En löytänyt äkkiseltään sopivaa Lufthansa -ketjua, joten tein uuden. Siirtäkää modet jos sellainen on.
Jouduimme 4-hengen seurueemme kanssa lisämaksuryöväyksen kohteiksi Maltan lentokentällä paluumatkalla lomareissultamme. Kyse oli lyhyesti sukelluslaitteista perittävistä lisämaksuista.
Meillä jokaisella oli painorajoitusten ja lukumäärien mukaisesti matkatavaraa mukana. Helsinki-Vantaalla menomatkalla ei ollut mitään ongelmia check-in:ssä. Paluumatkalla Maltan kentän check-in:ssä Lufthansan virkailija kysyi minulta kahden "normaalinnäköisen" matkalaukun jälkeen hieman "sporttisimmista" matkalaukuista että sisältävätkö ne urheilulaitteita, esimerkiksi sukelluslaitteita? Vastasin suomalaisella rehellisyydellä että "osittain kyllä". Tästä täti innostui ja vaati meidän menevän toiselle tiskille maksamaan lisämaksuja. Kysyin että miksi, kun kerran painoraja ei ylity, eikä laukkujen lukumäärä. Täti ei vaan luovuta ja kotiinpääsyä ei tule ennen kuin menemme toiselle tiskille maksamaan. Esitin tällä virkailijamiehelle samat kysymykset ja lisäksi että "miksi Helsinki-Vantaalla ei otettu lisämaksuja?" johon sain näppärän vastauksen: "En tiedä, mutta minä voin ottaa nekin maksut jos haluatte....mutta jos tehdään niin että otan lisämaksun vain teidän toisesta laukusta, 70eur?". Mulla palo käämit ja pisin visan pöytään ja sanoin että "kaikki kuitit tänne sitten, valitus lähtee tästä aivan varmasti".
Tavarat tuli Suomeen ja kaikki "kunnossa" tämän maksun jälkeen.
Heti seuraavana päivänä soitin Lufthansan palvelunumeroon, jossa totesimme virkailijan kanssa että ainoa mainittu rajoitus Lufthansan nettisivuilla sukellukseen liittyen on "kaasupullojen tulee olla tyhjiä". Eli jos maksaa tämän lisämaksun, 70eur, tarkoittaa se sitä että voit ottaa normaalin matkatavaramäärän LISÄKSI ylimääräisen sukellustarvikekassin ja kaasupullonkin, joka tulee olla tyhjä (ei painetta). Meillähän ei ollut kaasupulloja mukana, vaan ainoastaan muutamia sukellukseen tarvittavia vaatteita ja tarvikkeita. Loput (painavat ja kookkaat) varusteet vuokrasimme paikan päältä.
Puhelinvirkailija pyysi tekemään kirjallisen reklamaation sähköpostitse Lufthansalle,
[email protected], jonka tein välittömästi. Tästä tuli automaattivastaus ja asiakasnumero. Reilun viikon päästä tuli vastaus jossa pyydettiin lisäinformaatiota. Lähetin ne heti samana päivänä. Tämän jälkeen heiltä tuli vastaus parin päivän päästä että "kiitos tiedoista, otamme yhteyttä Maltan henkilökuntaamme, kiitos kärsivällisyydestä". Tämä tuli 29.5.2009 ja sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään. Olen lähettänyt 2-3 uutta viestiä, mutta turhaan, ei vastausta.
Yritin etsiä myös puhelinnumeroa tuohon "customer feedback" -osastoon. Huomasin etsiväni turhaan; tällä osastolla ei ole ollenkaan puhelinpalvelua. Ainoa tapa ottaa yhteyttä on siis sähköposti, johon vastataan näinkin tehokkaasti.
Kirjoittelin nyt kuluttajavirastoon kyselyä, katsotaan mitä palautetta he sieltä antavat.
Kyllä pistää vihaksi tällainen "asiakaspalvelu". Kentällä on vaihtoehdot a) maksat väärinperityt lisämaksut ja pääset kotiin b) et maksa etkä pääse kotiin. Kenttävirkailija vielä toteaa että säilytä kuitit niin voit valittaa Lufthansalle ja kun valitan niin "valitusprosessissa" kestää niin helvetin kauan että uskoisin suurimmanosan asiakkaista luovuttavan leikin kesken.
Ja nyt kun parjataan noita halpalentoyhtiöiden lisämaksuja, niin kyllä vaan nämä "normaalitkin" lentoyhtiöt osaavat rahastaa. Vittu ku vituttaa.
Jos jollain on jotain ehdotuksia miten asian suhteen voisi vielä edetä, otan ne kiitollisena vastaan!
T.Janne