Ideoita koulutuksista/kursseista/muusta?

(Luettu 3360 kertaa)

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ideoita koulutuksista/kursseista/muusta?
« : 15.07.2009, 16:00:07 »
 Niin siinä kävi, etten päässyt kouluun. Matkailtua on tultu,2 vuotta ausseissa. 5kk aasiassa ja 6kk usassa sekä useita lyhyempiä reissuja. Ja vaikka edellisestä "suuresta palaamisesta" on kulunut jo 1,5 vuotta, olen päättänyt että haluan saada elämässäni jotain konkreettista aikaiseksi.
 Ehei, rakastan matkustamista, mutta nyt koen sen omalla kohdallani olevan vain pakoilua, jos taas pakkaisin kimpsuni ja lähtisin maailmalle seikkailemaan pidemmäksi aikaa.
 Aikoinaan ajattelin, että siinähän ne ajatukset selkiytyy kun käy reissussa, voi siinä rauhassa miettiä mitä haluaa. No, ei se nyt ihan noin mene (ainakaan omalla kohdalla). Olenkin päättänyt, että seuraavaksi kun lähden, tuskin tulen takaisin. Sen verran rankka oli paluushokki viimeksi.

Nyt pitäisi sitten keksiä jotain mieluisaa tekemistä ainakin jouluun asti, sitten alkaisi taas uusia koulutuksia amk:ssa.
 Siksi ajattelinkin, että onko täällä kellään heittää mitään hyvää ideaa? Kansalaisopisto, työkkärin kurssi tai joku muu?
 Pidän taiteista, liikunnasta, kirjoittamisesta/lukemista, valokuvaamisesta.. Olen myös melko sosiaalinen. Tällä hetkellä esim sosionomi koulutus voisi kiinnostaa.
 Mitään ideoita kellään??

Never Give Up.

4rska

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ideoita koulutuksista/kursseista/muusta?
« Vastaus #1 : 15.07.2009, 16:04:44 »
jos itellä olis vastaava tilanne ni varmasti menisin johonkin "kunnon" kielikurssille . ja siihen vaikka sitten yhdistettynä kurssin loppuvaiheelle pieni kielimatka!

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.07.2009, 16:47:36 »
Itse kävin vähän samanlaisessa tilanteessa kansanopistossa parin kuukauden taidekurssin. Ei siitä varmaan koskaan ole mitään varsinaista hyötyä ollut, mutta ehdottoman hieno ja etenkin hauska kokemus! Asuntola, kurssi ja ruoka kuului hintaan, joka ei ollut mitenkään huima, opintotukeakin tuolle ajalle sain. Ja onhan noissa opistoissa "järkevämpiäkin" kursseja  :) 

pnda

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.07.2009, 16:51:06 »
Työkkärin kursseja en ainakaan omasta kokemuksesta voi suositella. :D Yleensä niissä on ollu ihan järkyttävää tuskaa koko ajan, vaikka kävin mm. semmosen hyödyllisen ATK-kurssin, jolta sain AB-kortin. Siinä oli niin paljon sitä oheisroskaa, etten meinannu kestää sitä millään, enkä sit käynykkään sitä kurssia loppuun kun pääsin muuttamaan pois. ;D (Sain tosin silti sen AB-kortin kun suoritin ne pakolliset kokeet.)

Kansalaisopistoa miekin suosittelisin, joku kielikurssi vois olla mukava, tai valokuvaus- tai liikunta- tai kirjottamiskurssi? Tosin nehän on kai suurimmaks osin vaan kerran viikossa, kaipaisitko aktiivisempaa tekemistä?

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.07.2009, 18:20:27 »
Kannattaa unohtaa kaikki laulu- ja leikkikurssit jossain kansalaisopistossa ja panostaa oman työmarkkinakelpoisuuden kehittämiseen. Eli kannattaa hommata duunia mahdollisimman läheltä (tulevaa) omaa alaa eli ei mitään kaupan kassa meininkiä. Jos tykkäät työskennellä ihmisten kanssa ja/tai sosiaaliala tuntuu hyvältä, niin sitten esimerkiksi opettajan sijaisuuksia tai vaikka jotain henkilökohtaisen avustajan hommia.

Sama koskee siis noita kursseja, avoimeen yliopistoon vaan suorittamaan jotain opintokokonaisuuksia, jotka voi laittaa CV:hen tai hyväksi lukea tutkintoon. Itse suoritin huvikseni työ- ja organisaatiopsykologian aine opinnot ja se oli erittäin mielenkiintoista, voin suositella.
ไม่เป็นไร

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.07.2009, 22:44:21 »
 Kiitoksia kaikille ideoista :)

Innostuin ihan tosisaan noista kansalaisopiston kursseista, mutta kurssimaksut masensivat; 3000e keippeilla liikkuvat nuo eikä minulle ole sellaiseen varaa :(.
 Aion hakea vuoden päästä tai jo tammikuussa alkaviin amk koulutuksiin uudestaan, mutta sitä ennne haluan tehdä jotain mistä pidän; masennukseni johtui suurelta osin juuri siitä, että olen ollut työelämään tyytymätön jo pidemmän aikaa, ja siksipä haluan tehdä asialle jotain. En ole opiskellut kuuteen vuoteen, ja nyt olisi vain ihanaa että tajuaa olevansa henkilö joka OPPII jotain..

Eipä opettajan sijaisuuksia tai henk.kohtaisen avustajan hommia tehdä ilman koulutusta - nykyäänhän melkein rätin liikuttamiseen tarvitaan koulutus..(ei pahalla ketään siivoojaa kohtaan siis).

Ja kyllä, haluaisin nimenomaan opiskella melko intensiivisesti. Suorastaan janoan päästä opiskelemaan.
Never Give Up.

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.07.2009, 00:48:36 »

Innostuin ihan tosisaan noista kansalaisopiston kursseista, mutta kurssimaksut masensivat; 3000e keippeilla liikkuvat nuo eikä minulle ole sellaiseen varaa :(.

Mä opiskelin 8 kk:n linjan kaNSANopistossa (kaNSALAISopisto on eri asia) ja sain siihen lystiin opintotukea. Opiskelu oli suht intensiivistä. http://www.kansanopistot.fi/opinnot/yleista.html
« Viimeksi muokattu: 16.07.2009, 00:50:33 kirjoittanut Thaly »
Sólo es deslumbramiento pasajero.

tiar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.07.2009, 12:24:47 »

Eipä opettajan sijaisuuksia tai henk.kohtaisen avustajan hommia tehdä ilman koulutusta - nykyäänhän melkein rätin liikuttamiseen tarvitaan koulutus..(ei pahalla ketään siivoojaa kohtaan siis).

Ja kyllä, haluaisin nimenomaan opiskella melko intensiivisesti. Suorastaan janoan päästä opiskelemaan.

Opettajan sijaisuuksia ja apuopettajan hommia voi tehdä aivan kuka tahansa, niissä on myös ihan kiva liksa. Ja mitä henkilöäkohtaisen avustajan duuniin tulee niin siinä täytyy aina ottaa huomioon ketä avustat. Jos työllistäjänäsi on vaikeasti vammautunut ihminen joka tarvitsee avustusta mm. vessassa käynnin kanssa niin ei kouluttamattomalla ihmisellä ole työhön asiaa mutta todella monet esim. pyörätuolilla liikkuvat hakevat henkilökohtaista avustajaa auttaan päivittäisissä asioissa kuten postissa käynti, imurointi, kauppamatkaseura jne. Ne ovat ihan kivoja duuneja jos on sosiaalinen ja saa nautintoa siitä kun voi auttaa toisia, itse ainakin tykkäsin :) Itsellä tosin oli muutama henkilö joita avustin ja näin sain itselleni viikoksi tarpeeksi tunteja jotta rahaa tuli riittävästi :)

Ja hei todella loistavaa, että olet innoissasi opiskelusta tauon jälkeen! Tiedän miltä tuo tunne tuntuu, nauti siitä ja usko itseesi niin saat varmasti hyvän opiskelupaikan. Tsemppiä tulevaan syksyyn ja päivittele ihmeessä tänne mihin ratkaisuun olet päätynyt :)
Cuisvis hominis est errare; nullius nisi insipientis in errore perseverare.

Lilu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.07.2009, 15:01:24 »
Oletko huomioinut ammattikorkeiden jälki- tai täydennyshakua? Uskoisin, että monesta ammattikorkeasta löytyy useampaa erilaista koulutuspaikkaa vielä. Näin ei välttämättä tarvitse jättää hakua talvelle.

Toisekseen on myös mahdollisuus kouluttautua oppisopimuksen kautta. Eli koulua ja duunia samalla. Mitä nyt olen ymmärtänyt, siinä saa ammatin alleen aika nopeasti.

Pumbae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.07.2009, 19:30:16 »

Sijaiseksihan pääsee kyllä ilman mitään koulutusta. Tietenkin jos olet ihan urpo, etkä omaa mitään sosiaalisiataitoja, homma voi olla vaikeampi. Tämä tuskin on kuitenkaan tilanne? Nyt vaan siisti ja huoliteltu CV valmiiksi (ellei ole jo?) ja elokuun alusta puhelimella yhteys muutamien koulujen rehtoreihin kunhan pääsevät taas töihin. Usein saatetaan kysyä myös selvitys rikostaustasta (kaikilta, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa), joten sekin lomake kannattanee tilata jo valmiiksi. Sen saa netistä, vaikka en nyt juuri muista mistä tarkalleen, mutta eiköhän jollain hakusanoilla löydy.

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.07.2009, 09:15:35 »
Aikuiskoulutusten maara on myos kasvanut hurjasti, joten kannattaa ottaa niista selvaa. Niihin voi paasta ihan soittamalla sisaan ja osassa on kasittaakseni haku viela menossa. Itse esim. aloitan nyt tyon ohella matkailuvirkailijan opinnot, jotka kestavat kaksi vuotta ja joista puoli vuotta on harjoittelua. Kun en raaski tulotasostani tinkia.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.07.2009, 00:51:00 »
Niin siinä kävi, etten päässyt kouluun. Matkailtua on tultu,2 vuotta ausseissa. 5kk aasiassa ja 6kk usassa sekä useita lyhyempiä reissuja. Ja vaikka edellisestä "suuresta palaamisesta" on kulunut jo 1,5 vuotta, olen päättänyt että haluan saada elämässäni jotain konkreettista aikaiseksi.
 Ehei, rakastan matkustamista, mutta nyt koen sen omalla kohdallani olevan vain pakoilua, jos taas pakkaisin kimpsuni ja lähtisin maailmalle seikkailemaan pidemmäksi aikaa.
 Aikoinaan ajattelin, että siinähän ne ajatukset selkiytyy kun käy reissussa, voi siinä rauhassa miettiä mitä haluaa. No, ei se nyt ihan noin mene (ainakaan omalla kohdalla). Olenkin päättänyt, että seuraavaksi kun lähden, tuskin tulen takaisin. Sen verran rankka oli paluushokki viimeksi.

Nyt pitäisi sitten keksiä jotain mieluisaa tekemistä ainakin jouluun asti, sitten alkaisi taas uusia koulutuksia amk:ssa.
 Siksi ajattelinkin, että onko täällä kellään heittää mitään hyvää ideaa? Kansalaisopisto, työkkärin kurssi tai joku muu?
 Pidän taiteista, liikunnasta, kirjoittamisesta/lukemista, valokuvaamisesta.. Olen myös melko sosiaalinen. Tällä hetkellä esim sosionomi koulutus voisi kiinnostaa.
 Mitään ideoita kellään??

Jos olet kelan rahoilla nyt niin käyppä kysymässä työkkäristä että olisiko mahdollista saada joku järkevä mesta harjoittelulle. Nuorisotyö saattaisi napata aika läheltä.

Kansalaisopistoihinhan saa opintolainaa ja tuet ( ainakin ennen sai).

Valitset vaan mitä haluat ja loppu hoituu sitten sen mukaan.

Mitään syytä depistellä, kesääkin vielä jäljellä! :)

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.07.2009, 23:37:49 »
Kivaa että tänne on sadellut ideoita :).Ja Ruuhkis; toiveet nousi taas, en jotenkin tajunnut että opintolainaa varmasti voi saada kansanopistoihinkin! Ja opintolisää tulee jos kurssi kestää vähintään 8vk eli tämä siis kestää kyllä. Eli tämä on yksi hyvä idea... Hmm hmm.
Never Give Up.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.07.2009, 23:59:52 »
pitipä vielä kysäistä; tietääkö kukaan kuinka paljon noissa kansanopistoissa tulee tuota uskontokamaa? Kun monethan niistä on nimellä "kristillinen opisto" tai "evankelinen opisto tms". linjat on kuitenkin muuten todella mielenkiintoisia, mutta uskontoa en haluaisi kyllä siellä opiskella, en kuulu kirkkoon, mutta olen kyllä saanut jo enemmän kuin tarpeeksi uskontoasioista. Eli tietääkö kukaan?
Never Give Up.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.07.2009, 03:09:23 »
^Ei siellä mitään uskoa tyrkytetä. Jotain jossain yhteydessä tyyliin kerran vuodessa 10 sekuntia aamen saattaa olla.

Mutta joo, itsestä kiinni miten sen aikas käytät, opettajat vain antaa eväät, itse teet duunit and that´s it! Mutta yleensähän noilla kansanopistoilla on yhteistyötä ihan "oikeidenkin" koulujen kanssa että voipi suoritella kursseja jos niikseen.

Mutta pauki työkkäriin koulutuspuolelle ja kysele mikä meininki, kertovat varmasti mielellään mitä on tarjolla.

Tv. Ruuhkis

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.07.2009, 09:55:04 »
pitipä vielä kysäistä; tietääkö kukaan kuinka paljon noissa kansanopistoissa tulee tuota uskontokamaa?

Kävin joskus vuoden kristillistä kansanopistoa ja siellä oli aamuhartaus muistaakseni päivittäin (tietenkään ei ollut pakko osallistua - itse en käynyt kertaakaan) ja joku 1 "raamattutunti" viikossa, joille en myöskään osallistunut. Muilla tunneilla asiaa ei sivuttu mitenkään, ihan rauhassa sai olla.

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 23.07.2009, 14:51:40 »
pitipä vielä kysäistä; tietääkö kukaan kuinka paljon noissa kansanopistoissa tulee tuota uskontokamaa?

Kävin joskus vuoden kristillistä kansanopistoa ja siellä oli aamuhartaus muistaakseni päivittäin (tietenkään ei ollut pakko osallistua - itse en käynyt kertaakaan) ja joku 1 "raamattutunti" viikossa, joille en myöskään osallistunut. Muilla tunneilla asiaa ei sivuttu mitenkään, ihan rauhassa sai olla.

Sama juttu. Omasta huoneesta vaan kaijutin pois päältä, niin saa nukkua vielä aamuhartaudenkin ajan... En törmännyt uskontoon oikein millään tavalla koko aikana, ihan tavallinen koulu siis.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.07.2009, 17:27:50 »

Pari tuttua on noissa ollut jonkinsortin "elokuvakursseilla". Jeesusta ei ollut pahemmin tuputettu ja eniten oppi kun itse häsläili iltapuhteina varsinaisen opetuksen lisäksi. Lähinnä se on itsestä kiinni kuinka paljon uskontopuolesta häiriintyy. Ei kai tuommoinen olisi paha lyhyenä kurssina josta ei mitään nimikettä saa, mutta ainakin lisäpotkua jatko-opiskelua varten.

Sama juttu. Omasta huoneesta vaan kaijutin pois päältä, niin saa nukkua vielä aamuhartaudenkin ajan... En törmännyt uskontoon oikein millään tavalla koko aikana, ihan tavallinen koulu siis.