Pallontallaajat.net

matkabudjettinne?

(Luettu 45244 kertaa)

Katusoittaja

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: matkabudjettinne?
« Vastaus #200 : 24.01.2012, 22:18:22 »
Euroopassa meni 100e per kuukausi.
Joka paikkaan liftataan,couchsurfingia,dyykataan ja muutenkin vaan
otetaan rennosti.
Riippumatto mukaan niin hyvä tulee.

Pete100

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #201 : 26.01.2012, 12:23:54 »
Tuohon Madventures listaan sanoisin omalla kokemuksella Intiasta ja Thaimaasta juu voi ehkä elää (pysyä hengissä) mutta taitaa sitten siihen jäädäkkin. Vai tarkoittaako tuo vain ruokia/juomia? En näe vaan kovin paljoa järkeä siinä että ensin lentää pitkän matkaa kalliilla lennoilla sekä ottaa lomaa ja kärvistelee paikanpäällä. Enkä siis tarkoita taas mitään ökyilyäkään toki jos siihen varaa niin antaa palaa.

Itse elin alle ton taulukon intiassa..ihan hyvin selvisin :)

Eli alle 250€/kk.
Kuinka isolla porukalla olit liikenteessä (jakaa kuitenkin kuluja).
Maksoitko kaiken itse?
Kiertelitkö paljon vai olitko samassa kohteessa?
Muutenkin olisi kiva kuulla mitä tarkemmin teit intiassa tuolla budjetilla :)

jukkapoika

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #202 : 07.02.2012, 10:01:04 »
Pystyykö 2 hengen voimin 5000 eurolla kiertelemään euroopassa, jos ajatellaan aikaikkunaksi esim. 4 viikkoa? Majoituksen ei tarvitse olla 5 tähden hotelleissa, vaatimattomampikin riittää. 2 hengen dormikin on ok. Ruokailut voisi olla silleen että kerran päivässä ravintolassa ja muuten sitten pyritään tekemään ruokaa itse jos vain siihen on mahdollisuus. Ei ole tarkoitus sen kummemmin shoppailla, nyt haettaisiin elämyksiä ja kokemuksia.

(kuten huomaa niin ei minkäälaista hajuakaan asiasta :))

EDIT: kysynkin asian toisin, riittääkö toi summa kahdelle hengelle parhaiten Euroopassa, Aasiassa vai Jenkeissä?
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 10:15:41 kirjoittanut jukkapoika »

Maks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #203 : 07.02.2012, 14:36:17 »
Kyllä tuolla 5000 eurolla reissaa kaksin kuukauden euroopassa ihan mukavasti. Riittää hyvin majotukseen 2 hengen huoneessa budjettihotelleissa tai hostelleissa (välillä voi jopa olla varaa luksustella vähän paremmassa), turisteiluun (liikkuminen, pääsymaksut, jne.) ja safkailuun ravintolassa ainakin kerran päivässä. Ei tarvi mitenkään tolkuttomasti pihistellä.

Aasia on iso alue, ja esim. Japanissa voi mennä aika pihistelyks, kun ottaa huomioon, että lennot lohkasee isomman osan (muuten maana ei nyt juuri Länsi-Eurooppaa kalliimpi ole). Esim. Kaakkois-Aasiassa tolla summalla elelee herroiksi kuukauden, vaikka ne lennot tietysti maksaa sinnekin.

Jenkkeihin toi summa riittää ehkä huonoiten, kun lennot lohkasee osansa, ja hintataso ei ole juuri Eurooppaa pienempi. Ihan toteutettavissa sekin kuitenkin, riippuen aika paljon siitä, kuinka isolla alueella meinaa reissata (liikkuminen maksaa aina kohtalaisen paljon).

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #204 : 07.02.2012, 14:45:46 »
Pystyykö 2 hengen voimin 5000 eurolla kiertelemään euroopassa, jos ajatellaan aikaikkunaksi esim. 4 viikkoa?

Reissuissahan kuluu rahaa pääasiassa syömiseen, nukkumiseen ja liikkumiseen. Jos ruokaan pistäisi päivässä vaikkapa kympin (= esim. kaksi Big Mac -ateriaa?), tekisi se kuukaudessa 300 euroa. Ja jos hostellien dormit maksaisivat keskimäärin vaikkapa 20e per yö, tekisi se kuukaudessa 600 euroa. Ja esimerkiksi tuollainen alle 26-vuotiaan 10/22 (siis yksitoista kaupunkia näkisi, ja ekassa ja vikassa voi tietenkin olla pitempäänkin) InterRail-kortti maksaa näköjään 257e. Tähän asti siis yhteensä noin 1150 euroa per nuppi.

Lähiliikenteen bussi-/metrolippuihin (plus reilatessa paikkavarauksiin) ja esimerkiksi museoiden tai muiden nähtävyyksien pääsymaksuihin (osan näkee ilmaiseksikin) nyt saattaa joitakin euroja tai kymppejä mennä per kaupunki, ja tietenkin päälle vielä matkat Eurooppaan, mutta esim. halpalentoyhtiöillä pääsee melko edullisesti. Ja lisäksi sitten vielä harrastukset, ostokset, bilettäminen, tai mitä nyt kukin tykkää tehdä.

Täällä Pallontallaajissa on paljonkin tietoa eri maista ja mm. niiden hintatasosta. Selaamalla löytyy. Mä itse lähden suunnittelemaan reissubudjettia siitä, minkä verran menee syömiseen, nukkumiseen ja liikkumiseen. Ja päälle sitten vielä ne extrat, mistä nyt kukin tykkää.

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #205 : 07.02.2012, 15:15:43 »

EDIT: kysynkin asian toisin, riittääkö toi summa kahdelle hengelle parhaiten Euroopassa, Aasiassa vai Jenkeissä?

Kuten tuossa jo mainittiinkin, maanosat ovat isoja ja niiden valilla valtavia eroja. Pohjoismaissa elelee huomattavasti nuukemmin kuin vaikkapa Bulgariassa; Japani syo helposti 5000 kuukaudessa kahdelta, kun taas Intiassa silla voi elella puoli vuotta. Muutenkin naihin kysymyksiin on vaikea vastata tietamatta toisen kulutustottumuksista jne tarkemmin. Mutta eniten lahtisin matkalle silta pohjalta, mika kiinnostaa paikkana eniten. Budjettia ja matka-aikaa voi sitten muokata tarkemmin.
She rides rollercoasters but never screams

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #206 : 07.02.2012, 17:11:29 »
Reippaat 1700 e säästötilillä, siihen päälle opintotuet ja tarvittaessa 600e/kk lainaa. Viisi kuukautta pitäisi pärjäillä Kairossa sillä.

jukkapoika

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #207 : 07.02.2012, 21:12:33 »
Kiitos vastauksista, hyviä näkökulmia. Ongelma tässä on se, että ei osaa päättää että minne lähtisi hakemaan kokemuksia, maailmassa on liikaa mielenkiintoisia paikkoja.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #208 : 07.02.2012, 21:29:40 »
^^ ei muutako 6 kiinnostavinta maata lapulle ja sit vaa noppa pyörimään  ;D

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #209 : 08.02.2012, 19:14:14 »
Kiitos vastauksista, hyviä näkökulmia. Ongelma tässä on se, että ei osaa päättää että minne lähtisi hakemaan kokemuksia, maailmassa on liikaa mielenkiintoisia paikkoja.

Ne mielenkiintoiset paikat eivät karkaa mihinkään. Ehkä muuttuvat toki vuosien aikana, mutta kukapa tai mikäpä ei muuttuisi. Mulla oli hirvee reissaamisen tuska aikaisemmin, oli pitkä lista minne pitäisi päästä ihan just sillä sekunnilla tai viimeistään seuraavalla lomalla. Siitä vaan aloittaa reissaamisen jostain, se on vaan hyvä kun on paljon paikkoja jonne tahtoo. Mulla on nyt listalla paljon mielenkiintoisia paikkoja, mutta ei yhtään ylitse muiden.

Mutta eniten lahtisin matkalle silta pohjalta, mika kiinnostaa paikkana eniten. Budjettia ja matka-aikaa voi sitten muokata tarkemmin.

Näin mä olen yleensä tehnyt. Ainoastaan Japanin matka on jäänyt odottelemaan parempaa likviditeettiä, tahdon mennä sinne sitten kun on rahaa tehdä juttuja. Toisaalta, tuskin se Japani niin mahdottoman kallis on, kun on kotoisin yhdestä maailman kalleimmista maista   :D

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #210 : 09.02.2012, 13:36:14 »
Omana nyrkkisaantona olen pitanyt sita, etta kauas ja halpoihin maihin silloin kun on aikaa mutta ei rahaa, ja kalliisiin maihin ja lahemmaksi silloin kun on rahaa mutta ei aikaa. Noin karkeasti. Silloin kun muut kavivat parikymppisina reileilla, menin intiaan, lattareihin ja kaakkois-aasiaan. Nyt, kun lomia on vahemman ja taas rahaa ainakin suhteellisesti enemman, kayn lapi lansi-Eurooppaa, seka muita kohteita joihin paasee suhteellisen yksinkertaisesti (kuten vaikkapa New Yorkiin tai lahi-itaan).
She rides rollercoasters but never screams

emmanen

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #211 : 21.02.2012, 13:10:30 »
Moi!

En tiedä kirjoitinko nyt ihan vikapaikkaan, mutta kaipaisin vähän neuvoa viisaammilta!

Ollaan jo todellä pitkään suunniteltu miehen kanssa ekaa reppureissua ja päädyttiin siihen, että touko-kesäkuussa lädetään 5-6viikoksi Malesiaan. Tarkoituksena olis myös viettää tuosta ajasta muutama päivä Singaporessa (joka siis on melko hintava paikka, ainakin Malesiaan verrattuna).
Rahaa säästöstä löytyy, mutta meillä kummallakaan ei ole hajuakaan, kuinka paljon olis realistista ottaa mukaan matkalle (jos siis ei oteta lukuun nyt lentoja Suomesta sinne ja takaisin tai rokotuksia). :D

Tarkoituksenamme ei ole asustella hotelleissa, vaan etupäässä edukkaammissa hostelleissa. Joitain pieniä mukavuuksia tietty olisi kiva olla, esim ilmastointia ja sen sellaista. Tulemme todennäköisesti liikkumaan Malesian sisällä maan halki melko paljon emmekä esim jää vain pääkaupunkiin. Pääkaupungin lisäksi käymme ainakin muutamissa muissa kaupungeissa kauempana, ja saarilla + borneolla + se singaporen reissu.

Itse voi sitten toki miettiä kaiken ylimääräisen (tuliaiset, shoppailut, kaljottelut, safarit, museot ym.), mutta paljonkohan 2ihmisen kannattaisi varata tollaselle 6vk matkalle yöpymisiin, syömisiin ja liikkumiseen?

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #212 : 21.02.2012, 17:33:50 »
Moi!

En tiedä kirjoitinko nyt ihan vikapaikkaan, mutta kaipaisin vähän neuvoa viisaammilta!

Ollaan jo todellä pitkään suunniteltu miehen kanssa ekaa reppureissua ja päädyttiin siihen, että touko-kesäkuussa lädetään 5-6viikoksi Malesiaan. Tarkoituksena olis myös viettää tuosta ajasta muutama päivä Singaporessa (joka siis on melko hintava paikka, ainakin Malesiaan verrattuna).
Rahaa säästöstä löytyy, mutta meillä kummallakaan ei ole hajuakaan, kuinka paljon olis realistista ottaa mukaan matkalle (jos siis ei oteta lukuun nyt lentoja Suomesta sinne ja takaisin tai rokotuksia). :D

Tarkoituksenamme ei ole asustella hotelleissa, vaan etupäässä edukkaammissa hostelleissa. Joitain pieniä mukavuuksia tietty olisi kiva olla, esim ilmastointia ja sen sellaista. Tulemme todennäköisesti liikkumaan Malesian sisällä maan halki melko paljon emmekä esim jää vain pääkaupunkiin. Pääkaupungin lisäksi käymme ainakin muutamissa muissa kaupungeissa kauempana, ja saarilla + borneolla + se singaporen reissu.

Itse voi sitten toki miettiä kaiken ylimääräisen (tuliaiset, shoppailut, kaljottelut, safarit, museot ym.), mutta paljonkohan 2ihmisen kannattaisi varata tollaselle 6vk matkalle yöpymisiin, syömisiin ja liikkumiseen?

Syöminen on Malesiassa ja Singaporessa kummassakin hyvin edullista. Singaporessa "katukeittiöistä" saa safkat eurolla parilla, Malesiassa vastaavista sai ruoat eurolla. Esimerkiksi kanaa ja riisiä saa tuohon hintaan. Jos sitten haluaa syödä paremmin, niin Singaporesta varsinkin löytyy joka lähtöön raflaa, lähinnä lompakko asettaa rajat..

http://www.best-singapore-vacation.com/5-step-guide-to-eating-at-a-singapore-hawker-centre.html

Junilla ja busseilla pääsee kätevästi Malesian puolelle, tosin lentäminenkin on edullista.

Itse maksoin 2009 hotelliyöpymisestä Singaporessa n. 30e yö Fragrance Hotel Crystalissa. 2010-2011 uutenavuotena puolestaan maksoin hostellin dormista about 10e yöltä.

Malesiassa olen yöpynyt Tune Hotelseissa, joissa perusvarustelu on kohdillaan, ja ovat siistejä sisältä. Olisikohan hintaa paikasta riippuen 10-30e/yö. Mielestäni voi pitää nyrkkisääntönä, että Malesiassa löytyy yleensä huone n. 15 eurosta ylöspäin, ihan omien tasovaatimusten mukaan.

Liikkuminen busseilla ja junilla on halpaa. Lentäminen on Air Asialla melko ilmaista(Singapore-Penang maksoi 35e). Jos olette aikeissa lähteä Singaporesta junailemaan, kannattaa junalippu ostaa kuitenkin vasta Malesian puolelta; on huomattavasti halvempi. Muistelisin että junamatka Singaporesta Khota Baruun maksoi n. 20 euroa yöjunalla, jossa oli oma peti. Bussi Kuala Terengganusta Kuala Lumpuriin oli muistaakseni n. 6 euroa. Joten eipä nyt luulis ihan hirveitä kuluvan tuohon matkustamiseeen.

Yleisenä ohjeena kuitenkin, että kannattaa varata mieluummin liian paljon rahaa kuin liian vähän. Ainakaan itseäni mikään ei hatuta reissussa niin paljon kuin laskea jokasta penniä koko ajan. Automaatteja on hyvin saatavilla ja VISAlla pystyy nostamaan joka paikasta.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #213 : 21.02.2012, 18:36:49 »
Malesiassa on hotellien/majoitusten suhteen erittäin hyvä hintalaatusuhde, muutamalla kympillä saa aika luksusluokan mestoja. Kuulostaa melkein järjettömältä mennä "miehen kanssa" jonnekin hostelleihin. Paitsi jos sitten jotenkin oikeasti nauttii hostellien sosiaalisesta puolesta ja länsimaalaisten kanssa hengaamisesta.

Singaporessa sitten toki ne halvat hotellit on melkoista skeidaa ja hyvät mestat on 100 eurosta ylöspäin joten siellä se hostelli kuulostaakin jo ihan mielekkäältä ajatukselta...
« Viimeksi muokattu: 21.02.2012, 18:40:40 kirjoittanut Vandit »
Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #214 : 22.02.2012, 08:57:54 »
Singaporessa sitten toki ne halvat hotellit on melkoista skeidaa ja hyvät mestat on 100 eurosta ylöspäin joten siellä se hostelli kuulostaakin jo ihan mielekkäältä ajatukselta...

Kyllä mä ainakin voisin suositella tota Frangrance hotellia, jossa itse olin.

Oli oikein siisti sisältä(puhtaat lakanat ja kylppäri), ilmastointi toimi ja löyty telkkarikin, siivottiinkin vielä joka päivä. Luonnollisesti mitään luksusta ei tohon hintaan löydy, mutta harvemmin sitä luksusta hostelleistakaan löytyy.

Jos en itse olisi näin pihi, olisin viime reissullakin ehdottomasti käyttänyt hotellia hostellin sijaan. Jos kahdestaan menee, niin ei tulis mieleenkään mennä hostellin dormiin esim. ton FH Crystalin sijaan. 

Tietysti joillekin toi Geylangin alue ei oikein toimi, mutta itse viihdyin siellä ihmisvilinässä oikeen hyvin. Metrollakin pääsee kätevästi keskustaan.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #215 : 22.02.2012, 10:55:03 »

Kyllä mä ainakin voisin suositella tota Frangrance hotellia, jossa itse olin.

Oli oikein siisti sisältä(puhtaat lakanat ja kylppäri), ilmastointi toimi ja löyty telkkarikin, siivottiinkin vielä joka päivä. Luonnollisesti mitään luksusta ei tohon hintaan löydy, mutta harvemmin sitä luksusta hostelleistakaan löytyy.

Jos en itse olisi näin pihi, olisin viime reissullakin ehdottomasti käyttänyt hotellia hostellin sijaan. Jos kahdestaan menee, niin ei tulis mieleenkään mennä hostellin dormiin esim. ton FH Crystalin sijaan.  

Tietysti joillekin toi Geylangin alue ei oikein toimi, mutta itse viihdyin siellä ihmisvilinässä oikeen hyvin. Metrollakin pääsee kätevästi keskustaan.

Joo no kyllähän ne ajaa asiansa, ei siinä mitään. Tulee vaan herkästi tehtyä vertailua muihin Kaakkois-Aasian maihin ja silloin toki tällaisessa "30-40 eur/yö" hintaluokassa kaikki muut maat siellä päin menee aika heittämällä ohi.

Itsekin olin viime reissulla (josta juuri palasin ;D) pari yötä jossain Fragrance hotellissa (Ryby?) Geylangilla. En oikein saanut kunnolla nukuttua kun äänieristys oli huono ja kiinalaisille "puhuminen" tarkoittaa "huutamista". Jälkimmäisellä Singaporen yhden yön visiitillä olinkin sitten ökymestassa Singapore riverin varressa kun oli niin kätevästi Zouk-klubin vieressä...

Toinen halpisketju mitä Singaporesta netin kautta löytyy on "81 hotel" jonka Osaka- versio jonkun reissun yhteydessä toimi hintalaatusuhteeltaan paremmin kuin tuo Fragrance.

(ja joo on näköjään vähän off-topiccia...)

« Viimeksi muokattu: 22.02.2012, 10:57:06 kirjoittanut Vandit »
Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #216 : 22.02.2012, 11:14:55 »
Mä reissasin lapsen kanssa viime vuonna (3-4/2011) kaksi kuukautta Thaimaa, Malesia ja HK. Budjetti oli 2000 €. Yöpymisistä piti maksaa 2 hengen mukaan. Yöpymiset oli hostelli - 4*hotelli. Ruokailut katukeittiöstä (ja muutama kerta McD  ;D) Tehtiin muutama pieni lapsi KK:ssa iloiseksi, kun mun lapsi ei halunnut happymealin lelua (joka oli pakko ottaa) vaan antoi paikallisille, jotka kaihoten katsoi vieressä.

Meiqqu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #217 : 24.02.2012, 13:18:44 »
Aasian matkabudjetista:
Olin viime vuonna 6 vkoa reissussa Singapore, Indonesia (Bali, Gilit ja Sulawesi) ja Malesian Borneo. Laskin että matkaan meni paikan päällä 1,5te. Tässä summassa ei siis ole lentoja hki-singapore-hki (600e) eikä aasian lentoja (singapore-bali, bali-palu, manado-jakarta-kl-kota kinabalu, kk-kl-singapore). Aasian lennot maksoivat yhteensä noin 350e.

Mutta suurin osa rahasta tuntui menevän noin 20 sukellukseen. Tarkoitus oli mennä hyvin budjetilla eikä esim. tullut hirveästi juopoteltua reissussa (siihen muuten oikeesti saa menemään yllättävän paljon mammonaa jos haluaa..) Mutta en kuitenkaan pihistellyt ja majoitukset olivat kaikki ihan ok luokkaa. ilmastointia ei ollut aina, mutta usein esim saarilla sitä ei olisi kyllä tarvinnutkaan. Lisäksi saarilla majoituksesta joutui maksamaan ehkä hieman enemmän, mutta sisälsi safkat ja koska saarella ei välttämättä ollut mitään muuta kuin pari resorttia niin rahaa ei mennyt mihinkään muuhun.

nyt oon lähdössä kuukauden kulutta kolmeksi kuukaudeksi taas kaakkois-aasiaan ja olen ajatellut suunnilleen samanlaista budjettia, n. tonni kuussa. Ja sukeltamaan pitäisi taas mennä iso osa rahoista. Pointtina lähinnä: aasiassa selviää todella pienellä summalla per päivä, mutta tottakai omat preferenssit vaikuttaa. Itse koen että majoituksesta en ole valmis maksamaan kovinkaan paljoa, koska huoneessä käydään vain nukkumassa... :)

Pete100

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #218 : 12.03.2012, 17:50:24 »
Kenian Mombasa 14 päivää n. 700e + majoitus + lennot.

-venus-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #219 : 13.03.2012, 20:59:03 »
Mitäs jos olis vaikkapa 10 päivää aikaa ja 200 - 300 euroa rahaa. Ruotsi ja Tallinna/ venäjä poislukien, niin minne matkustaisitte? Onko edes mahdollista ja millä matkustaisitte ja missä yöpyisitte? Matkan pitäisi sisältää matkat, yöpyminen ja ruoat. :D
Kiitos niille, jostka jaksaa vastailla  =)