Krooniset taudit ja matkustaminen

(Luettu 24419 kertaa)

Bassolow

• Reissaaja
    • Profiili
Krooniset taudit ja matkustaminen
« : 13.10.2009, 21:10:45 »
Ajattelin aloittaa keskustelun meille, jotka joutuvat säännöllisesti lääkitsemään itseään jonkin kroonisen taudin takia. Itselleni juuri diagnosoitiin haavanainen krooninen paksusuolentulehdus, ja lähes ensimmäisenä tulikin mieleen, rajoittaako se jotenkin matkustamista. Päivittäin pitää lääkkeitä käyttää, ja mahataudin saaminen ei ole millään tapaa suositeltavaa, ettei tauti puhkea pahempaan tilaan. Periaatteessa se siis on rajoittava tekijä.

Mitenkään henkilökohtaisuuksiin ei ole sairauksissanne tarkoitus mennä, mutta olisi mukava kuulla näin vertaistukena mimmoisillä lääkityksillä porukat maailmalla pyörii, ja onko se kenties jotenkin vaikuttanut matkustamiseen. Muutenkin yleisiö kokemuksia aiheesta olis kiva kuulla.

Graniitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Krooniset taudit ja matkustaminen
« Vastaus #1 : 14.10.2009, 00:19:36 »
Huoli pois ja positiivisuutta peliin. Tiedän yhden kaverin joka on kärsinyt samasta taudista noin kymmenen vuotta, vai oliko se sittenkin Crohnin tauti. No kuitenkin matkaamista se ei ole haitannut mitenkään.
Pari kertaa tämän kaverin kanssa, niin ei se ole mitenkään matkustamista häirinnyt. Mitä nyt pari kertaa kuullut lauseen " mennään tuonne bisselle tai syömään. Tilaa mulle kans, käyn sillä väliin tsekkaamassa vessat. Mä tarjoon sit nämä"  ;D

Lääkkeet aina alkuperäispakkauksessa ja reseptit kannattaa pitää mukana kun matkustelee.

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.10.2009, 08:43:25 »
Colitis ulcerosan kanssa ei ole leikkimistä. Sairauden kuvaan kuuluu aktivaatiokausia, jolloin erityisesti steroidilääkitys vie voimat vähiin. Toisaalta taudissa esintyy jopa vuosia kestäviä remissiovaiheita, jolloin sairaus on lähes oireeton, ja lääkitykseski saattavat riittää vain 5-ASA-valmisteet, joiden sivuvaikutukset ovat vähäisiä.

Paljon riippuu sairauden aktiivisuudesta ja siitä, kuinka laajalla alueella paksusuolessa se esiintyy, minkälaisia vaikutuksia sillä on matkustamiseen. Kun liikkuu eksoottisissa maissa, pitää olla erityisen tarkkana siitä, ettei saa mitään paikallisia vatsasairauksia. Vatsasairaudet saattavat aktivoida sairauden, jolloin lisälääkitystä tarvitaan nopeasti. Reissuun kannattaa siis varata ainakin steroidilääkkeitä mukaan, vaikka reissuun lähtiessä ei käyttäisikään niitä.

Vaikea aktivaatio saattaa vaatia sairaalahoitoa ja muun muassa verensiirtoja. Ennen matkaa kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa siitä, minne on matkustamassa, minkälaiset hoitomahdollisuudet määräpaikassa on, ja kuinka vaikeaa colitis ulcerosaa sairastaa. Aktivaatiovaiheen aikana ei kannata matkustaa kovin eksoottisen paikkaan.
"Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn,
Und das hat mit ihrem Singen,
Die Loreley getan."
(Friedrich Silcher, 1837)

cyrus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.03.2010, 22:29:42 »
Löytyihän se aihe mitä olinkin etsinyt jo hetken aikaa  8)

Itselläni diagnosoitiin viime vuonna juurikin tuo Colitis ulcerosa jonka kanssa nyt pitää opetella elämään. Todella harmillista siltä kannalta mietittynä kun olen jo pitkään miettinyt lähteväni pidemmälle reissulle pois Suomesta. Aasiaan olisi tarkoitus suunnata.

Mielessäni liikkuukin muutamia aihetta koskevia kysymyksiä pohdittavaksi. Olen yrittänyt tältä foorumilta etsiäkin valmiita aiheita ja lukea niitä, mutta mitenkään yksiselitteisestä aiheesta ei ilmeisesti ole kyse kun pitäisi reissata jatkuvan lääkityksen kanssa. Varsinkin jos kyseessä on pidempiaikainen matka ja repseptilääkkeet.

Kuvitellaan, että ennen matkaa haen lääkäriltä uuden reseptin ja ostan jätesäkillisen lääkkeitä mukaan otettavaksi. Tämä tuskin on mikään ongelma, mutta mitä kun lääkkeet loppuvat. Onnistuuko reseptien uusiminen puhelimitse ja voiko joku, esim. sukulainen, käydä ostamassa ne puolestasi ja postittaa ulkomaille? Vai pitääkö resepti uusia tien päällä ja toivoa, että saa oikeita lääkkeitä? Luonnollisesti tähän varmaan auttaisi taudin ja vaikuttavien lääkeainesten kuvaus englanniksi.

Koska olen miettinyt tätä jo todella pitkään ja moneen otteeseen useista eri näkökulmista, en haluaisi kroonisen sairauden olevan se syy minkä takia pitäisi jättää matkailu väliin. Vaikkakin kyseessä on vakava sairaus.

Toivoisinkin, että joku ketä sairastaa jotain kroonista sairautta, osaisi kertoa kokemuksista matkustamisesta jokapäiväisen lääkityksen kanssa. Ja kuten aiemmin jo sanottu, henkilökohtaisuuksiin ei tietenkään tarvitse mennä ellei niin halua  :)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.2010, 23:03:52 »
Minä olin viimeksi 1,5 vuotta Uudessa-Seelannissa ja siellä hain aina vain uudet lääkkeet paikalliselta lääkäriltä. Toki täysin eri asia kuin esim. joku pieni kylä Aasiassa.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.2010, 00:41:43 »
Lääkäri voi kirjoittaa lääkkeet vuodeksi ja uusiakin ne kyllä varsinkin, jos etukäteen sovitte asiasta. Sukulainen voi käydä hakemassa ne apteekista, itse asiassa kuka tahansa kela-korttisi ja reseptisi kanssa. EU:ssa saat tietysti reseptit ja lääkkeet paikallisesti , mutta muualla matkavakuutushan ei korvaa kroonisen taudin lääkitystä ja se saattaa olla yllättävän kallista. Mieti yhdessä lääkärisi kanssa sellainen lääkitys, joka kestää postittamisen (ei siis mitään jääkaappikamaa)
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

oonaoona

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.03.2010, 10:59:25 »
Minulla on riesana astma ja sen aikana olen asunut puoli vuotta pois Suomesta. Silloin hain puolen vuoden lääkkeet Suomesta ennen lähtöä, kun koin sen helpoimmaksi. Ainoastaan 3 kuukauden (ainakin erityiskorvattavissa) lääkkeet saa ulos erityiskorvattavina apteekista, mutta oman lääkärin kanssa tein niin, että osaa lääkkeistä lääkäri vain kirjoitti tupla-annostuksen resepteihin, niin sainkin sitten puolen vuoden lääkkeet haettua kerralla. Joittenkin lääkkeitten kohdalla tämä ei kuitenkaan onnistunut, niin ne saattoi kuitenkin hakea apteekista, mutta täydellä hinnalla ja sitten saattoi Kelalta erikseen hakea erityiskorvattavuudet takaisin. Itse ilmoitin Kelalle olevani opiskelemassa ulkomailla sen ajan, mutta en tiedä vaatiiko Suomesta poissaoloilmoitusta, jotta tuo erityiskorvattavuuksien hakeminen onnistuisi, Kelasta silloin sanottiin, että se kuitenkin auttaa asiaan. Mutta kelalta voi varmasti tarkistaa asian, että miten toimii ja tämän tein vuonna 2007, että en ole varma onko asiat muuttunut sen jälkeen.

Sairauden itsensä kanssa ei tullut mitään ongelmia tuon reissun aikana. Ja itse asiassa multa ei ole ikinä kyselty mitään resesptejä tai edes tarkasteltu lääkkeitä, vaikka reseptit kyllä pidän aina mukana ja samoin mulla on myös englanninkielinen todistus olemassa, jottei tulisi ongelmia rajalla ja myös sen takia, että jos tulee jotain ongelmia, niin paikalliselle lääkärille voisi näyttää todistusta, jossa jotain perustietoja taudinkulusta. PEF-mittaria ovat ihmetelleet aina välillä lentokentillä, kun läpivalaisussa eivät tunnista esinettä, mutta siitä ei ole tullut ikinä mitään ongelmaa.

Tatya

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.03.2010, 17:40:32 »
Ja kyllä samoja lääkkeitä saa Aasiastakin. Jos ei koko aikaa vietä maaseudulla, niin järjestää niin, että on suuremmassa kaupungissa silloin, kun täytyy lisää lääkkeitä ostaa. Mukaan se edellisen lääkkeen pakkausseloste (apteekista pyytämällä Suomessa saa yleensä myös enkunkielisen pakkausselosteen) ja yleensä Aasiasta suuremmista kaupungista löytyy länsimaalaisille tarkoitettuja yksityislääkäreitä. Hinta on suolainen verrattuna paikallisiin lääkäreihin, mutta etsii sellaisen, missä voi luottaa lääkkeiden olevan sitä mitä sanotaan. Eri kauppanimillä. Paljon lääkkeitä tulee samoista lääkefirmoista, kauppanimi vaan halvempiin maihin eri. Sitten voi itse vielä tsekkailla, että myös muita kuin vaikuttavaa ainetta on samassa määrin, jos on niiden kanssa itsellä tarkkaa.

Lisäksi jos lähtee kauemmas, kannattaa ottaa mukaan enkunkielinen kuvaus taudistaan ja akuuttitilanteiden hoidosta. Ja jos on matkakavereita, niin että nämäkin tietävät mistä se löytyy. Sairaana on itse vaikea alkaa miettiä, miten kuvailisi edellisen colonoskopian tuloksia tai lääkityshistoriaansa enkuksi.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.03.2010, 21:46:29 »
Aasiassa hyvin suuriena ongelmana ovat tosiaan lääkeväärennökset. Niissä pakkauksissa on kai jotkin tunnistrekoodit, joilla aitouden voi jotenkin tarkistaa, mutta en tarkemmin asiaa ymmärrä enkä äkkiseltään sopivaa nettisivuakaan löytänyt. Voisin kuvitella, etä jostain voisi saada tietoa luotettavista apteekeista esim Bangkokissa, Kuala Lumpurissa tai Singaporessa. Aidot lääkkeet ovat hämmentävän kalliita, käytännössä kalliimpia kuin suomessa, kun  et saa KELA-korvausta. Lääkeväärennöksen ostaminen vaikkapa haavaisen paksusolentulehduksen kyseessä ollen olisi tietysti aika ikävää, sillä oireettomuuden saavuttamiseen taisi mennä hyvilläkin lääkkeillä aikaa eli siinä mielessä kannattaisin sitä lääkityksen postiottelua, vaikka eipä postikaan aina ihan optimioloissa matkusta.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.03.2010, 23:39:23 »
Hinta on suolainen verrattuna paikallisiin lääkäreihin, mutta etsii sellaisen, missä voi luottaa lääkkeiden olevan sitä mitä sanotaan. Eri kauppanimillä. Paljon lääkkeitä tulee samoista lääkefirmoista, kauppanimi vaan halvempiin maihin eri.

Kyllä myös vaikka Suomessakin harrastetaan lääkevaihtoa ja hinta putoaa reilusti ???

Pakkauskin muuttuu halvannäköiseksi, mutta ihan samoja mömmöjä ne ovat.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.03.2010, 01:58:59 »
Hinta on suolainen verrattuna paikallisiin lääkäreihin, mutta etsii sellaisen, missä voi luottaa lääkkeiden olevan sitä mitä sanotaan. Eri kauppanimillä. Paljon lääkkeitä tulee samoista lääkefirmoista, kauppanimi vaan halvempiin maihin eri.

Kyllä myös vaikka Suomessakin harrastetaan lääkevaihtoa ja hinta putoaa reilusti ???

Pakkauskin muuttuu halvannäköiseksi, mutta ihan samoja mömmöjä ne ovat.

Väärennöksiäkin on paljon maailmalla, ks. Ylen Areenasta seuraava dokumentti:
http://areena.yle.fi/video/821200  (katsottavissa vielä 22 päivää)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 20.03.2010, 08:19:35 »
Taitaa nyt mennä Loordilla termit tietämättömyyttään sekaisin: Rinnakkaislääke on samaa tavaraa (molekyyliä) ja sisältää saman verran lääkeainetta kuin alkuperäinen (ja niitä myydään Suomessakin ihan laillisesti). Väärennöksessä on vähemmän tai useimmiten ei lainkaan vaikuttavaa ainetta (tai jopa jotain muuta ainetta). Kyse on valtavasta bisneksestä: Miksi vaivautua tekemään rinnakkaislääkettä, kun voi riittävän valvonnan puuttuessa myydä pelkkiä sokeri/kalkki/laktoosipillereitä? Joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet maailmalla myydyistä "lääkkeistä" on väärennöksiä (netissä myytävistä kai lähes kaikki) ja enpä haluaisi olla se, joka saa esim väärennettyä antibioottia vakavaan infektioonsa kuten malariaan tai keuhkokuumeeseen, mutta näin käy miljoonille kehitysmaiden asukkaille vaihtoehtojen puuttuessa. Onhan se tietysti "holhousyhteiskunnan" asukille raskasta oivaltaa, että holhouksella on joskus hyötynsä kuten lääketurvallisuus tässä tapauksesssa...

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.03.2010, 11:40:23 »
Suomessa valitettavasti menee laaketurvallisuus ja apteekkarien omaisuuden keruu sekaisin, laakkeiden hinta on niin poyristyttava etta itse ainakin teen kaikkeni ostaakseni laakkeet jostain muualta.

Itse olen ostanut jonkun verran geneerisia ja muitakin laakkeita Afrikassa. Paasaanto on, etta ostaa niita jostain hyvaksitunnetusta apteekista. Paras vaihtoehto on ostaa niita kaupungin parhaimman sairaalan yhteydessa olevasta apteekista. Jos ostaa suoraan lansimaisia alkuperaisia merkkeja, niidenkin korkeat hinnat jaavat suomalaisten riistohintojen alle. suosittelen.

Tatya

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.03.2010, 16:53:08 »
Ja tosiaan se vielä, että mikäli sairastaa ja on jatkuvalla lääkityksellä / tietää, että tietyssä tilanteessa tarvitsee lääkettä, vaikka raahaisi Suomesta lääkkeet mukaan, kannattaa ottaa mukaan tosiaan se englanninkielinen tuoteseloste ja joku, vaikka netistä printattu, info omasta sairaudesta. Koska varkauksia sattuu, jonkun lääkkeet menee pilalle kuumuuden/kosteuden tms takia.

Aasiassa lääkkeet länsimaisilla nimillä maksaa lähes saman kuin Suomessa, mutta heillä on myös aitoja rinnakkaisvalmisteita (jotka siis saman lääkefirman tekemiä aasian markkinoille - halvemmalla). Länsimaisilla nimillä myydään turisteille kalliilla, koska eivät uskalla muita syödä. (Toki myös epäluotettavissa paikoissa tehdään tätä samaa, länsimaisilla kauppanimillä lääkkeet maksaa enemmän, oli ne sokeria tai paracetamolia), paikallisilla nimillä saa halvemmalla (sitä sokeria tai paracetamolia).

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 25.03.2010, 13:34:11 »
Olen toki tietoinen väärennösten olemassaolosta, en näköjään tajua vain muuten mistä sitten puhutte.

rota

• Aloittelija
    • Profiili
    • Rotan elämää-sarjakuvablogi
« Vastaus #15 : 20.09.2012, 12:07:45 »
Heippa!

Onko täällä tyyppejä, jotka sairastavat nivelreumaa? Olen yrittänyt puhua matkan mahdollisuudesta tyttöystäväni kanssa ja tällä hetkellä rahan lisäksi ainoa epäilyttävä asia on hänen reumansa.

Haluaisin tietää, että kuinka matkailu on onnistunut, ja miten lääkeasiat toimivat. Kiinnostaisi esimerkiksi Aasian alueella käynti. Lääkitykseen kuuluu kipu-, pahoinvointi- ja tehostelääkkeiden lisäksi ihonalainen pistos kotona 1krta/vko (jonka minä voin pistää), sekä kerran kuukaudessa sairaalassa annettava tiputus (tässä tapauksessa Orencia). Olen ymmärtänyt, että ihonalaiset pistokset voi kuljettaa reseptin kanssa mukana itse, mutta miten nuo tiputukset? KELA korvaa täällä, mutta miten muualla? Pitääkö matka ajoittaa suosiolla niin, että lähdemme heti ensimmäisen tiputuksen jälkeen ja palaamme n. kk kuluttua ennen seuraavaa?

Onko ollut muita vaikeuksia? On jokseenkin masentavaa katsoa vierestä, kun toiseen sattuu. Olimme pari kuukautta sitten ihan vain Tre-Hki-alueella, ja kävely satutti nilkkoja ja pahoinvoinnint akia jouduimme mileti lähtemään kotiin jo viikkoa etukäteen, kun lääkkeet loppuivat kesken.

Onko minkälaiset rajoitukset lääkkeiden viennin suhteen? Kolmiolääkkeitä taitaa olla Panacod ja migreenilääkkeet.
And she is the flame that rises up, and she is a bird in flight in the night that catches fire, hell is this heaven.

Kampela

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 15.05.2013, 16:01:38 »
Heippa!

Onko täällä tyyppejä, jotka sairastavat nivelreumaa? Olen yrittänyt puhua matkan mahdollisuudesta tyttöystäväni kanssa ja tällä hetkellä rahan lisäksi ainoa epäilyttävä asia on hänen reumansa.

Moi, rota! Tästä viestistäsi on jo jonkin aikaa, mutta vastailenpa kuitenkin kun siihen satuin törmäämään. :)

Sairastan itsekin nivelreumaa, mutta se ei ole oikeastaan reissaamistani haitannut. Tai on, mutta lähinnä lääkehuollollisesti.

Tilanteeni ei tosin ole ihan noin paha kuin tyttöystävälläsi, sillä jaksan nykyisin kävellä reippaasti kauemmin kuin kävelyyn totuttamattomat ystäväni esimerkiksi. :P Yleiskuntoni on tällä hetkellä oikein hyvä, onneksi. Reumani vihoitteli nuorempana oikein kunnolla, mutta nyt se on ollut hyvä jo monta vuotta.

Reissussa kannan mukana pillereitäni ja kylmässä säilytettävää injektiolääkettä, jonka pistän kerran kahdessa viikossa. Tämä on se, joka reissaamistani rajoittaa - joudun menemään lääkkeen aikataulujen mukaan aika pitkälti. Jos injektiota ei pitäisi säilyttää kylmässä, ei tässä olisi mitään ongelmaa. Olen täältä Pallontallaajista yrittänyt löytää kohtalontovereita, mutta aika vähän tuntuu löytyvän :( Nyt minulla on missiona selvittää, miten tätä lääkettä (Humira) voisi mahdollisesti säilyttää ja hankkia, jos lähtisin reppureissulle Australiaan. Toistaiseksi näyttää olevan vähän vaikea yhtälö. :D Tyttöystäväsi pistoksia ei tarvitse säilyttää kylmässä?

Olen miettinyt, että hommaisin itselleni tukikohdan (vuokrakämpän) Ausseista, jossa sitten säilyttäisin lääkkeitäni. En kuitenkaan haluaisi tehdä sitä, vaan punkata hostelleissa ja kiertää maata rauhassa ilman murheita vuokran maksamisesta. En kuitenkaan haluaisi säilyttää Humiraa hostellien jääkapeissa, sillä se on todella kallis lääke ainakin täällä Suomessa. :/

En osaa yhtään sanoa, miten nuo tiputukset hoituisivat ulkomaisissa sairaaloissa... Ainoa lääkäripalvelu, jota olen joskus käyttänyt ulkomailla oli nuorempana kun menin Humirani kanssa paikalliseen sairaalaan ja pyysin heitä pistämään sen. Olin silloin 15-vuotias enkä pistänyt tuota injektiota vielä itse. Voisi kuvitella tiputustenkin olevan mahdollisia? En osaa kyllä yhtään sanoa, mistä tämän voisi selvittää :S

Jos tyttöystäväsi jalat alkavat sattua todella nopeasti, kannattaa olla tarkka matkasuunnitelma, joka sisällyttää paljon lepoa :/ Reseptilääkkeiden kanssa, olivat kolmiolääkkeitä tai eivät, ei pitäisi olla ongelmia, jos niihin on asianmukaiset reseptit mukana. :)

Olisi kiva kuulla, jos pääsitte reissuun ja miten kaikki meni? Tsemppiä!

hiiii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.05.2013, 18:18:56 »

Nyt minulla on missiona selvittää, miten tätä lääkettä (Humira) voisi mahdollisesti säilyttää ja hankkia, jos lähtisin reppureissulle Australiaan. Toistaiseksi näyttää olevan vähän vaikea yhtälö. :D ?

[/quote]

Hei Kampela! Olen myöskin nivelreumapotilas ja haaveilen reppureissaamisesta Australiassa. Sairastuttuani ajattelin ettei lähtemisestä tule enää mitään, mutta ehkä se ei niin mahdotonta olekaan :) Tällä hetkellä selviän ihan pillereiden kanssa, eikä minun ole tarvitsenut injektioita ottaa. Tiedätkö, voiko reumalääkkeitä ostaa Australiasta vai kannattaako kaikki lääkkeet ottaa mukaan jo Suomesta? Tai tiedätkö mitä kautta asiaa voisi yrittää selvittää?

Lääkkeiden vuoksi minun pitää käydä 3 kuukauden välein verikokeissa tarkistamassa että arvot ovat kohdallaan. Oletko koskaan käynnyt ulkomailla verikokeissa? Miten ja kuka tulokset on tulkinnut?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013, 18:26:11 kirjoittanut hiiii »
I haven't been everywhere but it's on my list.

irtosiipi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 23.07.2013, 13:47:29 »
Olen lähdössä viikon päästä jenkkeihin ja mukana repullinen lääkärin määräämiä lääkkeitä kuukaudeksi. Mukana on myös omalääkäriltä saatu todistus käytettävistä lääkkeistä, englanninkielisenä. Siinä on tosin muutama virhe kun toiset lääkkeet on vaihdettu apteekissa, ja lääkäri on niistä tietoinen muttä näköjään äärettömän huonomuistinen. Kysytäänkö noista asioista toisen pään tullissa ja lasketaanko joka pilleri? Entäs kun olen kipukroonikko ja mukana on ainakin suomessa huumeeksi luokiteltavaa lääkettä eli resepti on ja pysyy apteekissa. Minun on sairauksieni vuoksi syötävä kolmen tunnin välein hereillä ollessa. Kun otan koneeseen eväät ja koneesta saan vettä, mitä tapahtuu eväilleni jotka jäävät yli lentomatkasta? Eväät ovat sellaisia että kestäisivät myös jatkomatkan joka kestää noin neljä tuntia, ajattelin ottaa mukaan myös mustikoita jotka ovat hyvä välipala diabeetikolle. Kerääkö tulli eväät roskikseen? En osaa etsiä vieraan maan eväitä jotka ovat makeuttamattomia, lakktoosittomia ja valmiiksi puhtaita, siellä kasvatetut mustikat pistävät masun sekaisin. Selviytymisohjeita?

asherax

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 26.11.2014, 12:29:45 »
Crohnin taudin kanssa elelevä ilmoittautuu! Reppureissausta ei ole tullut harrastettua mitä nyt muutaman päivän reissuja ympäri Eurooppaa._Yritän elää ns. normaalia elämää vaikka tämä tauti ainiaan mukanani kulkee. Mulla on myös avanne (googleta jos et tiedä) joka tuo hieman lisävänkäämistä matkusteluun tarvikkeiden mukana kantamisineen ym. mutta tähän asti ei mitään ylitsepääsemätöntä. Takana asumista Saksassa ja ensi vuonna tarkoitus olisi lähteä Afrikkaan muutamaksi kuukaudeksi. Mulla on fiiliksenä ollut vähän se että eletään ja matkustellaan nyt kun olen hyvässä kunnossa, jospa vaikka vuoden tai kymmenen päästä tauti onkin jo niin paha että reissaaminen ei ole mahdollista. Pistettävien lääkkeiden mukana roudaamiseen ei ole vinkkejä, mutta ainakin Euroopassa reseptilääkkeet pitäisi saada kohdemaasta. Jotakin paperihommaa varmasti vaatii. Asuessani Saksassa äitini haki lääkkeeni apteekista ja lähetti minulle yhdessä avannetarvikkeiden kanssa joten se oli helposti hoidettu. Onneksi selviän nykyään yhdellä pillerinpuolikkaalla päivässä :D

Miten olette hoitaneet vakuutusasiat pidemmillä reissuilla kroonisen sairauden kanssa?