Uudistettu junayhteys Tallinna-Tarto-Valga ja synkronoitu junavaihto Valka-Riika

 (Luettu 5961 kertaa)

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Hei,

Olen seurannut Rail Baltican etenemistä (ja etenemättömyyttä).

Ja huomasin, että Pro rail Baltica kommuuni on saanut vakuutettua Viron ja Latvian rautatie yhtiön synkronoimaan junavaihdon Valga-Valka juna-asemalla

http://jlf.fi/f19/3009-rail-baltica/index4.html

Nyt 1.1.2010 on Virossa asiat edennyt siihen pisteeseen, että TARTO-VALGA reiti otetaan laajan raide modernisaation jälkeen taas käyttöön.

Kysymys kuuluukin nyt, että KUKA HALUAA OLLA MUKANA HISTORIALLISELLA Viron Tarto-Valga neitsytmatkalla?

Tarkemmat tiedot matkan järjestämisestä osoitteessa: http://www.facebook.com/group.php?gid=199428975743&ref=ts

BELOW MAIL FROM THE COMMUNITY
Aihe: We did it!!!

Tere and Sveiki everybody!

Margus Kehva phoned me today and told that the negotiations have succeeded as we wished: there will be a train connection from Tartu (and Tallinn) to Riga with only 9 minutes change in Valga from 1st of January!

This means a train expedition event for us!

Our travel timetable will be:

1.1.
10.00 start from Tartu
11.33 - 11.42 train change in Valga
15.03 arrival in Riga
a Rail Baltica gathering in Riga
night in Riga
2.1.
at about 12.30 start from Riga
about 17.30 change to bus in Valga
about 19 back in Tartu

I'll make it an event for this group, so we'll see how many people are coming!

Now we need:
- more travellers inside and outside Facebook: your friends and relatives
- groups in Orkut, http://www.facebook.com/l/1e4d1;draugiem.lv, CouchSurfing, Hospitality Club...
- own web page
- ticket price information
- accommodation in Tartu (2 nights) and Riga (1 night). Could somebody make it a Couch Surfing/Hospitality Club event? That would be a great help.

We'll also need to know how many of us want to start from Tallinn with the 6.40 morning train, so, those people need accommodation not in Tartu but Tallinn.

Everybody in Tartu: let's have a gathering soon!

happily
Facebook porukka
« Viimeksi muokattu: 04.12.2009, 12:20:47 kirjoittanut TimppaT »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Yhteys näkyy toimivan vain toiseen suuntaan. Riiasta Valgaan junat saapuvat 9.48, 17.11 ja 21.07. Valgasta Tarttoon ja edelleen Tallinnaan junat puolestaan lähtevät 5.51 ja 16.21. No, kauniina kesäpäivänä ehkä Valgassa kuluu seitsemän tuntia ihan kivasti, mutta tammikuisen harmaana päivänä -13 asteen lämpötilassa saattaa jo hiukan kyrsiä, kun matkaan Riiasta Tallinnaan menee koko päivä. Käytännössä suuret massat toki menevät Eurolinesillä kuten tähänkin asti.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Yhteys näkyy toimivan vain toiseen suuntaan. Riiasta Valgaan junat saapuvat 9.48, 17.11 ja 21.07. Valgasta Tarttoon ja edelleen Tallinnaan junat puolestaan lähtevät 5.51 ja 16.21. No, kauniina kesäpäivänä ehkä Valgassa kuluu seitsemän tuntia ihan kivasti, mutta tammikuisen harmaana päivänä -13 asteen lämpötilassa saattaa jo hiukan kyrsiä, kun matkaan Riiasta Tallinnaan menee koko päivä. Käytännössä suuret massat toki menevät Eurolinesillä kuten tähänkin asti.

Morjesta,

Jos oikein muistan niin koko tämä linjan avaus JO NYT on ollut Pro rail Baltican inttämisestä johtuvaa.

Oikea aikataulu piti olla -muistaakseni- 2010 toukokuun alku jolloin reitti pelaisi paremmin molemmiin suuntiin samoin toimintaperiaattein.

Eli ei välttämättä ole ihan hyvä juttu, että linja avataan aktiivien johdosta "liian aikaisin". Liikennöinti pitäisi pelittää kyllä molempiin suuntiin kun lanseerataan uutta reittiä jotta hommasta jäisi kerralla toimivuuden tunne.

 Eli olen ihan samaa mieltä, että bussi on kätevämpi tapa Riikasta Tallinnaan.

... Toisaalta tämmöiset positiiviset muutokset tuovat aina julkisuutta ja kaipa se tuo siten lisää paineita järkiperäistää myös Riika-Tallinna juna-aikataulut ja synkkaaminen.

Kaipa tuota junayhteyttä molempiin suuntiin alkaa jo nyt käyttämään hard core vihreät, ihmiset jotka mieltää että matka on tärkeämpi kuin päämäärä, juna fetissit ja matkaltaan erikoisuuksia hakevat-> Ymmärtääkseni on ihmisiä jotka haluavat matkustaa junalla Baltiassa ihan vaan siitä syystä, että pääsee kokemaan jotakin vähän erikoisempaa.

..Ja pakko myöntää, että on itsekin miettinyt, että kesällä -hyvän sään aikaan ja valoisana aikana- tuo Junareitti Tallinnasta Vilnaan asti voisi olla aika extreme kokemus ja varsinainen "junapyhiinvaeltajan reitti" :)

...JA jos oikein alkaa fantasioimaan niin mielestäni Riikasta pitäisi synkata juna Daugavpilsiin ja Daugavpilistä Vilnaan. ..Ymmärtääkseni siihen pyritäänkin parinvuoden sisään -rail baltican- kylkiäisprojektina.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2009, 13:36:56 kirjoittanut TimppaT »

Pivo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 134
    • Profiili

...JA jos oikein alkaa fantasioimaan niin mielestäni Riikasta pitäisi synkata juna Daugavpilsiin ja Daugavpilistä Vilnaan. ..Ymmärtääkseni siihen pyritäänkin parinvuoden sisään -rail baltican- kylkiäisprojektina.

Lihavointi minun tekemä. Mutta jos tämä toteutuu niin sittenhän Tallinna-Varsova linja alkaisi olla jo suht näppärä ja helppo reitti matkustaa. Toivottavasti tämä toteutuu! Varsovasta Vilnaan pääsi ainakin viime kesänä yhdellä vaihdolla Sestokaissa. Oliskohan ollut noin 25 euroa yhteen suuntaan, eli ei kovin paha hintakaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili

...JA jos oikein alkaa fantasioimaan niin mielestäni Riikasta pitäisi synkata juna Daugavpilsiin ja Daugavpilistä Vilnaan. ..Ymmärtääkseni siihen pyritäänkin parinvuoden sisään -rail baltican- kylkiäisprojektina.

Lihavointi minun tekemä. Mutta jos tämä toteutuu niin sittenhän Tallinna-Varsova linja alkaisi olla jo suht näppärä ja helppo reitti matkustaa. Toivottavasti tämä toteutuu! Varsovasta Vilnaan pääsi ainakin viime kesänä yhdellä vaihdolla Sestokaissa. Oliskohan ollut noin 25 euroa yhteen suuntaan, eli ei kovin paha hintakaan.

Eikös Rail Baltica linjaus ole pauttiarallaa Tallinna-Tarto-Valga-Riika-Kaunas-Białystok - Elk - Olecko - Suwalki - Trakiszki

tai Białystok - Sokółka - Augustow - Suwalki - Trakiszki

Ja kiskoa piisaa aina Varsovaan ja Berliiniin saakka.

Eli mitä yritän sanoa on, että Rail Baltica linjaus on erilainen kuin Riika-Daugavpils-Vilna linjaus joka on nykyisellään ainoa tapa matkata Baltian läpi junalla (sopii vain kiireettömille).

Rail Balticaan liittyen Kaunas Vilna välinen junatunnerli on jo remontoitu EU rahoilla ja .ko kilometrin tunnelinpätkässä voi tehdyn modernisoinnin jälkeen ajaa 160 km/h junalla. Junafanit on ottanut tunnelissa ajosta videon jos toisenkin youtubeen

..Kaiken kaikkiaan ymmärtääkseni itä-länsi juna liikenteen modernisointiin panostetaan aika tavalla muutaman vuoden sisällä Latviassa ja Liettuassa (kalusto, raide infra yms.)
« Viimeksi muokattu: 15.12.2009, 15:38:21 kirjoittanut TimppaT »

Pivo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Okei, en tajunnut Rail Baltica linjausta sitten ihan oikein. Mutta meinasin, että jos (uusi) linja Riika-Daugavpils-Vilna toimisi aikataulujen suhteen yhteen (uuden) Tallinna-Riika ja Vilna-Varsova yhteyksien kanssa tämän uudistuksen jälkeen, niin matka Tallinnasta esim Varsovaan taittuisi varsin kivuttomasti. Meni miten meni, niin kai se nyt kuitenkin tehdään sujuvaksi aikataulujen osalta ja sitä odotellessa..

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Okei, en tajunnut Rail Baltica linjausta sitten ihan oikein. Mutta meinasin, että jos (uusi) linja Riika-Daugavpils-Vilna toimisi aikataulujen suhteen yhteen (uuden) Tallinna-Riika ja Vilna-Varsova yhteyksien kanssa tämän uudistuksen jälkeen, niin matka Tallinnasta esim Varsovaan taittuisi varsin kivuttomasti. Meni miten meni, niin kai se nyt kuitenkin tehdään sujuvaksi aikataulujen osalta ja sitä odotellessa..

Niin noh Tallinna-Tarto-Valga kun otetaan pian käyttöön niin sitten on olemassa oleva yhtenäinen junarata olemassa Tarto-Valga-Riika-Daugavpils-Vilna välille.

Kaikki aikataulut joutuu kuitenkin etsimään eri maiden aikatauluista ja mitään keskitettyä "matkahuolto" aikataulujen osoitus järjestelmää ei tietääkseni ole. Junalla siis pääsee Baltian läpi, mutta junaa pitää vaihtaa, ja vaihdot ei välttämättä mene ihan yksiin -en tiedä 100% varmaksi onko näin, mutta luulen/olen kuullut puhuttavan niin- eli sopii vain kiireettömille, seikkailijasieluille ja mukavuus syistä junaseikkailu mieluiten kesäaikaan.

Eli sanoisin, että maiden välisen liikenteen hankaluus on jonkinmoisen tahtotilan puuttumista. Junaliikenne baltianmaissa on enemmän jokaisen maan sisäistä puuhastelua kun yhteen hiileen puhaltamista.

..Ja onhan esim. lento tai bussi yritystoiminta paljon helpompaa, kun on vain paikka A. ja B.

Juna joutuu menemään eri maiden omistamia kiskoja pitkin, käytössä on eri tekniikoita, jokapaikassa ei ole standardi käytöntöjä ja noin yleisesti kaikki toiminta on hankalaa-> Baltia on hyvä esimerkki siitä miten junaliikenne on ongelmia täynnä.

Eli kyllä joku ylempi taho esim. EU on hyvä olla isoveljenä, että asiat menee edes vähän eteenpäin/kehittyy.

Ja/jos ja kun junaseikkailuun lähtee niin kannattaa katsoa etukäteen/lisävarmistaa että junat kulkee kuten on netissä mainittu jotta siirtymät onnistuu.

Katso tästä keskustelusta

Tämä kartta

..Mutta jos siis lähtee hakemaan rähjäromantiikkaa ja kolisevia vaunuja niin kannattaa pitää kiirettä sillä EU projekteja on käynnissä ja piiiitkän ajan jälkeen alkaa vaikuttamaan siltä että juna tulee olemaan kilpailukykyinen (v.2013?) matkamuoto esim. bussia vastaan.

..Itse olen matkannut kerran siten, että otin Tallinna Riika bussin ja sitten Riika-Daugavpils junan. Tavoitteena oli, että pääsee Valko-Venäjän rajan tuntumaan päivässä. ..Ja olihan se junakokemus semmoinen, että suosittelen.

Näkee VR:n ihan eri silmin reissun jälkeen.

..Myöhemmin elämässä olin myös Pietarilaisessa lähijunassa ja sitten näki jo sen Baltian junankin eri silmin, mutta se on eri tarina se...
« Viimeksi muokattu: 16.12.2009, 11:21:19 kirjoittanut TimppaT »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Mutta jos tämä toteutuu niin sittenhän Tallinna-Varsova linja alkaisi olla jo suht näppärä ja helppo reitti matkustaa. Toivottavasti tämä toteutuu! Varsovasta Vilnaan pääsi ainakin viime kesänä yhdellä vaihdolla Sestokaissa. Oliskohan ollut noin 25 euroa yhteen suuntaan, eli ei kovin paha hintakaan.
Katsos vielä kartasta, missä Daugavpils sijaitsee. :) Jos oikeasti halutaan luoda toimiva yhteys Tallinnasta Varsovaan, on aivan sama ovatko junat Daugavpilsissä synkronoituja keskenään. Ei sieltä juuri muut lähde kiertämään kuin henkilöt, jotka haluavat tehdä matkan nimenomaan junalla tai jotka haluavat nähdä myös Daugavpilsin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Mutta jos tämä toteutuu niin sittenhän Tallinna-Varsova linja alkaisi olla jo suht näppärä ja helppo reitti matkustaa. Toivottavasti tämä toteutuu! Varsovasta Vilnaan pääsi ainakin viime kesänä yhdellä vaihdolla Sestokaissa. Oliskohan ollut noin 25 euroa yhteen suuntaan, eli ei kovin paha hintakaan.
Katsos vielä kartasta, missä Daugavpils sijaitsee. :) Jos oikeasti halutaan luoda toimiva yhteys Tallinnasta Varsovaan, on aivan sama ovatko junat Daugavpilsissä synkronoituja keskenään. Ei sieltä juuri muut lähde kiertämään kuin henkilöt, jotka haluavat tehdä matkan nimenomaan junalla tai jotka haluavat nähdä myös Daugavpilsin.

Yhtyen täysin edelliseen. Eli jos ollaan Pohjoisesta etelään menossa niin Daugavpilsit ja Vilnat on kiertotiet.

paina tähän niin näkyy kartta

Isomman luokan "motivointi" ongelma balteille varmaan on myös se fakta, että isot kaupungit on maissa pauttiarallaa itä länsi suunnassa esim. Liepaja, Riika, Daugavpils ja etelä pohjois suunnassa rata ei hyödytä paikallisliikennettä niin paljon.

Ja sama pätee myös Puolaan-> Itäsuunnalla on "peräkyliä" ja suorin reitti eli Augustow (n.22 km lyhyempi Elkiä) kulkee harvaan asutulla alueella.

Mutta kuten aiemmin sanoin niin Baltianmaihin kyllä on kehitystä luvassa itä-länsisuunnan liikenteellekin, mutta erillisinä projekteina.

''''Ja vähän off topiccina'''
...Ja mitä tulee semmoisiin puheisiin, että ihan ensin pitää rakentaa junatunneli ennenkuin baltian läpi kehitetään mitään rail balticoita niin vastustan erittäin jyrkästi vaikka kannatan Rail Balticaa ja tunnelia noin yleisesti.

Kyllä ensin pitää löytyä todella vahvaa näyttöä siitä, että massiivinen investointi ei mene hukkaan ennenkuin ruvetaan tekemään taas "saksan 3g kauppoja"

Eli mielestäni rataverkon tulee olla valmis Tallinnasta-riikaan -Kaunakseen ja aina  Varsovaan asti ja juna kulkee ainakin 220 km/h koko matkalta.

Esim. Linda linesillä pääsee sen verran nopsaan veden yli, että nopeuden kehittäminen ja sujuva liikenne tulee ensisijaisesti kehittyä balttiassa, maalla.

Ja mikä estää myymästä laiva-taksi-junalippuja eli ensin pikalaivalla tallinnaan, sitten taksilla junaan ja junalla Berliiniin
« Viimeksi muokattu: 17.12.2009, 13:58:59 kirjoittanut TimppaT »

Pivo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Joo kyllä Baltian kartta on tuttu minulle :)
Mutta tarkoitan vaan, että noilla realistisilla muutoksilla eli lähinnä aikataulujen synkronointi yms. saataisiin linja jo suht toimivaksi, verrattuna nykytilanteeseen. Toki suora linja olisi hieno juttu sekin, mutten nyt kuitenkaan usko, että sellaista saataisiin (tai edes haluttaisiin saada) rakennettua ihan lähiaikoina.

Toki se, että se olisi minun mielestä toimiva yhteys, voi jonkun toisen mielestä olla hyvin vaikea ja monimutkainen, --> flygariin mars.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Ei ole aivan helppo juttu se synkronointi. Daugavpilsin ja Vilnan välillä kulkee vain yksi juna, Vilna-Pietari-yöjuna, joka on ylöspäin mennessään Daugavpilsissä 20.27-20.47 ja alaspäin mennessään 5.47-6.07. Illalla tuohon aikaan melko harva halunnee Riikaan päin, kun junan tuloaika olisi puolenyön tienoilla. Aamulla taas junan täytyisi lähteä Riiasta kolmen korvilla kohti Daugavpilsiä. Vilna-Pietari-junan siirtäminen taas vaikuttaa pääasiakasryhmän kokeman palvelun laatuun. Kovin aikaista saapumista Vilnaan tai Pietariin tuskin halutaan, ei myöskään liian myöhäistä.

Kaikkein parasta olisi, kun olisi päiväjuna, joka kulkisi Vilnan ja Daugavpilsin välillä. Sellainen kulki hetken aikaa vuonna 2003, mutta se lopetettiin sittemmin. Vilnasta ajetaan rajalle Turmantasiin viisi junaa päivässä, joten luulisi olevan helppoa jatkaa näiden junien kulkua Daugavpilsiin asti. Matkustajiakin luulisi löytyvän 100 000 asukkaan kaupungista edes vähän lisää verrattuna parinsadan asukkaan rajakylään. En sitten tiedä, kuinka raskaita neuvotteluita tällainen muutos edellyttäisi. Neuvostoaikana nämä junat ajoivat Daugavpilsiin asti.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2009, 15:04:06 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Sitä olen miettinyt, että mitä jos ei tarvittaisi synkronointeja ollenkaan eli yksi juna puksuttaisi Tallinnasta aina Varsovaan asti.

Esim. Rahdin puolella mietitty kahtakin eri linjaa A.) Bison B.) Zubur joissa on yksi juna ja kulkee useiden maiden läpi. ..miksi samaan ei pystyttäisi matkustaja-junien kanssa?

Tarkoita, että kun kerran toimivaa kiskoa on non stopping nyt tämän Valga modauksen jälkeen niin miksi ei tehtäisi kaukolinja liikennettä joka pysähtyisi vain major cityissä Tallinna, Tarto, Riika, Daugavpils, Vilna, Kaunas, Varsova.

Ulostautuminen ja sisään meno olisi hyvinkin metromaista.

belta.by, Belarus, Latvia, Estonia to launch Bison container train in 2009, 20.02.2009 14:16

allbusiness.com, Belarus, Estonia And Latvia Agree To Launch Rail Container Service Zubur,
Date: Thursday, December 11 2008


railwaymarket.eu, Ukraine: Perspectives for Viking and Zubr trains discussed, Added: 2009-12-08 10:41:52

« Viimeksi muokattu: 18.12.2009, 17:41:22 kirjoittanut TimppaT »

Poikanen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 101
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Mikäs on tilanne Tallinna - Riika junayhteydellä nykyään?

Poikanen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 101
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Näyttäis siltä että vaikka ens tiistaina onnistuis näin ainaki. Hintaaki tulis melkein 15 euroa :)

0210 Tallinn → Valga 06:30 11:09
661Р Valga → Riga-Pasazieru 12:06-15:41

Poikanen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 101
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Toimi juurikin nuin hyvin. Olihan se vähän pidempi reissu ko linja-autolla, mutta varmastikki mukavaa vaihtelua :) Valgasta lähtevään junaan kannattaa varata lateja tai melkein tasaraha euroja. Kympistä oli vähän hankala saada takasin ja konduktööri ei puhunu (koetin sanoa että ei se niin vakavaa ole vaikka ei sentilleen meniskään vaihtoraha) juurikaan englantia :)

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 384
  • Have a nice day :D
    • Profiili
    • http://my.opera.com/superhani/
Oliko tuolla vaihtoasemalla jotakin palveluita? Suomeksi: saako sieltä jotakin syötävää ja juotavaa? Eli omat eväät mukaan?
Jos käy usein Bakersissa, ei ehkä matkusta usein?

Zambba

  • Reissaaja
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Virolainen junayhtiö tosiaan jopa markkinoi viime vuonna synkronoimalla muodostunutta yhteyttä. Selkeää tietoa linkissä: http://www.edel.ee/prices/4/readmore/499/

Viron junaliikennettä rampauttaa koko matkustajainfran kerralla uusiminen (romantikon mielestä pilaaminen). Kuluvana kesänä oli esimerkiksi suurin osa Tallinnan lähiliikenteen sähköjunista korvattu busseilla, ja monet junat kulkivat kunnolla myöhässä. Tallinnan tienoolla rakennetaan uutta päällirakennetta radalle, viimeisiäkin korkeita laitureita korvataan EU-korkuisilla ja korvataanhan junakalustokin uusilla.

Odottaakohan Latvian juna Valkassa, mikäli virolainen on myöhässä?
« Viimeksi muokattu: 10.08.2012, 02:08:58 kirjoittanut Zambba »

Poikanen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 101
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Oliko tuolla vaihtoasemalla jotakin palveluita? Suomeksi: saako sieltä jotakin syötävää ja juotavaa? Eli omat eväät mukaan?

Sori ko kesti vastata. Valgan aseman aulassa oli kahviautomaatti ja jotku näytti löytäneensä jotain muutaki syötävää lähistöltä. Omat eväät varmempi valinta. Latvialaiseen junaan kannattaa varata lateja tai lähes tasaraha euroja, sillä vastarahaa ei eurokympistä ollu ennenko kaikille muille oli lippu myyty. Enlanninkielen osaamista konduktöörillä ei ollu, mutta muuten palvelu loistavaa :)

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Miten nuo useat 2012 kesällä tehtävät rata- ja asematyöt rasittivat matkaa? Elektriraudteen sivuilla on muuten laskuri mikä kertoo koska ensimmäiset Flirt junat saapuvat Viroon -> http://www.elektriraudtee.ee/  Ilmeisesti Flirt junat tulevat olemaan Tallinna-Tarto-Valga radalla Intercity käytössä, samalla tavalla mitä Lux-Express tulee käyttämään Flirtejä Pietari-Tallinna reitillä. "Intercity" Flirteistä ehkä löytyy jopa ravintolavaunu.

Aikamoinen harppaus kalustossa ja palvelussa tapahtuu 106 päivän päästä!
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 14:44:36 kirjoittanut TimppaT »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
...samalla tavalla mitä Lux-Express tulee käyttämään Flirtejä Pietari-Tallinna reitillä. "Intercity" Flirteistä ehkä löytyy jopa ravintolavaunu.
Mistä tällainen tieto löytyy? Tuossahan nyt olisi matkan varrella sellainen pikku juttu kuin Flirtien hyväksyttäminen Venäjän liikenteeseen. Onhan ne kyllä jo hyväksytty Valko-Venäjälle eli tehtaalla on asiasta jonkin verran kokemusta.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.