sekä verottajalle. Ihan vaan ikävien yllätysten välttämiseksi, jos asiat eivät menekään ihan putkeen reissun aikana.

Drebin

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 13.02.2010, 00:41:34 »
Tässä mua hämää vain se, että kuinka suomalainen Järjestelmä tietää kenenkin matkan pituuden, jos sitä ei sille erikseen kerro? Eli jos asuinpaikkani väestötietojärjestelmässä pysyy koko ajan Suomessa, niin kuinka voidaan virallisesti varmistaa, että en ole oleskellut yhtäjaksoisesti Suomessa?

Ei se tiedäkään. Yleensä kaikki selvitetään jos jää ns. kiinni - edellyttäen tietysti, että asialla on jonnekin merkitystä. Itsekin asunut 15+ vuotta eri paikkakunnalla kuin missä kirjat on, asia ei ole kiinnostanut maistraattia (pitäisikö se muuttoilmoitus tehdä 2 viikon sisällä vai miten se meni), koska en ole joutunut asioimaan asin tiimoilta missään (tosin tässä kotipaikka hommassa on suomessa eräänlainen porsaanreikä, eikä se ole varsinaisesti verrattavissa).

Reason

• Vieras
« Vastaus #64 : 14.02.2010, 10:57:49 »

Hyvä juttu, että meitä on muitakin. Näistä pitkien reissujen kommervenkeista voisi periaatteessa perustaa oman threadinkin, koska kaikenlaisia yllättäviäkin asioita tuntuu aiheeseen liittyvän. Ehkä jatketaan vielä hetki kuitenkin tässä.
Oma threadi ei ole hassumpi idea ja itse voin kyllä osallistua näihin selvityshommiin mielelläni. Yksi olennainen osa mikä löyhästi liittyy tähän on terveydenhuollon hoitaminen pitkällä matkalla, mutta siitä sivuan kohta lisää.

Lainaus

Otaksuttavasti rajavartiolaitoksen tietokoneisiin tulee merkintä Schengen-alueelta poistumisesta - kuten myös paluusta alueelle - mutta onko siis tämä systeemi naimisissa esimerkiksi Kelan tietojärjestelmien kanssa? Vai saako Kela tietonsa väestörekisterikeskukselta?
Kuten Drebin tossa jo kirjoittikin, niin ei tiedä välttämättä lainkaan. En tiedä rupeavatko ne jossain vaiheessa ihmettelemään jos ei edes yritä työttömäksi ilmoittautua tai päästä sosiaalituen piiriin Suomessa. Eli alkavatko ihmettelemään kun henkilö ns. häviää? Kela ei tietääkseni ole mitenkään naimisissa rajoilla pyörivän kulunvalvontaviranomaisen kanssa. Ei kai heille muuten tarvisi edes ilmoittaa asiasta.

Toinen juttu taas tässä on se, että me kaikki olemme velvoitettuja ilmoittamaan Kelalle jos poistumme pitemmäksi ajaksi maasta. Oli muutto sitten tilapäinen tai pysyvä. Merkittävimmäksi tässä ilmoittamatta jättämisessä tulee varmaan sitten se jälkipyykin mahdollisuus. Eli jos jättää ilmoittamatta, niin kyllä ne varmaan sitten mahdollisen paluun yhteydessä vähän ihmettelee missä neiti/herra on luurannut viimeisen pari vuotta. :)

Lainaus
Myöskin tässä tapauksessa mua kiinnostaa se, että jos vuoden aikana käväisee oleskelemassa vaikkapa kolme viikkoa Suomessa, niin katsotaanko tämä riittäväksi maassaoloksi sosiaaliturvan kannalta? Eli onko Suomessa käymisen jälkeen jälleen vuosi aikaa pyöriä jossakin muualla?
Tuota kannattaa kysyä suoraan Kelalta kyllä suoraan. Kun saat jonkin lausunnon asiasta, niin ota asiakasneuvojan yhteystiedot ylös ja pistä päivämäärä muistiin, jos tuohon tarvitsee jälkeenpäin palata joskus. Luultavasti kyse on hyvinkin tulkinnallisesta asiasta. Lisäksi mua ainakin askarruttaa se, että jos sanoo lähtevänsä esim. 1,5 vuodeksi pois maasta, niin häviääkö se sosiaaliturva välittömästi lähdön jälkeen vai vasta vuoden poissaolon myötä?

Lainaus
Kunhan aikaa järjestyy, niin täytynee jatkaa tutkimuksia byrokratian rattaiden toimimisesta. Toistaiseksi maistraatista ei ole keretty vastaamaan lähettämääni meiliin asian tiimoilta. Pitänee ottaa puhelin käteen ja pirauttaa Kelaan, maistraattiin sekä verottajalle. Ihan vaan ikävien yllätysten välttämiseksi, jos asiat eivät menekään ihan putkeen reissun aikana.
Samaa suunnittelin itsekin, tosin kerään nyt ensin kaikki asiat ylös mitä tulisi ylipäänsä huolehtia ja alan sitten systemaattisesti selvittämään. Yksi asia mikä kannattaa muistaa siinä tapauksessa että menetät Suomen sosiaaliturvan, on matka- ja sairaskuluvakuutusten hankintamenettely. Hommahan taitaa nimittäin olla niin, että saadaksesi jostain suomalaisesta vakuutusyhtiöstä matkavakuutuksen(joka kattaa sairaskulut), sinun täytyy olla Suomalaisen sosiaaliturvan piirissä. Tietysti on olemassa myös kansainvälisiä matkavakuutuksia kuten World Nomadsin palvelut(http://www.worldnomads.com/) jotka käy joka tapauksessa.

Tuosta aiheesta on keskusteltu ainakin täällä aiemmin: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=3937.0

Drebin

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 14.02.2010, 11:14:11 »

Toinen juttu taas tässä on se, että me kaikki olemme velvoitettuja ilmoittamaan Kelalle jos poistumme pitemmäksi ajaksi maasta. Oli muutto sitten tilapäinen tai pysyvä. Merkittävimmäksi tässä ilmoittamatta jättämisessä tulee varmaan sitten se jälkipyykin mahdollisuus. Eli jos jättää ilmoittamatta, niin kyllä ne varmaan sitten mahdollisen paluun yhteydessä vähän ihmettelee missä neiti/herra on luurannut viimeisen pari vuotta. :)

Suomessahan on sellainen hauska käytäntö, että joka asiasta pitäisi ilmoittaa jollekin viranomaiselle. Maistraattiin muutosta (vaikka käytännön hyöyty on ilmoittaa vain postiin), Kelalle ulkomaille menosta ja muistaakseni jos oikein pilkkuja viilataan, niin sotilaspiirille pitäisi ilmoittaa vähänkään kauemmasta asumisesta ihan kotimaassakin (liittyy näihin valmiustiloihin). No jälkimäistä nyt kukaan ei varmastikaan noudata ja muutenkaan aniharvaan ilmoitukseen on valtion byrokratiassa edes kunnollisia prosesseja. Ja kun yksiköillä ei ole pääsyä toistensa tietoihin (jos tietojärjestelmien erilaisuus on suuri käytännön haaste), byrokratia on raskasta eikä asioilla ole paljonkaan merkitystä, niin varsinaista valvontaakaan ei ole. Vasta jos jokin rike paljastuu asiaa aletaan (ehkä) tutkia.

Minä ainakin kevennän raskasta byrokratiaa ilmoittamalla vain ne asiat, joilla on minulle käytännön merkitystä. Ja loppujen lopuksi, jos asialla on vain nice-to-know tyyppistä merkitystä, niin tuskin se valtionlaitostenkaan prioriteeteissä on kovinkaan korkealla. Toki kaiken takana on jokin asia, jonne ilmoittautumisella on merkitystä, mutta tuon asian todennäköisyys kannattaa suhteuttaa normaalielämään.

Reason

• Vieras
« Vastaus #66 : 14.02.2010, 15:41:50 »
Suomessahan on sellainen hauska käytäntö, että joka asiasta pitäisi ilmoittaa jollekin viranomaiselle. Maistraattiin muutosta (vaikka käytännön hyöyty on ilmoittaa vain postiin), Kelalle ulkomaille menosta ja muistaakseni jos oikein pilkkuja viilataan, niin sotilaspiirille pitäisi ilmoittaa vähänkään kauemmasta asumisesta ihan kotimaassakin (liittyy näihin valmiustiloihin). No jälkimäistä nyt kukaan ei varmastikaan noudata ja muutenkaan aniharvaan ilmoitukseen on valtion byrokratiassa edes kunnollisia prosesseja. Ja kun yksiköillä ei ole pääsyä toistensa tietoihin (jos tietojärjestelmien erilaisuus on suuri käytännön haaste), byrokratia on raskasta eikä asioilla ole paljonkaan merkitystä, niin varsinaista valvontaakaan ei ole. Vasta jos jokin rike paljastuu asiaa aletaan (ehkä) tutkia.

Minä ainakin kevennän raskasta byrokratiaa ilmoittamalla vain ne asiat, joilla on minulle käytännön merkitystä. Ja loppujen lopuksi, jos asialla on vain nice-to-know tyyppistä merkitystä, niin tuskin se valtionlaitostenkaan prioriteeteissä on kovinkaan korkealla. Toki kaiken takana on jokin asia, jonne ilmoittautumisella on merkitystä, mutta tuon asian todennäköisyys kannattaa suhteuttaa normaalielämään.
Näinpä. Eipä tuolla ilmoittamisella nyt sinänsä mitään käytännön merkitystä muuten olekaan paitsi tuon sosiaaliturvan kannalta kun se voi vaikuttaa mm. noihin matkavakuutuksien ostamisiin. Sekä valtiolla että yksityisellä henkilöllä tuskin on hirveästi väliä onko ne tiedot aina täysin linjassa.

taksu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #67 : 15.02.2010, 02:04:07 »
Noniin. Kuten arvata saattaa, aiheestahan löytyi Kelan sivuilta yhtä ja toista. Ja nämä lainaukset eivät nyt sellaisenaan koske siis EU/ETA-maita, Sveitsiä ja sosiaaliturvasopimusmaita (hitto, mikä sana!). Tässä ei ole välttämättä mitään uutta, mutta mustaa kuitenkin valkoisella tietyistä asioista.

"Jos aiot muuttaa ulkomaille alle vuodeksi, muuttoasi pidetään tilapäisenä ja säilyt pääsääntöisesti ulkomailla oleskelusi ajan Suomen sosiaaliturvan piirissä. Jos sen sijaan ulkomailla oleskelusi on tarkoitus kestää yli vuoden, muuttoa pidetään vakinaisena, jolloin oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan päättyy yleensä muuttohetkeen. Tiettyjä erityisryhmiä, kuten lähetettyjä työntekijöitä, koskevat eri säännöt."

"Ulkomaille muuttavien oikeus Suomen sosiaaliturvaan ratkaistaan pääsääntöisesti oleskelun keston perusteella. Jos tarkoituksenasi on muuttaa ulkomaille alle vuodeksi eli tilapäisesti, kuulut ulkomailla oleskelusi ajan yleensä Suomen sosiaaliturvan piiriin ja olet oikeutettu Kelan etuuksiin. Jos taas tarkoituksenasi on olla ulkomailla yli vuoden ajan, muuttoasi pidetään vakinaisena, jolloin oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan päättyy useimmissa tapauksissa muuttoajankohtaan."

"Mikäli alun perin alle vuodeksi eli tilapäiseksi suunniteltu ulkomailla oleskelu kestääkin yli vuoden eli muuttuu vakinaiseksi, päättyy oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan olosuhteiden muutoksesta lukien. Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen voi tarkistaa Kelan asiointipalvelusta."

"Ulkomailla säännöllisesti yli puolet vuodesta oleskelevilla henkilöillä ei yleensä ole oikeutta Suomen sosiaaliturvaan. Jos siteesi Suomeen ovat kuitenkin edelleen kiinteät, voit säilyä Suomen sosiaaliturvan piirissä. Tulkinnanvaraisissa tilanteissa otetaan huomioon yksilölliset olosuhteet, kuten asumisaika Suomessa ja ulkomailla, perhesiteet, asumisolosuhteet ja toistuva oleskelu Suomessa."

Nyrkkisääntönä siis yli vuoden yhtäjaksoinen oleskelu ulkomailla johtaa sosiaaliturvan menetykseen. Sosiaaliturvan menettää myös, jos vuosittain oleskelee yli puoli vuotta ulkomailla. Näihin nyrkkisääntöihin on sitten viranomaiselle varattu mahdollisuus tulkita pykäliä kokonaisuuden kannalta.

Jos lyhyiden työ- ja vapaa-ajanmatkojen takia onkin yli puoli vuotta poissa Suomesta, niin tuskinpa sosiaaliturvaa menettää. Tällöinhän on kuitenkin asunto, työpaikka, perheet, jne. Suomessa. Asia voi kuitenkin olla toinen sellaisten kansalaisten kannalta, jotka nakkaavat omaisuutensa kassiin ja polkaisevat auringonlaskun suuntaan vailla huolta huomisesta tai ensi vuodesta tai mistään muustakaan.

Ja mitä siitä sitten seuraa, jos menettääkin suomalaisen sosiaaliturvan? Onko päällimmäisin murhe terveydenhuollon (so. vakuutusturvan) turvaaminen matkan aikana vai liittyykö tähän jotain muutakin oleellista? Tietenkään mitään sosiaalietuuksia ei menetyksen jälkeen Suomesta saa - ainakaan ennen kuin pyhästi vakuuttaa muuttaneensa takaisin Suomeen. :)

Tutkailin tuossa muuten WorldNomads.com:n edulliseksi luonnehdittua vakuutusta. Peruspaketti kustantaa 105,-/kk, eli 1260,00 EUR vuodessa. Pidän tätä kohtuullisen arvokkaana sijoituksena. Tuossa on muistettava tietysti se, että vakuutus kattaa koko maailman (kotimaa poislukien), mutta mulle kyllä riittäisi jokin paikallisempikin vaihtoehto. Varsinkin, kun reissuni ainakin aluksi suuntautuu tuonne Kaakkois-Aasian suuntaan, jossa terveydenhuollon hinta ei aivan länsimaisissa tasoissa huitele.

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 15.02.2010, 23:29:43 »
Laitanpa tässä omankin lusikkani soppaan..

Noin 3 kk ulkomailla oleskelusta tuskin tarvitsee Kelaan tai työkkäriin ilmoittaa? Aikomukseni ei ole hakea mitään tukia reissun aikana tai jälkeen.

Sellaista olen myös miettinyt, että olen lähdössä suunnilleen noin vuodeksi reissuun tuossa syksyllä, eli kuuluisin Suomen sosiaaliturvan piiriin palatessani takaisin. Mutta, suunnitelmissa, tai toiveissa, olisi tehdä maisterintutkinto Iso-Britanniassa. Onkohan kellään käsitystä miten Kela suhtautuu siihen, että palaa pitkästä reissusta Suomeen, ja sitten saman vuoden puolella lähtee opiskelemaan Suomen ulkopuolelle..? Lähinnä opintotuen takia tätä tuumistekelen.

Sosiaaliturvasta tippumisesta. Itse kun kävin 4 vuoden ulkomailla opiskelun jälkeen viemässä viimeiset tutkintotodistukset Kelaan, virkailija tokaisi että oho, olet tippunut tuossa pari kuukautta sitten pois sosiaaliturvanpiiristä. Ikinä ei tullut mitään lappua Kelalta missä tästä olisi varoitettu tms. No se hoitui kuntoon siinä samalla sitten ilman mitään ongelmia. Mutta eivät ne näköjään siitä aina edes ilmoita.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #69 : 15.02.2010, 23:56:58 »
Noin 3 kk ulkomailla oleskelusta tuskin tarvitsee Kelaan tai työkkäriin ilmoittaa? Aikomukseni ei ole hakea mitään tukia reissun aikana tai jälkeen.

Kyllä vaan tarvitsee.

Kelaan tulee ilmoittaa muut kuin tavaomaiset lomamatkat. (Kelan tulkinnan mukaan n. kuukautta pidemmät matkat.)

Työkkäriin ei ole kenelläkään muulla ilmoittamisvelvollisuutta kuin siellä työttömänä työnhakijana olevalla. Tällöin pitää ilmoittaa kaikki matkat. Joskin viikon reissu vuodessa ei vaikuta työttömyysturvaan.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 16.02.2010, 15:41:05 »

Sellaista olen myös miettinyt, että olen lähdössä suunnilleen noin vuodeksi reissuun tuossa syksyllä, eli kuuluisin Suomen sosiaaliturvan piiriin palatessani takaisin. Mutta, suunnitelmissa, tai toiveissa, olisi tehdä maisterintutkinto Iso-Britanniassa. Onkohan kellään käsitystä miten Kela suhtautuu siihen, että palaa pitkästä reissusta Suomeen, ja sitten saman vuoden puolella lähtee opiskelemaan Suomen ulkopuolelle..? Lähinnä opintotuen takia tätä tuumistekelen.

Opintotukisaannokset muuttuivat jokunen vuosi sitten, enaa ne eivat asumisperusteisia joten reissu ei vaikuta ymmartaakseni mitenkaan. Isoryn palstalla on  tasta ketjukin, ja tietty Kelan sivuilla omat tieto..

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 16.02.2010, 17:15:06 »

Kyllä väestötietojärjestelmä on minusta oikein hyvä systeemi, ei tarvitse lähetellä mitään sähkölaskun kopioita osoiteen varmistamiseksi kun asiasta on ihan virallinen rekisteri. Lisäksi tuo kyllä vaikuttaa moneen asiaan kuten sosiaaliturvaan, terveydenhoitoon, äänioikeuteen ja äänestyspaikkaan, mahdollistaa paremman tiedottamisen esim. kunnan asioista jne.
Lisäksi moni valtion laitos ja yksityinen yrityskin ottaa osoitetiedot väestörekisteristä, eli jos et ilmoitusta tee, menevät postit väärään paikkaan. Posti tietysti kääntelee kirjepostin, mutta viivästyksiä se aiheuttaa.
Sotilaspiirikin on osannut kyllä lähettää postini oikeaan osoitteeseen väestörekisterin perusteella, vaikka olen asevelvollisuuden jälkeen muuttanut monta kertaa enkä ikinä heille siitä ilmoittanut.
Huomattamasti kätevämpää tehdä se yksi ilmoitus, kuin soittaa joka puljuun erikseen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010, 17:16:51 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #72 : 16.02.2010, 18:00:05 »

Kyllä vaan tarvitsee.

Kelaan tulee ilmoittaa muut kuin tavaomaiset lomamatkat. (Kelan tulkinnan mukaan n. kuukautta pidemmät matkat.)

Työkkäriin ei ole kenelläkään muulla ilmoittamisvelvollisuutta kuin siellä työttömänä työnhakijana olevalla. Tällöin pitää ilmoittaa kaikki matkat. Joskin viikon reissu vuodessa ei vaikuta työttömyysturvaan.

Ehka virallisesti tarvitsee mutta helpommalla paasee kun jattaa ilmoittamatta. Kuinkahan moni tyoton oikeasti ilmoittelee tyokkarille matkoistaan.. ::)
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 16.02.2010, 19:09:34 »

Opintotukisaannokset muuttuivat jokunen vuosi sitten, enaa ne eivat asumisperusteisia joten reissu ei vaikuta ymmartaakseni mitenkaan. Isoryn palstalla on  tasta ketjukin, ja tietty Kelan sivuilla omat tieto..

On päässyt tuo tieto vilahtamaan ohi kun Kelan sivuja lueskelin. Kiitos tiedosta! Täytyy palata tiedon alkulähteille uudestaan.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

taksu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #74 : 09.03.2010, 02:56:13 »
Näin Maistraatti viimeinkin vastasi lähettämääni viestiin ja pahoitteli vielä vastauksen viivästymistä (oli kuulemma ollut kiireitä). Kiitos Maistraatille. Tässä referoituna pääkohdat (en lainaa tähän koko viestiä, sillä siinä oli muun tiedon ohessa henkilökohtaista diipadaapaa, joka ei tietenkään kiinnosta ketään muuta).

Info koskee siis tuntemattoman pituista oleskelua ulkomailla. En tiedä, missä vaiheessa väliaikainen muuttuu Maistraatin mielestä pysyväksi. Kelalla ja verottajallakin on tilapäisyydestä keskenään poikkeavat käsitykset.

• * Maistraatille tehdään lakisääteinen muuttoilmoitus maastamuutosta. Ilmoitus tehdään kirjallisesti (netissä esim. Itellan sivuilla tai NetPosti-palvelussa).
  • * Osoitteeksi ulkomailla voi ilmoittaa pelkän kohdemaan, jos tarkempi osoite ei ole tiedossa.
  • * Kun ilmoitukseen merkitään, ettei vanha lähiosoite jää voimaan, rekisteröidään ilmoittaja tilapäisesti ulkomailla oleskelevien ryhmään ja tällöin kotikunnaksi Suomessa määräytyy ilmoittajan viimeisin kotikunta.
  • * Verottajaan pitää ottaa yhteyttä verotusasioiden järjestämiseksi. Samoin verottajalle ilmoitetaan erikseen, mihin veroposti lähetetään ulkomailla oleskelun aikana. (En tiedä, lähettävätkö tarvittaessa suoraan ulkomaille veropostin, otan selvää syssymmällä, Taksun huom.)
  • * Kelaan on myös syytä olla yhteydessä. (Tästäkin vois ottaa selvää suoraan Kelalta, Taksun huom.)
  • * Postiosoitteen Suomessa voi ilmoittaa myös maistraatille, ja se voidaan merkitä ilmoittajan tietoihin. (Käytännön merkitystä en tiedä. Näin mailissa sanottiin. Taksun huom. taas)

Pistän lisää raporttia, jahka tiedustelen asioita verottajalta ja Kelalta. Enkä sitten ota vastuuta kämmeistä tässä tekstissä. Jos asia on kriittinen, varmista sen laita itse suoraan Maistraatilta.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2010, 03:29:20 kirjoittanut taksu »

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #75 : 09.03.2010, 08:37:43 »
^Suurinpiirtein samaa sisältöä tuolta Maistraattien sivuiltakin löytyy..

http://www.maistraatti.fi/docs/ulkosuomalaiset/ohjeita_ulkosuomalaisille.pdf

Kelan jorinoita etuuksien maksusta (oliko nämä jo täällä..)

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/141107144035HS?openDocument

muita kelan jorinoita ulkomaille muutosta

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007100618HS?openDocument
« Viimeksi muokattu: 09.03.2010, 08:41:45 kirjoittanut Ikiliikkuja »

paratrooper

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #76 : 09.03.2010, 15:08:30 »
Ensimmäinen viesti foorumille, päivää.

Onkos kellään tietoa, mitä tapahtuu jos vain lähtee Suomi OY:sta ilmoittamatta minnekkään ilman aikomuksia palata? Ensi töikseen avaa ulkomaisen pankkitilin ja siirtää omaisuutensa sinne. Olen vittuuntunut tähän maahan.

2012 lopussa voi olla elämäni rohkein ratkaisu edessä, nyt painan 200-300 tuntia kuussa töitä että saan vähän starttirahaa.

vehvis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #77 : 09.03.2010, 15:26:24 »
En tajua miksei sitä voi ilmoittaa poistuvansa maasta? Ei tarvii antaa osotteita tms. Myöskään ulkomaille tilin avaaminen ei ole aina helppoa, riippuu paljon maasta.. Mutta sullahan on hyvää aikaa selvittää, vaikkakin ensimmäinen viesti olikin angstia täynnä ;)
"Tee aina selvinpäin se, mitä lupaat humalassa. Opitpahan olemaan hiljaa." - Hemingway

Mikkec

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #78 : 09.04.2017, 16:50:33 »
Heipä hei,

Nostellaanpas ikivanhaa ketjua ylös, kun en selailultani parempaakaan löytänyt.

Tarkoitus olisi lähteä ulkomaille töihin muutaman kuukauden päästä ja pesti on pitkäaikainen. Mikäli ilmoitan Kelalle ja verottajalle asiasta netin kautta, mutta maistraattiin en tee minkäänlaista muuttoilmoitusta(kirjat poste restanteen) niin luovuttaako Kela/Verottaja maistraatille tietoja asuinpaikastani? Tai jos maistraattiin ilmoittaisi vain kohdemaan, mutta ei tarkempia tietoja, niin löytääkö Kela/verottaja(tai mikä tahansa muu virallinen taho) tarvittaessa minut sen perusteella, jos asiaa on?

Kiitos kokemuksistanne asian suhteen!