Suojautuminen kulkukoirilta?

(Luettu 23076 kertaa)

kananen

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Suojautuminen kulkukoirilta?
« Vastaus #20 : 19.01.2010, 11:59:57 »
Unohdin hieman tarkentaa, eli Suomessa minulla on noita ruuveja tölkissä, koska niistä lähtee kova ääni.
Reissussa voi laittaa vaikka pieniä kiviä purkkiin eli ei tarvitse lähetä ruuveja etsimään. ;)

Baazu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 19.01.2010, 15:31:28 »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 05.02.2015, 07:02:23 »
Ei mitään epävarmaa, noh noh-piiperrystä... topakkuutta ja auktoriteettia.

Olen joutunut kahdesti erään koiran ahdistelemaksi hotellini lähellä: eilen illalla ja tänään aamulla.

Tilanne on ollut epämiellyttävä. Koira ei ole aggressiivinen, vaan ehkä pikemminkin leikkisä (tai kiimainen; mistä sen tietää, kun Intiassa ollaan.  ::) ).

Tilanne menee näin.

Koira ottaa minut kiinni, alkaa pomppia edestä päin. Nousee takajoilleen, etujaloillaan kurottaa reisiin ja aina ylävartalolle. Ei raavi, mutta jostain sohaisuista jää naarmuja (vaarallisia? ei ole mitään desinfointineistätäkään...). Koira ei pure, mutta näykkii hampaillaan. Niin ja tunkee sitä kammottavaa kuonoaan haaroihin.  :o

Olen omaksunut ilmeisen väärän tavan, koska olen nimenomaan ollut noh-noh ja yrittänyt sitä töniä takaisin maahan (päälaelta tai välillä jaloistakin).

Eilen pääsin karkaamaan hotelliini, tänään minut pelasti paikallinen mies, joka vaan komensi koiraa.  ???

Mitä koiran käytös tarkoittaa?

Pitääkö nyt minunkin alkaa topakaksi?  :-\

P.S. Jos taas kohtaa vihaisen, räksyttävän kulkukoiran, onko silloin viisaampi kääntyä vai jatkaa matkaa koiran ohi?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 07:09:53 kirjoittanut UsvaAuer »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 06.02.2015, 04:13:50 »
Pitääkö nyt minunkin alkaa topakaksi?  :-\

P.S. Jos taas kohtaa vihaisen, räksyttävän kulkukoiran, onko silloin viisaampi kääntyä vai jatkaa matkaa koiran ohi?

Ei sitä tappaa tarvitse, mutta huitaiset sitä topakasti. Sillä tavalla, että tarvittaessa osuu ja kenties sattuu. Valitettavaa, mutta niin se vain menee.

Räksyttävien rakkien ohi kävellään päättäväisesti. Turha alkaa mitään kääntyillä ja ihmetellä, siitä ne saattavat vain innostua.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #24 : 13.09.2016, 21:47:43 »
Tuli tossa mieleen, kun luin taas yhtä rabieskeskustelua, tämä ikuisuusaihe, eli kulkukoirat ja niiltä suojautuminen.

Itse olen huomannut parhaaksi konstiksi kunnon fikkarin. Kiinasta saa tilattua kympillä tai kahdella taskulamppuja, joiden valoteho on useamman sata lumenia ja sillä kun osoittaa koiraa silmiin, niin dogin pasmat tuntuu menevän aivan sekaisin. Voitte kuvitella kuinka paljon itse näette sen jälkeen pimeässä, kun joku on juuri osoittanut suoraan (tehokkaalla) fikkarilla silmiin, mutta kun koira ei edes tajua mitä on tapahtunut, niin tuntuu olevan niin hämillään täydellisestä sokaistumisestaan, että unohtuu se aggressiivisuuskin kokonaan.

Menestyksekkäästi olen tällä konstilla häätänyt reissuillani läjäpäin aggressiivisia koiria kimpustani. Potkua siis fikkarissa täytyy toki olla enemmän, kuin jossain kännykän led-salamassa, mutta en nyt kuitenkaan puhu mistään metrisestä ja kaksi kiloa painavasta maglitestä, vaan sellaisesta nyrkkiin mahtuvasta lampusta.

Humaani konsti ja kun on tarpeeksi potkua, niin toimii hyvänkin välimatkan päästä.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 21:50:00 kirjoittanut fishbone »

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 13.09.2016, 22:24:44 »
^^jes, juuri näin! Ihan samaa ohjetta meinasin jakaa.

Ja älkää ikinä huitasko koiria päähän. Koska se voi vaurioittaa tahtomattaan tosi pahasti.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 14.09.2016, 07:20:50 »
Ja älkää ikinä huitasko koiria päähän. Koska se voi vaurioittaa tahtomattaan tosi pahasti.

en ymmärrä: jos koira käy päälle ja pitää ruveta puolustautumaan, eikö ole luonnollista lyödä sinne missä se sattuuu eniten? koiralle mahdollisesti aiheutuvat vammat ei tässä tilanteessa ole huolenaiheena.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 14.09.2016, 09:59:47 »
En siis tarkottanu sellasta tilannetta, että koira käy kimppuun, vaan sellasta, että ne vaan tulee lähemmäs tai muuten häiriköi. Eli ei ensimmäisenä keinona lyömistä, varsinka päähän. Hätätilanne tietty eri juttu.

kenno

• Vieras
« Vastaus #28 : 14.09.2016, 10:12:18 »
Jos osaa, niin tietyn energian huokuminen rahoittaa koiran. Päättäväinen "minä olen pomo" tai "en välitä sinusta" asenne. Huono puoli tässä on se, että sitä täytyy treenata, mutta eikös kaikilla maailmanmatkaajilla ole jo defaultina tuo asenteella vakuuttelu hallussa ;) (minä asun tässä hotellissa, siksi menen aulan vessaa/minä olen paikallinen/minua ei kannata ryöstää jne)? Näitä "koirakuiskaajan" (Cesar Milan taisi olla nimi) juttuja.

Mä olisin enemmän päähän lyödessä huolissani siitä, että koira menee "nyt taistellaan hengestä" moodiin.. vähän koirasta riippuen voi käydä aika huonosti lyöjälle.

Cheekibreeki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 08.10.2016, 21:47:57 »
Kulkukoirat ja niiden kantamat taudit (vesikauhu) oli pelottavimmat asiat ennen reissua..  :D
Mä näin paljon kulkukoiria Ukrainassa, ja jotkut oli niin sopivan värisiä maaston kanssa että meinasin melkein astua päälle. Mitään vaaraa niistä ei kuitenkaan ollut, mutta väistin silti ne mahdollisimman kaukaa ja olin suunnitellut että jos joku käy päälle koitan esittää mahdollisimman pelottavaa kädet ilmassa ja pitää meteliä. Riittäisikö pelkkä vihainen EI huuto tai vastaava? Onko sillä kielellä muuten väliä..  :o

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 09.10.2016, 17:17:10 »
... olin suunnitellut että jos joku käy päälle koitan esittää mahdollisimman pelottavaa kädet ilmassa ja pitää meteliä. Riittäisikö pelkkä vihainen EI huuto tai vastaava? Onko sillä kielellä muuten väliä.. 
Kenno selitti edellisessä viestissä erinomaisesti, miten käyttäytyä kulkukoirien kanssa. Pelottavan esittäminen on riskialtista ja käsien ylösnoston koira voi tulkita hyökkääväksi, jolloin se voi puraista puolustukseksi. Käsiennoston koira voi myös tulkita leikinhaluksi ja se voi innostaa sitä lisää tavalla, jota voi helposti pitää pelottavana tai ainakin häiritsevänä.

Koira ymmärtää äänesi sävyä puhuit mitä tahansa kieltä. Muraise koiralle tahtosi, ettet halua sen lähestyvän etkä siitä paljon välitä koska olet pomo. Älä murjaise sitä vihaisesti, vaan ymmärtäen, ettei kulkukoiran elämä ole helppoa. Jos osut koiran/koiralauman ilmiselvälle alueelle, niin osoita, että erehdyit tulemaan väärään paikkaan. Sano se rauhallisen lepyttävästi ja lyhyesti äidinkielelläsi ja peräänny kävelemällä kasvot suunnattuna koiriin ja avaa kätesi sisuspuolet näyttääksesi, ettet ole hyökkäämässä heidän alueelleen.

Aleksi510

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 21.11.2016, 22:28:59 »
Kolmen ison koiran omistajana, joista yksi ns. "ongelmakoira" voisin todeta tuon tölkin kivillä varustettuna olevan toimiva ratkaisu. Sitten mitä tuohon lyömiseen tulee niin suosittelen välttämään jo ihan senkin takia, että joskus vastassa voi olla voimakas ja pelkäämätön koira, jollonka jälki tulee olemaan rumaa. Itsellä ei ole minkäänlaisia ongelmia reissuilla ollut, mutta mikäli uhkaava tilanne sattuisi niin yrittäisin näyttää niin suurelta kuin mahdollista ja pelottomalta. Ja en kääntäisi selkää mistään hinnasta.