Rio de Janeiro

(Luettu 22193 kertaa)

Silversurfer

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Rio de Janeiro
« Vastaus #20 : 25.10.2012, 16:39:06 »

Copacabana, Ipanema ja Leblon ovat varmasti turistille parhaat ja turvallisimmat alueet majoittua.

Tämän voin kanssa allekirjoittaa. Leblon on kallein, sit Ipanema ja Copacabana seuraa hinnoissa perässä. Alle 1500e kuussa on aika vaikea löytää noilta hoodeilta mitään kämppää. Yks suomalainen jannu vuokraa kämppää Copacabanalla, ihan ok kämppä ja rannan vieressä. Jos jotain kiinnostaa niin voin laittaa tarkempia infoja vaikka privalla.

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 31.10.2012, 22:43:06 »
National Geographic-kanava näyttää tänään klo 23.30 ja huomenna torstaina klo 03.30, 14.00 ja 18.30 ohjelman "Huijarien kaupunki-Rio". Muutaman kerran Riossa käyneenä suosittelen kaikille sinne matkaaville ohjelman katsomista, jos kanava vain näkyy. Ohjelman sisällöstä ei minulla luonnollisestikaan ole tarkempaa tietoa, mutta vastaava ohjelma Buenos Airesista oli ihan asiallinen, käsitellen esim. väärän rahan saamista takseissa. Aiheesta olen jo kirjoittanut täällä. Riostakin löytyy monennäköistä huijaria, joista ennakkotiedon saaminen on ihan paikallaan. Täytyy myöntää, että takavuosina menin halpaan kengänpuhdistajan kanssa. Hän oli itse sotkenut kenkäni jollain paskaa muistuttavalla aineella ja tuli sitten itse sitä siivoamaan.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 01.11.2012, 12:32:25 »
Tuli katsottua tuo, ja ihan asiallinen se oli. Huijaukset/varkaudet mitä siinä esitettiin olivat ihan perusvitsauksia monessa muussakin paikassa, mutta Riossa toki melkoisen yleisiä. Eli siinä oli laukkuvarkaus beachilla pienen hämäyksen turvin, taskuvarkaus, taksikuski joka vaihtoi saamansa viisikymppisen vitoseen ja vaati lisää rahaa ja drinkkejä terästelevä naikkonen joka raahaa uhrinsa hotellihuoneeseensa ja pistää avaamaan kassakaapinkin. Sitten siinä oli juttua karnevaaliin ja sen oheistoimintaan liittyvästä ihan laillisesta kusetuksesta ja lopuksi vielä järjestäytyneestä laittomasta uhkapelistä ja sen kytköksistä karnevaalibisnekseen.

Ei turhaa kaunistelua, mutta ajankohta oli tietenkin karnevaaliaika, jolloin toiminta oli huipussaan. Ja uhriksi päästäkseen toimittaja leikki kyllä todella tyhmää ja sanoi kyllä kaikesta huolimatta palaavansa vielä Rioon. Kannattaa vain vahtia tavaroitaan, pitää lompakko turvassa, miettiä miten taksikuskille maksaa ja olla varovainen tuntemattomien naisten kanssa. Muuallakin kuin Riossa.

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 02.11.2012, 10:37:40 »
 Vaikka Rionkin taksikuskeista on huonoja kokemuksia, niin tämä "annat 50 realia ja kuski väittää sinun antaneen vain 5 realia temppu" oli minulle uusi. Sitä he eivät ole koskaan koittaneet minuun ja enkä ole kenenkään muunkaan kuullut tulleen huijatuksia tällä tavalla. Ihan yksinkertainen homma ja käytetään varmaan paljon siellä. Kuten kuski sanoi ohjelmassa, että ensi kertaa siellä olevat ovat helppoja huiputettevia, he vain katselevat ihmeissään kaikkea uutta. Taksikuskejakin on kahdenlaisia toiset eivät puhu mitään ja toiset kyllä yrittävät saada juttua aikaan. Heidän juttunsa alkaa kyllä aina, "oletko ensimmäistä kertaa Brasiliassa". Ehkä minut on pelastanut se, että olen kertonut kuskille käyntieni määrän ja paikat, missä olen pyörinyt tai sitten on vain ollut hyvä tuuri.
 Maksutapahtuman kanssa saa olla kyllä tarkkana. Menimme kaverini kanssa lentokentälle ja kyyti maksoi 35r. Ensin otettiin rinkat pois takaluukusta ja sitten annoin kuskille 50r. Kuski astui autoon antaakseen vaihtorahat ja itse seisoin auton vierellä. Tämäpä tempaisi oven kiinni ja pisti ykkösen "silmään". Eipä siinä paljoa ollut tehtävissä, tosin tappio ei nyt ollut iso.
 Kerran oli kyllä todella epämääräinen taksinkuljettaja. Otin yöllä kyydin hostellille ja tiesin hinnan olevan vähän päälle 10r. Kuljettaja ei pistänyt mittaria päälle, käytti kokaiinia ja kauppasi sitä vielä minullekin. Oli näitä keltaisia takseja ja kyltti katolla. Perille päästyämme hän sanoi hinnaksi 50 realia. Sanoin, että ei ole niin paljoa ja kerroin hänelle todellisen hinnan. Onneksi minulla oli 20r pussissa, löin sen hänen käteen ja häivyin autosta saman tien.  Viiskymppisestä ei olisi kyllä ikinä tullut vaihtorahoja takaisin. Mittarinkäyttöä pitäisi kyllä aina vaatia, mutta hieman juopuneena se sitten jäi.
 Ohjelmasta sai hieman liian huonon kuvan Riosta, koska toimittaja teki tahallaan itsestään niin helpon uhrin. Minulta ei ole ikinä häipynyt mitään Copacabanalla, tosin eipä ole kyllä ollut mukanakaan mitään kiinnostavaa. Eivät he pyyhkeitä varastele. Ja jos lompakko pullistelee perstaskussa, niin hölmöjähän ne jätkät olisivat, jos eivät niin helppoa hommaa hoitaisi. Se on heidän "työnsä" ja jokainenhan tekee helpot työt ensin. Ainoa paikka missä mun taskuilla on käyty, on Lapa. En tietenkään ollut jättänyt mitään etutaskuihini, koska paikan maine oli kyllä tiedossa. Kovassa ruuhkassa pari kertaa tunsin, että nyt on käsi taskussa ja omani ei siellä ainakaan ollut.
 Ei Rioon menoa kannata pelätä, terveellä järjellä ja oikein asennoitumalla siellä pärjää. Sen verran aina rahaa mukaan, että sen voi menettääkin. Eikä mitään etutaskuihin, mielummin reisitaskuun vetoketjun taakse, jos käyttää pitkiä shortseja. Vyötärön sisäpuolella roikkuva tasku on tosi hyvä, sitten pitää olla jo todellinen ryöstö kyseessä, jos se tyhjennetään.