Krooniset taudit ja matkustaminen

(Luettu 24420 kertaa)

MichaelVonFuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Makupaloja
    • Sähköposti
Vs: Krooniset taudit ja matkustaminen
« Vastaus #20 : 26.11.2014, 13:01:35 »
Ihan mielenkiinnosta, kuinkas matkavakuutusyhtiöt suhtautuu "teihin" jo valmiiksi sairaisiin?

Onko se matkavakuutuksen hankkiminen kuinka työn ja tappelun takana?

Itse en nyt varsinaisesti ole sairas, mutta nuorena liikenneonnettomuudessa osallisena olleena, on kroppa jonkin verran hajalla.

Muutamat yhtiöt on kyllä suoranaisesti nauraneet ulos, kun olen matkavakuutuksia käynyt kyselemässä.
Veitsi kädessä maailmalla - Anthony Bourdainin jalanjäljillä.

heltsukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 24.12.2014, 15:48:39 »
Mullakin Crohnin tauti. :) Ei oo paljon matkustamista estellyt, eikä tule estämäänkään. Lääkkeet kulkee mukana reissussa helposti.

Vakuutuksesta en muuten tiedä. Mulla on jatkuva matkavakuutus hankittu jo aikaa ennen Crohnin taudin toteamista. Käsittääkseni ei korvaa kuluja, jotka aiheutuisivat Crohnin taudista, mutta muuten pitäisi matkavakuutuksen kattaa muut reissussa sairastumiset tai tapaturmat samoin kuin terveelläkin henkilöllä.

Kesällä ollaan poikakaverin kanssa lähössä reissuun Kaakkois-Aasiaan ja lähinnä tässä jännään malarialääkitystä.. :s johan tässä joutuu syömään tarpeeksi lääkkeitä muutenkin ja kuumottaa miten maha reagoi sitten lisäksi niihin malarialääkkeisiin, kun eivät aivan niitä vatsaystävällisimpiä lääkkeitä ole. Onko muilla suolistosairauksia sairastavilla tullut ongelmia malarialääkkeiden kanssa?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2014, 10:16:02 kirjoittanut heltsukka »

spir

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 17.09.2015, 16:11:41 »
tiedoksi teille jotka tarvitsette lääkkeiden kylmäsäilytystä matkalla, esim. terästermari toimii hyvin ja myös suojaa nestemäisiä lääkkeitä kolhuilta. :)
myös esim. frio finlandilta saa kylmäpakkauksia.

heltsukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 15.10.2015, 10:38:20 »
Pakko tulla kertomaan tänne nyt reissun jälkeen miten Kaakkois-Aasian reissu näin suolisairaana meni :D

Ja vastaus kuuluu - aivan loistavasti! Lääkkeitä jäi reissulta yli, eivätkä malaronet aiheuttaneet mitään ongelmia mahan kanssa, vaikka etukäteen vähän kuumottelin. Onnistuin jotenkin maagisesti välttämään myös kuuluisan turistiripulin. Tottapuhuen maha oli huomattavasti parempana reissussa kuin täällä kotosuomessa. Pari viikkoa kotiinpaluun jälkeen suomalainen ei-niin-terveellinen ruokavalioni laittoi sitten taas mahan järkyttävään kuntoon. :D

Seuraavaa reissua taas odotellaan.. Keväälle kohteeksi valikoituikin jo Namibia ja Etelä-Afrikka.

nonnu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 26.05.2016, 12:05:04 »
Endometrioosia sairastan. Tai ilmeisesti sairastan, ei siis ole leikattu, eli dg ei ole varma, mutta oireet toki täsmäävät täysin. E-renkaalla saan kuukautiset pidettyä poissa ihan niin kauan kuin tahdon, mutta kun käveleminen ja bussissa ja junassa istuminen käy kipeää mahaan. Ja kun se kipu alkaa, se ei ihan hevillä lopu ja sitten makaankin pahimmillaan päivän sikiöasennossa toivoen lähinnä kuolevani. Eh. Diagnoosi on ihan tuore, kolme viikkoa vanha. Sainpa sellaiset tropit, että ehkäpä nuo kivut saa pysymään poissa. Tosin, jos/kun reissuun tulee lähdettyä, on silloin viimeistään haettava lisää troppeja. Tällä hetkellä siis Buranaa, Clotamia, Panadol Extendiä ja Panacodia. Litalginia ja Somacia ainakin pitäisi lääkäriltä pyytää, ehkä myös Tramalia.

Tokihan mun endoni on aika kesy monen muun sairasteluihin verrattuna, mutta kyllähän tämän kanssa jänskättää reissata. Suomen reissuista monet monet ovat menneet pilalle, ja Brysselin matka myös. Vaan nytpä tiedän, mistä nuo kivut johtuvat ja voin (ehkä?) taklata ne.

kastemato

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 25.11.2016, 13:04:01 »
Ihan mielenkiinnosta, kuinkas matkavakuutusyhtiöt suhtautuu "teihin" jo valmiiksi sairaisiin?

Onko se matkavakuutuksen hankkiminen kuinka työn ja tappelun takana?

Itse en nyt varsinaisesti ole sairas, mutta nuorena liikenneonnettomuudessa osallisena olleena, on kroppa jonkin verran hajalla.

Muutamat yhtiöt on kyllä suoranaisesti nauraneet ulos, kun olen matkavakuutuksia käynyt kyselemässä.

Vanha kysymys, mutta vastaan kuitenkin, kun juuri vaihdoin matkavakuutuksen toiseen firmaan. Minulla on mm. haavainen paksusuolentulehdus ja olen kysellyt aina matkavakuutusasiat tosi tarkkaan sen takia, siis tuplavarmistanut, että saanhan akuuttihoitoa myös kyseisen sairauden aiheuttamiin oireisiin ja että saanhan tarvittaessa lentokonekyydin Suomeen. Ainakaan If ja Fennia eivät ole esittäneet mitään rajoituksia tai korotettuja maksuja tämän takia. Riippuu kuitenkin varmasti sairaudesta.

Olen matkustellut mm. Afrikassa taudin toteamisen jälkeen. En ole välttynyt mahataudeilta, jotka tulevat minulle aina sitten tosi rajuina, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin. Käytössä immunosupressiivinen lääkitys, jonka takia en saa tällä hetkellä ottaa uutta keltakuumerokotetta. Tosin WHO on nykyisin sillä kannalla, että rokote antaa elinikäisen suojan - kukaan ei kuitenkaan tiedä, päteekö tämä immunosupressiivista lääkitystä pitkään saaneisiin. Tällä hetkellä rajoittavin tekijä matkustuksessa on syöminen. En pysty syömään ravintoloissa mitään, vaan joudun laittamaan kaikki omat ruokani itse. Viime vuosina olen matkustellut varmuuden vuoksi vain Euroopassa, mutta mieli tekisi jo jonnekin kauemmas.

Lääkärit eivät ole aina suhtautuneet kovin ymmärtäväisesti matkustamiseen. Eräskin rupesi melkein huutamaan minulle (kun palasin reissusta pitkittyneen mahataudin kanssa), että minulla on todella vakava sairaus, enkä saisi riskeerata terveyttäni lähtemällä johonkin Afrikkaan. Eksoottisemmissa kohteissa minulla on aina varulta antibioottikuuri mukana ja kahdesti olen joutunut turvautumaan niihin. Kortisonit ovat joskus kulkeneet mukana, mutta mahataudin kanssa voi olla vaikea sanoa, onko kyse mahataudista vai CU:n oireista. Tällä hetkellä lääkkeiden määrä pännii. Ne vievät tosi paljon tilaa repussa, vaikka lähtisi lyhyemmällekin reissulle.

Minulla on ollut paljon muitakin terveysongelmia jo yli kymmenen vuoden ajan ja ehkä voisi sanoa, että ne kannustavat enemmänkin elämään silloin kun se on mahdollista sen sijaan, että jäisin kotiin nyhjäämään.