Suojautuminen kulkukoirilta?

(Luettu 22822 kertaa)

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Suojautuminen kulkukoirilta?
« : 13.12.2009, 16:55:37 »
Elikkäs paljon puhutaan jokapuolella aina reissulla koetuista vaaratilanteista, jolloin kulkukoiralauma on hyökännyt tai lähtenyt uhkaavasti lähestymään matkailijoita. Tietääkseni nämä elukat monesti sairastaa aika pirun pahoja tartuntatauteja ja siksi kyselisinkin, että mikä mahtaisi olla paras keino suojautua hyökkäyksiltä? En nimittäin itse millään  haluaisi minkää vesikauhuisen koiran kohteeksi :)

Onko paras tapa vaan pysyä poissa öisin kaduilta (milloin käsitykseni mukaan koirat ovat todella tarkkoja reviiristään ja aggressiivisia) vaiko kenties kantaa jonkinnäköistä keppiä mukana ja tarpeen tullen antaa mailan avulla pikku karvaturreille kyytiä?

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suojautuminen kulkukoirilta?
« Vastaus #1 : 13.12.2009, 17:33:36 »
Ite miettinyt samaa. Mika olis paras ase hauvoja vastaan. Vaikkeivat olekaan kimppuuni viela koskaan hyokanneet niin olis kiva tietaa onko olemassa joku hyva tapa paasta tarvittaessa piskeista eroon joko kivuliaasti tai ilman. En haluaisi kuitenkaan minkaan pesismailan kanssa kuljeskella paivittain.  :-\
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.12.2009, 19:14:16 »
Puolassa ollessamme isäntäperheen isä pyöräili töihin erään puiston läpi jossa oli paljon kulkukoiria. Hän kantoi mukaan pippurisumutetta ja joutuikin muutaman kerran käyttämään sitä kulkukoirien hyökätessä.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.12.2009, 19:43:37 »
Jos olen mestassa, jossa tiedän olevan kulkukoiria, niin pimeän tullen koitan kantaa messissä esim. rannalla kävellessäni jotain hieman tukevampaa oksanpätkää. Pääsääntöisesti dogit tajuaa väistää jo siinä vaiheessa, kun muka kumartuu ottamaan stemua maasta heittämistä varten ja ainoastaan kerran olen joutunu huitaisemaan koiraa karahkallani; suurena koirien ystävänä se ei hyvälle tuntunut, mutta sillon annoin mennä suunnilleen niin paljon kun hartiosta lähti. Kyseinen, vaahto suupielistä lentäen hyökkäilevä kulkukoira kun ei vaan jättänyt paljon vaihtoehtoja.

Paprikasumutteen mukana kantamista suosittelen matkailijoiden harkitsemaan pariinkin otteeseen. Sellaisen löytäminen turistin taskusta saattaa olla paikalliselle poliisille liki lottovoittoon verrattava rahastuskeino.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.12.2009, 10:10:01 »
^Sama.
Joku keppi kädessä on ihan hyvä olla.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.12.2009, 12:07:20 »
Ja jos vaan sattuu olemaan selässä reppu tai kantamaan jotain kassia, niin sitä kannattaa ensimmäiksi ohjata sen koiran kitaan.

En ole törmännyt vesikauhuisiin koiriin (tietääkseni), mutta vihaisiin koiriin kyllä. Harvoin niitä tajuan pelätä, vaikka syytä ehkä olisikin, koska olen niin tottunut koiriin. Yleensä joku kaveri on toppuuttelemassa, että ehkä ei kannata mennä rapsuttamaan tota irvistävää ja murisevaa piskiä, kun oon jo sinne menossa.  :)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.12.2009, 12:21:22 »
Vakaviin tilanteisiin en ole joutunut, mutta pari kertaa on vähän jännittänyt. Toimii se näissäkin kai yhtään samalla tavalla kuin ihmisten. Kävelee vain eteenpäin sanomatta mitään ja on välittämättä.

Jos joku ase kädessä joutuu kulkea, niin harkitsisin kyllä jo paikan vaihtoa.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.12.2009, 18:52:08 »
Jopas on keskusteluketju...

Koiraihmisenä (heh, mikä ilmaisu) voin antaa pari vinkkiä. Silmiin tuijotuksen koira kokee vihan ilmaisuksi, ja jos jättää ne koirat huomiotta, EIKÄ kanna mukanaan ruokaa tai ahmi sitä, saa todellakin olla noilta rauhassa.

Niin, ja minulla itselläni on villikoira (siis alunperin ihan villi dingontapainen, ei pelkkä kulkukoira), joten tunnen niiden tavat aika hyvin. Matkustellessa ympäri maailmaa koirat eivät koskaan ole olleet ongelma.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.12.2009, 13:08:45 »
Edelliseen viitaten, ikävä kyllä tuo koirien huomiotta jättäminen ja ohikulkeminen ei vain aina toimi.

Itse olen yrittänyt välttää syrjäkujilla jalan kulkemista pimeään aikaan (lienee fiksua muistakin syistä kuin kulkukoirien välttäminen) ja tosiaan pitää edes jotakin kättä pidempää mukana. Mielummin sitä maksaa pienen summan kyydistä kotiin (tai vuokraa skootterin) kuin joutuu kävellessä kulkukoirien vainoamaksi. Varsinkin koirapelkoisena.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.12.2009, 16:13:57 »
Edelliseen viitaten, ikävä kyllä tuo koirien huomiotta jättäminen ja ohikulkeminen ei vain aina toimi.

Itse olen yrittänyt välttää syrjäkujilla jalan kulkemista pimeään aikaan (lienee fiksua muistakin syistä kuin kulkukoirien välttäminen) ja tosiaan pitää edes jotakin kättä pidempää mukana. Mielummin sitä maksaa pienen summan kyydistä kotiin (tai vuokraa skootterin) kuin joutuu kävellessä kulkukoirien vainoamaksi. Varsinkin koirapelkoisena.

Koira vaistoaa kyllä pelon, eli tuosta varmaan johtuu se "vainotuksi tulemisen tunne". Huom. sanamuoto....

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.12.2009, 07:26:01 »
Koiraihmisenä (heh, mikä ilmaisu) voin antaa pari vinkkiä. Silmiin tuijotuksen koira kokee vihan ilmaisuksi, ja jos jättää ne koirat huomiotta, EIKÄ kanna mukanaan ruokaa tai ahmi sitä, saa todellakin olla noilta rauhassa.

Eipä vaan toimi aina.
Viimeksi kun saavuttiin yöllä säkkipimeään aikaan Goalle, saatiin rannalla majapaikkaa etsiessä joukko koiria perään. Tosiaankaan ei syöty mitään, keskusteltiin keskenämme, eikä todellakaan huomioitu koiria mitenkään. Ei ennen kuin ne alkoi käydä iholle.
Siinä vaiheessa mies astui nopean askeleen ja älähti jotain, jolloin koirat säikähtivät ja jäivät kauemmas kulkemaan ja räksöttämään.

Tuon aamuyön jälkeen ei mitään, saatiin yöaikaankin kulkea koirilta rauhassa. Päivisin niistä nyt ollut mitään häiriötä.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.12.2009, 21:59:56 »

Koira vaistoaa kyllä pelon, eli tuosta varmaan johtuu se "vainotuksi tulemisen tunne". Huom. sanamuoto....

Eläimet kyllä vaistoavat pelon, mutta kumpa kyseessä olisikin ainoastaan tunne vainoamisesta. Koirien seuraaminen, aggressiivinen haukkuminen, murina ja yritys purra ovat mielestäni vainoamista, eikä vain omaa pelkoani. Tuossa vaiheessa on jo fiksuakin pelätä. Varsinkin jos koira vesikauhuinen

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.12.2009, 22:01:55 »
Niin ja lisänä vielä se, että jos koiria on kymmenen eikä yksi tai kaksi, on tilanne jo melkoisen k*sinen.

jiitu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.12.2009, 23:54:30 »
Itse pulassa varsin paljon aikaa viettävänä en ole vielä koskaan tuntenut oloani uhatuksi kulkukoirien suhteen. Ne tuntuu kuitenkin useammin olevan itse vähän peloissaan. Sen sijaan pariinkiin otteeseen vapaana oleva kotikoira on pelottanut, toinen niistä ehti purrakin vähän. Tai näykkäistä.

Paikallisten ihmisten tapaan eivät paikalliset koiratkaan ole tottuneet lenkkeilijää näkemään :D ja juoksu selkeästi provosoi koiria siellä ihan toisella tapaa. Ja etenkin niitä kotikoiria. Kadulla saattaa olla pari kulkukoiraa, jotka ei piittaa lainkaan, mutta aidan takana oleva koira olisi heti kurkussa kiinni, jos vain pääsisi.

Tosiaan nuo perusasiat, eli provosoimattomuus kaikin eri tavoin on varmasti se paras lääke ikävien paikkojen välttelemisen ohella. Mutta aina ne eivät riitä. Siinä ei poppakonsteja liene. Koira kun tulee ja jos ei ole mitään asetta, niin käteenhän ne tulee käytännössä kiinni, jos sen annat eteen, tai sitten pakoon juostessa jalkaan. Käsi on siitä hyvä, että siitä voi sitten paremmin joko potkaista munille, tai kurkkuun, tai sitten se kaikkiin elikoihin erittäin tehokas keino: isku silmään. Ja sen jälkeen sitten haavoja näyttämään lääkärille.

pimoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.12.2009, 10:21:30 »
Itellä tarras kulkukoira monoon kiinni pari päivää sitten täällä Thaimaassa.

Kävelin pimeällä rantakatua pitkin parin metrin päästä yhtä kulkukoiraa ilman, että kiinnitin siihen mitään huomiota. Kun olin sen ohittanut, niin kävi oikeaan kenkäni kärkeen kiinni juuri, kun olin astumassa. Kun sain oikean jalan maahan, niin potkaisin voimieni takaa vasemmalla, jolloin koira päästi irti ja jäi siihen makoilemaan. Kenkä hajosi, mutta ei sukka taikka iho. Ei ole ennen tälläistä käynyt. Kyllähän se säikäytti.

Mutta ei sitä kuitenkaan jaksa alkaa mitään keppiä kantaa mukanaan joka ilta. Menee vainoharhaisuuden puolelle :o

LivingInExile

• Himoreissaaja
  • zzz
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.12.2009, 11:45:56 »
Esim: pohjois Thaimaassa kulkukoirat ovat kiinnostuneita polkupyöräilevistä  jengistä yö aikaan...mopolla liikkuessa ne ei välitä alkaa jahdata...kai ne vaistoaa helpon uhrin. Vai onko se vaan niin omituista että joku pyöräilee keskellä yötä?

Onneksi Vietnamissa syödään koirat...nam.

riiiina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 02.01.2010, 13:29:44 »

Onneksi Vietnamissa syödään koirat...nam.

:(
No jippiii. Sinne siis...

Jaa-a, enpä tiedä mitä itse tekisin tuollaisessa uhkaavassa tilanteessa, koiraihminen kun olen niin en viitsisi alkaa heti millään kepeillä heittelemään. Ja vaikka raivopäinen koira tuskin paljoa mistään rauhoittavista singaaleista välittää niin kai kuitenkin ensin kokeilisin.
Ikävää kun noi koirat joutuu ihmisiä noin pelkäämään. Voi niillä tietysti myös vain nälkäkin olla, mutta luulisin että ne tuolla tavalla käyttäytyy koska ihmiset on niille kaikkea "mukavaa" tehneet.

groundzero

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.01.2010, 03:16:11 »
Itse olen ottanut aina jonkun paksun laudan/kepin tienvarresta. Tämän olen sitten kylään/kaupunkiin tullessani jättänyt johonkin jemmaan, josta sitten paluu matkalla haen sen. Koiria minun ei ole koskaan tarvinnut lyödä, riittää kun nostaa kepin lyömäasentoon. Koirat ovat tässä vaiheesas lähteneet hyvin nopeasti takaisin viidakkoon.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.01.2010, 10:04:36 »
Jaa-a, enpä tiedä mitä itse tekisin tuollaisessa uhkaavassa tilanteessa, koiraihminen kun olen niin en viitsisi alkaa heti millään kepeillä heittelemään. Ja vaikka raivopäinen koira tuskin paljoa mistään rauhoittavista singaaleista välittää niin kai kuitenkin ensin kokeilisin.
Ikävää kun noi koirat joutuu ihmisiä noin pelkäämään. Voi niillä tietysti myös vain nälkäkin olla, mutta luulisin että ne tuolla tavalla käyttäytyy koska ihmiset on niille kaikkea "mukavaa" tehneet.
No ei kepeillä heitellä, vaan tarvittaessa lyödään. Mutta kuten jo sanottu, yleensä kepin nostaminen lyömäasentoon piisaa.
Ja joo, johtui se koirien pelko ihmisten "mukavasta" käytöksestä tai mistä tahansa, en mä ainakaan koita pelastaa maailmaa asettumalla uhriksi.
Enkä kyllä säkkipimeällä myöskään ala tehdä kuperkeikkoja tai muita temppuja rauhoittaakseni raivopäisiä koiria.

kananen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 19.01.2010, 11:53:53 »
Koiria omistava ihminen täälläkin. Ihan jo täällä Suomessa joutuu häätämään irtokoiria omien koirien kimpusta.
Myös Thaimaassa avustin englantilaisen naisen kimpusta liian innokkaan koiran.

Homma toimii niin, että kädet levälleen yläkroppa mahdollisimman suurena ja niin kova ja matala ärjäisy kuin mahdollista. Ei mitään epävarmaa, noh noh-piiperrystä.
Viimeksi karjuin yhdelle koiralle yhtä kyytiä ja menin kohti kumarassa ja kädet levällään. Koira perääntyi ja jatkoin omieni kanssa matkaa.

Joskus on mukana räminätölkki ja tuo on aika moniin myös tepsinyt. Eli tyhjä olut/limutölkki ja laitetaan sinne muutamia ruuveja, ja tällä sitten heitetään koiraa päin, joko ohi tai suoraan otsikkoon tai takapuoleen. Yllättävän tehokas, eikä silti vahingoita koiraa. Koira vaan ehkä kokee, että tuo tyyppihän yltää iholle vaikka onkin vielä välimatkaa.

Äitini on ollut aikuiseksi asti koirapelkoinen mutta nyt kun meillä on näitä "vaarallisia" rotuja niin äiti on oppinut topakkuutta ja auktoriteettia. Hän on hoitanut koiriamme reissujemme aikana.
Hän asuu ulkomailla, jossa irtokoirat tappelee ja ahdistelee kulkijoita. Äitini saa tätä nykyä kulkea ihan rauhassa koirilta. Kun koirat näkevät äitini niin perääntyvät ihan suosiolla. Äiti on kingi ;D

Kyllä varmaan joskus tulee vastaan semmonenkin, joka ehtii purasta mutta tällä nyt ollaan menty jo parikymmentä vuotta.