Korrekti pukeutuminen aasiassa

(Luettu 22884 kertaa)

pinku

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Korrekti pukeutuminen aasiassa
« Vastaus #40 : 21.07.2010, 18:54:01 »
Kiitos mielipiteistä ja ajatuksista. Olen pyöritellyt niitä mielessäni ja mielestäni ymmärtänyt teidän hyvät näkemykset. Silti koen edelleen olleeni asiallisesti pukeutunut löysässä topissa ja erillisessä hihoissa/huivissa, joka peitti lisäksi olkapäät ja kädet. Mielestäni olin siis ihan yhtä peitossa kuin paikallisetkin, En toki toivo kenenkään käyvän päälleni tai halua täysin tietoisesti uhmata omaa turvallisuuttani. Tarkoitukseni ei myöskään ole ollut julistaa mitään länsimaalaisuuden ilosanomaa siitä miten kaikkialla maailmassa pitäisi olla yhtä avoimia kropan ja seksuaalisuuden kanssa, vaikka valehtelematta koen tyytyväisyyttä siitä, että kotimaassa minulla on oikeus päättää mitä päälleni laitan. Haluan myös korostaa, että oma kokemukseni on Malesiasta, ei esim. syrjäisestä Afrikan valtiosta, jossa ei olla totuttu länsimaalaisiin tai muslimimaasta, jossa laki määrä kaikki maassa olevat naiset käyttämään huntua kansallisuudesta riippumatta.

On totta, että olen kasvanut eri normien mukaan, mutta en edelleenkään hyväksy ajatusta, että vieraan kulttuurin vaikutuspiirissä pitäisi hyväksyä ihan kaikki tai se, että uskonto jotenkin oikeuttaa mihin vaan. Onhan se turhaa ja joidenkin mielestä varmasti lapsellistakin taistella tuulimyllyjä vastaan, sillä pukeutumisnormit (muiden normien lisäksi) eivät noin vain muutu. Jotenkin sitä vaan haluaa pitää kiinni siitä, että jos peitän ruumiini samoista kohdista kuin paikallisetkin, niin silloin minullakin pitäisi olla oikeus kulkea kaduilla rauhassa.

Liian levoton, mun mentävä on.

mansikkapossu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #41 : 21.07.2010, 22:34:27 »
En oikeasti usko että saamasi kohtelu johtui varsinaisesti vaatetuksestasi.
Mitä olen sinun kuvauksia vaatteistasi lukenut, olet kyllä ollut pujeutunut aivan tavallisesti. Onhan Malesiassa (tai ainakin Kuala Lumpurissa) kuitenkin varsin monilukuinen kiinalaisvähemmistö jotka pukeutuvat länsimaalaisesti ja kyllä minä heillä näin vaikka minkälaista toppia ja hametta. Joten kyse ei voi olla siitä että paikallismiehet eivät ole tottuneet näkemään tuollaista vaatetusta, sinullahan sitä ihoa näkyi luultavasti vielä vähemmän kuin paikallis ei-muslimi naisilla.

Jossakin matkaoppaassa todettiin että vaikka aasiassa paikalliset saattavat pukeutua varsin vapaamielisesti, niin länsimaalaisilla vastaavaa pukeutumista saatetaan tuijottaa johtuen ihan siitä että länsimaalaisilla on usein enemmän paljastettavaa, oli kyse sitten ihan vain muodoista tai läskeistä. Juurikin mitä Katariina kirjoitti siis. Vaikka pukeuduitkin tavanomaisesti niin ehkä isot tissit ovat vain joillekin liikaa? Hitto, kyllähän sitä suomestakin löytyy miehiä jotka katsovat isorintaiset joksikin yleiseksi omaisuudeksi joita voi tulla tuijottelemaan ja kommenttia heittämään, ihan sama miten on pukeutunut. Saati sitten tuolla päin missä isot kuppikoot ovat oikeasti harvinaisia.

Ja kyllä niitä ihmisiä löytyy jotka tekevät päätelmiä ihmisen luonteesta ihan rintojen koon ja hiusvärin perusteella. Ja kun on vielä ulkomaalainen ja eksoottinen nainen niin...

No lohduttaudu sillä että ikä tulee armahtamaan sinut tästä ongelmasta jos joskus vanhempana tulet tuonnepäin matkustamaan  ;D

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 21.07.2010, 23:17:28 »
Kiitos mielipiteistä ja ajatuksista. Olen pyöritellyt niitä mielessäni ja mielestäni ymmärtänyt teidän hyvät näkemykset. Silti koen edelleen olleeni asiallisesti pukeutunut löysässä topissa ja erillisessä hihoissa/huivissa, joka peitti lisäksi olkapäät ja kädet. Mielestäni olin siis ihan yhtä peitossa kuin paikallisetkin, En toki toivo kenenkään käyvän päälleni tai halua täysin tietoisesti uhmata omaa turvallisuuttani. Tarkoitukseni ei myöskään ole ollut julistaa mitään länsimaalaisuuden ilosanomaa siitä miten kaikkialla maailmassa pitäisi olla yhtä avoimia kropan ja seksuaalisuuden kanssa, vaikka valehtelematta koen tyytyväisyyttä siitä, että kotimaassa minulla on oikeus päättää mitä päälleni laitan. Haluan myös korostaa, että oma kokemukseni on Malesiasta, ei esim. syrjäisestä Afrikan valtiosta, jossa ei olla totuttu länsimaalaisiin tai muslimimaasta, jossa laki määrä kaikki maassa olevat naiset käyttämään huntua kansallisuudesta riippumatta.

On totta, että olen kasvanut eri normien mukaan, mutta en edelleenkään hyväksy ajatusta, että vieraan kulttuurin vaikutuspiirissä pitäisi hyväksyä ihan kaikki tai se, että uskonto jotenkin oikeuttaa mihin vaan. Onhan se turhaa ja joidenkin mielestä varmasti lapsellistakin taistella tuulimyllyjä vastaan, sillä pukeutumisnormit (muiden normien lisäksi) eivät noin vain muutu. Jotenkin sitä vaan haluaa pitää kiinni siitä, että jos peitän ruumiini samoista kohdista kuin paikallisetkin, niin silloin minullakin pitäisi olla oikeus kulkea kaduilla rauhassa.

Pakko takertua tuohon pinkun kommenttiin.
Anteeksi vain mutta ymmärsinkö oikein että haluat taistella sen puolesta että pukeutumisnormit muuttuisivat..aasiassako? Ja mihin suuntaan? Miksi saanko kysyä? Mä en ainakaan ole sen kannalla että joka puolella maailmaa ihmiset alkaa pukeutua niin avoimesti kuin esim. suomessa. Mua sellainen ajatus ei houkuta. Mut mä varmaan olenkin suht vanhanaikainen täs asiassa.joten ymmärrän jos jätät kommentin omaan arvoonsa. :)

Jotenkin sain näistä viesteistä myös sen kuvan että kritisoit (pinku) nimenomaan musliminaisten pukeutumista ja väität miesten pakottavan heidät huntuihin? Tämä on tietenkin meidän länsimaalaisten ajatusmallia asiasta. Kuinka monelta huntua käyttävältä musliminaiselta olet kysynyt mielipidettä asiasta? Tähän mennessä omat kokemukseni huntua käyttävistä musliminaisista on se, että he itse nimen omaan haluavat sitä käyttää. Esim. Suomessa olevat musliminaiset ketä tunnen tai olen tavannut ovat sitä mieltä että haluavat sitä huntua käyttää. Yksi tapausesimerkki on kaverin sisko joka ennen käytti burkhaa eli täyspeittävää huntua mutta koska siinä oli vaikea hengittää hän jätti sen käytön, harmitteli koska olisi halunnut sitä käyttää. Toisaalta taas perheen kesken huntua ei välttämättä käytetä. No tätä aihettaa vois jatkaa loputtomiin joten No harvemmin tulee nykyään edes keskusteltua noista hunnuista noitten naisten kanssa koska se niille niin luonnollinen juttu.

Kyllä minäkin aikoinaan vastustin huntujen käyttöä suoraan sanoen mutta olen tullut siihen tulokseen että jos joku sitä haluaa käyttää niin on vapaa mun puolesta sitä käyttämään. Minun on ihan turha lähteä yrittämään muuttamaan sitä kulttuuria. Sitten on tietenkin se burkha jonka käyttöä en täysin aina ymmärrä. Täytyy myöntää että periaatteessa olen sitä mieltä että jokaisen tulisi päättää itse miten pukeutuu mutta kun se ei aina ole niin yksiselitteistä.

Ja vielä vika kommentti tuohon viimeiseen lauseeseen viitaten. Vaikka pukeutuisin tismalleen samanlailla kuin paikalliset sinua tullaan aina kohtelemaan jollain tasolla erilailla kuin paikallisia. Koska olet muualta.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 21.07.2010, 23:18:46 »
Ikäänkuin miesnäkökulmana, niin minusta ainakin tyylikäs huntumuoti on erittäin seksikästä ja kaunista ;D
Tsekatkaa vaikka tuosta: http://www.youtube.com/watch?v=3d-2W7CRUEM

Ikäänkuin vastapainona, ettei keskustelu pyöri ihan vaan sillä suunnalla että vain paljastava on seksikästä ja muslimimaissa ei muka olisi silmänruokaa omasta takaa (siis niissä ei-niin-fundamentalistisissa muslimimaissa). Komppaan mansikkapossua siinä, että jos jostain ilmestyy jotkut hillittömät hinkit näytille, niin helposti sitä katse harhailee  :P
« Viimeksi muokattu: 21.07.2010, 23:21:58 kirjoittanut Vandit »

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 21.07.2010, 23:29:31 »
Ikäänkuin miesnäkökulmana, niin minusta ainakin tyylikäs huntumuoti on erittäin seksikästä ja kaunista ;D
Tsekatkaa vaikka tuosta: http://www.youtube.com/watch?v=3d-2W7CRUEM

Ikäänkuin vastapainona, ettei keskustelu pyöri ihan vaan sillä suunnalla että vain paljastava on seksikästä ja muslimimaissa ei muka olisi silmänruokaa omasta takaa (siis niissä ei-niin-fundamentalistisissa muslimimaissa). Komppaan mansikkapossua siinä, että jos jostain ilmestyy jotkut hillittömät hinkit näytille, niin helposti sitä katse harhailee  :P

Jep kiva kommentti. ;) hyvä tosiaan saada tuota miesnäkökulmaakin asiaan.
(Anais Nin)

himpsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 22.07.2010, 12:06:55 »
Haluan myös korostaa, että oma kokemukseni on Malesiasta, ei esim. syrjäisestä Afrikan valtiosta, jossa ei olla totuttu länsimaalaisiin tai muslimimaasta, jossa laki määrä kaikki maassa olevat naiset käyttämään huntua kansallisuudesta riippumatta.
Tähän on vielä pakko sanoa, että Malesia ON muslimivaltio. Maan väestöstä on 60-70% muslimeja laskentatavasta riippuen ja maan hallituksessa on määräävä enemmistö islaminuskoisia joka näkyy myös lainsäädännössä.

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 22.07.2010, 12:25:31 »
Haluan myös korostaa, että oma kokemukseni on Malesiasta, ei esim. syrjäisestä Afrikan valtiosta, jossa ei olla totuttu länsimaalaisiin tai muslimimaasta, jossa laki määrä kaikki maassa olevat naiset käyttämään huntua kansallisuudesta riippumatta.
Tähän on vielä pakko sanoa, että Malesia ON muslimivaltio. Maan väestöstä on 60-70% muslimeja laskentatavasta riippuen ja maan hallituksessa on määräävä enemmistö islaminuskoisia joka näkyy myös lainsäädännössä.

Haluan myös huomauttaa että Keniassa noin 60% on erilaisia kristittyjä ja muslimeita vain 6 %. ja kyseessä ei ole syrjäinen afrikan valtio eikä muslimivaltio. Eli pointti on siinä että korrektia pukeutumista vaaditaan myös muualla..
(Anais Nin)

ennytkeksimitaan

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 13.12.2010, 03:45:41 »
Loytyyko Malesiasta joku laki jonka mukaan niita huntuja ym. pitaisi kayttaa? Indoissa kun kysyin niin ilmeisesti suurinosa ei noita halua edes kayttaa ja mita ymmarsin, niin jotta mies/nainen jotain paahinetta/huivia voi edes kayttaa niin pitaa olla enemman uskovainen ja rukoiltava paivittain jne. Indot tosin niin iso muslimimaa, etta ihmisia loytyy ihan joka suuntaan ja tuntuu, etta taalla on vahan eurooppalaisempi meininki uskontojen kanssa, poislukien, etta ateismista ei oikein kukaan diggaile.

Trivandrum

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 13.12.2010, 09:25:12 »
Keskustelu on tähän asti käsitellyt lähinnä pukeutumiskoodia kaupungeissa. Reppureissaajahan kulkee kaupungista tai nähtävyydestä toiseen. Fillarilla kulkeva saa/joutuu kohtaamaan maaseudun. Käsitykseni on, että mitä pohjoisemmaksi Malesiassa etenee, sen jyrkemmin suhtaudutaan pukeutumissääntöihin. Kun tullaan pohjoisen Malesian kaupunkeihin, jopa miehenä miettii aika tarkkaan, käyttääkö shortseja enkä nyt puhu lyhyistä urheilushortseista.

Keväällä vetäsen fillarilla toista kuukautta Malesiassa. Pukeutumiseni mietin kovin tarkkaan.

On vaikea erottaa normia ja yleistä kiinnostusta toisistaan. Esimerkiksi etelä-Vietnamissa keski-ikäiset äijät voivat ajaa skootterillaan paidatta tai istuskella kaupan pielessä. Se ei kovin yleistä, mutta asia ei kiinnosta paikallisia. Jos länkkäri tekee saman, kiinnostus on varma ja paikalliset homomiehet tulevat ehdottelemaan tai vislaavat ohi ajaessaan. Osa vislauksista on selvästi viestiviä: pane paita päälle.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : 13.12.2010, 15:07:56 »
^Malesiassakin pukeutuminen riippuu vähän siitä, missä päin maata on... Pääkaupungissa näkee kiinalaistyttöjä minihameessa ja spagettiolkaintopissa,

Olen huomannut, että kiinalaiset eivät tippaakaan kunnoita paikallisia pukeutumiskoodeja missään missä asuvat. Ja heitähän asuu kaikkialla Kiinasta etelään. Siksi länsimaalaisten huolestuminen oikeanlaisesta pukeutumisesta tuntuu typerältä.

ennytkeksimitaan

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 14.12.2010, 03:14:13 »
En tieda kun seuraat turistin peruspukeutumista niin ei se kovin tyhmaa ole, miehilla pienet ja tiukat urheilushortsit hihaton paita jos ollenkaan ja naiset tykkaa pienista bikeneista ihan ravintoloissa/baareissakin kayttaa, valilla Aasiassa nakee naisiakin ylaosattomissakin rannan ulkopuolella (omasta mielesta jo tarpeeksi tyhmaa rannalla...)

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #51 : 14.12.2010, 08:53:02 »
Olen huomannut, että kiinalaiset eivät tippaakaan kunnoita paikallisia pukeutumiskoodeja missään missä asuvat. Ja heitähän asuu kaikkialla Kiinasta etelään. Siksi länsimaalaisten huolestuminen oikeanlaisesta pukeutumisesta tuntuu typerältä.

No joo, ymmärrän mitä tarkoitat... Silti tällainen keskustelu on hyvä juttu monestakin syystä. Joissain maissa (arabimaat) on käytännössä pakko pukeutua "oikeanlaisesti" eivätkä kaikki ole varmoja, missä tällaisia sääntöjä on: koskeeko se Aasian maita. Toinen syy kysellä "oikeanlaisesta" pukeutumisesta on oma mukavuus, eli minkälaisessa vaatteessa voi/pitää kulkea niin että ei ole liian kuuma mutta että ihmiset eivät tuijota liikaa (tuijottamisen sietokyky vaihtelee). Kolmas syy on halu olla korrekti ja kohtelias, matkustaessa kun törmää erilaisiin kulttuureihin joita on kiva oppia ymmärtämään ja joissa noudatetaan erilaisia sosiaalisia koodeja.

Se, että monet kiinalaiset eivät noudata paikallisia pukeutumiskoodeja (tai ryysäävät busseissa, kiilaavat jonoissa, mölyävät yömyöhään tai rohmuavat kaikki hedelmät amiaispöydästä jne jne) ei anna ainakaan minulle syytä käyttäytyä itse huonosti.

Edit: tarkoitin siis Malesiassa niukasti pukeutuvilla kiinalaistytöillä paikallisia malesiankiinalaisia, en missään tapauksessa siis turisteja.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2010, 21:44:55 kirjoittanut Lianna »
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 14.12.2010, 10:08:41 »
Se, että monet kiinalaiset eivät noudata paikallisia pukeutumiskoodeja (tai ryysäävät busseissa, kiilaavat jonoissa, mölyävät yömyöhään tai rohmuavat kaikki hedelmät amiaispöydästä jne jne) ei anna ainakaan minulle syytä käyttäytyä itse huonosti.

Maassa maan tavalla ;D. Kyllähän kiinalaiset ovat tavoiltaan melkoisen ärsyttäävää porukkaa, oltiinpa sitten Kiinassa tai muualla. Eräänkin kerran olen saanut teroittaa etuilevalle kiinaalaiselle jonottamisen etikettiä; viimeksi San Franciscon kentän immigrationissa jonottaessa joku matami päätti roudata puoli sukua eteemme taaempaa jonosta. Eipä kuitenkaan onnistunut aikeissaan.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : 14.12.2010, 15:21:57 »
Joissain maissa (arabimaat) on käytännössä pakko pukeutua "oikeanlaisesti"

Tahankin saantoon loytyy yksi poikkues: Marketta Horn.  ;D Paljain pain lapi Iranin.