Matka vs. opiskelu

(Luettu 8858 kertaa)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Matka vs. opiskelu
« Vastaus #20 : 15.07.2009, 18:58:02 »
Mihin sulla on kiire tässä maailmassa, velkavankeuteen vai eläkeputkeen? Onhan se nyt tosiaan sääli jos ehtiikin 45 vuoden sijaan vain 35 vuotta painaa duunia niska limassa.

Minäkään en ole kiinnostunut työnteosta, mutta kannattaa sitä tehdä, että saa reissuun rahaa. Opiskelukin on semmoinen välttämätön paha missä saa oikeuden tehdä niitä töitä. Koulussa sinänsähän ei opi yhtään mitään.

Nyt on jo senkin takia hyvä aika hoitaa koulut alta pois, niin pääsee sitten nousukaudella kunnon hommiin, missä on kunnon palkka. Tämä on siitä ihmeellinen hippipalsta, että raha ei ole muka tärkeää, mutta silti sitä pitää olla, että saa ostettua lentolippuja.

Minulla on kiire tässä maailmassa muunmuassa ulkomaille tai ihan vaikka lähibaariin, mutta sillä tavalla, että ei tarvitse joka kolikkoa laskea.

EDIT: Varsinkaan lapsia en tule ikinä hankkimaan enkä kerrostalosta pois muuttamaan, jos jonkun mielestä opiskelu liittyy siihen jotenkin. Espooseen olisi kyllä halua muuttaa jollain aikataululla, kun isompi kämppä kiinnostaisi, mutta ei sillä ole niin kiire.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2009, 19:04:04 kirjoittanut Loordi »

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 18.07.2009, 16:21:24 »
Pakko kai munkin torkata lusikkani soppaan.

Itse lahdin parisen vuotta sitten pakoon kotimaan tilannetta ja jouduin vaan ojasta allikkoon. Suosittelen tosiaan miettimaan lahdon motiiveja.

Ja vaikka matkailu onkin yksi parhaimmista asioista, mita tiedan, niin itsella se on jaanyt turhankin paljon paalle. Jos saisin ajan takaisin, niin suorittaisin ensin opiskelut (viela noin ihanteellisessa tilanteessa, etta paaset ulkomaille opiskelemaan) ja vasta sitten reissaisin. Mutta ei toki kannata itseaan hajottaa, jos opiskelu ei maistu viela. Vaikka sukulaiset eivat ole kaikki kaikessa, niin kylla se kummasti, varsinkin opiskellessa, helpottaa, etta sita (taloudellista)tukea loytyy. Tosin tahan samaan hengenvetoon voin todeta, etta itse katkaisin valit isaani, joka ei voinut ymmartaa, kun 22-vuotiaana jatin vakiduunini ja lahdin maailmalle. En ole katunut hetkeakaan tuota paatosta, mutta sita olen, etta en opiskellut, koska nyt lahes kolmekymppisena kynnys on huomattavasti korkeampi.

Mutta kukin tyylillaan.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 19.07.2009, 12:14:30 »
En nyt vastaa erityisesti aloittajalle, koska en hänen elämäntilanteeseensa ole perehtynyt niin tarkkaan. Enemmän yritän puhua yleisellä tasolla.

Mä en näe matkailua ja opiskelua toisiaan poissulkevina asioina, minun mielestä opiskelut kuitenkin kannattaa aloittaa jos motivaatiota on yhtään. Jos on päässyt opiskelemaan sellaista alaa, mikä kiinnostaa ja mistä haluaa suorittaa tutkinnon, niin sinne sitten vain. Ei mun mielestä kannata jättää opiskeluja väliin jonkun matkan takia. Turha lykätä opiskelun aloittamista, jos jo tietää että opiskelupaikka on mieluinen. Matkoja tulee aina lisää, minkä vuoksi en ole enää vuosiin ollut pahalla tuulella matkalta tullessani. Opiskelunkin voi nähdä henkisen pääoman kartuttamisena ja ainakin Suomessa voi moneen tutkintoon yhdistää mielenkiintoisia sivuaineita sekä vaihto-opiskelua kinnostavissa kohteissa.

Ja muutenkin on aika eri asia tehdä pidempi reissu 20- kuin 25-vuotiaana, joten ainakin tässä valossa en näe asiaa ihan näin mustavalkoisena.
27-vuotiaana tälle palstalla kirjoittavana voin todeta saaneeni enemmän irti yli 22-vuotiaana kuin alle 22-vuotiaana tehdyistä matkoista eli en tiedä onko se nyt niin paha juttu vaikka välillä olisi rauhassa opiskelemassa. Kyllä matkailemaan ehtii ja pystyy, vaikka olisi mikä todistus taskussa. Ikä tai koulutus ei rajoita ihmisen myöhempiä matkustusmahdollisuuksia. Perhe ja asuntolaina ovat sitten omia valintoja, mihin kukaan ei pakota ja nykymaailmassa hyväksytään (koulutetuiltakin ihmisiltä) poikkeavammat elämänmallit kuin vielä joskus 70-luvulla. Vaihtoehdot elämässä eivät rajoitu akselille kouluja käymätän elämäntaiteilija tai 60-tuntista työviikkoa painava perheen elättävä asuntolainaa maksava uraohjus.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2009, 12:18:48 kirjoittanut aaro »
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

Soto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 19.07.2009, 14:49:44 »
Ja muutenkin on aika eri asia tehdä pidempi reissu 20- kuin 25-vuotiaana, joten ainakin tässä valossa en näe asiaa ihan näin mustavalkoisena.

Millä tavalla on eri asia tehdä pitempi reissu 20- kuin 25-vuotiaana? Itse ainakin voin sanoa, että omat reissut ovat parantuneet tässä iän myötä. Jotenkin oma yleistieto on kasvanut tässä vuosien mittaan, ymmärtää erilaisia asioita ja niiden yhteyksiä paremmin niin historialliselta, poliittiselta kuin yhteiskunnalliselta taustaltaan. Reissujen tärkein anti ei enää välttämättä ole kännääminen ja true travellerin leikkiminen muiden hostellissa tavattujen turistien kanssa, nykyisin osaa antaa arvostuksen myös taiteelle ja muulle kulttuurille. Lisäksi käytettävissä olevan rahan määrä on noussut, joten rahoistakaan ei tarvitse huolehtia. Ja se tärkein, eli koulut on käyty. Enää ei vanhemmat ja sukulaiset pysty vetämään taskustaan opiskelut kesken/ aloittamatta- korttia. Koulutuksen myötä voi myös häippästä ulkomaille töihin, eikä välttämättä tarvii ottaa vastaan sitä paskinta duunia paskimmalla palkalla.

Ehkä mun tärkein pointti on kuitenkin se, että maailma kyllä odottaa. Ihmiset ovat reissanneet iät ja ajat ja sitä tullaan tekemään vielä tulevaisuudessakin. Koulutus ei välttämättä vie sinua kohti oravanpyörää ja kultaista noutajaa, jos et niin halua. Ennemminkin sä saat enemmän vaihtoehtoja.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 19.07.2009, 15:10:09 »
Opiskeluhan voi sitapaitsi olla suureksi avuksi uusiin maihin ja kulttuureihin tutustuessa. Tallakin palstalla muistelen lukeneeni etta aika moni on ollut opiskelijavaihdossa eri puolilla maailmaa.

Itsellani oli aikoinaan toisena paa-aineena eras aasialainen kieli ja kylla siita voi sanoa olleen suunnattomasti hyotya monessakin mielessa. Samalla kun oppii kielen alkaa huomaamattaan sisaistaa myos kulttuuria jne.

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 27.07.2009, 11:13:29 »
Heitän nyt omankin lusikkani soppaan, kun olen ollut, ja tavallaan olen tällä hetkelläkin, vähän samantyyppisessä tilanteessa.

Lukion jälkeen pidin kaksi välivuotta töitä tehden ja samalla yritin päästä Suomessa yliopistoon. No en päässyt. Sitten syttyi ajatus Iso-Britanniaan hakemisesta, ja syksyksi 2005 minut sitten hyväskyttiinkin pariin yliopistoon. Siinä vaiheessa olin halunnut kenguruiden maahan jo vuosia, tiedä sitten miksi en toteuttanut sitä välivuosieni aikana, luultavasti (todennäköisesti) rahanpuutteesta ja ehkä myös jonkunlaisesta sukulaisten hiljaisesta painostuksesta löytää opiskelupaikka.

Päätin kuitenkin lähteä Iso-Britanniaan opiskelemaan. Nyt 4 vuotta takana, sisältäen vaihtovuoden Kanadassa, ja taas ollaan päätöksien edessä. En kadu hetkeäkään ulkomaille opiskelemaan lähtemistä, parhaat 4 vuotta elämästäni. Totta, ei sitä käyty Kaakkois-Aasiassa matkustelemassa jne, mutta tuli saatua uusi toinen "kotimaa", ellei kolmaskin.

Nyt sitten taas olisi painostusta jatko-opiskeluun, mutta olen päättänyt että säästän nyt rahaa muutaman kuukauden ja sitten hyppään junaan ja lähden kohti itää ja siitä sitten etelään kohti Australiaa ja Uutta-Seelantia. Kiitos varsinkin vaihtovuoden, kavereita löytyy tuolta suunnalta paljon, joten saa monta kärpästä samalla iskulla kun lähtee matkalle. Aion kyllä opiskella pitemmällekin, se nyt vaan saa odottaa tässä vaiheessa.

Nyt melkein 25v tuntuu, että tulen saamaan tuollaisesta pitemmästä reissusta paljon enemmän irti kuin olisin saanut 20-vuotiaana, ja hokkuspokkus, maailma ei ole kadonnut minnekään. Ja opiskeluaika on oikeasti ehkä sitä parasta aikaa nuoruudessa. Onhan se toki ajoittain raivostuttavaa kun deadlinet puskee päälle jne. mutta päivääkään en vaihtaisi pois (no ok, ehkä jonkun pahemman laatusen krapulapäivän). Ja  loppupelistä se 3 tai 4 vuotta hujahtaa ohi nopeammin kuin luuletkaan! Ja ei se Kaakkois-Aasiassa (tai missään muuallakaan) reppureissaaminen ole ainoa tapa matkustaa ja/tai tutustua uusiin kulttuureihin.

What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 27.07.2009, 12:01:08 »

Tämä on siitä ihmeellinen hippipalsta, että raha ei ole muka tärkeää, mutta silti sitä pitää olla, että saa ostettua lentolippuja.

Ei tämä mikään hippipalsta ole.

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 27.07.2009, 12:24:30 »
Rahan tarve on niin suhteellinen. Mä opiskelin kahteen ammattiin heti ja oon ehtinyt olla tässä 7 vuotta kokopv työssä ja matkustella pikkusen lomillani. Mulla itselläni ei koskaan ollut mahdollisuutta toteuttaa reissuja ilman raakaa työntekoa. Nyt on säästetty pitkään ja oon syyskuussa lähdössä 12kk reissuun kiertää maailmaa ja vois siinä sivussa harrastella töitä; minun ei siis ole niitä pakko tehdä, mutta näyttäishän se cvssä hienommalta kuin vuoden aukko työkokemuksessa. Ja nyt 30 kynnyksellä haikailen jotakin suurempaa. Haluan ehdottomasti vielä reissata ja miksei opiskella mahdollisesti ulkomailla. En oo enää pikkutyttö, mutta toisaalta tiedän mitä elämältä haluan. Kuka sanoo mikä aika on hyvä ja kumpi pitäs tehdä ensin opiskella vai matkustella? Tee ne molemmat, älä tyydy mihinkään vaan ota kaikki. Ja sitte seuraavaksi lähen interreilaamaan, joskus 2011. Mä toteutan kaiken oman kaavan mukaan.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 27.07.2009, 12:44:21 »
^Je meikällä senkun jenkkimimmien arvostus kasvaa! ;D

Ja ei se elämä muuten siihen kolmeenkymppiinkään lopu, paremmaksi vaan homma menee kun pääsee kasvukivuista eroon!

joo ja opiskeleminen ei lopu koskaan, itse olen tässä alkanut miettiä että voisi kieliä yrittää päntätä.....

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 27.07.2009, 12:47:00 »
Tämä on siitä ihmeellinen hippipalsta, että raha ei ole muka tärkeää, mutta silti sitä pitää olla, että saa ostettua lentolippuja.
Ei tämä mikään hippipalsta ole.

Juu, ei ole pelkästään hippipalsta, ei hyvässä eikä pahassa. :D

Mutta silti tuo Loordin havainto pitää ajoittain paikkaansa. Ja samanlaisia matkusteluun liittyviä ristiriitoja piisaa muutenkin, alkaen vaikkapa ympäristötietoisuudesta monessakin eri ulottuvuudessa, mutta silti vain matkustetaan, onneksi.

Olen suunnitellut matkaa Jerusalemiin, ja aion tehdä sen ilman minkäänlaista kannanottoa suuntaan tai toiseen, ilman huonoa omatuntoa osapuolen tai toisen ihmisoikeusloukkauksista, paremmasta oikeudesta maahan tms. Sen sijaan haluan itse nähdä, miten ihmiset siellä elämäänsä elävät. Eipä ollut tällaisia suunnitelmia minulla parikymppisenä opiskelijana.

Kannattaa opiskella että on varaa matkustaa - niin yksinkertaista se on. Mutta kannattaa matkustaa jo opiskeluaikana eikä tehdä noista (ja työnteosta) vaihtoehtoisia. Matkustaa voi niin kauan kun jalka nousee, myös maalla omakotitalossa asuen ja lasten kanssa.

Vasta eläkkeellä ihminen on oikeasti vapaa matkustamaan.  ;D

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 27.07.2009, 13:40:30 »

Kannattaa opiskella että on varaa matkustaa - niin yksinkertaista se on.

Tuo on erittäin totta. Minulla oli opiskelijana sellainen tilanne, että ainoat matkustelut liittyi joko kesäduuneihin ulkomailla, tai siihen kun kävin kerran vuodessa vanhempieni luona ulkomailla. Ihan ok sekin, mutta ei siinä mihinkään varsinaisiin huvimatkoihin ollut varaa, vaikka ylimääräistä aikaa olisi todellakin ollut, jopa kuukausia putkeen (ilman että se olisi valmistumista viivästyttänyt). Mutta koska elin opintotuella ja töitä en tehnyt ohessa, niin näin se vaan meni...jälkeenpäin toki miettinyt että olisiko ollut mielekkäämpää tehdä jotain skeidaduunia opintojen ohessa, niin olisi ollut varaakin johonkin...

Anyway, nyt sitten työelämässä voi ne vuosilomansa käyttää oikeastaan ihan missä vaan, jos haluaa mennä vaikka Nauru-saarille niin sit menee...mutta käytettävissä oleva aika on rajallista. Että jos onnistuu itsensä löytämään tilanteesta, jossa on sekä rahaa että aikaa, niin hyvin menee  ;D

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 14.07.2010, 23:21:16 »
Kysynpäs tämän otsikon alla erästä aiheeseen liittyvää kysymystä...

Miten opiskelun ja matkustelun voi yhdistää?

Sain vasta tietää, että pääsin syksyksi opiskelemaan, mikä oli aika iso yllätys, koska olin varma etten pääsisi sinne sisään. Minulla oli jo työpaikka syksyksi tiedossa ja suunnittelin, että säästän rahaa ja lähden avopuolison kanssa viimeistään talvella reissaamaan. Ne suunnitelmat menivät nyt kuitenkin opiskelupaikan vuoksi uusiksi, ja vaikka olenkin tosi iloinen, että sain kiinnostavasta opinahjosta paikan, on siinä silti vähän nieleskeltävää, ettei vähään aikaan lähdetäkään ulkomaille. :/ Tuntuu tosi lohduttomalta ajatella, että seuraava mahdollisuus pidempään matkusteluun olisi vasta neljän vuoden päästä (pääsin ammattikorkeaan), joten mitenköhän matkustelu onnistuisi opiskelun ohessa?

Ensimmäisenä mieleen tulee tietenkin, että lykkäisi opiskelupaikkaa vuodella ja lähtisi tässä välissä reissuun, mutta olen oikeastaan hylännyt tuon vaihtoehdon. Olen kuitenkin kohta jo 23-vuotias (eli ikivanha aloittamaan opiskelun... :P) ja viettänyt useamman välivuoden, enkä siksi haluaisi enää lykätä opintojen aloittamista. Tuntuu että nyt on kuitenkin motivaatiota opiskeluun ja innostusta saada arkeen uutta rytmiä. Lisäksi muun elämäntilanteeni vuoksi se olisi vähän huono ratkaisu.

Vaihto-opiskelumahdollisuuksia varmaankin avautuu opiskeluaikana, mutta tällä hetkellä en tiedä mitä siitä ajatella, sillä minä ja avopuoliso ollaan molemmat tosi innostuneita matkustamaan ja haluttaisiin tehdä se yhdessä. Pitkä erossaolo herättää ristiriitaisia ajatuksia.

Kesät on tietenkin aina olemassa, mutta kesä on ihan hauskaa aikaa Suomessakin. Eniten kaipaan juuri talvea pakoon, ja talvisinhan sitä pitäisi opiskella.

Onko kellään kokemuksia matkalle lähtemisestä kesken opintojen ja miten sellainen hoituu käytännössä? Tuleeko ongelmia opintojen kanssa jälkeen jäämisessä tai muiden asioiden kanssa? Onko missään välissä aikaa lähteä pidemmälle reissulle kuin viikonlopuksi tai viikoksi?

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #32 : 14.07.2010, 23:41:51 »
^Riippuu siità, mità opiskelet. Jos on làsnàolopakko luennoilla, niin sitten on aika paha ottaa ja làhteà... Itse opiskelin syksyt ja kevààt, kun taas kesàllà ja muiden lomien aikana matkustelin, tai sit otin jopa viikonkin "akateemisen loman" keskellà lukukautta ja pakkasin kamani.
Varsinaista làsnàolopakkoa ei useimmilla mun kursseilla ollut, ja sivuaineista toinen (keskiajantutkimus) suoritettiin ihan vaan tenttimàllà, eli luin reissussa tenttikirjoja urakalla. :)

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 15.07.2010, 01:18:32 »
Viestintää, sv:nä journalismia lähden opiskelemaan. En vielä tiedä yhtään noista läsnäolopakoista, mutta jotenkin oon saanut sen käsityksen että amk:ssa sellaisia kursseja olisi enemmän kuin yliopistolla yleensä. Emt.

Mutta mukava tietää että "omaa lomaakin" voi hätätilanteessa (=ankara matkakuume) ottaa. :)
« Viimeksi muokattu: 15.07.2010, 01:25:10 kirjoittanut Emmita_ »

racki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 15.07.2010, 01:42:36 »
Viestintää, sv:nä journalismia lähden opiskelemaan. En vielä tiedä yhtään noista läsnäolopakoista, mutta jotenkin oon saanut sen käsityksen että amk:ssa sellaisia kursseja olisi enemmän kuin yliopistolla yleensä. Emt.

Mutta mukava tietää että "omaa lomaakin" voi hätätilanteessa (=ankara matkakuume) ottaa. :)

Itellä lähtee nyt kai neljäs vuosi journalismia AMK:ssa, ekaksi onnittelut hienosta valinnasta! ;) ja en oo ikinä matkustanu näin hitosti ku tässä koulun aikana, että eipä huolia! Hommat järjestyy kyllä loistavasti ja reikiä lukujärjestyksestä löytyy. Lisäksi tein myös projektiopintoni ulkomailla (1kk reissu, koulu taisi tätä rahoittaakin aika reippaasti) ja lisäksi koulu on lähettäny mut ilmaiseksi useille kursseille ulkomaille. (Viime vuonna 2vk Slovakiassa, näitä ilmaisia opintoreissuja on ihan perkeelesti, mut kukaan ei lähde niin pari on jouduttu perumaan osallistujien puutteessa!)

Eli ei paineita, pääset kyllä kovasti reissuun ja ainaki meidän koulussa matkustuskuumeisia tuetaan kovasti monilla tavoilla. Opettajat on joustavia ja muutenki hommat pelaa. Paljon on kansainvälistä toimintaakin ja vaihtareita ja vaikka mitä jännyyksiä :)

Ja nythän itelläki koulu jatkuis tuossa syksyllä pakollisella kurssilla, mut kävi niin että vahingossa (;D) tuli tilattua yhdensuuntainen lentolippu tonne kaukaiseen eurooppaan... hups vaan, no mut ei tässä muutaku opettajalle mailia ja laukku olalle!
Choose your future - choose life.

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 15.07.2010, 01:51:59 »
Itse opiskelen yliopistossa, joten vähän erilaisia kurssit kuin amk:ssa, mutta akateeminen vapaus on kyllä mahtava asia! Itse olin puoli vuotta Ausseissa 1,5 vuoden opiskelujen jälkeen, eikä se valmistumista oo hidastamassa muuta kuin kyseiset puoli vuotta :) Lyhyille reissuille on myös helppo lähtee "oman loman" turvin, kun kursseissa ei juuri ole muuta pakollista kuin tentit ja harkkatöiden palautukset... Mutta jos luennoilla on läsnäolopakko niin asia on kyllä vähän toisenlainen.
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 15.07.2010, 01:58:24 »
Itellä lähtee nyt kai neljäs vuosi journalismia AMK:ssa, ekaksi onnittelut hienosta valinnasta! ;)

Kiitos vaan. :) Hihii, katoin että oot Oulusta ja vissiin siellä opiskeletkin sitten, ja OAMKiinhan minäkin syksyllä suuntaan! Että ilmeisesti siellä sitten on ihan hyvät mahdollisuudet matkusteluun.

Nyt ehkä pahin huoli laantuu, kaipa sitä sitten voi matkustellakin opiskelun ohessa. Pitää vaan katsoa mitä mahdollisuuksia avautuu tulevaisuudessa.