Lukeminen matkalla

(Luettu 49038 kertaa)

unkkatkumiankka

• Vieras
Vs: Lukeminen matkalla
« Vastaus #60 : 24.07.2008, 01:55:24 »
Venàjàn-reissuille sopii matkalukemiseksi Dostojevskin "Rikos ja rangaistus", sillà se auttaa paitsi virittàytymààn maan tunnelmaan, on myòs loistavaa ajanvietettà esim. pimeinà iltoina junassa tai majapaikassa ennen nukkumaanmenoa.
Matka-aiheiset kirjat ovat myòs hyvàksi todettuja reissun pààllà. Puolivillaisten matkaoppaiden sijaan suosittelen (hyvià) matkakertomuksia ja opuksia kohdemaan historiasta, taiteesta ym.

lennukerttuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : 24.07.2008, 02:17:16 »
No se vähän riippuu matkasta että millasia kirjoja otan. Joskus ei millään jaksa raahata mukana niitä kovakantisia niin sen takia pokkarit on käteviä vaikka muuten kovakantisista kirjoista enempi tykkäänkin. Mä oon vähän kummallinen sinänsä että en kuitenkaan halua kirjaa minnekään matkan varrelle jättää niin raahaan sen takaisin kotiin myös. Vaikka järkeväähän se olis jättää jonnekin matkan varrelle. Yhdellä reissulla kaverin kanssa kummatkin otti yhden (vai olikohan mulla kaks) kirjan mukaan ja sitten vaihdettiin kun saatiin luettua. Ihan kätevä tapa niin ei tarvii kauheesti raahailla mukana.
I live in my own little world... but no worries they know me here.

penguinguin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 06.08.2009, 22:38:13 »
Pari pokkaria ei koskaan paina liikaa, kirpparilta niitä usein tulee osteltua 0.5-2e hintaan, joten eivätpä jää harmittamaan vaikka johonkin jättäisikin! ;D

kaurahiutale

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 07.08.2009, 09:55:06 »
Mullakin on ain ainakin pari pokkaria mukana ja jotain lehtiäkin. Yleensä ne sitten voi jättää hotellien "kirjastoihin" ilahduttamaan seuraavia matkalaisia.

penguinguin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 07.08.2009, 11:04:20 »
joo lehtiä myös tulee itsekkin kannettua, ja matkallakin osteltua :)

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 07.08.2009, 11:29:10 »
Noloa myöntää, mutta minä olen ihan toivoton kirjahamsteri. Mikäli matkalukemiseksi ottamani kirja ei ole ollut ihan umpisurkea, en vain voi hylätä sitä, vaan raahaan matkalukemiseni yleensä uskollisesti takaisin kotiin. Ja sitten on kannettava tietysti vielä paikanpäältä ostamani kirjat (ongelma erityisesti englannin- ja espanjankielisissä maissa). Toisaalta en kovin usein lue "kertakäyttökirjallisuutta" kuten dekkareita tai chick litiä, niitä ehkä raaskisikin jättää taakseen. Lehtiä luen tosi harvoin, kun harvoin löytää mieleisiä. Musiikkilehtiä ehkä lähinnä tai sitten jotain National Geographicin tapaista. Ja sanomalehtiä jos osaan kieltä!

Yleensä matkalukemisena on ihan samankaltaisia kirjoja kuin kotioloissakin luen, mieluiten toki pokkarina ja ehkä kaikista raskassoutuisimmat ja/tai suurikokoisimmat olen jättänyt suosiolla kotiin. Niin, ja ehkä en matkalla lukisi myöskään ihan toisiin maisemiin sijoittuvaa kirjaa. Parasta olisi kai aina lukea juuri kulloiseenkiin kohteeseen tavalla tai toisella liittyvää kirjaa mikäli vaan mahdollista, esim. New Yorkissa oli mukava lukea Paul Austeria.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

marspatukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #66 : 07.08.2009, 11:55:24 »
Toistaseks en oo raaskinu reissussa ostettuja kirjoja mihinkään hylätä, ei ne nyt niiiiin paljoa paina etteikö jaksais kotiin asti roudata :) . Lehtiäkin tulee jonkun verran ostettua, mutta ne jättää mielellään hostellien auloihin muiden luettavaksi.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #67 : 07.08.2009, 11:56:57 »
Niin, ja ehkä en matkalla lukisi myöskään ihan toisiin maisemiin sijoittuvaa kirjaa.

Luin Hannu Väisäsen Vanikan palat Trinidad & Tobagossa. Tuli aika....outo olo.

Drebin

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 07.08.2009, 12:11:54 »
Yleensä mukana on 3-5 tiiliskiven paksuista kirjaa scifiä kuten Alastair Reynoldsia yms, riippuen mitä saa alennuksesta. Kirjat tulee aina jätettyä matkalle. Yleensä vähintään kolme kirjaa tulee luettua hotellissa iltaisin ja ajoneuvoissa.

Leenamaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #69 : 08.08.2009, 00:09:49 »
Lainaus käyttäjältä: Astrosus
Lainaus käyttäjältä: Markus
Yleensä ostan mukaan jonkun englannin kielisen pokkarin, jonka voi vaihtaa book exchangessa uuteen

Onko tuo book exchange yhtä nerokas keksintö kuin miltä se kuulostaa?

Heh.. eiköhän se ole juuri sitä miltä se kuulostaa? Jossain hostelleissa siis voi vaihtaa kirjan kirjaan, mutta yleensä se menee suoraan reissarilta toiselle. Emmä mitään sen virallisempaa exchange-juttua ole reissareilla ainakaan kuullut olevan?!
Tosi vanha viesti, mutta...  :)

Onhan tuohon ihan virallinenkin juttu, eri nimellä tosin  http://en.wikipedia.org/wiki/BookCrossing . Tuon avulla voi seurata kirjan kulkua jälkeenpäin. Tosin yksinkertaisempaa on vain jättää kirja reissajalta toiselle/hostellin hyllyyn.

Itse kuljetan mukana lähinnä lehtiä, jotka "hylkään" johonkin kulkuvälineeseen yleensä.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2009, 00:11:41 kirjoittanut Leenamaria »

[/url]

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #70 : 08.08.2009, 18:58:15 »
Itse lahdin reissuun reilu 1.5 vuotta sitten mukanani vain opaskirjoja.....nyt on mukaan kertynyt myos romaaneja, onneksi tosin pokkaripainoksena. Olen myos ostanut muutaman (ohuen ja kevyen kirjan). Nyt rinkan paino kaikkineen alkaa kuitenkin olemaan kohtuuton, eli pian lahtee postipaketti Suomeen, sisaltaen myos joitain kirjoja. Yleensa toki vaihdan luetut kirjat hostelleissa, mutta muutaman haluan sailyttaa matkamuistona.

jempo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 19.08.2009, 21:08:06 »
Kyllä pokkari on fiksuin valinta, vie vähiten tilaa :)
Itse luin kroatian matkalla Haluan Harry Winstonin (lentokentältä). Suosittelen :) (naisille, toki miehetkin VOIVAT lukea :D)
Show me what it's like
To be the last one standing
And teach me wrong from right
And I'll show you what I can be
Say it to me
And I'll leave this life behind me
Say it if it's worth saving me.

potaatti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 03.09.2009, 13:42:43 »
Hain just kirpparilta pari pokkaria matkalle. Otin taktisesti toisen englanniksi, koska sen lukemiseen menee vähän kauemmin aikaa ja oon niin nopea lukija et muutoin tarvis raahata kokonaista kirjastoa mukana.

Olin eka aatellut et vaihdetaan kirjoja päikseen sit poikaystävän kanssa mut totesin et se tavaa yhtä kirjaa puoli vuotta, joten luovuin siitä ideasta.  :)

Ja tietty ideana oli se et hylkään ne kirjat sit matkan varrelle, mut satuin löytämään yhden mun lempikirjailijan kirjan, joka mulla kyllä on jo suomenkielisenä ja kovakantisena. Voipi olla etten raaski siitä luopua.

Mietin, että jos hakis vielä ristikkolehden mukaan, mutta poikaystävä omii sen kuitenkin ja sitten se ei saa IKINÄ sitä kirjaansa luettua...  ;)
"Rahat meni, mutta kyllä reissu kannatti." -M. Servo

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #73 : 03.09.2009, 14:50:11 »
Kokeilin tuota täälläkin mainostettua Coelhon Alkemistia, mutta se oli vähän turhan new age/Castaneda/tms-tyylinen mun makuun.

Muuten olen lukenut jotain kyseiseen maahan sopivaa tai sitten jos on ollut joku muu vielä tärkeämpi projekti kuin matka, niin sitten sitten jotain siihen liittyvää.

Viimeksi oli mukana ihan mielenkiintoiselta vaikuttava "Art of Travel", mutta en sitäkään oikein ehtinyt edes aloittaa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 03.09.2009, 18:13:12 »
Muistan ekan pitkän reissun, jolloin kirjoja oli pakko luovuttaa/vaihtaa- kirjahamsterille se teki kipeää! Nyt olen jo tottunut jättämään kirjoja jälkeeni tai vaihtamaan niitä. Yleensä luen englanniksi muutenkin, joten sinällään se ei tuota ongelmia. Kirjoissakin on trendejä ja best sellereitä; pari vuotta sitten en millään meinannut päästä eroon siitä kamalasta da vinci-koodista, jonka joku oli minulle lahjoittanut, kun kaikki olivat sen jo lukeneet. Muutamaa vuotta aiemmin kävi samoin Alex Garlandin The Beach-pokkarin kanssa. Parhaiten vaihdettua saa jonkin kohtalaisen modernin klassikon, tai matkailuaiheisen kirjan. Mielenkiintoisin kirja, jonka olen vaihdossa saanut, oli ennestään tuntematon Marching Powder, joka kertoi Boliviassa vankilaan joutuneesta Brittiläisestä huumekuriirista. Muitakin helmiä tarttuu mukaan silloin tällöin.
She rides rollercoasters but never screams

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #75 : 02.10.2009, 10:31:06 »
Itse otan mukaan pokkareita, jotka eivät paina paljoa ja jotka jätän luettuani matkakohteeseen, yleensä hostelliin. Välillä otan vaihtokaupassa uuden kirjan, tosin itse luen mieluiten Suomeksi, varsinkin reissussa.  :)

En tiedä mikä olisi parempaa kuin lukea hyvää kirjaa hiekkarannalla auringonpaahteessa, terassin riippumatossa loikoillen tai mukavassa kahvilassa kera hyvän teen. :)

Mieluiten kannan kirjoja mukanani, ne ovat minulle samalla tavalla itsestäänselvyys kuin esim. lääkkeet.

Reissukka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 02.10.2009, 11:46:56 »
Itse lukisin reissussa mielelläni kohteeseen liittyviä opuksia: joko jotain faktaa maasta/kaupungista, tai sitten romaaneja, jotka joko sijoittuvat ko. maahan tai ovat jonkun ko. maalaisen kuuluisan kirjoittajan teoksia. Esim. Tsekin matkalla lukisin mieluusti Kafkan kirjoja. Tähän tyyliin  :)

lennukerttuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #77 : 02.10.2009, 11:56:02 »
Mä otan yleensä aina yhden pokkarin mukaan matkalle. Vaikka olis paksukin niin ei paina paljon mitään. Yleensä se yks on riittänyt mutta jos ei niin ostan sitten matkalta. Valitettavan usein kannan kaikki sitten kotiin vaikka vois jättää muille matkaajille. En vaan osaa jättää sitä sinne kun arvostus kirjoja kohtaan on suuri. Mikä on kyl aika älytöntä, sais sitten muut sitä tarvitsevat lukea kirjan. Joskus jos kaverin kanssa sattuu samanlainen kirjamaku (mä kyllä yleensä luen mitä vaan) niin ollaan vaihdettu että ensin toinen lukee toisen ja sitten vaihdetaan opusta.
I live in my own little world... but no worries they know me here.

Star.Fly

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - hanna@sair.as
    • Profiili
« Vastaus #78 : 02.10.2009, 13:00:08 »
Parilla matkalaukkureissulla mulla oli 1/4 laukusta täynnä kirjoja, kovakantisia ja paksuja :P Tuli kaikki luettua viikon reissulla..
Nyt oon rinkkareissulle ostanu pokkareita, kun oli kesällä halvalla tarjouksessa :) Justiin kävin vielä ostamassa reilulla kahellakympillä ristikkolehtiä et saadaa puoliskon kans niit tehä sit reissus :D toivottavasti vaan sitten riittävät koko reissulle :P
En mä selviäis lyhyestäkään reissusta ilman kirjoja, mä tykkään niin löhöillä ja lueskella jossain biitsillä :)

pimoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 02.10.2009, 14:55:13 »
Noloa myöntää, mutta minä olen ihan toivoton kirjahamsteri. Mikäli matkalukemiseksi ottamani kirja ei ole ollut ihan umpisurkea, en vain voi hylätä sitä, vaan raahaan matkalukemiseni yleensä uskollisesti takaisin kotiin.

Eihän postitus kotiin maksa käytännössä mitään :)