matkabudjettinne?

(Luettu 105415 kertaa)

VanNevis

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - vannevis@hotmail.com
    • Profiili
Vs: matkabudjettinne?
« Vastaus #20 : 04.07.2009, 17:25:51 »
Mä olen lähdössä syyskuussa Aasiaan. Mä oon laskenut sellaiset 30e päivä. Sis. Majoitukset, Ruuan ja muut huvit. Olen suunnitellut olevan reissussa noin puoli vuotta. Kiertäen lähinnä kaakkois-Aasiaa. Olin itse siellä viimeksi siellä helmikuussa, kahdessa kuukaudessa meni rahaa sellaiset 2700 €. Mutta olisin voinnut vielläkin elää säästeliäämmin.

Oho, mihin sait rahat menemään? Vai onko tuossa lennot mukana? Tuolla rahalla eläisi jo kotosuomessakin mukavasti pari kuukautta. :)

Siinnä oli lennot mukana!! Mulla meni sellaiset 30€/pvä.
"Mielikuvitus on tärkempää kuin tieto."

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 04.07.2009, 18:20:05 »
Hlökohtaisesti en kyllä ymmärrä sitä että reissuun pitää lähteä mahdollisimman pienellä budjetilla ja sitten vielä ollaan ylpeitä siitä että on tyyliin kaksi viikkoa oltu reissussa viidellä eurolla, jee!

No joo, alkaa jo tuntumaan että joka ketjussa käsitellään vähän niinkuin samaa asiaa, mutta sen verran edelliseen, että täällä on kaksi koulukuntaa liikkeellä, joilla on hyvin eri käsitys matkustuksesta.

Toisille matkustus on rentoutumista ja lomailua, jolloin huolet heitetään mielestä ja pennejä ei niin lasketa. Toisille se on elämäntapa. Elämäntapamatkaajille, kuten minulle, viiden euron päiväbudjetti on joinain päivinä ihan realistinen. joku jossain ketjussa mainitsi, että jos täytyy kitkuttaa raanavedellä ja leivällä (tai muuta sellaista), tekee sen mielummin kotona. Minä taas tekisin sen mielummin maailmalla. Ei tässä ole mitään oikeaa tai väärää, mutta henkilökohtaisesti minusta tuntuisi jotenkin rivolta tuhlata vaikkapa sata euroa päivässä kymmenen päivän reissulla. Se on minun tapani matkustaa- olisin sitten mielummin vaikka kaksikymmentä päivää viidenkymmenen euron budjetilla. Tai vielä kauemmin. Rahani idea on viedä minua mahdollisimman pitkälle, ja mahdollisimman kauan.

Toisaalta, vaikka rahaa olisikin mielinmäärin (tai silloin kun sitä oli) yöpyisin silti hostelleissa. Tykkään, koska yksinmatkatessa hotellihuoneessa olisi äärimmäisen tylsää. Olen tavannut parhaat ystäväni dormeissa, ja syönyt parhaat ruuat pienissä kansankuppiloissa, en missään paikallisen plazan ylihinnoitellussa ravintolassa. Syön samalla hintaa kun toinen turisti ostaa Starbucksin latten. Jos joku vaikkapa lahjoittaisi tonnin seuraavaa reissuani varten, en todellakaan eläisi leveämmin, vaan pidentäisin matkaani.
Kukin tyylillään, en ala tästä vääntämään kättä, koska se on mielestäni täysin turhaa. Myös eri elämäntilanteissa voi koettaa erilaista matkailua. Pienellä budjetilla voi myös olla hauska matkustaa- esimerkiksi Afrikassa jää niin paljon paikallisten "yläpuolelle" käydessään kivoissa ravintoloissa ja kulkemalla taksilla, vaikka se kohtuullisen halpaa onkin. Ihmisten elämään ruohonjuuritasolla pääsee parhaiten pienellä budjetilla. Mutta jälleen, "matkailu" ja "loma" ovat hyvin eri asioita eri ihmisille. Tärkeintä kai kuitenkin, että vain menee.

Ai niin, ja mielellään niin, että mahdollisimman paljon rahaa jää sinne kohdemaahan, oli se sitten kuinka paljon, varsinkin jos kyseessä on kehittyvä maa.
She rides rollercoasters but never screams

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 04.07.2009, 18:46:22 »
Pidempään kun on reissussa niin tulee pakostakin olo että haluaa tehdä itse esim. ruokaa. Siis hakea kaupasta värkit ja laittaa jotain. Jotenkin se jatkuva ravintoloissa syöminen ja passattavana oleminen ei sovi luonnolle sitten yhtään. Välillä ihan jees mutta kun muutaman kuukaudenkin on reissussa ja jos joka päivä meinaa ravintoloissa syödä niin kyllä alkaa tökkiä. Sama juttu muutenkin, siitä reissusta tulee tavallaan "arkea" ja alkaa kaivata niitä arkeen liittyviä asioita. Meikälle on oman kahvin keittäminen sellainen! ;D Ensi reissulle olenkin miettinyt josko vuokraisi kämpän omalla keittiöllä jostain rannalta.

...... palmujen katveesta....... ::)

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 04.07.2009, 22:02:12 »
Lainaus
Toisille matkustus on rentoutumista ja lomailua, jolloin huolet heitetään mielestä ja pennejä ei niin lasketa. Toisille se on elämäntapa.

Totta tuokin, edellisessä postauksessa oli ehkä virhe käyttää sanamuotoa "en ymmärrä", pikemminkin niin että ymmärrän mutta en itse pidä. Molempia vaihtoehtoja kokeilleena. :)

Loman luonne määrittää käyttöbudjettia, kuten jo edellisessä viestissä sanoin. Jos pääasia on uuteen/tuttuun maahan ja kulttuuriin tutustuminen ja elämyksien hankkiminen, ei lompakonkaan tarvitse välttämättä olla paksu. Ostosmatkat taas ovat asia erikseen. Jatkoin oman matkailukäyttäytymiseni miettimistä, vuosien varrella muutos on tullut juurikin siinä, että nykyisin minusta on mukavaa ostaa enemmänkin esimerkiksi vaatteita ja asusteita muistoksi matkasta (tai matkan tarkoitus on shoppailla), kun taas nuorena riitti joku rantakivi pitämään muistot matkalta mielessä.

Itse laskin, että lennot ja majoitus mukaanlukien viime reissun päiväbudjetti oli yli 200€, mikä jopa hieman järkytti!  :o Toisaalta, matkailutottumusten muuttuminen iän myötä ehkä lisää budjettia tuostakin vielä ylöspäin. Vrt. ennen oltiin dormeissa, ja halvoissa sellaisissa, nyt arvostan omaa rauhaa enemmän. Kunhan koskaan en halua pakettimatkalle...  ;D Ei ole ainakaan ollut minun juttuni :)

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 04.07.2009, 22:13:18 »
^Itse menen nykyisin huomattavasti halvemmalla kuin nuorempana.  ;D

Dominox

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 05.07.2009, 14:22:59 »
Pidempään kun on reissussa niin tulee pakostakin olo että haluaa tehdä itse esim. ruokaa. Siis hakea kaupasta värkit ja laittaa jotain. Jotenkin se jatkuva ravintoloissa syöminen ja passattavana oleminen ei sovi luonnolle sitten yhtään. Välillä ihan jees mutta kun muutaman kuukaudenkin on reissussa ja jos joka päivä meinaa ravintoloissa syödä niin kyllä alkaa tökkiä. Sama juttu muutenkin, siitä reissusta tulee tavallaan "arkea" ja alkaa kaivata niitä arkeen liittyviä asioita. Meikälle on oman kahvin keittäminen sellainen! ;D Ensi reissulle olenkin miettinyt josko vuokraisi kämpän omalla keittiöllä jostain rannalta.

Minä elän tuolla tavalla täällä suomessakin. Lounaalla ravintolassa syömässä ja töiden ulkopuolella syön sitten ehkä leipää tai muuta vastaavaa. Viikonloppuina korkeintaan jotain mikrossa lämmitettävää valmisruokaa.
En ole itse valmistanut ruokaa (siis ihan oikeaa ruokaa kuten lounasta / illallista) varmaan pariin vuoteen.

Mitä matkabudjettiin tulee niin yritän toki päästä halvalla mutta järjen kanssa. En siis hae mitään kaikkein halvinta dormimajoitusta (halpa ja hyvä hotelli on minulle) tai näe vaivaa lentää viiden välilaskun kanssa, että saisin lentoliput halvimmalla. En tosin myöskään matkusta minnekään halvimpiin paikkoihin koska ne eivät juuri itseäni kiinnosta. En koe mitenkään tarpeelliseksi loikoilla jossain Aasian syrjäisilä rannoilla tai muuta vastaavaa.

Näin ollen matkabudjetti on väkisinkin melko korkea. Sanoisin, että 100e/päivä (sisältäen lennot) voisi olla sellainen jolla lähden normaalille reissulle. Yleensä tuosta jää vielä matkan jälkeen ylikin, mutta se on hyvä varautua ylimääräisellä kassalla niin ei tule yllätyksiä.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #26 : 06.07.2009, 02:31:15 »
No joo, alkaa jo tuntumaan että joka ketjussa käsitellään vähän niinkuin samaa asiaa, mutta sen verran edelliseen, että täällä on kaksi koulukuntaa liikkeellä, joilla on hyvin eri käsitys matkustuksesta.

Toisille matkustus on rentoutumista ja lomailua, jolloin huolet heitetään mielestä ja pennejä ei niin lasketa. Toisille se on elämäntapa. Elämäntapamatkaajille, kuten minulle, viiden euron päiväbudjetti on joinain päivinä ihan realistinen.
Koulukuntaeron voi kuvata myös näin: yhdet näkevät ja kokevat saman samalla rahalla kuukaudessa minkä toiset kolmessa kuukaudessa. Tiedän, koska olen kokeillut molempia.

Kuukausitolkulla "travellersceneä" kitkuttelevat oppivat tuntemaan perinpohjin kyseisen "kulttuurin", mutteivät välttämättä vierailumaan kulttuuria. Mitä kehitysmaihin tulee, niin paikan päältä palkattu henkilökohtainen opas on eräs asia, joka maksaa (aika vähän), mutta auttaa sekä tutustumista maahan että ruokkii paikallista taloutta.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 06.07.2009, 13:56:36 »
Lainaus
^Itse menen nykyisin huomattavasti halvemmalla kuin nuorempana. 

Mulla se menikin niin että vielä viis vuotta sitten oli vaan niin siistiä ylipäänsä päästä jonnekin, mitäs väliä sillä nukutko sängyssä, tai edes teltassa... Eikä sekään niin justiinsa syötkö pelkkää patonkia ilman täytteitä kun vaan on niin kiva matkailla :)

Nykyisin minusta on tullut niin mukavuudenhaluinen kääkkä että mieluummin säästän kauemmin ja nukun omassa rauhassani, ja voin valita syönkö ravintolassa vai käynkö kaupassa :)

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 06.07.2009, 14:31:30 »
^Mulla taasen on se että pystyn reissaamaan pidempään kun elelen nuukemmin. Mutta en mä millään kengännauhabudjetilla menekään, se on jo ihan äärilaita mutta niinkin maailmaa näkee jos kerta haluaa. Tommosella perusjärjellisellä budjetilla mennään. Ei koskaan tuottanut myöskään mitään ongelmaa hakea kaupasta ruokaa tai nukkua hostellissa. Myös viime reissulla tapasin muitakin vanhempia vaeltajia joille ei hostelli ole ongelma. Mutta kaikkeen kasvaa, niin tähänkin. Siinä vaiheessa kun minun tarvitsee alkaa miettiä siirtymistä sadan euron hotelleihin niin lopetan koko touhun. Menee jo niin munattomaksi silloin että parempi kun jää "kotiin". Koko reissaamisen idea on silloin jo täysin ( siis mulle ainakin ) niin kadoksissa että mitä edes jatkaa sitten enää. Mutta mähän olenkin vasta pikkasen vajaa 40 et mikäs tässä. Sitten kun täyttää jotain 70 niin ehkä jään himaan, siis ehkä. Kyllä mä viime reissulla laitoin kerran oikein haisemaan ja otin hotellihuoneen Pariisista, no 55 euroa yö kustansi mutta ei. Olin kaksi yötä ja menin hostelliin takas. Paljon kivempaa kun on seuraa ja voi toimitella uusien naamojen kanssa ja kuule kun joku on ollut katsomassa Hendrixit ja Doorsit! Ja samoissa kekkereissä vielä! Et kyl noissa hostelleissa ihan ikä jengiäkin pyörii. Mutta jos tuntee ettei ole oma juttu niin mitä siinä, menee hotlaan tai kesämökille. Mitä mä tommosesta, eipä ole mun päänsärky!  :P

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 06.07.2009, 19:01:58 »

Toisille matkustus on rentoutumista ja lomailua, jolloin huolet heitetään mielestä ja pennejä ei niin lasketa. Toisille se on elämäntapa. Elämäntapamatkaajille, kuten minulle, viiden euron päiväbudjetti on joinain päivinä ihan realistinen.
Koulukuntaeron voi kuvata myös näin: yhdet näkevät ja kokevat saman samalla rahalla kuukaudessa minkä toiset kolmessa kuukaudessa. Tiedän, koska olen kokeillut molempia.

Kuukausitolkulla "travellersceneä" kitkuttelevat oppivat tuntemaan perinpohjin kyseisen "kulttuurin", mutteivät välttämättä vierailumaan kulttuuria. Mitä kehitysmaihin tulee, niin paikan päältä palkattu henkilökohtainen opas on eräs asia, joka maksaa (aika vähän), mutta auttaa sekä tutustumista maahan että ruokkii paikallista taloutta.

Tuo nyt on ihan hullua! Ei kai missään kolme kuukautta ole sama asia, kuin vain kuukausi! Mulla kesti Namibiasta Nairobiin kolme kuukautta, aika paljon olisi saanut jäädä näkemättä kokematta, jos olisin jotenkin koettanut vetää tuollaisen reissun kuukaudessa! En tiedä missä olet matkustanut, mutta en allekirjoita tuota pätkääkään.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 06.07.2009, 22:46:13 »
Lainaus
Koulukuntaeron voi kuvata myös näin: yhdet näkevät ja kokevat saman samalla rahalla kuukaudessa minkä toiset kolmessa kuukaudessa.
Lainaus
Ei kai missään kolme kuukautta ole sama asia, kuin vain kuukausi!

Minä käsitin ko. kirjoittelun niin, että toisilla menee samojen asioiden tekemiseen kuukaudessa se rahamäärä, mikä jollain toisella menee kolmessa kuukaudessa.

Esim. jollain menee majoitusten, syömisten ja ohjelman vuoksi kuukaudessa 1000€, kun toinen tinkii syömisestään ja yöpymisestään (muttei välttämättä sisällöstä) niin että vetää kolme kuukautta samalla summalla.

Se on taas asia erikseen, mistä kaikesta jää paitsi tekemällä laveammalla budjetilla reissua kuukauden, kuin jos tekisi kolmen kuukauden reissun samoilla kulmilla samalla rahalla.

Kai se matkabudjetin lopullinen koostumus riippuu reissaajan mielenkiinnon kohteista, elämänarvoista ja mukavuudenhalusta  ;)

lillagiraffen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 08.07.2009, 08:20:33 »
Viime aasian matkalla meni rahaa vähän alle 2000€. Olin kaksi kuukautta reissussa ja tuossa on lennotkin mukana. Ei paha mielestäni... ::). Paljon säästeliäämminkin olisi voinut elää, varsinkin jos olisi pysynyt koko ajan esimerkiksi yhdessä maassa.

JN1234

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 30.07.2009, 17:53:22 »
Viime aasian matkalla meni rahaa vähän alle 2000€. Olin kaksi kuukautta reissussa ja tuossa on lennotkin mukana. Ei paha mielestäni... ::). Paljon säästeliäämminkin olisi voinut elää, varsinkin jos olisi pysynyt koko ajan esimerkiksi yhdessä maassa.

Itselläni meni suunnilleen saman verran K-Aasiassa kolmen kuukauden aikana. Viisumit ja matkustaminen paikkojen välillä vie tosiaan kohtalaisen paljonkin rahaa budjetista. Toisaalla meni enemmän ja sitä sitten taas säästettiin muualla.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 02.08.2009, 13:03:15 »
Thaimaassa ja Laosissa matkustaessa rahaa meni noin 600 euroa kuukaudessa. Sillä rahalla eleli ihan mukavasti, vähemmälläkin olisi kyllä tarvittaessa pärjännyt.

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 02.08.2009, 22:39:40 »
Kaverien kanssa Riiassa mentiin n.30€ päiväbudjetilla ja miehen kanssa Tallinnassa palo n.150€/päivä, eli aikalaillahan nuo vaihtelee.

Mut siis kun kaverien kanssa on enemmän sellasta reppureissailua, eli nukkua voi hätätilassa lentokentällä, majotuksesta etsitään suht halpoja vaihtoehtoja (yleensä hostellit, joskus myös edulliset hotellit joita saa hostellihintaan), matkoissa tingitään eikä muutama lisäminuutti haittaa jos siinä säästää. Näillä reissuilla päiväbudjetti on liikkunu yleensä jossain 25-30€:ssa. Täysin köyhäilemään siis ei kuitenkaan aleta, halutaan esimerkiksi syödä ihan ruokaa eikä nyt kuitenkaan missään rotankolossa asuta.

Miehen kanssa taas matkatessa on enemmän sellasta hienompaa meininkiä (mies ei oo yhtään reppureissu- henkinen, eikä tuo haittaakaan kun kaverien kanssa saa tätä puolta toteuttaa). Asutaan aina hotelleissa, yleensä 3-4 tähden. Pyritään kuitenkin suht. edullisia vaihtoehtoja (2hh ei saa mennä yli 70€/vrk) metsästämään ja ollaan valmiita käyttämään tähän hiukan aikaa ja vaivaa. Mennään myös suruitta taksilla jos vaihtoehto on metro-ratikka-2xbussi- tyylinen yhdistelmä. Syödään ihan keskitasosissa ravintoloissa, juodaan viiniä ja istutaan terasseilla yms. Shoppailtua tulee ja nähtävyydet pitää toki myös kiertää vaikka ne vähän maksaisivatkin. Näillä reissuilla päiväbudjetti sitten nousee helposti n.150-200€:n, maasta riippuen.

^niin ja yllämainitut summat sisältävät siis majoituksen, liikkumisen kohteessa, ruokailun ja muun sälän. Eli siis oikeastaan kaiken paitsi lennot.

systole

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 03.08.2009, 17:28:14 »
Täällä olisi kans kysymystä budjetista ja sen riittävyydestä. Eli tarkoitus olisi viettää vaimon kanssa sapattivapaata noin puolivuotta ja kierrellä kaakkois-aasiassa (thaimaa, vietnam, cambodia, malesia) noin 5kk, ja lopuksi tehdä noin kuukauden vuokra-auto trippi yhdysvalloissa.

Alustavasti olemme laskeskelleet yhteistä kahden hengen budjettia näin:
- lento eurooppa - thaimaa: 1200e
- S.E.A budjetti n.5kk: 3000e
- lento aasia - USA: 900e
- autovuokra USA: 1500e
- USA eläminen: 2000e
- lento USA - suomi: 1000e

Tarkoitus olisi siis elää lähinnä melko sniiduillen, toki jos ylimääräistä tuntuu jäävän niin jonkun pätkän vois elää vähän leveämminkin. Mitä mieltä olette tästä alustavasta budjetista, mihin pitäisi varata enemmän ja mistä voisi tingata?
« Viimeksi muokattu: 03.08.2009, 17:30:24 kirjoittanut systole »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 03.08.2009, 17:47:02 »
No ainakin lennoissa voisi säästää, jos teillä on reitti suunnilleen valmiina, ja alle vuoden olette reissussa. Olette budjetoineet 1500€ per henki lentoihin, ja ne saattaisi maailman ympari lentoina irrota halvemmalla. Kannatta tarkistaa.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 03.08.2009, 19:04:04 »
Lennoissa on tosiaan ekstraa. Esimerkiksi Aasiaan pääsette kyllä yhteen suuntaan yhteensä max. 800€:lla. Lisäksi voisi kuvitella että päädytte aluksi jenkkien länsirannikolle ja suomeen lennätte puolestaan idästä, jolloin kotiinkin luulisi pääsevän alle 1000:lla.

Toisaalta puolestaan 10€/pvä/hlö kaakossa on kyllä sitten pelkkää sniiduilua koko 5kk.
Better to burn out than fade away

jempo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 04.08.2009, 22:07:10 »
Palasin juuri viikon lomalta kroatiasta. Kaikkiaan rahaa meni noin 1000 euroa, johon siis sisältyi ruuat, lennot, majoitus todella hienossa vuokratalossa (1400e vuokra jaettuna kuuden ihmisen kesken) ja muut huvitukset eli ostokset ja venematkat saarille, taksimatkat lentokentälle ym ym... siis kaikki. :) Enkä yhtään nuukaillut!!
Show me what it's like
To be the last one standing
And teach me wrong from right
And I'll show you what I can be
Say it to me
And I'll leave this life behind me
Say it if it's worth saving me.

jtahola

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 05.08.2009, 15:11:44 »
Oltiin perheen (2 aik + 2 nuorta) kanssa hiljan 2 viikkoo Kroatiassa Hvarin saarella. Kokkailtin itse ja illalla syötiin ulkona edullisesti (pizzaa). Lennot ja majoitus n 2000€ ja käytöbudjetti oli 1000€ jolla saatiin ruuan lisäksi myös vaatteita ja muita pieniä tuliaisia. Suurin yksittäinen muu menoerä oli päiväreissu laivalla. Rahaa jäi käyttämättä n 100€. Tuollahan ruuan hinta on suomen tasoa, jolloin isompien lasten kanssa siihen sitä rahaa sitten meneekin.