Lisaa kuvia ja paikkojen nimet ja tapahtumat lisattyna (toivottavasti, kun alan siihen hommaan lahettyani taman viestin)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2e4yq+taivaankulkija-taivaankulkijan-matkat-kiinassa.htmlKavellessani hotellille tapahtui kummallista, kun kaksi tyttoa skootterilla tervehtivat ja kysyvat minulta, etta voiko he auttaa (jalkeenpain tuli mieleen tahrattoman mielen kohtaus). Vastatessani etten tarvitse ihmeemmin apua talla hetkella, niin he kysyvat, etta onko joku vialla ja onko minulla ruokaa (mita en tajunnut heti, kun han lausui sen niin erikoisesti). Hammastellessani tata sanon, jotain etta matkalla juuri syomaan seka kaikki ok ja jatkan matkaa miettien, etta olenko jo niin rupuisen nakoinen, etta naytan koyhalta ja sairaalta.
Ne tytöt haluaa harjoitella englantia, ei muuta. Siellä naiset ovat hyvin pidättyväisiä ja kainoja. On tytöiltä vaatinut tavattomasti rohkeutta tulla ulkomaalaisen kanssa juttusille. Olisit tarjonnut safkat ja puhunut heidän kanssaan enemmän. Ehkä olit eka länkkäri jonka he näkivät livenä.
Aina kannattaa olla paikallinen ystävä.
Kiinassa on tapana kysyä että onkos syönyt vähän niikus morjesta mitä kuuluu että oliskos noin.. 
Jotenkin noin..
Ni hao, ni chi fan le ma ? Hei, olekkos syönyt riisiä ? Eli morjesta..
You chi fan le.. Eli olen syönyt eli näin vastataan tohon kysymykseen.
Ja vissiin aina vastataan että on syönyt niin tulee ainakin kysyjä hyvälle mielelle ja kait siihen aina vastataan myöntävästi muutenkin on sitten syönyt milloin tahansa.. 
Ja kait noi samat periaatteet sitten käy englanniksikin
Voipi olla, mutta aikaa kysya heilta, etta haluaako tulla mukaan, ei oikeastaan ollut, kun he lahtivat melkein heti, kun sanoin etta olen juuri menossa. Tilanne ei ehka tunnu kummalliselta kirjoitettuna, mutta kun se tapahtui oli se erikoinen. Yleensa nuo englannin harjoittelijat aloittavat aikalailla eritavalla. Aina mina olen avoin, jos joku haluaa puhua kanssani ja mielellani jaan jutustelemaan.
3.2
Kirjoitettuani lahden kavelemaan kohti uutta hotellia vanhan kaupungin pimeita katuja pitkin kayttaen melkein sammuvaa magliteani (vielakaan en ole muistanut hakea uusia pattereita) huomatakseni missa on avonaiset viemarit, kun kannet olivat jonnekin kadonneet. Puistossa kuulin jumputuksen ja lahdin suuntaamaan sinnepain ja siella oli taas isohko porukka tanssimassa. Tama on selvasti todella yleinen harrastus iltaisin. Nappaan matkalta syomista ja siirryn koisimaan iltapalan jalkeen.
4.2
Kuudelta heraan koputukseen ovelta ja ihan unenpopperossa avaan ja siella on omistajan vaimo. En vielakaan tieda mita han halusi, mutta ei vissiin mitaan tarkeaa silla han meni kaikki ovet lapi (Tata ei tapahtunut seuraavana yona eli ei ollut mikaan aamupala tai tee). Takaisin nukkumaan vaan. Kun sitten heraan kunnolla oli omistaja juuri pesemassa pyykkia ja kysyn eleilla hanelta voinko pesta sitten hanen jalkeensa. Han nayttaa etta tuo tanne ja nayttaa hoitavansa ne kunhan on saanut pestya lakanat (vahan ehka oli vaikeampi kummankin ymmartaa toisten eleita, mutta homma hoitui 3 yuanin hinnalla). Naytan hanelle myos kirjasta, etta haluaisin vuokrata pyoran, jos han tietaisi mista sellainen loytyy. No hanhan tietysti antaa omansa pienella vuokralle.
Aamupalan jalkeen lahden pyoralla kohti paatieta ja siella nakemiani kiviroykkioita kiipeily taka-ajatuksenani. Polkupyora oli noh... melko huono. Vahan kolisi ja kilisi polkiessa ja jarrut toimivat juuri ja juuri. Myoskaan 180 senttiselle ruholleni tuota ei ollut suunniteltu, vaan polvet olivat aikas korkealla. Ylamakeen mennessa oli pakko nousta pystyyn. Alamaessa sitten sai kylla retean harrikka-asennon, kun jalat ylsi etupyoran muttereille suorina. Varmaan hauska naky paikalliselle, kun lankkari menee polvet kurkussa ratisevalla pyoralla ohitse. Sita sitten poljettiinkin vahan pidemmalle kuin muistin, mutta aika nopeasti loytyi keskelta peltoja mustia kivia, joille vain pitaisi jotenkin paasta. Tama ei ollut helppoa ja isommalle ryhmalle en paassytkaan, mutta yhden todella hyvan kiven loysin peltoja pitkin menevilta poluilta.
(kiipeilya koko seuraava kappale eli paljon jargonia tietamattomille(Pop part I downgradetaan neloseksi toisissa kiipeilyuutisissa)) Siina sitten hiukan aikaa katselen ja huomaan pari mahdollista reittia. Ensimmainen matalaosuus kivesta naytti helpolta ja sita se oli. Reitti nimeltaan Popup tuli perustettua siihen. 4 tasoltaan ja melkein yhden muuvin ihme. Sitten katselen, etta tuossa olisi hyva halkeama mita pitkin meni reitti mita en sitten kiivennyt loppuun, kun tajusin, etta samaan kohtaan saadaan parempi reitti ilman sita halkeamaa pelkastaan feissia kayttaen. Ensiksi kuitenkin teen traversen, joka menee vasemmalta oikealle, jossa oli jopa pieni cruksikin. Popularismi sai FA:n ja greidiksi tuli 5. Sitten alan tekemaan projektia, joka tuntuu jo ihan oikealta probleemalta enka paase sita heti. Kivessa on paljon sidepulleja ja pienia crimppeja, mutta en vain loyda sequancea. Aluksi vasemmalle hyva under/side kahva ja oikealle semicrimppi. Siita sitten noustaan hiukan ylospain vasemmalle parempaan pinchiin, josta koitin paasta oikealla kadella sideriin, mutta se ei onnistunut (kuvassa). Hiukan aikaa istuen katselen kivea ja huomaan, etta siina on pari reikaa, jotka voisi auttaa keskella, joista ylin oli paras. Ensiksi kokeilen oikean kaden siirtoa, mutta ei toimi, mutta vasemman kaden siirto pinchilta toimi yhden sormen kahvaan, joka oli todella hyva. Siita sitten paasikin hyvin siirtamaan oikean kaden hyvalle crimpille ja sen jalkeen vasemman kahvalle, josta sai kadet jo toppiin. Kuitenkaan karkeen en kiivennyt korkeuden vuoksi ja siksi, etta nama kivet ovat teravia kuin isot keihaan karjet, joten alastulo tekisi vaikeuksia joten menen vain sivulle pain karjesta ja sielta sitten alas. Nain syntyi Popularisti 5+/6A ensimmainen ihan oikea probleemani.
Palatessani kiipeilemasta ja syotyani olen hiukan aikaa hotellilla, jossa omistaja oli juuri saanut ripustettua vaatteeni ja sitten han hiukan koittaa jutustella kanssani. Ymmarran hanen puheestaan, etta ainakin han tarjosi matkaa Burmaan ja ainakin ampumista aseella siella. Naytan hanelle viisumini kopiota ja koitan elehtia ettei tama anna minun menna sinne. Ei kylla ihmeemmin kiinnostaisi vieda rahaakaan Burman korruptoituneille sotilaille. Vahan ajan kuluttua lahden kavelemaan kohti hienosti edellisena yona nakynytta valaistua nakoalatasannetta laheisella kukkulalla. Portaat kiivettyani katselen ymparistoa ja soin hiukan hedelmia valipalaksi. Naen kukkuloiden takana pienen kylan, johon paatan lahtea sitten kavelemaan ja katson hiukan miten sinne paasee. Jonkinmoinen polku sinne meni kukkuloiden valista. Hiukan matkaa kaveltyani naen lisaa samanlaisia kivia, joilla olin jo kiipeamassa ja aloin miettimaan, etta pitaisiko lahtea takaisin hotellille ja hakea kengat kuitenkin paattaen vain menna katsomaan millaisia ne ovat. Kavellessani lahempana takaani huutaa tytto (ajattelen hanen olevan joku 14-kesainen), joka selvasti halusi huomioni ja siina sitten hiukan aikaa keskusteltiin (han ei hirveasti osannut Englantia, mutta yksittaisia sanoja). Saamme kuitenkin jotain keskusteltua ja han myos sanoo, etta kyla mihin menen on vaarallinen. Kysyn miksi, mutta han ei osaa kertoa. Tama sai vain oman uteliaisuuteni vain nousemaan ja haluamaan menemaan sinne. Ei se nyt keskella paivaa voi olla vaarallinen. Han sitten kysyy, etta voiko han tulla kanssani ja tietenkin vastaan kylla.
Kavelemma polkua pitkin kylaan, joka paljastuu aika perinteiseksi kylaksi eika loppujen lopuksi mitaan vaarallista nay (suuryllatys). Kylassa tytto (vissiin Samai nimeltaan tai joku tuollainen, vaikea arvata kun kuulin sen ainostaan) kuitenkin kutsuu minut kotiinsa ja tapaamaan siskonsa, joka puhuu englantia. Tietenkin sinne mennaan. Koitan jotain keskustelua pitaa ylla yksittaisilla sanoilla ja aina valilla saimme yhteisymmarryksen. Sain tietaa mm. kylan nimen (joku kolmiosainen se oli ja alkoi s:lla, mutta siihen ne muistikuvat sitten jaikin) ja sen, etta hanen isansa on laakari. Kavelemme pois kylasta ja menemme hanen talolleen, jossa huomaan etta eipa se hirveasti eroa jostain suomalaisesta talosta. Pattereita ei tietenkaan ole, mutta olohuone, jossa uusi HD-telkkari, digiboksi, dvd-soitin, kahvipoyta, pari sohva ja tuoli kaikki yhteen sopivia. Seinilla ei ole tauluja, mutta on muutamia kiinalaisia koristeita oli. Tyton huone oli ihan perinteinen perusteinin huone ilman idoleiden kuvia. Seinilla oli paljon kirjoituksia, joista jotkut olivat myos englanniksi. Keittiota en tarkkaan kaynyt katsomassa, mutta uskon sen olevan aikalailla samanlainen. Ainoastaan jaakaappi/pakastin oli pois keittiosta ja oli lahella ruokailualuetta, joka leveassa eteisessa/valihuoneessa. Samain isosisko Apple (helpotti asiaa ja kertoi englannin kielen nimensa) oli opiskeli myos laakariksi kuten isansakin. Luultavasti hanen isansa oli tata hanelta halunnut, mutta tama on vain oma arvaus.
Hiukan aikaa juteltuamme (Sain tietaa mm., etta kyseinen kaupunki oli rakennettu 3 vuotta sitten ja siina kohtaa oli ennen ollut kukkula/vuori, joka oltiin pistetty matalaksi alueen rakentamiseksi ja sen etta kaupunkia kutsutaan nykyisin Nansaniksi) he kutsuvat minut illalliselle perheen kanssa, joka olisi kun heidan isansa tulisi toista vahan ajankuluttua. Isa ei puhu yhtaan englantia, joten kehun tietenkin hanen taloaan ja lapsiaan ja Apple kaantaa. Muutenkin han sitten paivan mittaan kaansi paljon asioita minulle. Ruoka oli hyvaa ja taas ruokalajeja oli nelja tai viisi, joita sitten yhdisteltiin riisin kanssa. Ruokailun jalkeen otamme kuvat perheesta ja minusta ja sitten tytot kutsuvat viela illanviettoon. Kavelemme hotellini kautta laheiselle ravintolabaariin. Matkalla sain tietaa heidan ikansa ja Samai olikin pari vuotta vanhempi kuin luulin ja isosisko oli sitten minua vuoden nuorempi eli 21. Matkalla seuraamme liittyi pari heidan kaveriaan. Ilta sitten jatkui siita perinteiseen kiinalaiseen juomistapaan eli juomapeleja pelaten ja valilla keskustellen. Menimme viela yokerhoon, jossa sitten tanssimma (myos muut kiinalaiset tanssivat), kunnes alkoi olla jarkevampi minun lahtea nukkumaan, kun lahto oli 7.30 aamulla. Nappaan viela iltapalan laheiselta grillilta.
5.2
Aamulla suureksi yllatykseksi Samai oli ulkona odottamassa ja halusi viela sanoa hyvastit ennen kuin lahden. Kun sitten hyvastelemme ja siirryn bussiin, jossa meneekin suuri osa paivasta silla saavun seitsemalta illalla Ruiliin. Asemalta kavelen ensimmaiselle hotellille, jonka opaskirja neuvoo huomatakseni sen mennen nurin (nan yang hotelli, jos joku matkustaa tuonne). No sitten paatan ottaa taksin vahan kaukaisemmalle paikalle, mutta pitaisi olla hyva bagbacker mesta, joka oli myoskin mennyt nurin (mandalay) eli nyt sitten vain takaisin asemalle ja sitten vain etsimaan paikkaa nukkumista varten. Ensiksi menen viela yhteen opaskirjan mainitsemaan, mutta se oli ihan liian kallis. Aloin jo hiukan pelata, etta tasta tulee kallis paiva ja kavelen parin paikan ohi. Bussiasemalta otan sivukadun ja katson ensiksi yhden, jossa hinta oli jo edes hiukan mahdollinen 190 ja sitten menen toiselle, jossa oli 160. Kysyn taalta, etta onko halvempia huoneita ja han sitten kirjoittaa 60 lapulle ja se kay vallan hyvin minulle, jolla saan hyvan tuplan. Otan sen kahdeksi yoksi ja heitan tavarat sisaan ja lahden etsimaan ruokaa ja pian loydankin hyvan nakoisen katuravintolan, josta vitosella saan ison kukkurallisen paistettuja nuudeleita, lihaa, vihanneksia ja mausteita. Oli todella samanlaista mita itse olen aina valilla tehnyt kotona ja todella hyvaa. Tuosta lahden sitten nukkumaan.
6.2
Tanaan olen aloittanut kiertelemalla Ruilin toreja ja kaupunkia. Itse kaupunki on ihan normaali paikka ja jade tori oli hyvin samanlainen kuin jade kaupat, jotka olivat Jinghongissa. Niita oli vain vielakin enemman (eika niita ollut ihan vahan Jinghongissakaan). Toinen tori oli todella iso ja siella tuntui olevan kaikkea mita voi haluta. Taisi olla niita isoimpia toreja missa olen ollut matkallani. Illalla menen viela yhdelle torille, jossa pitaisi olla todella hyvaa ruokaa.
Huomenna lahden aamusti Tengchongiin, jossa vietan pari paivaa.